מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חלף עבודתם במתנות כהונה - מתנות לויים על מנת להחזיר

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

חלף עבודתם במתנות כהונה - מתנות לויים על מנת להחזיר

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' יוני 11, 2010 7:12 pm

מצ"ב דבר תורה מתוק מאד מרבינו גאון עולמים אדר"ת זצ"ל. הנוגע לפרשתינו, ראוהו רבים ויהללוהו.

סוף פרשתינו:

(כא) וְלִבְנֵי לֵוִי הִנֵּה נָתַתִּי כָּל מַעֲשֵׂר בְּיִשְׂרָאֵל לְנַחֲלָה חֵלֶף עֲבֹדָתָם אֲשֶׁר הֵם עֹבְדִים אֶת עֲבֹדַת אֹהֶל מוֹעֵד

והנה עיקר הדברים:

בגמ' ב"ב ס"ג ע"א, אמרו שיכול לוי למכור שדהו לישראל, על מנת שהמעשר יהיה שלו, של הלוי. משום ששייר במכירה את מעשרותיו. וברא"ש תמה אמאי צריך לסברת שיור, נימא דהמכירה היתה בתנאי, וככל מכר בתנאי, ותירץ שאי אפשר שיקבל הלוי המעשרות משום התנאי, דחלף עבודתם כתיב. ואם הישראל נותן רק משום התנאי אי"ז חלף עבודתם ולא יעלה לו מעשרו.

ובגמ' חולין גבי כהן שמוכר בהמה לישראל, ע"מ שהמתנו"כ יהיו שלו, של הכהן המוכר, דמהני גם כן משום שיור. וגם שם הקשה הרא"ש תיפוק ליה משום תנאי, ותירץ דהוי מתנה על מה שכתוב בתורה, שהרי התורה אמרה שיתן לכל כהן שירצה ואי אפשר שיתחייב ליתן לכהן מסוים דוקא.

וקשה למה לא תירץ ג"כ כאן דחלף עבודתם כתיב?

ויבואר עפי"ד הספרי כאן דרק מתנות הלויים הם בגדר חלף עבודתם, אבל כהנים משולחן גבוה קזכו.

וכ"ז דלא כהקצוה"ח ועוד אחרונים שנקטו כדבר פשוט, שגם מתנו"כ הם בגדר חלף עבודתם, ודנו לפי"ז בנתינת מתנו"כ לכהן קטן, וכ"ז בהעלם מן הספרי.

ובזה נאיר דברי רבא בקידושין דאמר, דמתנה על מנת להחזיר בתרומה יצא, ולמה לא הזכיר מעשרות?

ולהנ"ל במעשרות שהם מתנות הלויים דחלף עבודתם כתיב בהו, לא יהני כלל מתנה על מנת להחזיר, שאם נתינה בתנאי אינה נכנסת בגדר של 'חלף עבודתם', כל שכן שמתנה על מנת להחזיר אינה חלף עבודתם !

ובזה נסתרה עצת הגאון ראכ"מ לפידות ליתן המעשר ראשון במתנה ע"מ להחזיר, דלאמור במתנות לויים אי אפשר, דחלף עבודתם כתיב!

וצ"ע לדברי הרא"ש, דכל שנותן ללוי בתנאו לא מהני, דחלף עבודתם כתיב, א"כ קשה מה שאמרו בבכורות (כו, ב) הכהנים והלווים המסייעים בית הגרנות אין נותן להם בשכרם ואם עשו כן חללו, ועליהם הכתוב אומר שחתתם ברית הלוי. ומבואר שם דסו"ס אם נתן להם לא קנסהו שיחזור ויפריש. ולדברי הרא"ש קשה, שאם נותן בשכרו אינו בכלל 'חלף עבודתם' והדין נותן שיחזור ויפריש.

וכמה הוא מדוקדק שדרשה שדרשו לאסור ליתן למסייעים בית הגרנות, הוא משום 'שחתתם ברית הלוי'. שאצל הלויים שנאמר חלף עבודתם, והוא נותן להם בשכרם, הרי שחתתם ברית הלוי.

עד כאן עיקר הדברים, ויותר ממה שכתוב כאן תמצאו בדברים השלימים המצ"ב. טעמו וראו כי טוב.

נכתב בנחיצה גדולה בערש"ק.
קבצים מצורפים
אדרת.PDF
(564.22 KiB) הורד 324 פעמים

יצג
הודעות: 1077
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: חלף עבודתם במתנות כהונה - מתנות לויים על מנת להחזיר

הודעהעל ידי יצג » ש' יוני 12, 2010 9:49 pm

יעויין שו"ת מהרי"ט צהלון ח"א סי' קד ומשיב דבר ח"ד סי' יא שהביאו את הספרי. ויעויין אנציקלופדיה תלמודית ערך כהן ציון 379 ואילך, וערך כהן המסיע בבית הגרנות ציון 31 ואילך, ובמקורות שהובאו שם.

כהן
הודעות: 539
הצטרף: ד' ספטמבר 21, 2011 8:35 pm

Re: חלף עבודתם במתנות כהונה - מתנות לויים על מנת להחזיר

הודעהעל ידי כהן » ש' יוני 08, 2013 10:45 pm

דבר בעתו [קצת באחור]
יש להוסיף על ההערה בכת"י על גליון האדר"ת שגם במאירי בסוגיא בקידושין לגבי מתנה ע"מ להחזיר כתב כן דכהן המסייע וכו' הוא משום דחלף עבודתכם וכו' וא"כ ודאי נקט דה"ה במעשר ראשון


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 594 אורחים