נוטר הכרמים כתב:ושאלה דומה, הרי ידוע כי כל שמו"ע, וכן תפילות רבות נוספות, תוקנו במטבע תפילה של ציבור, ואילו בהגייה הנ"ל, הרי לדוגמא רפאני ורפאינו זה נשמע אותו הדבר!
אתנחתא כתב:נו, נו אולי תחדול כבר להתפלל בבית המדרש החסידי... תקבל השבת מוקדם ותצא ידי חובת קריאת התורה... (נכתב בבדיחותא)
אך הערה זעירה, גם זה שיבוש הרווח, לכנות הגיה זו "הגיה חסידית", זו הגיה פולנית גליציונית, ואם מתנגדי פולין היו בין החיים - היו בוודאי הוגים בדיוק כך (אם לא היו מתערים ונטמעים), כך בוודאי הגה למשל ר' שלמה קלוגר, וה"ראש הברזל" מלובלין. ומאידך חסידי רייסין ליטא כגון חסידי חב"ד למוציהם, חסידי קרלין, סלונים הגייתם הגיה ליטאית לעילא. (אך המקוריים ביניהם גם סיבסו כמה מלים...), מעתה אפשר להמשיך ולדון
שבטיישראל כתב:"הגיה חסידית" ?!
מה זה בכלל ?
מעניין, מעודי לא מצאתי בספרי הבעש"ט הק' ותלמידיו זיע"א שחידשו איזשהו ענין הנקרא בשם "הגיה חסידית" ?!
האם כוונתך להגיה הנהוגה אצל יהודי פולין וגאליציע (ובנידון זו גם אצל בני בעהמן מעהרן ואונגארין העליון והתחתון) ?!
לא יודע, לא אוכל לפשר בענין מה נכון ומה לא נכון, רק אוכל לציין שכן היה ההברה הנוהגה בארצות הנ"ל מאות בשנים עוד לפני שזרח אורו של הבעש"ט הק' (שבהיותו יליד אוקריינה מסמא לא דיבר בכלל בהברה זו ואכמ"ל) וביניהם הט"ז, הב"ח, התויו"ט, המגלה עמוקות, הקצוית (תדמיין את זה ה"קנייטש" וה"קוועטש" של הקצוית נכתבה ב"הגיה חסידית" ....), ועל צבאם רבינו הגדול הרמ"א .... ובני ישראל יוצאים ביד ביד רמ"ה !!
(תחשוב ע"ז .. רבינו הרמ"א שכל יהדות אשכנז נשען על פסקיו היה שומע קריאת פרשת זכור דמדאורייתא ב"הברה חסידית" !!! קשה לך לעכל את זה ... הא ?!)
איש_ספר כתב:ידוע שהגר"ח סולוויצ'יק בשהותו בוארשא, החזיר את הבעל קורא שקרא כדרך אנשי פולין, בפסוק אשר הכה את המדינית, משום שלפי הגייתם משתנה שם המשמעות לגמרי.
רבטוב כתב:.כי זה דבר ברור שמשה רבינו ע''ה והתנאים והאמוראים ואנשי כנה''ג שתיקנו את התפילה התפללו כאחינו הספרדים . ומעולם לא שמענו שגדולי וצדיקי עולם .שדקדקו ומסרו נפשם על כל קוץ וקוץ של דקדוק הלכה יחששו על זה . חוץ מר' נתן אדלר מפפד''מ
שבטיישראל כתב:
משה רבינו התפלל כהספרדים ?
אנשי כנה"ג והתנאים והאמוראים התפללו כהספרדים ?
היא שיחתי כתב:ואילו החזו"א לא היה עונה אמן אחר המברך "מלך אוי-הב צדקה ומשפט"
שבטיישראל כתב:רבטוב כתב:.כי זה דבר ברור שמשה רבינו ע''ה והתנאים והאמוראים ואנשי כנה''ג שתיקנו את התפילה התפללו כאחינו הספרדים . ומעולם לא שמענו שגדולי וצדיקי עולם .שדקדקו ומסרו נפשם על כל קוץ וקוץ של דקדוק הלכה יחששו על זה . חוץ מר' נתן אדלר מפפד''מ
משה רבינו התפלל כהספרדים ?
אנשי כנה"ג והתנאים והאמוראים התפללו כהספרדים ?
מאיפה לקחת את זה ?
(ובכלל סה לא יתכן שהרי יש י"ב נוסחאות לכל שבט ושבט)
ואגב, ר' נתן אדלר זי"ע התפלל גם בהברה ספרדית כידוע (היה לו במיוחד מורה ספרדי מא"י שלמד אותו ההבהרה הספרדית)
איש_ספר כתב:אא"כ תאמר שלכל שבט היה צחות משלו.
שבטיישראל כתב:רבטוב כתב:.כי זה דבר ברור שמשה רבינו ע''ה והתנאים והאמוראים ואנשי כנה''ג שתיקנו את התפילה התפללו כאחינו הספרדים . ומעולם לא שמענו שגדולי וצדיקי עולם .שדקדקו ומסרו נפשם על כל קוץ וקוץ של דקדוק הלכה יחששו על זה . חוץ מר' נתן אדלר מפפד''מ
זרח כתב:זה כבר נושא חדש, שבארץ ישראל בעיקר בבני ירושלים נשתרשה שאות ה' אומרים כמו ע'.
