ישראל הר כסף כתב:לא רוצה להסיט את הדיון מעיקרו, אבל אתה מתחיל מהאמצע, הרי כל גמ' זו (שנלמדה בדף היומי בימים האחרונים) צריכה ביאור בכללה.
מה הענין בכלל בזה שחמור לא יאכל לא מעושר.
ובסגנונך- האם חמור חייב בכלל במעשר?
למה זה יותר מובן מאשר אם יעשר בעצמו?
אוצר החכמה כתב:ב. אין ברכה בדמאי.
אפרקסתא דעניא כתב:הירושלמי הרי שואל (כמו הבבלי) מדוע הוצרכו לעשרם, הרי הלוקח לבהמה פטור מדמאי, ומת' דהיא "מחמרה על נפשה". אם כך, מה שייך כאן עניין של אין בא תקלה לרפב"י על ידה? הרי זה מותר. ולטעון שמה שהוא היה מחמיר נחשב בשבילו תקלה אף שמותר מעיקר הדין זה כבר קשה מאוד.
אוצר החכמה כתב:לכאוה אלו שתי קושיות נפרדות
א. הקשה מה הגמרא שואלת אולי ידעה שזה טבל, וע"ז השיב שאין בה דעת יותר מבני אדם לדעת שזה טבל, ואפילו לא דעת כבני אדם רק שזו מניעת תקלה.
ואח"כ הוסיף שכיוון שאין בה דעת, מיושב הקושיה (שאין לה קשר להנחה שיודעת זה טבל) מדוע לא עישרה את הדמאי.
לא הבנתי, הרי מהרש"א קאי על הבבלי, ולהבבלי היו שעורים אלו מחוייבים במעשר מן הדין שלא נלקחו לבהמה מעיקרא אלא נמלכו אחר כך.אפרקסתא דעניא כתב:הירושלמי הרי שואל (כמו הבבלי) מדוע הוצרכו לעשרם, הרי הלוקח לבהמה פטור מדמאי, ומת' דהיא "מחמרה על נפשה". אם כך, מה שייך כאן עניין של אין בא תקלה לרפב"י על ידה? הרי זה מותר. ולטעון שמה שהוא היה מחמיר נחשב בשבילו תקלה אף שמותר מעיקר הדין זה כבר קשה מאוד.
מתעמק כתב:אך הנני למחות נמרצות על כותרת האשכול, המקשר בין אתון המדבר לחמור המעשר, כאילו אמונת ישראל מחייבת שכל אתון ביכולתה לדבר. ח"ו לא תהא כזאת. והדבר ברור מצד אמונתינו שאין האתון מדברת כי אם בדרך נס, וכמו שמנו חז"ל זאת בין עשרה דברים שנבראו בין השמשות.
אפרקסתא דעניא כתב:הירושלמי הרי שואל (כמו הבבלי) מדוע הוצרכו לעשרם, הרי הלוקח לבהמה פטור מדמאי, ומת' דהיא "מחמרה על נפשה". אם כך, מה שייך כאן עניין של אין בא תקלה לרפב"י על ידה? הרי זה מותר. ולטעון שמה שהוא היה מחמיר נחשב בשבילו תקלה אף שמותר מעיקר הדין זה כבר קשה מאוד.
ברמה מסויימת תירצת הקושיה
רק שאפשר לטעון עדיין כפי שכתבתי קודם
שהיה למהרש"א לתרץ דמיירי שידעה שהוא טבל (וכפי שהניח קודם אף שלדבריך הוא ללא קשר-דבר שאני מפקפק בו) ולפיכך לא רצתה להפריש בלא ברכה
היא שיחתי כתב:
ובפרט לאחר שראיתי שהביאו בשם האגרות משה שמצווה למחוק מילים אלו מדברי המהרש"א כיון שתלמיד טועה כתבו!!!
ואודה למי שיביא מקום דברי האגר"מ הללו
היא שיחתי כתב:עוד יל"ע איך יעשר החמור את שאינו שלו
ואין לו זכיה ושליחות
ישראל הר כסף כתב:לא רוצה להסיט את הדיון מעיקרו, אבל אתה מתחיל מהאמצע, הרי כל גמ' זו (שנלמדה בדף היומי בימים האחרונים) צריכה ביאור בכללה.
מה הענין בכלל בזה שחמור לא יאכל לא מעושר.
ובסגנונך- האם חמור חייב בכלל במעשר?
למה זה יותר מובן מאשר אם יעשר בעצמו?
היא שיחתי כתב:מתעמק כתב:
ובפרט לאחר שראיתי שהביאו בשם האגרות משה שמצווה למחוק מילים אלו מדברי המהרש"א כיון שתלמיד טועה כתבו!!!
ואודה למי שיביא מקום דברי האגר"מ הללו
חשוקי חמד בכורות דף נח עמוד ב
שאלה: האם חמור יכול להפריש תרומות ומעשרות?
תשובה בחולין (דף ז ע"ב) מספרת הגמרא שחמורו של רבי פנחס יאיר לא רצה לאכול מהשעורים שהניחו לפניו כיון שלא היו מעושרים, ורק לאחר שעשרו אותם אכלם, וכתב המהרש"א שאין לומר שהחמור היתה יודעת שלא עשרינהו דהא ודאי אין דעת בבהמה, ולא שייך בבהמה גופה איסור אכילה דאינה מצווה כלל, אלא שהקב"ה אינו מביא תקלה על ידה לבעלה, שיתן לה מה שבעלה אסור לתת לה, ומן השמים מנעו הבהמה לאכול שלא יהיה באכילתה תקלה לבעליה, ובזה יתיישב ג"כ מה שמקשין למה לא נתן החמור עיניו בצד זה ואכל בצד אחר. כלומר שלכן החמור לא היתה יכולה להפריש לעצמה, כיון שהיא אינה מחויבת במעשרות.
ולכאורה משמע מדבריו שאם החמור היתה חייבת במעשר היתה יכולה לעשר למרות שאין לה דעת, וכתב בדברות משה (חולין הערה מ) שקושית המהרש"א הוא פלא, והוא קושיא של הבל שגם אם לבהמה היה דעת להשאיר בצד אחד, פשוט שאין בהפרשתה כלום, ולא שייך לומר שהמהרש"א יטעה בזה ולכן לע"ד צריך למחוק זה מדברי המהרש"א לכבודו. וכן כתב בדרך אמונה (תרומות פ"ד ביא"ה ד"ה החרש) שבהמה אינו יכולה להפריש לעצמה, וקושית המהרש"א תמוהה.
בקרו טלה כתב:חשוקי חמד בכורות דף נח עמוד ב
...
ולכאורה משמע מדבריו שאם החמור היתה חייבת במעשר היתה יכולה לעשר למרות שאין לה דעת, וכתב בדברות משה (חולין הערה מ) שקושית המהרש"א הוא פלא, והוא קושיא של הבל שגם אם לבהמה היה דעת להשאיר בצד אחד, פשוט שאין בהפרשתה כלום, ולא שייך לומר שהמהרש"א יטעה בזה ולכן לע"ד צריך למחוק זה מדברי המהרש"א לכבודו. וכן כתב בדרך אמונה (תרומות פ"ד ביא"ה ד"ה החרש) שבהמה אינו יכולה להפריש לעצמה, וקושית המהרש"א תמוהה.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 700 אורחים