ונמשך לזה מה שמנו חכמים הדברים שנבראו קודם שנברא העולם, ובכללם אילו של יצחק, ורצונם בזה, שהדברים ההם הם תכלית בריאת עולם, ר'צוני ל'ומר, התשובה.
ואיני יודע מה מקורו. עי' פסחים נד ע"א: "תניא: שבעה דברים נבראו קודם שנברא העולם, ואלו הן: תורה, ותשובה, וגן עדן, וגיהנם, וכסא הכבוד, ובית המקדש, ושמו של משיח". וכך במקבילות רבות, ולפעמים בשינויים. אך לכל המקורות אין 'אילו של אברהם' נמנה בכלל הדברים שקדמו לעולם. ומסורת אגדה זו גם לא נרשמה בעבודתו של י' גרנט, 'אז מלפני בראשית': דברים שקדמו לבריאת העולם: מסורות ודרכי עיצובן בפיוט הקדום על רקע מקורותיו, ע"ד, הדפסה מחודשת, ירושלים תשע. והשווה משנת אבות, ה ו: "עשרה דברים נבראו בערב שבת בין השמשות, ואלו הן: פי הארץ, ופי הבאר... ויש אומרים: אף המזיקין, וקבורתו של משה, ואילו של אברהם אבינו". וצ"ע.