אוצר החכמה כתב:לענ"ד צריך להדגיש משהו.
להבדיל מהומופאתיה (או היליניג וכדומה) שסותרים את חוקי הטבע היסודיים הידועים לנו ולכן צריכים אישוש מחקרי מאד חזק כדי שיהיה ניתן לקבלם. הגרפולוגיה אינה בלתי הגיונית באופן עקרוני. האפשרות שאדם יבטא בתנועותיו העדינות את אופיו היא אפשרות קיימת. השאלה היא אם זה באמת קורה ואם הגרפולוגיה יודעת לפענח את הדברים גם אם הם קורים.
ארזי ביתר כתב:סיפר לי אדם שעמד בראשות כולל אברכים בעלי תשובה. במספר מקרים של בעיות חמורות אצל האברכים [בעניני שלום בית וכדו'], הוא לקח אותם לגרפולוג ר' נתן מושקוביץ. כתב היד היה נשלח ללא חתימה וללא כל פרט מזהה [הוא היה מבקש עמוד מתוך 'חבורה' שכתב האברך], יום לפני הביקור אצל הגרפולוג. תיכף עם כניסתם, פותח ר' נתן את פיו, ומונה לאברך את מספר הילדים בבית הוריו, מה מיקומו המדוייק, כמה זכרים ונקבות קדמו לו וכמה לאחריו, מי הדמות הדומיננטית בבית הוריו, וכן מספר ילדיו.
ואני מדגיש: הוא לא ידע את שמו של האברך, ולא קיבל שום פרט מזהה אודותיו, ואף מאן לשמוע את קולו של האברך בטרם חשף בפניו את כל המידע הנ"ל.
לדבריו, המטרה בכך הייתה, להוכיח למאובחן את אמינות האבחון, כדי שיקבל ברצינות מירבית את תוצאותיו.
אותו אדם נאמן עלי כמאה עדים. ולתוספת, הוא מפקפק גדול מאוד בתורות הנפש השונות...
שלמה בן חיים כתב:ארזי ביתר כתב:סיפר לי אדם שעמד בראשות כולל אברכים בעלי תשובה. במספר מקרים של בעיות חמורות אצל האברכים [בעניני שלום בית וכדו'], הוא לקח אותם לגרפולוג ר' נתן מושקוביץ. כתב היד היה נשלח ללא חתימה וללא כל פרט מזהה [הוא היה מבקש עמוד מתוך 'חבורה' שכתב האברך], יום לפני הביקור אצל הגרפולוג. תיכף עם כניסתם, פותח ר' נתן את פיו, ומונה לאברך את מספר הילדים בבית הוריו, מה מיקומו המדוייק, כמה זכרים ונקבות קדמו לו וכמה לאחריו, מי הדמות הדומיננטית בבית הוריו, וכן מספר ילדיו.
ואני מדגיש: הוא לא ידע את שמו של האברך, ולא קיבל שום פרט מזהה אודותיו, ואף מאן לשמוע את קולו של האברך בטרם חשף בפניו את כל המידע הנ"ל.
לדבריו, המטרה בכך הייתה, להוכיח למאובחן את אמינות האבחון, כדי שיקבל ברצינות מירבית את תוצאותיו.
אותו אדם נאמן עלי כמאה עדים. ולתוספת, הוא מפקפק גדול מאוד בתורות הנפש השונות...
סיפור משונה, המושקוביץ הזה כנראה נביא או משהו אחר. אבל מהכתב יד לא רואים את זה. אני אמנם מאמין בגרפולוגיה [כשהגרפולוג מוסמך ולמד במקום רציני], אבל לא יודעים על האדם אלא את אופיו ולא פרטים אחרים שלא קשורים כלל לאופי של האדם.
אוצר החכמה כתב:דבר כזה אפשר לבדוק בקלות יחסית.
למשל אם ישלחו לי (לדוגמה) 20 מחברי הפורום את צילום כתב ידם. למותר לציין שאיני מכיר את האנשים כאן אלא רק בכינוייהם. ואני אמספר אותם ונשלח אליו כתבי יד ממוספרים. והוא לא יתן שום חוות דעת מלבד הדברים הטכניים שהזכרת כלומר כמה אחים ואחיות ומיקום וכמה ילדים. (בלי דמות דומיננטית רק דברים טכניים שאינם ניתנים לויכוח).
ואח"כ נבקש מהשולחים את הפרטים ונשווה את רמת הדיוק.
נראה לך שהוא יסכים לניסוי?
ארזי ביתר כתב:שלמה בן חיים כתב:ארזי ביתר כתב:סיפר לי אדם שעמד בראשות כולל אברכים בעלי תשובה. במספר מקרים של בעיות חמורות אצל האברכים [בעניני שלום בית וכדו'], הוא לקח אותם לגרפולוג ר' נתן מושקוביץ. כתב היד היה נשלח ללא חתימה וללא כל פרט מזהה [הוא היה מבקש עמוד מתוך 'חבורה' שכתב האברך], יום לפני הביקור אצל הגרפולוג. תיכף עם כניסתם, פותח ר' נתן את פיו, ומונה לאברך את מספר הילדים בבית הוריו, מה מיקומו המדוייק, כמה זכרים ונקבות קדמו לו וכמה לאחריו, מי הדמות הדומיננטית בבית הוריו, וכן מספר ילדיו.
ואני מדגיש: הוא לא ידע את שמו של האברך, ולא קיבל שום פרט מזהה אודותיו, ואף מאן לשמוע את קולו של האברך בטרם חשף בפניו את כל המידע הנ"ל.
