חד וחלק כתב:הר"ן בחולין (לב:) כתב שלוי תנא הוא (ופליג).
והיד מלאכי (כללי התלמוד תקנג) כתב על דבריו: 'הדבר קשה להמציא כללים חדשים שאין להם שורש בש"ס'.
והנה באמת בערוך (ערך רב) כתב: "רב תנא הוא ופליג, הוא מכלל לוי ובר קפרא ור' שמעון ברבי ורבן גמליאל בר רבי שהן תנאין... ואין ברייתא דוחה דבריו לפי שהוא תנא חולק על תנא". והביאו בשו"ת בית מרדכי (ח"ב סי' כד), ראה שם עוד.
ומדוע הבאתי כל זאת, כי מצאתי ראיה חדשה בדבר:
בתמורה כט: מבאר שללוי אתנן אשתו נדה אסור, ושם מביאה הגמרא ברייתא מפורשת שאתננה מותר! ולכאורה מבואר כדברי הערוך והר"ן שלוי תנא הוא ופליג.
יאיר כתב:לוי היה בן דורו של רב. (כתובות קג:). (וכן משמע ברש"י ברכות יח:).
גוראריה כתב:שאלה עקרונית: אם נניח אמורא הוא, אינו יכול לחלוק על ברייתא?
ודאי שלא כל אמורא יכול, אבל לוי, מתלמידי רבי, חברם של ר' חייא ור' אושעיא?
חד וחלק כתב:גוראריה כתב:שאלה עקרונית: אם נניח אמורא הוא, אינו יכול לחלוק על ברייתא?
ודאי שלא כל אמורא יכול, אבל לוי, מתלמידי רבי, חברם של ר' חייא ור' אושעיא?
יד מלאכי שם:
רב תנא הוא ופליג, בפ"ק דכתובות [דף] ח' א'... ופשיטא שאינם תנאים שלא הוזכרו לא במשנה ולא בברייתא אלא ר"ל שהם חשובים כמו תנאים ויכולים לחלוק על משנה וברייתא, כן כתב ה"ע בש"ב פ"ב.
חד וחלק כתב:שוב מצאתי בכסף משנה (תעניות פ"ה) שכתב דלוי היה גדול מרב, ואם כך לשיטתו ודאי תנא הוא ופליג.
זקן ששכח כתב:האם יתכן שלוי זה הוא אביו של ר' יהושע בן לוי [אף על ריב"ל גופיה יש אומרים שנחשב תנא ויש אומרים שהוא אמורא].
אדג כתב:זקן ששכח כתב:האם יתכן שלוי זה הוא אביו של ר' יהושע בן לוי [אף על ריב"ל גופיה יש אומרים שנחשב תנא ויש אומרים שהוא אמורא].
ריב"ל מופיע במשנה, לוי לא. על לוי מסופר שאחוי קידה קמי רבי ואיטלע, וריב"ל היה זקן בזמן רבי (איני זוכר מקור דבר זה כעת, ואולי יסיעוני אחרים).
מכלל אפשרות עדיין לא יצא. מכלל סבירות - יצא.
זקן ששכח כתב:אדג כתב:זקן ששכח כתב:האם יתכן שלוי זה הוא אביו של ר' יהושע בן לוי [אף על ריב"ל גופיה יש אומרים שנחשב תנא ויש אומרים שהוא אמורא].
ריב"ל מופיע במשנה, לוי לא. על לוי מסופר שאחוי קידה קמי רבי ואיטלע, וריב"ל היה זקן בזמן רבי (איני זוכר מקור דבר זה כעת, ואולי יסיעוני אחרים).
מכלל אפשרות עדיין לא יצא. מכלל סבירות - יצא.
ועל אף זאת יש הטוענים שהיה אמורא ולא תנא.
מה שטענת שהיה זקן בזמן רבי היא מילתא דמסתברא טובא, כיון שאם יש טוענים שהיה תנא בודאי כבר היה זקן עד לימי רבי.
אפרקסתא דעניא כתב:גם מש"כ שריב"ל מוזכר במשנה נראה טעות גמורה.
יאיר כתב:אפרקסתא דעניא כתב:גם מש"כ שריב"ל מוזכר במשנה נראה טעות גמורה.
ריב"ל מוזכר במשנה (?) באבות פ"ו מ"ב.
אדג כתב:ריב"ל מוזכר בסיום ששה סדרי משנה, בסיום מסכת עוקצין "עתיד הקדוש ברוך הוא להנחיל לכל צדיק וצדיק שלוש מאות ועשרה עולמות, שנאמר "להנחיל אוהביי יש, ואוצרותיהם אמלא".
גם שאני פרק 'קניין תורה' משאר ברייתות, דכולה מפי תנאים ולא תמצא בה מתלמידי רבי זולת ריב"ל.
אדג כתב:ר' שמעון בן יהודה מוסר מרשב"י, וא"כ היה בן דורו של רבי.
ר"ש בן מנסיא מתלמידי רבי, הא מנ"ל? מוסר משום רבי שמעון במכות (פ"ג מ"ו) "רבי שמעון בן יהודה משם רבי שמעון אומר, אינו חייב עד שיכתוב את השם, שנאמר "וכתובת קעקע, לא תיתנו בכם אני ה'". וסתם ר"ש רשב"י, וא"כ אף הוא בן דורו של רבי היה.
אפרקסתא דעניא כתב:ר' שמעון בן מנסיא כבר מדבר על רבי ובניו (בגדולתם), כך שכנראה היה מעט אחרי רבי.
מוזכר שאומר "משום" רשב"י, ולא בהכרח שראהו (עי' רש"י חולין יז: ד"ה כל). מ"מ ייתכן שהיה צעיר מאוד בזקנותו של רשב"י ולכן עוד ראהו. עצם זה שהוא מוזכר רק פעם אחת במשנה, אך עשרות פעמים בתוספתא, מוכיח שהוא חי בעיקר בדור שאחר חתימת המשנה.
תולדות אדם כתב:רש"י בבא קמא פב. "רבי יהושע בן לוי - אמרינהו ולא מתניתא דרבי יהושע בן לוי אמורא הוה ורבי יוחנן פליג עליה:"
אוצר החכמה כתב:באותו עניין רש"י בחולין קו ס"ל שחזקיה תנא הוא ופליג עיי"ש גם בתוספות ד"ה חמי האור.
גוראריה כתב:אוצר החכמה כתב:באותו עניין רש"י בחולין קו ס"ל שחזקיה תנא הוא ופליג עיי"ש גם בתוספות ד"ה חמי האור.
ובקידושין נא. שהיה רבו דר' יוחנן. א"כ לפי השנים לכאו' הוא תנא.
חד וחלק כתב:ומדוע הבאתי כל זאת, כי מצאתי ראיה חדשה בדבר:
בתמורה כט: מבאר שללוי אתנן אשתו נדה אסור, ושם מביאה הגמרא ברייתא מפורשת שאתננה מותר! ולכאורה מבואר כדברי הערוך והר"ן שלוי תנא הוא ופליג.
אוצר החכמה כתב:באותו עניין רש"י בחולין קו ס"ל שחזקיה תנא הוא ופליג עיי"ש גם בתוספות ד"ה חמי האור.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 200 אורחים