ג"פ ישר והפוך עם תרגומה (גם ישר והפוך). הדבר הזה מגרה בי תמהון לבב.כי בעוד שהשורות שלמעמה הם פשוט אישור שהאומר אכן מאמין בעיקרים, זה כבר תפילה או לחש שלא נראה לכאורה את רלוונטיותו לענין.לישועתך קויתי ד
ולולי דמסתפינא, הייתי ממשיך עוד צעד. אני מסייר היפותזיה שהאני מאמין הוא מהתפילות שנוסדו ע''י הכת השבתאית ומצאו להם דרך לסדר תפילה שלנו. אומנם אין לי הוכחות על זה אבל למי שיש לו בעד או נגד, וענית ואמרת...
בדיעבד כתב:ולולי דמסתפינא, הייתי ממשיך עוד צעד. אני מסייר היפותזיה שהאני מאמין הוא מהתפילות שנוסדו ע''י הכת השבתאית ומצאו להם דרך לסדר תפילה שלנו. אומנם אין לי הוכחות על זה אבל למי שיש לו בעד או נגד, וענית ואמרת...
תולעת ספרים07 כתב:נראה לי קצת מוגזם.
וראה בארוכה במה שהקשה הברוך טעם גאן הגאונים [ראה הספד הח"ס עליו]
שהקשה מדוע דווקא באני מאמין היוד שהבורא יתברך וכו' יודע כל מעשה בני אדם וכל מחשבותם שנאמר היוצר יחד לבנם המבין אל כל מעשיהם.
הוצרך להביא ראיה מן הפסוק בשונה משאר האני מאמינ'ס
ותירץ בזה שהרמב"ם לשיטתו שהקשה איך יתכן שיש בחירה והרי הקב"ה יודע הכל מראש וכו' ולכן הוצרך הרמב"ם להביא ראיה מפסוק שאם לא כן לא היינו יכולים לאומרו..
תולעת ספרים07 כתב:דברי הברוך טעם כל מי שיעשה חיפוש יימצא אותו
בכל אופן מסוג הקושיא והתירוץ כבודו לבטח רואה מפי בטן מי יצא דבר זה - לבטח לא מאחד קוטל קנים...
בדיעבד כתב: ולולי דמסתפינא, הייתי ממשיך עוד צעד. אני מסייר היפותזיה שהאני מאמין הוא מהתפילות שנוסדו ע''י הכת השבתאית ומצאו להם דרך לסדר תפילה שלנו. אומנם אין לי הוכחות על זה אבל למי שיש לו בעד או נגד, וענית ואמרת...
פעם כתב:בדיעבד כתב: אאל"ט הנוסח בסידורים קדום בהרבה לכת השבתאית..
איש_ספר כתב:אכן, הנוסח המצוי בסידורים נדפס לראשונה בפראג רצ"ז.
תולעת ספרים07 כתב:כמו כן מעניין לבדוק בחיי עולם לסטייפלר זי"ע אשר עד כמה שזכור לי כותב שם שבזמנינו כל מי שאינו מאמין בגלגולים הריהו כופר...
כך שלפי הסטייפלר לכאו' יש לנו עוד עיקר...
כמו כן ידוע שיש שהוסיפו עיקר להאמין בהאר"י הקדוש - ועד כמה שידוע לי בביאלה יש גם עיקר להאמין בבעש"ט זי"ע - אם משהו יוכל לעזור לי בענין זה אודה לו מאוד.
תולעת ספרים07 כתב:אתתי לחננם לחכמי הפורום - אם משהו יכול להעתיק את דברי הרדב"ז תשובה דש"ם - שם הוא חולק עם הראשונים שקבעו שיש דבר כזה עיקרים...
כמו כן מעניין לבדוק בחיי עולם לסטייפלר זי"ע אשר עד כמה שזכור לי כותב שם שבזמנינו כל מי שאינו מאמין בגלגולים הריהו כופר...
כך שלפי הסטייפלר לכאו' יש לנו עוד עיקר...
כמו כן ידוע שיש שהוסיפו עיקר להאמין בהאר"י הקדוש - ועד כמה שידוע לי בביאלה יש גם עיקר להאמין בבעש"ט זי"ע - אם משהו יוכל לעזור לי בענין זה אודה לו מאוד.
ניסתי ממקומי להשיג את שו"ת הרדב"ז אך לשוא.
תולעת ספרים07 כתב: שלפי הסטייפלר לכאו' יש לנו עוד עיקר...
כמו כן ידוע שיש שהוסיפו עיקר להאמין בהאר"י הקדוש - ועד כמה שידוע לי בביאלה יש גם עיקר להאמין בבעש"ט זי"ע .
ישבב הסופר כתב:החכם בדיעבד:
חוץ מהטענה שהזכרת, יש טענה יותר חזקה על סידור חלקת יהושע ביאלה. כתוב שם בזה"ל "אני מאמין באמונה שלימה שכל התורה המצוייה עתה בידינו, תורה שבכתב ותושבע"פ, תורת הרשב"י ותורת האריז"ל, היא הנתונה למשה רבינו עליו השלום".
