בספר בני יששכר כתב:ועפי"ז תבין מה שאמר הרב הקדוש מהר"פ הנ"ל זצוק"ל {=ר"פ מקאריץ} אשר יכול האדם להתבונן המבחן מה בין ישראל לגוי ממנהגיהם, דמנהג ישראל שהבגד העליון (הנקרא טוזלי"ק או איי"ן הו"ל בלשון אשכנז) הוא להם בגד כבוד ולבוש יקר, וכשהולך איש נכבד לבית הכנסת או אפילו אל בית אדם חשוב הולך דוקא מלובש בבגד העליון כי זה כבודו, ואצל הגוים הוא בהיפך אפילו כשהוא מלובש באיזה בגד עליון שקורין אייב"ר רו"ק מחמת הקור וכיוצא, בהליכתו לבית שרים נכבדים מפשיט מעליו את הבגד העליון כי הוא להם לחרפה, ואמר הרב הקדוש הנ"ל כי זהו הטעם דישראל יש להם אור מקיף וזהו כבודם ותפארתם משא"כ הגוים אין להם מקיף (כמש"ל בסוד והנחש היה ערום) הבן:
אוצר החכמה כתב:אני חושב שאתה צריך להסביר את כוונתך יותר כי אפשר להסביר בכוונתך שלוש כוונות
1. חשיבות עצם המלבושים ביהדות, כלומר מה שמלבישים את האדם ואינו הולך בלא בגדים, שזה חשיבות בפנ"ע, וכעניין מה שנאמר בדוד שכיוון שביזה את הבגדים בחתכו כנף הבגד של שאול נענש בויכסוהו בבגדים ולא יחם לו, משמע חשיבות עניין הבגדים בכלל.
2. חשיבות ההליכה דווקא בבגדי יהודים להבדל מן הגויים, כעניין לא שינו את מלבושם, וערקתא דמסאני, ועניינים שהוזכרו לעיל, וענייני צניעות הקשורים לזה בין בגברי בין בנשים.
3. חשיבות ההליכה בבגדים המתאימים לחשיבות האדם, כעניין במתאי אנא ושלא במתאי תותבאי (שבת קמה ב עיי"ש אי הווה מעלה או חסרון), ופריס סודרא וחלוקא דרבנן וכדומה.
י. רבינוביץ כתב:אתה צודק.
אני מתכוון בעיקר לסעיף 2.
עד כמה שזכרוני אינו מטעה אותי שמעתי בעבר על כך שהיה בתימן פלג שנקרא 'חאבאנים' (אני מקווה שאני מאיית נכון) שגרו במדבר ולפלג גופם העליון לא היה כיסוי, גם לתלמידי החכמים שבהם. האם זה נכון, או שזה עוד סיפור שמספרים?! קבוצה זו ידועה בוודאות כמי שגידלו שיער ארוך לראשם, ואומן הלחימה יהושוע סופר מירושלים מייחס להם אומנויות לחימה שונות (על כך באשכול נפרד אדון).
אני לא רוצה לגרור דיון על קבוצה זו ולהסיט את המחשבה מעיקר הדיון שהוא על חשיבות הלבוש ביהדות בכלל (ראה סעיף 2), רק רציתי לעורר גם את העניין הזה בדרך אגב.
. יהודי חבאן (חצרמוות) אמנם היו יושבי מדבריות, והם נחותים בדרגה גם אצל התימנים, משום מקום גידולם ואורחתם, אבל כמובן שלא הלכו באזור חלציים. במחילה. (ושמא כבודו החליפם עם חכמי אמריקע הקדמונים ה"ה האינדייאנים)י. רבינוביץ כתב:עד כמה שזכרוני אינו מטעה אותי שמעתי בעבר על כך שהיה בתימן פלג שנקרא 'חאבאנים' (אני מקווה שאני מאיית נכון) שגרו במדבר ולפלג גופם העליון לא היה כיסוי, גם לתלמידי החכמים שבהם. האם זה נכון, או שזה עוד סיפור שמספרים?! קבוצה זו ידועה בוודאות כמי שגידלו שיער ארוך לראשם,
י. רבינוביץ כתב:ואומן הלחימה יהושוע סופר מירושלים מייחס להם אומנויות לחימה שונות (על כך באשכול נפרד אדון)
איש_ספר כתב:כל בני חבאן הם ד' משפחות בלבד, מעטוף, שמחי, הלל ומיפעי.
