ידועים דברי ר"ת שהובאו בכמה תוספותים, לענין חיבור מקוואות. שר"ת תמה שמחד אמרו ששיעור החיבור שפופרת הנוד, ומאידך אמרו שטופח ע"מ להטפיח הוי חיבור לטהרה. וחילק ר"ת, ש
חיבור המים זה לזה הוא בשיעור של טופח ע"מ להטפיח, ואילו
חיבור המקוואות זה לזה הוא בנקב שקוטרו כששפוה"נ.
והנה בספר הישר סי' תא, מתוך הדברים עולה שיטה חדשה, לפיה א"צ אפילו טופח ע"מ להטפיח! כלומר חור יבש לחלוטין!
איש מהראשונים והאחרונים לא מביא שיטה כזו בכלל ובודאי שלא משמו של ר"ת. אמנם בכמה ספרים של אברכים לומדי מקוואות מצאנו שמזכירים שיטה זו מספה"י.
הנה דברי ר"ת בספה"י ומודגש החלק המדובר:
ספר הישר לר"ת (חלק החידושים) סימן תא
הנצוק והקטפרס ומשקה טופח אינן חיבור לא לטומאה ולא לטהרה ודייק' מינה (ו)הא איכא טופח להטפיח חיבור דהכי מוכח בגיטין בהמביא תניין. וקשיא (לך) [לן] הא דאמרי' במסכת יבמות פר' א' ובחומר בקודש עירוב מקואות כשפופרת בעביה ובחללה בשתי אצבעות חוזרות למקומן היינו טפח. ש"מ דלא הוי חיבור בטופח טפח להטפיח אם לא יהיה חיבור כשפופרת הנוד. אלא לא מצריכי' הכי אלא לחלל שאין בו אפי' טופח טפח להטפיח שיהא החלל כשפופרת כגון בשתי מקואות זו אצל זו לצרף אחד מלא ואחד חסר וכותל גבוה בנתיים ומפני שאין המים רואין זה את זה צריך שיעור גדול כשפופרת. והא דאמרי' דבמשקה טופח להטפיח סגי. והכי תנן בפיר' במסכת מקואות שתי מקואות זה אצל זה אחד מלא ואחד חסר וכותל בינתיים מפני שאין המים רואין זה את זה צריך שיעור גדול נפרץ לרחבו כשפופרת הנוד דמשמע הואיל ופני המים רואין זה את זה בפחות מיכן סגי והוי חיבור. ומה שפי' רבי' זקני בע"ז גבי קטפרס בזה ארבעי' ובזה עשרים וקטפרס מחברתן לפום חורפיה לא עיין בה דהוה ליה לפרושי בזה עשרים. ואם באנו להעמיד דבריו ולומר דכרבנן לא יתכן. חדא דאינה נזכרת בתלמוד ואף על פי שראויה היא למה שפירשתי לא הוה ליה לפרושי עלה [אלא] אם כן מזכירה. ועוד דהך מתנית' דהנצוק והקטפרס בעל כורחין אוקימנא כר' יהודה בגיטין מדדייק לה טופח על מנת להטפיח חיבור ונצוק נמי מפרישנא בתרי גווני. נצוק אינו חיבור למקוה שלעומת שבא כן ילך. (ומה שפירש רבינו זקני בע"ז גבי קטפרס בזה ארבעים ובזה עשרים וקטפרס מחברתן לפום חורפיה לא עיין בה דהוה ליה לפרושי בזה עשרים ואם באנו להעמיד דבריו ולומר דכרבנן פריש לא יתכן. חדא דאינה נזכרת בתלמוד ואף על פי שראויה היא למה שפירשתי לא הוה ליה לפרושי על אם כן מזכירה. ועוד דהך מתנית דהנצוק והקטפרס בעל כרחין אוקימנא כר' יהודה בגיטין מדדייק לה טופח על מנת להטפיח חיבור. ונצוק נמי מפרישנא בתרי גווני נצוק אינו חיבור למקוה שלעומת שבא כן ילך).
להשערת א"מ מדובר בטעות. כאשר יבואר להלן.