מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

למי מופנית שירת הלווים?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אברהם
הודעות: 1487
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

למי מופנית שירת הלווים?

הודעהעל ידי אברהם » ג' יולי 05, 2011 1:52 am

ברש"י לפרשת קרח עה"כ 'המעט מכם כי הבדיל אתכם... לעמוד לפני העם לשרתם' כתב רש"י דלפני העם היינו על הדוכן, ונשמע מן הדא חידוש גדול ששירת הלויים מושמעת 'לפני העם'. [ומבחינה מציאותית, אע"ג שהלויים עמדו ופניהם לכיון ההיכל, אבל למולם מן הצדדים היו גם 'העם העומדים בעזרה' ששם אף ישראל מותרים בזה].
וביותר אמרנו אתמול במוספים 'ובעבודת בית המקדש נשמח כולנו ובשירי דוד עבדך הנשמעים בעירך האמורים לפני מזבחך', הרי ששירת הלוים אע"ג שהיתה נאמרת לפני המזבח מ"מ הכונה היתה להשמיע השירה לישראל בכל העיר, [ואכן עמידת הלויים על הדוכן הוא לצד מערב שהוא כיוון העיר], ואנו מתפללים שנשוב לשמוח בשירה זו.
ולכאו' הביאור בזה, דבקרבנות ציבור אע"ג שההקרבה נעשית ע"י הכהנים מ"מ בעינן שכל הציבור ידעו מההקרבה וישמחו בה, וזה נעשה ע"י שירת הלווים הנשמעת בכל העיר. [ואגב אעיר, דהטעם שדוקא בתפילת ר"ח נזכרת שירת הלווים הוא משום דבר"ח היה ענין מיוחד בשירתו משום דעל ידו מיפרסמא מילתא, כדאמרינן בגמ' דלכך שיר של ר"ח דוחה את של שבת, וזהו 'הנשמעים בעירך' דייקא שבזה מתפרסם הר"ח].
ולפי כ"ז אני תמה, איך דנו בגמ' בפסחים כו,א לאסור על שמיעת קול הלווים משום מעילה, הלא זהו מעיקר צורת השירה שישמחו בה ישראל, כמו שאנו אומרים 'נשמח כולנו בשירי דוד עבדך' ואיך שייך לדון בזה משום מעילה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15751
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: למי מופנית שירת הלווים?

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' יולי 05, 2011 2:25 am

אברהם כתב:ולפי כ"ז אני תמה, איך דנו בגמ' בפסחים כו,א לאסור על שמיעת קול הלווים משום מעילה, הלא זהו מעיקר צורת השירה שישמחו בה ישראל, כמו שאנו אומרים 'נשמח כולנו בשירי דוד עבדך' ואיך שייך לדון בזה משום מעילה.
במחילה איפה מצאת בגמ' שם, שהנידון הוא בשמיעת כלי שיר בשעת שירת הלויים? מדובר שם כששומע קול מכלי שיר שלא בשעת שירה !
אברהם כתב:[ואגב אעיר, דהטעם שדוקא בתפילת ר"ח נזכרת שירת הלווים הוא משום דבר"ח היה ענין מיוחד בשירתו משום דעל ידו מיפרסמא מילתא, כדאמרינן בגמ' דלכך שיר של ר"ח דוחה את של שבת, וזהו 'הנשמעים בעירך' דייקא שבזה מתפרסם הר"ח]..
ידוע מכמה חכמים ואולי הראשון שבהם הוא ר' שלמה הכהן מווילנא, דדוקא בר"ח אמרו נשמעים בעירך משום שהיה בכלי שיר, ואילו ביו"ט קי"ל כחכמים שהיה בפה וכו'. ואיני זוכר עתה כל הפרטים.

אברהם
הודעות: 1487
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: למי מופנית שירת הלווים?

הודעהעל ידי אברהם » ג' יולי 05, 2011 4:43 pm

איש_ספר כתב:
אברהם כתב:ולפי כ"ז אני תמה, איך דנו בגמ' בפסחים כו,א לאסור על שמיעת קול הלווים משום מעילה, הלא זהו מעיקר צורת השירה שישמחו בה ישראל, כמו שאנו אומרים 'נשמח כולנו בשירי דוד עבדך' ואיך שייך לדון בזה משום מעילה.
במחילה איפה מצאת בגמ' שם, שהנידון הוא בשמיעת כלי שיר בשעת שירת הלויים? מדובר שם כששומע קול מכלי שיר שלא בשעת שירה !
.


