יאיר כתב:מובא דבר דומה בשם הגר"א כשתאפנה אביא מקורו בעז"ה.
בענין קריאת שם אחר הנפטר אי יש בזה זכות להנפטר
עש"ק בשלח התשל"ב בנ"י יצו"א.
מע"כ ידידי ורב חביבי האי צורב עוסק בחוקי חורב ירו"ש וכו' כש"ת מוה"ר אברהם האפמאן הי"ו בכולל ישיבת מיר ירושלים עיה"ק ת"ו.
אחדשה"ט,
בדבר שאלתו בענין קריאת השם אחר הנפטר אי עדיף אחר קרוב הנפטר כגון סבא או סבתא ואם יש בזה זכות לנפטר.
איתא במדרש רבה בראשית פל"ז אות ז' וז"ל ולשם יולד גם הוא וכו' ר' יוסי ורשב"ג ר' יוסי אומר הראשונים ע"י שהיו מכירין את יחוסיהם היו מוציאין שמן לשם המאורע אבל אנו שאין אנו מכירין את יחוסינו אנו מוציאין לשם אבותינו רשב"ג אומר הראשונים על ידי שהיו משתמשין ברה"ק היו מוציאין לשם המאורע אבל אנו שאין אנו משתמשין ברוח הקודש אנו מוציאין לשם אבותינו ע"כ ועיין פי' הרז"ו שפי' שהיו מכירים יחוסיהם שהיו בחיים לפניהם שראו זה את זה עד נח קראו על שם המאורע אך אחר שנתמעטו השנים ואין אדם מכיר יחוס אבותיו שכבר מתו ע"כ קראו שם בניהם בשם אבותם שלא ישכחו ועיין יפה תואר שם ובתוס' ר' יהודה החסיד ברכות נ"ז הביא מסדר עולם מנהג זה לקרא בשם ההורים. ועיין עקרי הד"ט הל' כיבוד או"א סי' כ"ה ויש"ש גיטין פ"ד סי' כ"ו וח"ס א"ע סי' י"ח ח"ב ובספרי שו"ת משנה הלכות ח"ד סי' קי"ד ד"ה איברא.
וקבלתי העתק מכתב מהגאון הגדול בעל מחנה חיים שכתב להגאון בעל דברי ירמיהו שמתחרט על שהבטיח לרבו בעל שערי תורה שיתן לאחד מבניו שם רבו שיש בו טעמים ונימוקים ויסודות גדולים ליתן השם דוקא ורק אחר המשפחה וכתב רק עכשיו זכיתי לירד לסוף דעתו של אדמ"ו הח"ס ז"ל שלא נתן לאחד מבניו שמו של רבו המובהק ר' נתן אדלר אע"פ שלא נשארו לו בנים עכ"ל. הנה מבואר עכ"פ דאיכא ענין גדול בקריאת השם אחר המשפחה וכן נהגו מימים הקדמונים ובפרט בן אחר אביו שכנראה שהוא גם בכלל כיבוד אב ועיין עקרי הד"ט הנ"ל מפני מה נענש אהרן בשני בניו נדב ואבוהו שקראם על שם חמיו קודם שיתן שם על שם אביו וכנראה דאז כבר הי' מנהגם לקרא שם אפילו אחר החיים ועיין ספר חסידים סי' ת"ס נכרים שקוראים לבניהם בשם אביהם אין בכך כלום והיהודים מקפידים על כך ויש מקומות שאין קורין אחר שמות החיים אלא אחר שכבר מתו ובפי' אזולאי שם ולכל המנהגים אין אדם קורא בנו בשם עצמו אבל ראיתי במקום א' עד"מ איש יהודי שמו מרדכי וקרא שם בנו מרדכי והי' זר בעיני מאד עכ"ל.
נתינת שם אחר המשפחה סגולה לאריכות ימים
ובאמת כי ראיתי באחד מהפוסקים שכתב דנתינת שם אחר המשפחה הוא סגולה לאריכות ימים והבאתי לי ראי' מנדב ואביהו שמתו על שקדם לקרא שם לנדב ואביהו שוב נתיישבתי דאין משם ראי' כ"כ דהרי תרווייהו נקראו על שם המשפחה אלא שקדם זה לזה והגם כי איכא קצת ראי' והבן וממעשה שהביא מעכ"ת בנוגע לבנו של אדמו"ר הזקן נראה לכאורה ראי' דאריכות ימים תלוי בקריאת השם על שם המשפחה דאי לאו קפדי על שנאבד שמם מן העולם וזה פחיתת הכבוד שלהם ולאידך גיסא הקוראים בשמם מתפללים עליהם לעוה"ב שיאריכו ימים וכנ"ל.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 643 אורחים