כמה נקודות קושי שמעוררים ספק באמיתות המכתב:
ככל הנראה, הנמען הוא רבי שמואל גריינימן ז"ל בעל אחותו של מרן החזו"א, שהתגורר אז בחו"ל. וכן שיער החכם איש ספר.
במכתב מוזכרת אשה בשם יוספה שתחי', שעברה לגור ג"כ במדינת הים.
במשפחת קרליץ ישנן שתי 'יוספות': אחת יוּספא ברזם בת מרן הקה"י שלא התגוררה בחו"ל ולכן אין צד שהכוונה אליה. נשאר רק האופציה שהכוונה ליוֹסֶפָה אשת הג"ר שרגא וילמן שליט"א בתו של הג"ר שמואל גריינימן ז"ל נמען האיגרת.
ולהלן תוכן האגרת:
שלוכט"ס
כבר ארכו ימי שתיקתי ר"ל לא קיימתי כתיבה כדיבור, ולפי הנהוג שבעולם יאמרו מפני רב הטרדא, ואני חוזר להענין ידידנו זרח שיחי'
הציע נכבדות בשביל מרא דכולא תלמודא חיים קנבסקי שליט"א ואם אחותי תחי' תסכים ,לפי ראות עיני אפשר (ל)י)קדם הדבר
מתעניין אנכי לדעת משלום יוספ' שתחי', עד כמה מצאה שביעת רצון במדינת הים שלכם, ואכפול שלו' (ואחתום ברכה)??? אי"ש
זה שאין זמן על השטר להוכיח עליו, מעורר תמהון, אבל אין בכך ראיה להפריך.
ודבר זה שמעתי היום מפי בנם הג"ר דוד וילמן שליט"א שאביו ואמו נישאו בארץ בתשי"ג ואחרי חתונתם ירדו לאמריקא (באמצע שנת תשי"ג) בעצת החזו"א דודם, והגר"ש גריינימן כבר גר שם לפני בואם. וגם ר' זרח שפירא התגורר כבר בארה"ב בימים ההם.
ועתה בואו חשבון: אם מרן החזו"א נפטר בט"ו בחשוון תשי"ד, והרבנית יוספה וילמן ירדה למדה"י באמצע תשי"ג, אז מוכרחין אנו לומר שהמכתב נכתב אחרי ירידתה לארה"ב ולפני שהחזו"א שחל"ח. ולא עוד אלא ידוע לכולם שהגר"ח התחתן זמן חשוב (לפחות כמה חודשים) לפני שהחזו"א נפטר. אז צריכים אנו לחשבן אחרי שמרת וילמן ירדה לארה"ב, ולפני שהגר"ח התארס עם בתו של הגרי"ש אלישיב שליט"א, שכן עדיין דברו בו נכבדות באגרת.
אני עדיין מחפש מי שיוכל להודיע לי מתי התחתן מרן הגר"ח כדי שנוכל לברר אם המכתב הוא מציאותי.
אבל אין אלו אלא שאלות, אתאן לקושיות:
כאמור, היה ר' זרח שפירא אז בארץ אמריקא, וא"כ איך שייך שדיבר נכבדות מארץ מגורו בארה"ב, להגר"ח שהיה אז הוא ומשפחתו בארץ ישראל. ומדוע היה מציע את השידוך להחזו"א ולא לאביו בעל הקה"י??
עוד קשה, מדוע שלח החזו"א מכתב להגר"ש גריינימן אודות שידוכי אחיינו, בן אחות אשתו, שאינו גר בקרבת מקום אליו כלל? סתם נייעס? ולמה הוא מודיע אליו ולא לר' זרח שיש לקדם הענין, ברשות אחותו?? הלא אין זה מענינו של ר' שמואל גריינימן אלא או שייך לר' זרח שפירא השדכן או לאחותו הרבנית מרים אשת הסטייפלר.
(חוץ שדרכו במכתבי המשפחה לכתוב השמות ומוזר שסתם ואמר "אחותי שתחי'" ולא נקב בשמה, וגם מוזר זה שהתעלם מבעלה בעל הקה"י שברור שהיה לו יד בשידוכי בנו - ואכמ"ל).
גם שלא כתב שם בעלה של מרת ווילמן הג"ר שרגא שליט"א, שהחזו"א ציווה עליו שירד לארה"ב והבטיח לו שלא יקרהו מאומה מכל זה.
סוף דבר הדבר צריך בירור גדול, לדעתי.
הג"ר דוד וילמן הוסיף במאמר המוסגר שמרן החזו"א הקפיד שלא להפריז בשבחים, ודיקא בשבחא דין "מרא דכולא תלמודא" לא מצינו שיקרא לאף אחד מגאוני ארץ האחרונים, חוץ מבעל ה'מנחת ברוך'. ולא אוכל להגיב כי נשגב הדבר ממני לדעת אם אכן כך הדברף אבל חזקה על הגאון הנ"ל שמדבר מתוך ידיעה ברורה.