לדבריו, המטרה בכך הייתה, להוכיח למאובחן את אמינות האבחון, כדי שיקבל ברצינות מירבית את תוצאותיו.
אותו אדם נאמן עלי כמאה עדים. ולתוספת, הוא מפקפק גדול מאוד בתורות הנפש השונות...
סיפור משונה, המושקוביץ הזה כנראה נביא או משהו אחר. אבל מהכתב יד לא רואים את זה. אני אמנם מאמין בגרפולוגיה [כשהגרפולוג מוסמך ולמד במקום רציני], אבל לא יודעים על האדם אלא את אופיו ולא פרטים אחרים שלא קשורים כלל לאופי של האדם.
איש כתב:אכן, בררתי, למושקוביץ שיטה משלו ואינה השיטה הרגילה של הגרפולוגיה.
אני מרשה לעצמי לנחש שלא מדובר בשיטה גרידא, אלא בכוחות מסוימים שהוא ניחון בהם.
שלמה בן חיים כתב:במקרה אני יודע היטב מה זה גרפולוגיה ואין כזה דבר לדעת דרך הכתב יד דברים כאלו. בכל אופן בעולם המדע לא שמעו על זה, זה יכול להיות או נבואה או פיתוח חדש של השיטה של אדון מושקוביץ...
שבט הסופרים כתב:לכל החפץ להביע דעה:
כל זמן שלא הבאתם את כתב ידכם לגרפולוג וראיתם תוצאות אמת או כזב
אל תפצו פיכם.
איך אפשר לשפוט על סמך "לא נראה לי..."?!!!
הניסיון בלבדו יוכיח.
בן_אליעזר כתב:עוד בקשר לגרפולגי':
חתנו, האדמו"ר מליובאוויטש זי"ע, במכתבו לפרזידנט שז"ר (בקשר להמחקר שנעשה ב"ספר הק"ן" – שכבר הזכירו ידידנו "אדג" – ששז"ר סייע בהוצאתו לאור), כתב:
"מוכרחני להודות, שלולא קראי במכתבו בפירוש שהמנתח זולת הכתב יד לא ידע דבר על בעל הכתב יד ולולא הכירי את כבודו אישית, לא הייתי מאמין באפשריות הדבר".
[המכתב מתאריך ט"ז מנחם אב תשי"ט, נדפס בחוברת "צדי"ק למלך" ח"ו עמ' 110. -- מופיע ב'אוצר'].
ימי הסליחות תשט"ו
הרב גורודצקי שי' מסר לי את ניתוח הגראפולוגי של כתב יד פב"פ ע"י מרת צוקער. והפליאני הדבר שבכמה נקודות קלעה אל האמת, ובעיקר במה שכותבת שנראה מהכתב אשר רבות סבל בחייו הן בגשם והן ברוח ואשר זה החסין אותו. וכידוע במסורת המשפחה. אשר עוד מימי נערותו הי' בעל יסורים גדול ובכל זה תמיד הי' צחוק נסוך על פניו והי' מקבל את כל אדם בספ"י.
ולפלא קצת, שאם באמת אפשר מן הכתב לבא לכמה מסקנות בנוגע לתכונות נפש הכותב, היאך לא נמצא בהרצאת הניתוח קו האפיוני ביותר והוא - ההנהגה בתוקף הרצון... באופן אשר תיכף בתחילת הנהגתו הועמדו יחסים קבועים ששואלים לפקודתו והיא באה במלים קצרות, ובל' החסידות - בבחינת התנשאות ורוממות, משא"כ בקודמיו ושלאחריו שלפעמים רבות היו מסבירים את הוראותיהם וביחד עם היחס של התנשאות היו ג"כ ענינים של קירוב.
אין סתירה בין המכתבים, ולו מפני שהראשון מדבר על ניתוח כתי"ק כ"ק אדמו"ר הזקן נ"ע, והשני - בכתי"ק כ"ק אדמו"ר מהר"ש נ"ע.הגיונות כתב:נדמה שלצד השבחים על הניתוח הגרפולוגי, ניתן לראות במכתב זה גם הסתייגות קלה לאמינות הניתוח
נדון לעיל.הר-חורב כתב:האם ידוע לכם על התייחסות של אדמו"רי חב"ד לגרפולוגיה?
לבי במערב כתב:אין סתירה בין המכתבים, ולו מפני שהראשון מדבר על ניתוח כתי"ק כ"ק אדמו"ר הזקן נ"ע, והשני - בכתי"ק כ"ק אדמו"ר מהר"ש נ"ע.הגיונות כתב:נדמה שלצד השבחים על הניתוח הגרפולוגי, ניתן לראות במכתב זה גם הסתייגות קלה לאמינות הניתוח
לבי במערב כתב:נדון לעיל.הר-חורב כתב:האם ידוע לכם על התייחסות של אדמו"רי חב"ד לגרפולוגיה?
נתפרסם ב'קוראים כותבים' - כפ"ח גל' 1830, ב' חשון ה'תש"פ, ע' 20-21.הגיונות כתב:לאחרונה התגלגל לידיי מכתב של האדמו"ר זצ"ל בהקשר זה (לא נדפס באגרות שלו) . .
ברור ופשוט. ולא באתי אלא להא'יר, ושלא יטעו בדבר.הגיונות כתב:הערתי שלצד הביטוי של האדמו"ר על הניתוח של בעל התניא זצ"ל, יש ביטוי נוסף על הגרפולוגיה של המהר"ש . .
שמא אכן 'מתאים' שיהיו עוד התייחסויות בנושא, אך לי הק' לא ידוע על כך...הר-חורב כתב:זה כול מה שיש מהרבי??? נראה לי שמתאים שיש עוד
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 173 אורחים