אם הבנתי כוונתך 'שלא בשעת שירה' היינו בשעה שהלוויים מתלמדים בשיר וכדו'.
ואם זו כוונתך, אזי גם אני חשבתי בתחילה ליישב כך, אלא שלא הצלחתי לבאר את דברי הגמ' שם 'מאי לאו לאותן העומדים בפנים', והטעם דקס"ד דמיירי בכהנים העומדים בפנים לשמש בפשטות היינו משום דשם הוא מקום הקול והריח, ואילו נימא כדבריך דמיירי בהשמעת כלי שיר שלא בזמן העבודה א"כ לא היה זה כלל בעזרה ומהיכי תיתי למימר דמיירי באותם העומדים בפנים.

אברהם
הודעות: 1487
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: למי מופנית שירת הלווים?

הודעהעל ידי אברהם » ג' יולי 05, 2011 4:48 pm

איש_ספר כתב:
אברהם כתב:[ואגב אעיר, דהטעם שדוקא בתפילת ר"ח נזכרת שירת הלווים הוא משום דבר"ח היה ענין מיוחד בשירתו משום דעל ידו מיפרסמא מילתא, כדאמרינן בגמ' דלכך שיר של ר"ח דוחה את של שבת, וזהו 'הנשמעים בעירך' דייקא שבזה מתפרסם הר"ח]..
ידוע מכמה חכמים ואולי הראשון שבהם הוא ר' שלמה הכהן מווילנא, דדוקא בר"ח אמרו נשמעים בעירך משום שהיה בכלי שיר, ואילו ביו"ט קי"ל כחכמים שהיה בפה וכו'. ואיני זוכר עתה כל הפרטים.


מעניין מאוד, שכן גם אני הקטן חשבתי ליישב כך בתחילה, ולבאר לפי"ז ג"כ למה בשבת ר"ח אין מזכירים בה שירת הלוויים, משום דלא שוררו בכלי משום השבת.
אלא דכל זה לא יתכן, דהא בסוכה נא,א איתותב רב יוסף דקאמר דלרבנן אין החליל בשיר של קרבן דוחה את השבת, ומסקינן דלא פליגי אלא בחליל של בית השואבה אבל בשיר הקרבן כו"ע מודו. וא"כ שוב אי אפשר ליישב כמו שכתבת.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15751
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: למי מופנית שירת הלווים?

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' יולי 05, 2011 5:04 pm

אברהם כתב:
איש_ספר כתב:
אברהם כתב:ולפי כ"ז אני תמה, איך דנו בגמ' בפסחים כו,א לאסור על שמיעת קול הלווים משום מעילה, הלא זהו מעיקר צורת השירה שישמחו בה ישראל, כמו שאנו אומרים 'נשמח כולנו בשירי דוד עבדך' ואיך שייך לדון בזה משום מעילה.
במחילה איפה מצאת בגמ' שם, שהנידון הוא בשמיעת כלי שיר בשעת שירת הלויים? מדובר שם כששומע קול מכלי שיר שלא בשעת שירה !
.


