גביר כתב:אם מדרש הגדול הגיע לאיטליה, למה שלא יגיעו עוד כתבי יד תימניים לאירופה?
עדיאל ברויאר כתב:גביר כתב:אם מדרש הגדול הגיע לאיטליה, למה שלא יגיעו עוד כתבי יד תימניים לאירופה?
איטליה שאני. בתקופה המדוברת צריך להסתכל על הארצות שסביב הים התיכון בצורה שונה מהיום, שאנחנו חושבים לפי היבשה. התפיסה צריכה להיות לפי הים, ובמובנים הללו, איטליה היא ציר קשר מרכזי עם ארצות המזרח וצפון אפריקה.
מכל מקום, מעט מאוד ספרות מזרחית ואפריקאית חדרה לאירופה בכלל, ולאשכנז בפרט. אבל זה תלוי על איזו תקופה מדובר. בתחום פרשנות התלמוד וההלכה, בתקופה שלאחר ר' חננאל ורב נסים מקירואן, כמדומני שאין לנו עדויות על ספרים שהצליחו "לחדור" לאשכנז, למעט פירוש ר' יהודה אלמדארי שמוזכר בסה"כ פעמיים בהגהות מרדכי וגם נערך לפירושו עיבוד מסוים באשכנז. לכן, הסיכוי קלוש, אבל אפשרי. יותר מסתבר שיקרה תהליך הפוך, שהמקור האשכנזי יגיע לתימן, אבל אני לא יודע אם זה אפשרי במקרה הזה. אם לא, צריך גם לשים לב לשאלה כיצד המקור האשכנזי היה מסוגל לקרוא את המקור הערבי.
בתוך הגולה כתב:יש את ספר הרמזים לרבנו יואל שהוא שילוב של חיבור קדום אשכנזי עם תוספות של המעתיק התימני
(כך זכור לי ועוד זכור לי שהחכם המכונה כאן חכם באשי האריך בזה באיזהו מקומן)
א' זעירא כתב:על רמזי ר' יואל האריך הרב קלוגמן במבואו. היכן האריך בו החכם באשי המנוח?
היכן מצאנו את המדרש הגדול באיטליה?
גביר כתב:ב. איטליה הייתה ועודנה ציר קשר מרכזי בין ארצות המזרח לצפון אפריקה לבין ארצות אשכנז, בתקופת הראשונים הייתה קשורה לאשכנז בטבורה [וכבר האריכו בזה בונפיל, תא שמע וכו'], קשר זה נמשך, במידה זו או אחרת, עד הדורות האחרונים לקיומה של יהדות ממשית באיטליה [בשו"ת רעק"א עוד ישנה תשובה לוונציה] כך שאפשרות של מעבר כתבי יד מהתם להתם אינה מופרכת.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 327 אורחים