התעיף עיניך בו ו... כתב:"אמר רבי יוחנן: אילמלא לא ניתנה תורה היינו למידין צניעות מחתול, וגזל מנמלה, ועריות מיונה". (עירובין ק' ע"ב)
צריך לי ביאור מי אמר לנו ללמוד דוקא צניעות מחתול וגזל מנמלה, אולי דוקא נלמד לרצוח ולטרוף מאריה, ולהתנהג כמו... וכו'.
ובאמת שאלה מעין זו מציקה לי כבר הרבה זמן למה אנו לומדים "מה הוא רחום אף אתה..." אולי נלמד מה הוא "קנא ונוקם" אף אתה וכד'.
חיים כתב:אין הכוונה שאלמלא ניתנה תורה היינו משקיפים על החיות ומתנהגים כמותם. אלא אלמלא ניתנה תורה, יכולנו ללמוד מדות טובות מהחתול, מהנמלה ומן היונה. אדם מהישוב הרואה דרך צניעות בחתול נושא הוא ק"ו בעצמו, ומה אם החתול שאין בו דעת מתנהג בצניעות, ודאי ראוי אף לי האדם בחיר הבריאה.
בנוגע לקב"ה הוא ענין אחר, וח"ו אין שום חסרון ופגם בשום מדה ממדותיו וצריכים להדבק בכולם בלא יוצא מן הכלל.
מבי מדרשא כתב:כפי שענו קודמי, אין הכוונה בחז"ל אלא שאם היה אדם רוצה ללמוד מידות ונימוסים טובים, היה יכול ללמוד זאת מחתול ונמלה וכיו"ב. ואין הכי נמי, לולי שהיתה תורההבוחר יבחר אם להיות מנומס או צנוע אם לאו.
ובאשר לוהלכת בדרכיו, מה הוארחום וכו', הדברים פשוטים שהעליון הינו תכלית הטוב וההטבה, וגם מה שנאמר קנא ונקם זהו חלק ממעלותיו ולא חסרון כמו שהעיף עיניו בו ו... ולכך שאלתך כלל אינה מתחילה, כי העונש והנקם מגיע רק בעקבות הרחום וחנון, ולכך אומרים לך תתחיל מזה ותלך בדרכיו.
התעיף עיניך בו ו... כתב:חיים כתב:אין הכוונה שאלמלא ניתנה תורה היינו משקיפים על החיות ומתנהגים כמותם. אלא אלמלא ניתנה תורה, יכולנו ללמוד מדות טובות מהחתול, מהנמלה ומן היונה. אדם מהישוב הרואה דרך צניעות בחתול נושא הוא ק"ו בעצמו, ומה אם החתול שאין בו דעת מתנהג בצניעות, ודאי ראוי אף לי האדם בחיר הבריאה.
בנוגע לקב"ה הוא ענין אחר, וח"ו אין שום חסרון ופגם בשום מדה ממדותיו וצריכים להדבק בכולם בלא יוצא מן הכלל.
במחילה מכ"ת, הרי אם לא היתה ניתנת לנו התורה, לא היינו יכולים לדעת מה טוב ומה לא! אז איך בדיוק היינו לומדים רק את המידות הטובות?
הרי אם לבד אנחנו כבר יודעים מה הם המידות הטובות, למה נצטרך ללמוד אותם מהחיות? ואם איננו יודעים, למה שנלמד אותם, ולא מידות אחרות?
לגלילי, כ"ש וכ"ש שהדברים דוחים את דבריך!
img770 כתב:אלא וודאי שהכוונה היא, שאם באנו ללמוד מידות טובות מבעה"ח, מאלו היינו למדים.
וכמאמר שאמר דוד המלך ע"ה "מכל מלמדי השכלתי", ופשוט שדווקא דברים חיוביים למד מהם, ולא כל דבר.
img770 כתב:
אלא וודאי שהכוונה היא, שאם באנו ללמוד מידות טובות מבעה"ח, מאלו היינו למדים.
וכמאמר שאמר דוד המלך ע"ה "מכל מלמדי השכלתי", ופשוט שדווקא דברים חיוביים למד מהם, ולא כל דבר.
על זה כבר כתבנו למעלה שאם אין לנו תורה, איך נדע מהם המידות הטובות שנרצה ללמוד מהחיות, הרי אם אנו יודעים כבר- מה לנו ללמוד מהחיות, ואם אנו לא יודעים- אז מי אמר לנו ללמוד את המידות האלו דוקא ולא את האחרות
התעיף עיניך בו ו... כתב: אמנם מאידך יש הרבה מקורות לזה שכל נימוס שיש בגויים בא ממצוות התורה או לכה"פ ממה שהתחדש בעולם שבע מצוות בני נח.
img770 כתב:img770 כתב:
אלא וודאי שהכוונה היא, שאם באנו ללמוד מידות טובות מבעה"ח, מאלו היינו למדים.
וכמאמר שאמר דוד המלך ע"ה "מכל מלמדי השכלתי", ופשוט שדווקא דברים חיוביים למד מהם, ולא כל דבר.