אם הבנתי כוונתך 'שלא בשעת שירה' היינו בשעה שהלוויים מתלמדים בשיר וכדו'.
ואם זו כוונתך, אזי גם אני חשבתי בתחילה ליישב כך, אלא שלא הצלחתי לבאר את דברי הגמ' שם 'מאי לאו לאותן העומדים בפנים', והטעם דקס"ד דמיירי בכהנים העומדים בפנים לשמש בפשטות היינו משום דשם הוא מקום הקול והריח, ואילו נימא כדבריך דמיירי בהשמעת כלי שיר שלא בזמן העבודה א"כ לא היה זה כלל בעזרה ומהיכי תיתי למימר דמיירי באותם העומדים בפנים.
צ"ל שאותן העומדים בפנים ובחוץ היינו לעניין ריח, וכך משמע בתוס' שם.
אברהם כתב:
איש_ספר כתב:
אברהם כתב:[ואגב אעיר, דהטעם שדוקא בתפילת ר"ח נזכרת שירת הלווים הוא משום דבר"ח היה ענין מיוחד בשירתו משום דעל ידו מיפרסמא מילתא, כדאמרינן בגמ' דלכך שיר של ר"ח דוחה את של שבת, וזהו 'הנשמעים בעירך' דייקא שבזה מתפרסם הר"ח]..
ידוע מכמה חכמים ואולי הראשון שבהם הוא ר' שלמה הכהן מווילנא, דדוקא בר"ח אמרו נשמעים בעירך משום שהיה בכלי שיר, ואילו ביו"ט קי"ל כחכמים שהיה בפה וכו'. ואיני זוכר עתה כל הפרטים.


מעניין מאוד, שכן גם אני הקטן חשבתי ליישב כך בתחילה, ולבאר לפי"ז ג"כ למה בשבת ר"ח אין מזכירים בה שירת הלוויים, משום דלא שוררו בכלי משום השבת.
אלא דכל זה לא יתכן, דהא בסוכה נא,א איתותב רב יוסף דקאמר דלרבנן אין החליל בשיר של קרבן דוחה את השבת, ומסקינן דלא פליגי אלא בחליל של בית השואבה אבל בשיר הקרבן כו"ע מודו. וא"כ שוב אי אפשר ליישב כמו שכתבת.
צודק לא עיינתי כעת בנין שלמה (סי' כא) שהוא מקור הדברים, אבל שמעתי ואולי כ"ה שם, שאע"פ דדוחה לא הותר אלא בכלי אחד, ולא יותר. וממילא לא היה נשמע בכל העיר. וישל"ע שם. (ואולי מסדרי התפילה קים להו דאינו דוחה).

גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: למי מופנית שירת הלווים?

הודעהעל ידי גם זה הבל » ה' יולי 07, 2011 9:26 pm

בתוס' לא משמע שום דבר על זה תוס' רק מביאים שכלה שבירושלים לא היתה צריכה להתבשם ומכיוון שראייתם מריח דיברו על ריח.
ובגמ' מבו' דיש איסור על קול וע"ז כתוב כלי שיר ומה שייך לומר שתוס' מפרש אחרת.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15751
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: למי מופנית שירת הלווים?

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' יולי 07, 2011 10:44 pm

גם זה הבל כתב:בתוס' לא משמע שום דבר על זה תוס' רק מביאים שכלה שבירושלים לא היתה צריכה להתבשם ומכיוון שראייתם מריח דיברו על ריח.
ובגמ' מבו' דיש איסור על קול וע"ז כתוב כלי שיר ומה שייך לומר שתוס' מפרש אחרת.

כתבתי שדברי הגמ' על אותן העומדים בפנים ובחוץ קאי רק על ריח ולא על הקול. כי הקול באמת היה צריך להשמע חוצה וכדברי אברהם.

שיבר
הודעות: 849
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: למי מופנית שירת הלווים?

הודעהעל ידי שיבר » א' יולי 10, 2011 2:48 am

מהמילים "לפני העם" לכאו' אין הוכחה, דבפשטות הכוונה שהם שלוחיהם בעבודת השירה.

ובענין שירת הלוויים יש להעיר ממאור ושמש בשם ס' ברית מנוחה שבשעת הקרבת החטאת היו הלויים שרים שיר נוגה כדי לשבור לבו של החוטא ויחזור בתשובה.

גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: למי מופנית שירת הלווים?

הודעהעל ידי גם זה הבל » ג' יולי 12, 2011 9:45 pm

לכאו' היה מקום לומר שהם לא מתכוונים. [בגדר אפשר ולא קמיכווין אפתח אשכול חדש].ואף אם נחשב אפשר לאיכא דאמרי לכו"ע שרי.

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: למי מופנית שירת הלווים?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יוני 06, 2019 3:05 pm

ידיעה מענינת,
(ומקור מעניין...)

אלחנן וחיים.PNG
אלחנן וחיים.PNG (90.52 KiB) נצפה 1792 פעמים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 591 אורחים