שבטיישראל כתב:"הגיה חסידית" ?!
מה זה בכלל ?
מעניין, מעודי לא מצאתי בספרי הבעש"ט הק' ותלמידיו זיע"א שחידשו איזשהו ענין הנקרא בשם "הגיה חסידית" ?!
האם כוונתך להגיה הנהוגה אצל יהודי פולין וגאליציע (ובנידון זו גם אצל בני בעהמן מעהרן ואונגארין העליון והתחתון) ?!
לא יודע, לא אוכל לפשר בענין מה נכון ומה לא נכון, רק אוכל לציין שכן היה ההברה הנוהגה בארצות הנ"ל מאות בשנים עוד לפני שזרח אורו של הבעש"ט הק' (שבהיותו יליד אוקריינה מסמא לא דיבר בכלל בהברה זו ואכמ"ל) וביניהם הט"ז, הב"ח, התויו"ט, המגלה עמוקות, הקצוית (תדמיין את זה ה"קנייטש" וה"קוועטש" של הקצוית נכתבה ב"הגיה חסידית" ....), ועל צבאם רבינו הגדול הרמ"א .... ובני ישראל יוצאים ביד ביד רמ"ה !!
(תחשוב ע"ז .. רבינו הרמ"א שכל יהדות אשכנז נשען על פסקיו היה שומע קריאת פרשת זכור דמדאורייתא ב"הברה חסידית" !!! קשה לך לעכל את זה ... הא ?!)
שיבר כתב:האם קיימת לפי הגייה שהיא הבדל בהגייה בין "ולא" אנחנו ל"ולו" אנחנו?
ההוא גברא כתב:חולם אוי אינו הברה ליטאית מקורית ולא ידוע מי החליט לעזוב חולם צירה הליטאי שהיה קיים כבר בזמן הגמרא (ר' ייסא הבבלי שבירושלמי נקרא בבלי ר' אסי, וגם התנא ר' יוסי הבבלי נקרא בבלי איסי בן יהודה) ולבטא חולם בהברת הפולנים דוקא.
היא שיחתי כתב:ואילו החזו"א לא היה עונה אמן אחר המברך "מלך אוי-הב צדקה ומשפט"
ההוא גברא כתב:כמו שהוכיח רב"צ כהן זצ"ל בספריו, היו שלושה שלבים:
בזמן המהר"ל היה במקומו ביטוי שונה רק לקובוץ ולא לשורוק, שהיה דומה לחיריק. והביא לו ראיה מזה שקובוץ דומה לחיריק.
במאתים השנים האחרונות היה בבוהמיה ובאויברלנד (כולל פרשבורג) ביטוי מיוחד לשורוק וקובוץ, בצורה שקיימת בגרמנית שם. מסתמא הוא מה שהיה בזמן המהר"ל רק לקובוץ.
בני גליציה ואונטרלנד דיברו כמו בני בוהמיה ואויברלנד חוץ מהברה זו שלא היתה בפולנית ולכן נשכחה גם מהיידיש, ועברו לבטא אותה כמו חיריק.
חולם אוי אינו הברה ליטאית מקורית ולא ידוע מי החליט לעזוב חולם צירה הליטאי שהיה קיים כבר בזמן הגמרא (ר' ייסא הבבלי שבירושלמי נקרא בבלי ר' אסי, וגם התנא ר' יוסי הבבלי נקרא בבלי איסי בן יהודה) ולבטא חולם בהברת הפולנים דוקא.
אוצר החכמה כתב:ההוא גברא כתב:כמו שהוכיח רב"צ כהן זצ"ל בספריו, היו שלושה שלבים:
בזמן המהר"ל היה במקומו ביטוי שונה רק לקובוץ ולא לשורוק, שהיה דומה לחיריק. והביא לו ראיה מזה שקובוץ דומה לחיריק.
במאתים השנים האחרונות היה בבוהמיה ובאויברלנד (כולל פרשבורג) ביטוי מיוחד לשורוק וקובוץ, בצורה שקיימת בגרמנית שם. מסתמא הוא מה שהיה בזמן המהר"ל רק לקובוץ.
בני גליציה ואונטרלנד דיברו כמו בני בוהמיה ואויברלנד חוץ מהברה זו שלא היתה בפולנית ולכן נשכחה גם מהיידיש, ועברו לבטא אותה כמו חיריק.
חולם אוי אינו הברה ליטאית מקורית ולא ידוע מי החליט לעזוב חולם צירה הליטאי שהיה קיים כבר בזמן הגמרא (ר' ייסא הבבלי שבירושלמי נקרא בבלי ר' אסי, וגם התנא ר' יוסי הבבלי נקרא בבלי איסי בן יהודה) ולבטא חולם בהברת הפולנים דוקא.
שבקת לשיטה הכללית כאן ולמדת שמישהו מחליט על הברה?
הירושלמים כך מדברים.
איש_ספר כתב:ידוע שהגר"ח סולוויצ'יק בשהותו בוארשא, החזיר את הבעל קורא שקרא כדרך אנשי פולין, בפסוק אשר הכה את המדינית, משום שלפי הגייתם משתנה שם המשמעות לגמרי.
אוצר החכמה כתב:הירושלמים כך מדברים.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 73 אורחים