על זה כבר כתבנו למעלה שאם אין לנו תורה, איך נדע מהם המידות הטובות שנרצה ללמוד מהחיות, הרי אם אנו יודעים כבר- מה לנו ללמוד מהחיות, ואם אנו לא יודעים- אז מי אמר לנו ללמוד את המידות האלו דוקא ולא את האחרות
ועל זה הבאתי דוגמא ממאמר "מכל מלמדי השכלתי", שאם יודע מה ראוי ללמוד ולהשכיל, מפני מה צריך מי שילמדו? ודו"ק.
התעיף עיניך בו ו... כתב:למה אנו לומדים "מה הוא רחום אף אתה..." אולי נלמד מה הוא "קנא ונוקם" אף אתה וכד'.
חיים כתב:בנוגע לקב"ה הוא ענין אחר, וח"ו אין שום חסרון ופגם בשום מדה ממדותיו וצריכים להדבק בכולם בלא יוצא מן הכלל.
מבי מדרשא כתב:באשר לוהלכת בדרכיו, מה הוא רחום וכו', הדברים פשוטים שהעליון הינו תכלית הטוב וההטבה, וגם מה שנאמר קנא ונקם זהו חלק ממעלותיו ולא חסרון כמו שהעיף עיניו בו ו... ולכך שאלתך כלל אינה מתחילה, כי העונש והנקם מגיע רק בעקבות הרחום וחנון, ולכך אומרים לך תתחיל מזה ותלך בדרכיו.
התעיף עיניך בו ו... כתב:אז באמת בהמשך הדרך אוכל להתנהג בקנאות ונקמה הטובים? הרי לנו זה גם נאסר, וגם ודאי אינו טוב, אחרי שהכל בא ממנו, וח"ו שהתכוונתי שזה מידה רעה בקב"ה, ח"ו, וח"ו, אלא ששאלתי למה אנחנו לא נלמד להתנהג כך.
עושה חדשות כתב:התעיף עיניך בו ו... כתב:למה אנו לומדים "מה הוא רחום אף אתה..." אולי נלמד מה הוא "קנא ונוקם" אף אתה וכד'.חיים כתב:בנוגע לקב"ה הוא ענין אחר, וח"ו אין שום חסרון ופגם בשום מדה ממדותיו וצריכים להדבק בכולם בלא יוצא מן הכלל.מבי מדרשא כתב:באשר לוהלכת בדרכיו, מה הוא רחום וכו', הדברים פשוטים שהעליון הינו תכלית הטוב וההטבה, וגם מה שנאמר קנא ונקם זהו חלק ממעלותיו ולא חסרון כמו שהעיף עיניו בו ו... ולכך שאלתך כלל אינה מתחילה, כי העונש והנקם מגיע רק בעקבות הרחום וחנון, ולכך אומרים לך תתחיל מזה ותלך בדרכיו.התעיף עיניך בו ו... כתב:אז באמת בהמשך הדרך אוכל להתנהג בקנאות ונקמה הטובים? הרי לנו זה גם נאסר, וגם ודאי אינו טוב, אחרי שהכל בא ממנו, וח"ו שהתכוונתי שזה מידה רעה בקב"ה, ח"ו, וח"ו, אלא ששאלתי למה אנחנו לא נלמד להתנהג כך.
אני מחפש כעת בספרי רבותינו התייחסות לשאלה זו, אודה למסייע.
מה שנכון נכון כתב:כמדו' שה'למידה' כאן היא ההתעוררות לשים לב (אפי' מהחיצוניות של המעשה הטבעי של בע"ח, שיתכן שהם עושים זאת מסיבה אחרת. למשל חתול - לשמר טריטוריה), ולפתח את המוטבע בנפש האדם. בבחינת ראה - ונזכר.
מה שנכון נכון כתב:"ולפתח את המוטבע בנפש האדם". הראיה היא רק תמריץ התעוררות וזירוז. לא לימוד ממישהו שהולכים אחר דעת הרוב.
השכל האנושי מספיק בשביל להבין שיש מותר לאדם מן הבהמה. ופשוט.
עושה חדשות כתב:התעיף עיניך בו ו... כתב:למה אנו לומדים "מה הוא רחום אף אתה..." אולי נלמד מה הוא "קנא ונוקם" אף אתה וכד'.חיים כתב:בנוגע לקב"ה הוא ענין אחר, וח"ו אין שום חסרון ופגם בשום מדה ממדותיו וצריכים להדבק בכולם בלא יוצא מן הכלל.מבי מדרשא כתב:באשר לוהלכת בדרכיו, מה הוא רחום וכו', הדברים פשוטים שהעליון הינו תכלית הטוב וההטבה, וגם מה שנאמר קנא ונקם זהו חלק ממעלותיו ולא חסרון כמו שהעיף עיניו בו ו... ולכך שאלתך כלל אינה מתחילה, כי העונש והנקם מגיע רק בעקבות הרחום וחנון, ולכך אומרים לך תתחיל מזה ותלך בדרכיו.התעיף עיניך בו ו... כתב:אז באמת בהמשך הדרך אוכל להתנהג בקנאות ונקמה הטובים? הרי לנו זה גם נאסר, וגם ודאי אינו טוב, אחרי שהכל בא ממנו, וח"ו שהתכוונתי שזה מידה רעה בקב"ה, ח"ו, וח"ו, אלא ששאלתי למה אנחנו לא נלמד להתנהג כך.
אני מחפש כעת בספרי רבותינו התייחסות לשאלה זו, אודה למסייע.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 607 אורחים