תולדות אדם כתב:ווארט יפה ממהרי"ד מבעלזא
אם נתן תתן את העם הזה בידי (במדבר כא, ב). ופירש"י (בפסוק א' ד"ה יושב הנגב) עפ"י רז"ל (ילקו"ש רמז תשס"ד) שהתפללו סתם, נתן את העם, כי באמת הם היו עמלקים, ושינו לשונם לדבר בלשון כנען, ולבושיהם כלבושי עמלקים, למען לא יבינו מי המה. וקשה, שהי' להם להלביש את עצמם בלבושי כנען גם כן, ואז בוודאי ידמו ישראל שהמה בני כנען, והיו בוודאי מתפללים על כנען. ואמר אאמו"ר ז"ל בדרך צחות, שמזה מוכח שאם אדם לובש מלבושי אינו יהודי, ומדבר כלשונו, אז הוא נחשב כמו אינו יהודי, ועל כן אם היו משנים גם מלבושיהם, אז הי' צודק להתפלל עליהם בשם כנען. ומזה תוכחת מוסר לאותם אנשים שאינם משגיחין על זה, וד"ל.
היא שיחתי כתב:אולי תעשה חיפוש על הפסוק של בגדי כהונה "לכבוד ולתפארת" ור' יוחנן קרי למאני מכבדותא כי הם כבודו של אדם יש שיחות בעניין
זקן ששכח כתב:יש את הגמרא בשבת ר' יוחנן קרי למאני מכבדותיה. ומסתמא במפרשים שם יש.
איש_ספר כתב:. יהודי חבאן (חצרמוות) אמנם היו יושבי מדבריות, והם נחותים בדרגה גם אצל התימנים, משום מקום גידולם ואורחתם, אבל כמובן שלא הלכו באזור חלציים. במחילה. (ושמא כבודו החליפם עם חכמי אמריקע הקדמונים ה"ה האינדייאנים)י. רבינוביץ כתב:עד כמה שזכרוני אינו מטעה אותי שמעתי בעבר על כך שהיה בתימן פלג שנקרא 'חאבאנים' (אני מקווה שאני מאיית נכון) שגרו במדבר ולפלג גופם העליון לא היה כיסוי, גם לתלמידי החכמים שבהם. האם זה נכון, או שזה עוד סיפור שמספרים?! קבוצה זו ידועה בוודאות כמי שגידלו שיער ארוך לראשם,
י. רבינוביץ כתב:עד כמה שזכרוני אינו מטעה אותי שמעתי בעבר על כך שהיה בתימן פלג שנקרא 'חאבאנים' (אני מקווה שאני מאיית נכון) שגרו במדבר ולפלג גופם העליון לא היה כיסוי, גם לתלמידי החכמים שבהם.
לא הבנתי. אוספי הסכך, ארוכי הזקן, הלבושים למחצה, הם 'התלמידי חכמים שביניהם'?י. רבינוביץ כתב:מעתה הדברים ברורים אצלי כנכונים מעל לכל ספק. לאחר חקירה ודרישה הופניתי לראות תמונות של חבאנים עם זקנים ארוכים וללא לבוש לפלג גופם העליון כלל. חלקם אוספים סכך לסוכות. נכון שישנם תמונות רבות של חבאנים הלבושים בפלג עליון גופם, אך זה אינו מוכיח שלפעמים הם לא לבשו אותם. הכל לפי מזג האויר והאירוע.
