מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בא ישעיהו והעמידן על שש, בא מיכה והעמידן על שלש וכו'

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

בא ישעיהו והעמידן על שש, בא מיכה והעמידן על שלש וכו'

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ב' מאי 16, 2011 11:37 pm

ידועים לנו דברי רבי שימלאי במכות כ"ג:-כ"ד. "תרי"ג מצוות נאמרו למשה מסיני וכו' בא דוד והעמידן על אחת עשרה וכו' בא ישעיהו והעמידן על שש, בא מיכה והעמידן על שלש, (וס"ד לגמרא שבא עמוס והעמידן על אחת, ולמסקנא) בא חבקוק והעמידן על אחת" ע"ש.
ובפירוש ריב"ן (במקום פירש"י שם) בד"ה בא ישעיהו בן אמוץ "כל שעה דורות של מטה היו מתמעטין". וביאור דבריו שבכל ירידה שירדו הדורות היו הנביאים ממעטין הכללים הכוללים רצון הא-ל ומצוותיו בכדי שיוכל העם לעמוד בם (עיין מהרש"א באריכות).
ובעיניי יפלא שהרי אמרו חז"ל שד' נביאים נתנבאו באותה פרק: הושע ישעיהו עמוס ומיכה. ואם באותה תקופה נתנבאו ישעיה ומיכה, מה פשר הירידה משש לשלש? הלא בדור אחד נתנבאו.

וביותר תיקשי לן לדברי הויק"ר פרשת צו י' ב' שדרשו חז"ל איך נשלח ישעיהו להנבא לישראל :
"ר' עזריה בשם רבי יהודה בר סימון פתר קריה בישעיה. אמר ישעיה: מטייל הייתי בבית תלמודי ושמעתי קולו של הקב"ה אומרת (ישעיה ו): את מי אשלח ומי ילך לנו?
שלחתי את מיכה והיו מכין אותו בלחי, הדא הוא דכתיב (מיכה ד): בשבט יכו על הלחי.
שלחתי את עמוס והיו קורין אותו פסילוס.
דאמר רבי פנחס:
למה נקרא שמו עמוס?
שהיה עמוס בלשונו.
מעתה את מי אשלח ומי ילך לנו?
ואומר (ישעיה שם): הנני שלחני."

ואם לא נתנבא ישעיה עד אחרי שמיכה ועמוס הפסיקו להתנבא, איך יכונו דברי הגמרא? (המדרש בויק"ר דורשת את הפסוקים בישעי' ו' אשר כדברי רש"י הוא באמת התחלת הספר עיי"ש דברי רש"י, וא"כ משתעי בתחילת חינוכו לנבואה.)
ואני חוכך לתרץ שדברי הגמ' איירי בסדר הכתובים דהיינו ישעי', מיכה, והדר חבקוק. ואילו ההוו"א מעמוס עדיין לא יתכן. וא"כ לא הועלתי כלום.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: בא ישעיהו והעמידן על שש, בא מיכה והעמידן על שלש וכו'

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' מאי 16, 2011 11:43 pm

לא הבנתי איך אתה מסיק מדברי הויק"ר שישעיהו נתנבא רק אחר שפסקו מלהתנבא

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: בא ישעיהו והעמידן על שש, בא מיכה והעמידן על שלש וכו'

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ב' מאי 16, 2011 11:49 pm

בעצם הקושיא מויק"ר אינו אלא הוספת תמיהה, כי יש לתרצם כמדרשים חלוקים.
אבל משמע שם שהקב"ה אומר את מי אשלח היינו מפני שעמוס ומיכה נתנבאו כבר וישראל נהגו בהם זלזול. לא משמע שעדיין המה מתנבאים לישראל, ואמנם אינו מוכרח.

חד וחלק
הודעות: 380
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 7:13 pm

Re: בא ישעיהו והעמידן על שש, בא מיכה והעמידן על שלש וכו'

הודעהעל ידי חד וחלק » ב' מאי 16, 2011 11:53 pm

בנוגע לתחילת דבריך, הרי ישעיהו עצמו חזר והעמידן על שתיים כמבואר שם, והיינו שבאותו דור היתה הירידה גדלה והולכת כל הזמן.