ולדעתי טוב היה להם השתיקה, כי ככה הם מצהירים שלדעתם אין המונח "תורה שבע"פ" כולל תורת הרשב"י ותורת האריז"ל, וצריך להזכירם בנפרד. חלילה, הס מלהזכיר.
בדיעבד כתב: לדוגמא, העיקר הראשון, כותב הרמב''ם: שהקב"ה מצוי, ואם יצוייר שכל הנבראים לא יימצאו הוא לבדו יימצא וכו'...
ובסידורים: אני מאמין באמונה שלמה שהבורא ית"ש הוא בורא ומנהיג לכל הברואים והוא לבדו עשה ועושה ויעשה לכל המעשים
ספר מורה הנבוכים חלק ג פרק יז
...אבל שאר בעלי חיים וכל שכן הצמחים וזולתם, דעתי בהן דעת אריסט"ו, לא אאמין כלל שזה העלה נפל בהשגחה בו, ולא שזה העכביש טרף זה הזבוב בגזרה מאת השם ורצונו האישי עתה, ולא זה הרוק אשר רקק אותו ראובן התנועע עד שנפל על זה היתוש במקום מיוחד והרגו בגזרת השם, ולא שזה הדג שחטף ובלע זאת התולעת מעל פני המים ברצון אלהי אישי, אבל אלו כלם אצלי במקרה גמור וכו'.
עקביה כתב:בדיעבד כתב: לדוגמא, העיקר הראשון, כותב הרמב''ם: שהקב"ה מצוי, ואם יצוייר שכל הנבראים לא יימצאו הוא לבדו יימצא וכו'...
ובסידורים: אני מאמין באמונה שלמה שהבורא ית"ש הוא בורא ומנהיג לכל הברואים והוא לבדו עשה ועושה ויעשה לכל המעשים
לא זו בלבד שהעיקר הראשון הנדפס בסידור אינו נמצא בדברי הרמב"ם, אף זו שהרמב"ם אינו מסכים אתו -
הרמב"ם כותב:ספר מורה הנבוכים חלק ג פרק יז
...אבל שאר בעלי חיים וכל שכן הצמחים וזולתם, דעתי בהן דעת אריסט"ו, לא אאמין כלל שזה העלה נפל בהשגחה בו, ולא שזה העכביש טרף זה הזבוב בגזרה מאת השם ורצונו האישי עתה, ולא זה הרוק אשר רקק אותו ראובן התנועע עד שנפל על זה היתוש במקום מיוחד והרגו בגזרת השם, ולא שזה הדג שחטף ובלע זאת התולעת מעל פני המים ברצון אלהי אישי, אבל אלו כלם אצלי במקרה גמור וכו'.
כלומר, לדעת הרמב"ם אין זה נכון לייחס לקב"ה הנהגה בייחס לבעלי החיים ("מנהיג לכל הברואים"), כי אם ביחס לאדם, וכן ביחס למינים הכלליים של בעלי החיים, כפי שכתב שם בהמשך.
המצוה הראשונה היא הצווי אשר צוונו להאמין האלוהות והוא שנאמין שיש שם עלה וסבה הוא פועל לכל הנמצאות והוא אמרו ית' אנכי י"י אלהיך.
עתניאל בן קנז כתב:עקביה כתב:בדיעבד כתב: לדוגמא, העיקר הראשון, כותב הרמב''ם: שהקב"ה מצוי, ואם יצוייר שכל הנבראים לא יימצאו הוא לבדו יימצא וכו'...
ובסידורים: אני מאמין באמונה שלמה שהבורא ית"ש הוא בורא ומנהיג לכל הברואים והוא לבדו עשה ועושה ויעשה לכל המעשים
לא זו בלבד שהעיקר הראשון הנדפס בסידור אינו נמצא בדברי הרמב"ם, אף זו שהרמב"ם אינו מסכים אתו -
הרמב"ם כותב:ספר מורה הנבוכים חלק ג פרק יז
...אבל שאר בעלי חיים וכל שכן הצמחים וזולתם, דעתי בהן דעת אריסט"ו, לא אאמין כלל שזה העלה נפל בהשגחה בו, ולא שזה העכביש טרף זה הזבוב בגזרה מאת השם ורצונו האישי עתה, ולא זה הרוק אשר רקק אותו ראובן התנועע עד שנפל על זה היתוש במקום מיוחד והרגו בגזרת השם, ולא שזה הדג שחטף ובלע זאת התולעת מעל פני המים ברצון אלהי אישי, אבל אלו כלם אצלי במקרה גמור וכו'.
כלומר, לדעת הרמב"ם אין זה נכון לייחס לקב"ה הנהגה בייחס לבעלי החיים ("מנהיג לכל הברואים"), כי אם ביחס לאדם, וכן ביחס למינים הכלליים של בעלי החיים, כפי שכתב שם בהמשך.
ספר המצוות לרמב"ם מצות עשה אהמצוה הראשונה היא הצווי אשר צוונו להאמין האלוהות והוא שנאמין שיש שם עלה וסבה הוא פועל לכל הנמצאות והוא אמרו ית' אנכי י"י אלהיך.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 758 אורחים