איש_ספר כתב:.י. רבינוביץ כתב:עד כמה שזכרוני אינו מטעה אותי שמעתי בעבר על כך שהיה בתימן פלג שנקרא 'חאבאנים' (אני מקווה שאני מאיית נכון) שגרו במדבר ולפלג גופם העליון לא היה כיסוי, גם לתלמידי החכמים שבהם. האם זה נכון, או שזה עוד סיפור שמספרים?! קבוצה זו ידועה בוודאות כמי שגידלו שיער ארוך לראשם,
יהודי חבאן (חצרמוות) אמנם היו יושבי מדבריות, והם נחותים בדרגה גם אצל התימנים, משום מקום גידולם ואורחתם, אבל כמובן שלא הלכו באזור חלציים. במחילה. (ושמא כבודו החליפם עם חכמי אמריקע הקדמונים ה"ה האינדייאנים)
איש_ספר כתב:נא לעדכן על תוצאות הבדיקה.
אתה משעשע אותנו כל פעם מחדש. עם החקירות המלומדות שלך.
אם היית מכיר את יהודי חבאן, לא היית מדבר בכלל על תלמידי חכמים, למעט כמה בודדים. והכל כאן מביא לידי גיחוך.
ואני הק' (שיש לי הכרות רבה איתם שנוצרו בסיטואציה מסוימת) כמובן דיברתי על לבושם המסורתי, ולא על כל מיני ענינים אחרים.
אבל אם תמונות של יהודים בעלי זקן וערומים למחצה, מקדמת את הדיון החשוב שלך, אני חושב שאוכל לעזור לך עם תמונות של יהודים מעדות נוספות... (בני ישראל וקוצ'ינים גם הולך?)
י. רבינוביץ כתב:דברי בעיקרם נועדו ללמד על המגמה שרווחה אצל יהודי חבאן בכללותם, (אך שמעתי גם על תלמידי החכמים שנהגו כך) מנהג יהודי חבאן לא פחות חשוב בעיני ממנהג יהודי גרמניה ואוסטרייך שהתרחקו מעט יותר ממנהגי ישראל המקוריים ביחס ליהודי חבאן, ואת כל זה אני כותב בתור אחד כזה.
כמו כן בהחלט אודה לך אם תוכל לעזור לי עם תמונות מעדות נוספות (למרות שאינם משתווים בכלל ברמתם התורנית והמסורתית לעדות תימן, לדעתי), ויתקיים בך הכתוב ברוך אומר ועושה. את עניין תורת הגזע (הארי, הסלאבי, והשמי) שאנו מתנגדים אליו אבל נוהגים בו, נעזוב בצד.
אם כבר הזכרת את יהודי קוצ'ין האם יצא להציץ בספר "עיר האור" של יעקב ד'אקונה האיטלקי? (אודותיו כאן: http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%99%D7%A2%D7%A7%D7%91_%D7%93'%D7%90%D7%A0%D7%A7%D7%95%D7%A0%D7%94)
איש_ספר כתב:י. רבינוביץ כתב: וזכיתי לראות אצל זקני העדה במושב ברקת כמה וכמה כתב"י עתיקי יומין, המצויים ברשותם. (בתמימותם כי רבה הציע לי אחד מהם לקחת את כתב היד בהשאלה, ובו בעת סיפר לי על אשכנזי אחד 'ששאל' ממנו כתב יד של ר"ח על הש"ס (!) והוא אינו יודע את שמו ומתפלא שלא החזיר לו עדיין...)
י. רבינוביץ כתב:מישהו מכם מכיר מאמר על מלבושים יהודיים, או חשיבות הלבוש ביהדות?! כל הפנייה תתקבל בברכה.
כמו כן אשמח לראות ציטוטים מגדולים שדיברו על הנושא של חשיבות הלבוש וכו'. וכן כל כיוצא בזה, מקורות, וכיד ה' הטובה עליכם.
[נ.ב. אשמח אם האשכול יעסוק בנושא זה גרידא, ולא יקפוץ מדבר לדבר ודרכו תאבד וישקע].
בתודה מראש.
איש_ספר כתב:אשלים את דברי לעיל:
כתבי היד שהיו לנגדי עיני ה"ה תאג ותכלאל קדמוניים, וכן פירוש הרז"ה (רבי זכריה הרופא מחכמי תימן) להפטריות.