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: בא ישעיהו והעמידן על שש, בא מיכה והעמידן על שלש וכו'

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ב' מאי 16, 2011 11:57 pm

חד וחלק, אתה צודק, תודה!
ועדיין הדבר צריך הסבר, איך מפרק ל"ג עד נ"ו ירד העם פלאים.

מעיין
הודעות: 1955
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: בא ישעיהו והעמידן על שש, בא מיכה והעמידן על שלש וכו'

הודעהעל ידי מעיין » ג' מאי 17, 2011 12:02 am

קצת הבהרה! ובטח ידעת זאת, שאין הפרקים בתנ"ך פרקי זמן ופרשיות בראשית נח יוכיחו, אבל בכל זאת דבריך מובנים למבינים...

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: בא ישעיהו והעמידן על שש, בא מיכה והעמידן על שלש וכו'

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ג' מאי 17, 2011 12:10 am

מעיין: 'כמובן'

חד וחלק
הודעות: 380
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 7:13 pm

Re: בא ישעיהו והעמידן על שש, בא מיכה והעמידן על שלש וכו'

הודעהעל ידי חד וחלק » ג' מאי 17, 2011 11:34 am

ישבב הסופר כתב:מעיין: 'כמובן'

אה, וגם זה: הריב"ן שם חוזר פעמיים על דבריו שכל שעה היו הדורות הולכים ומתמעטים (בתחילת העמוד ושוב לקראת הסוף). אך שים לב שהפעם השניה היא לגבי חזר ישעיהו, ואם כן בא במפורש להסביר שבאותו דור שוב היתה ירידה, וזהו בכל שעה.

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: בא ישעיהו והעמידן על שש, בא מיכה והעמידן על שלש וכו'

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ג' מאי 17, 2011 3:54 pm

חד וחלק: זה כבר ברור שהריב"ן מפרש בתחילת הדף מדבר עדיין על בא דוד והעמידן על י"א, ולא כדבריך שבפעם השניה הוא לגבי חזר ישעיהו אלא בא ישעיהו (הראשון) וכדברי המתחיל.

אך מה שהבאת לעיל דברת צדקות, ושפתים ישק משיב דברים נכוחים.

חד וחלק
הודעות: 380
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 7:13 pm

Re: בא ישעיהו והעמידן על שש, בא מיכה והעמידן על שלש וכו'

הודעהעל ידי חד וחלק » ג' מאי 17, 2011 4:27 pm

ישבב הסופר כתב:חד וחלק: זה כבר ברור שהריב"ן מפרש בתחילת הדף מדבר עדיין על בא דוד והעמידן על י"א, ולא כדבריך שבפעם השניה הוא לגבי חזר ישעיהו אלא בא ישעיהו (הראשון) וכדברי המתחיל.

לא ידידי, הריב"ן בהחלט מדבר על חזר - ראה לפי מיקום הדיבור! ומה שדייקת, הרי בכל מקרה הנוסח שהוא מביא בד"ה ['בא ישעיהו בן אמוץ'] לא קיים לפנינו.

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: בא ישעיהו והעמידן על שש, בא מיכה והעמידן על שלש וכו'

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ג' מאי 17, 2011 4:46 pm

לפי מיקומו אכן אתה צודק אבל על דברי המתחיל א"א להתווכח שכתוב שם "בא ישעיה בן אמוץ".
http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesech ... format=pdf

חד וחלק
הודעות: 380
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 7:13 pm

Re: בא ישעיהו והעמידן על שש, בא מיכה והעמידן על שלש וכו'

הודעהעל ידי חד וחלק » ג' מאי 17, 2011 7:33 pm

הרי על כך עניתיך שגם בפעם הראשונה לא כתוב לפנינו כדברים האלה (בא ישעיהו בן אמוץ), ואם כן שלריב"ן היתה גירסא שונה משלנו אפשר בהחלט להניח - על פי מיקום הדיבור - שהוא גרס גם בפעם השניה 'בא' ולא 'חזר'.

שו"ר שכך למד גם העורך האלמוני של ביאורי רש"י במתיבתא על מכות שם. לא ראיה גדולה, אבל ראיה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 586 אורחים