התעיף עיניך בו ו... כתב:לא הבנתי מה לא מובן לך במה שלא מובן בפרה אדומה.
הרי כל חוק הוא בדיוק אותו הדבר, גם שעטנז אתה לא מבין, אלא מה- שמי שכן רואה ומבין את שורשי הבריאה ואת חוקיה האמיתיים, ברור לו כל עניני המצוות, ומה השתנה בזה מצוות פרה אדומה? - לכאו' שאותה גם גדול החכמים לא הבין. ועל זה שאלנו מה כאן כ"כ לא מובן.
זה שהיא מטהרת זה בדיוק כמו ששעטנז אסור, לנו זה נסתר, וא"כ אין לנו בכלל שמץ של הבנה מה באמת לא מובן בסמל החוקים?
כמובן שגם אני מסכים ויודע שזה חוק, הרי זה כתוב במפורש וכל שאלתי היתה רק- למה? מה כאן יותר מכל חוק?
כמובן שגם אני מסכים ויודע שזה חוק, הרי זה כתוב במפורש וכל שאלתי היתה רק- למה? מה כאן יותר מכל חוק?
ווונדערלעך כתב:אני דוקא מבין את תמיהתו של תעיף. ואף אני תמיד כשמגיעים לפרשת חקת, שואל כן: הרי בדרך הטבע אם חולה יקח תרופה תעשהו בריא, ואילו הבריא שיקח תרופה תעשהו חולה, ומה הפלא בזה? ה"נ מי הנדה הם כמו תרופה, טמא הנוגע טהור, וטהור הנוגע טמא.
התעיף עיניך בו ו... כתב:איני מבין מה חסר במה שכבר נכתב למעלה שלפי"ז אין זה סתירה כלל, כי כל אחד שבא לנקות דבר מלוכלך- מתלכלך בעצמו, וכמ"כ מי שבא להתעסק עם הטמא- אפי' שבא לטהרו, מ"מ התעסק עם טומאה ולדרגתו הרי זה כבר ירידה, ובזה טומאתו.
שיבר כתב:בשם הרבי מווארקא זצ"ל:
מדוע טהרת פרה אדומה נקראת חוקה, הרי רבי משה הדרשן נותן לה טעם - תבוא אמו ותקנח צואת בנה?
ומתרץ: רבי משה הדרשן בא לבאר מדוע המצוה ניתנה בתורת חוקה. מצוה זו באה לתקן את חטא העגל (שסיבב את המיתה וממילא את טומאתה, ריש ע"ז), שנבעה מתחושתם של עושי העגל כי יודעים הכל המה, ואם הם במצב שמשה האיש "לא ידענו מה היה לו", מיד עושים את העגל. כתיקון לכך ניתנה פרשת פרה שנקראת חוקה - לא יודעים טעמה ולמרות זאת מבצעים אותה.
img770 כתב:כמובן שגם אני מסכים ויודע שזה חוק, הרי זה כתוב במפורש וכל שאלתי היתה רק- למה? מה כאן יותר מכל חוק?
נראה שכל השאלה נובעת משום זה, שוודאי לשואל שאכן פרה אדומה בלתי מובנת (מצד איזה עניין שבה), יותר משאר מצוות.
ולא הבנתי מניין זה שכאן הוא יותר מכל חוק, ושאר מצוות מובנות יותר?
אלא שכל שאר המצוות הקב"ה גילה למשה הטעם, ו"אילו זו אני איני מגלה לך". אבל מ"מ הרי מצ"ע היא בלתי מובנת בדיוק כמו שעטנז או בשר בחלב.
ומה שאומרת הגמ' ומסבירה שזה משום שמטהר נטמא, (ולכאו' נראה שזה אכן בלתי מובן משאר מצוות),
זהו רק כדי להסביר מה החלק שלא מובן בה, שכן את עצם העניין של פרה אדומה ניתן עכ"פ להבין - "תבוא האם ותנקה את סירחון בנה", ואילו מה שלא מובן הוא (בעיקר), הא שהמטהר נטמא.
ומ"מ אין זה בלתי מובן יותר משאר מצוות.
התעיף עיניך בו ו... כתב:רבויתי שלום,
הגעתי עכשיו מהכולל, ואחרי ששגעתי כמה חברים הפנו אותי ל'מכתב מאליהו' ח"ד עמ' 172 שכתב כדברינו, ומה שאמר אותו דרשן שזכרתי בדברי, נלקח מדברי הרב דסלר זצ"ל ובאמת הוא מגיע במסקנתו שודאי בצורה שכלית הבין שלמה המלך את ענין פרה אדומה, אבל לא ראה בליבו את סודה.
ולא שאני מבין מה הוא לא הבין, אבל זה כתוב מפורש בדבריו שקשה מאוד להבין מה כ"כ לא מובן בדבריו.
אם למישהו ישאיך להוריד את זה כקובץ לכאן- מומלץ.
א"כ הדבר מדהים איך אפשר לומר כ"כ הרבה דרשות סביב ענין שמתברר שבכלל לא ברור מה קשה בו יותר מחוקים אחרים.
מבי מדרשא כתב:[ובאשר לשם האשכול, הייתי משנה אותו, שהרי אין ספק שפרה אדומה היא מצוה בלא טעם. שככה העידו בה שהיא חק. השאלה היא רק למה]
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 270 אורחים