את פירוש ר"ח לא ראיתי בעיני, ורק שמעתי ע"כ מאותו זקן, ויש המפקפקים. (וכעת לא זכור לי שיש כתב"י של רבינו חננאל הבאים מתימן בכלל, ואולי אני טועה).
אכן ראיתי בעבר שמעידים שהיו בידם, מלבד ספרי תנ"ך ותפילה, תלמוד, רי"ף רמב"ם טור, רבינו ירוחם, שולחן ערוך, וכמה ספרי קבלה וסגולות.
בטח יש לפקפק גם בזה.איש_ספר כתב:העמדתם בשורה אחת עם כלל יהודי תימן, מלבד שהיא בורות מוחלטת היא גם עלבון גדול ליהדות תימן. אין כלל השוואה מבחינת שיעור החכמים ויודעי התורה שהיו בין בני התימן למאות רבות (והרוצה לעמוד ע"כ, יטול לידו את האנצ' המרהיבה לחכמי תימן של ד"ר משה גברא). לבין שיעורם בין יהודי חבאן שלא היו אלא אחד הנה ואחד הנה. אף דרגתו של התימני העממי, עמדה במדרגה גבוהה לאין ערוך מיהודי מדברי (מ"ם חרוקה) חבאני.
אתה רק שוכח דבר אחד, גם אם לא היו תלמידי חכמים, עמי ארצות הם לא היו בשונה מארצות אחרות שהרש"ל מעיד על עמארצות נרחבת בהן. כולם ללא יוצא מן הכלל ידעו לקרוא בתורה כל אחד בתורו וכו', וידעו היטב נ"ך, מה שהת"ח שלנו לא תמיד יודעים. בסופו של דבר הם היו דתיים ובהחלט ראוי להתחשב במנהגם.
לא ידוע לי שד"ר גברא מבר אילן זלזל בהם כ"כ, אתקשר אליו יותר מאוחר ואשווה את דבריו עם דבריך.איש_ספר כתב:הן אמת (וכבר כתבתי כן למעלה) שיהודי חבאן משמרים כמה מנהגים קדמונים, אכן לצד זה הם אימצו מנהגים רבים מאוחרים וחיצוניים, וכמו שעמד על שניות זו חוקר יהדות תימן יוסף טובי בהקדמה שהקדים לתכלאל דפוס ראשון שלהם ע"ש. (ועוד לא אמרנו מילה על השפעתם מן הערביים יושבי המדבריות בכל ארחות חייהם).
איש_ספר כתב:ב. בהודעה הראשונה הסתפק 'רבינוביץ' על היגוי כתיבת שמם של יהודי חבאן, וכעבור כמה הודעות הוא יודע לקבוע בדיוק את יסודות מנהגיהם הקדמונים. ומה היתה מדרגתם בתורה של המון העם ושל החכמים.
ג. ובכן, כל האומר שמנהג יהודי חבאן, (ואין דמיון כלל ליהדות תימן הכללית !) חשוב לא פחות ממנהג יהודי גרמניה ואוסטרייך, אינו אלא שוטה, ובשופטני לא עסקינן ולכן זו הודעתי האחרונה בענין זה.
היא שיחתי כתב:על פי הלכה אם כל העולם כולו הולך עם אזור חלציים בלבד (גברים כמובן)
האם יש בעיה הלכתית ללכת כך?
אדם הראשון שעשה לעצמו כתונת עשה כתונת עם שרוולים...?
היא שיחתי כתב:איש ספר וחבאן
viewtopic.php?f=7&t=13&hilit=%D7%9E%D7%97%D7%9C%D7%95%D7%A7%D7%AA
והנה נודע להם פה שבין הערביאים השודדים האלה היה גם מספר לא מעט משבט בני ישראל השוכנים בין הערב רב ההם
אשר יצאו עמהם למלחמה והמה פנו אל הספרי תורות והספרים וגם הצילו אותם מיד חביריהם הערב רב...
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 138 אורחים