פלגינן כתב:ראה:
ועוד:
טוב וחסד כתב:פלגינן כתב:ראה:
ועוד:
יישר כוח גדול, אם כן אכן כולל האברכים הראשון בקובנא בניהולו של מרן הגאון רבי יצחק אלחנן ספקטור היה הראשון.
פלגינן כתב:טוב וחסד כתב:פלגינן כתב:ראה:
ועוד:
יישר כוח גדול, אם כן אכן כולל האברכים הראשון בקובנא בניהולו של מרן הגאון רבי יצחק אלחנן ספקטור היה הראשון.
תקרא שוב.
יוצא פוניבז' כתב:כמדומה בארצות הספרדים היה מקובל שמי שחננו ה' בממון היה מחזיק "ישיבה"/ "מדרש" של ת"ח שלמדו בו כל היום.
וונדרבר כתב:ראה ספר "עמלה של תורה" של הגר"ש ברעוודה
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?6 ... geid=P0001
טוב וחסד כתב:פלגינן כתב:טוב וחסד כתב:יישר כוח גדול, אם כן אכן כולל האברכים הראשון בקובנא בניהולו של מרן הגאון רבי יצחק אלחנן ספקטור היה הראשון.
תקרא שוב.
הא: כולל ליובאוויטש...ואח"כ: "הראשון היה 'כולל הפרושים' בקובנה, שנוסד בשנת תר"ם"
בברכה המשולשת כתב:כבר בישיבות הגאונים היה כעין כולל
טוב וחסד כתב:בברכה המשולשת כתב:כבר בישיבות הגאונים היה כעין כולל
הישיבות בתקופת הגאונים היו המשך ישיר לישיבות הקדושות בזמן תקופת התלמוד
סגי נהור כתב:נראה שהכוונה למסגרת של ה"יושבים" (זיצערס) שהיתה נהוגה אצל אדמו"ר מוהר"ש נ"ע, שהיו מגיעים אברכים ממקומות שונים לעסוק בתורה פרקי זמן בבית מדרשו בליובאוויטש. אבל דומה שלא היו מקבלים מלגות לפרנסתם, כך שספק אם אפשר למצוא כאו קשר לרעיון של כולל אברכים כפי שהוא מוכר כיום.
פרנקל תאומים כתב:יוצא פוניבז' כתב:כמדומה בארצות הספרדים היה מקובל שמי שחננו ה' בממון היה מחזיק "ישיבה"/ "מדרש" של ת"ח שלמדו בו כל היום.
גם אצל האשכנזים היה כן.
לדוגמא: בית מדרשו של הגביר ר' דניאל יפה בברלין, שם החזיק על חשבונו קבוצת לומדים, עליהם נמנה גם רבינו הפמ"ג נ"ע (יעויין הקדמה לפמ"ג יור"ד ובעוד מספריו).
אגב, מה למשל לגבי הקלויז המפורסם בברודי, האם החכמים שישבו שם על התורה לא נתמכו באופן מסודר ע"י גורם מארגן כל שהוא?
שאלה נוספת: ה'כוללים' באר"י שהיו גופים המעבירים את כספי ה"חלוקה", האם היו נותנים את ה"חלוקה" לכל דכפין, גם לבעלי פרנסה, או רק ללומדי תורה?
יוסף משה כתב:פרנקל תאומים כתב:יוצא פוניבז' כתב:כמדומה בארצות הספרדים היה מקובל שמי שחננו ה' בממון היה מחזיק "ישיבה"/ "מדרש" של ת"ח שלמדו בו כל היום.
גם אצל האשכנזים היה כן.
לדוגמא: בית מדרשו של הגביר ר' דניאל יפה בברלין, שם החזיק על חשבונו קבוצת לומדים, עליהם נמנה גם רבינו הפמ"ג נ"ע (יעויין הקדמה לפמ"ג יור"ד ובעוד מספריו).
אגב, מה למשל לגבי הקלויז המפורסם בברודי, האם החכמים שישבו שם על התורה לא נתמכו באופן מסודר ע"י גורם מארגן כל שהוא?
שאלה נוספת: ה'כוללים' באר"י שהיו גופים המעבירים את כספי ה"חלוקה", האם היו נותנים את ה"חלוקה" לכל דכפין, גם לבעלי פרנסה, או רק ללומדי תורה?
ר' המאמר המצורף מאלחנן ריינר בעניין מוסד הקלויז.
מכון חכמי ספרד כתב:מצינו עוד מהתנאים שמיד לאחר החתונה הלכו ללמוד כמה שנים טובות, כהמעשה ברשב"י וחבירו, ורבי עקיבא ועוד.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 77 אורחים