מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סעודת בת מצוה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15756
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: סעודת בת מצוה

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' יוני 30, 2011 3:12 pm

יאיר. כתב:
הרב ליאור כתב כן לאסור שירה במקהלה, לאפוקי מהשרידי אש שצידד להתיר (את אשר התירו בתנועות הנוער באשכנז) במקרה הצורך. ובמקום לשבחו על דבריו שאינם מובנים מאליהם בחוגים מסוימים, מתגוללים עליו בגסות?

אין לי אפשרות לענות על דבריך.

וטוב שכך. אין מצוה לכתוב כאשר לא יודעים.

יאיר.
הודעות: 454
הצטרף: א' יוני 12, 2011 12:53 am

Re: סעודת בת מצוה

הודעהעל ידי יאיר. » ה' יוני 30, 2011 3:13 pm

איש_ספר כתב:
יאיר. כתב:
הרב ליאור כתב כן לאסור שירה במקהלה, לאפוקי מהשרידי אש שצידד להתיר (את אשר התירו בתנועות הנוער באשכנז) במקרה הצורך. ובמקום לשבחו על דבריו שאינם מובנים מאליהם בחוגים מסוימים, מתגוללים עליו בגסות?

אין לי אפשרות לענות על דבריך.

וטוב שכך. אין מצוה לכתוב כאשר לא יודעים.


לא התכוונתי לזה אבל לא חשוב...
המבין יבין.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: סעודת בת מצוה

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' יוני 30, 2011 3:21 pm

יאיר. כתב:
תולעת ספרים07 כתב:הפוסקים כולם דנו בזה אריכות גדולה עד למאוד כאשר אינו נהנה כלל ועל זה נאמר הנסתרות לשם אלוקינו כאשר כל אחד יודע נפש בהמתו.
איני רוצה להצטייר כקנאי וכדו' לא מתאים לי להיות על תקן זה כתבתי מה שכתבתי כאשר בזמנו כך יצא לי להחמיר ויתכן בהחלט שכל הרוצה להקל ויודע בנפשו שאין לו כל הנאה כלל ועיקר יש להתיר.
בכל אופן מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א אינו מדבר עם אשה בשום פנים ואופן שבעולם....

בפעמים הבאות השתדל מאוד[!!!] לדייק בדבריך.

(אני מודה..גם אני לפעמים נכשל אבל אני לפחות משתדל)...

אילו היית מביא אתה תיכף את השו"ע ולא לועג לי על הנטבוק המסכן שלי היינו חוסכים יריעה פלוס.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17380
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: סעודת בת מצוה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יוני 30, 2011 3:54 pm

ג. מי שגר בבית הסמוך למוסד בנות ששרות הרי דינו כלא אפשר, ולרוב גם כלא מכוון. וממילא יש לו היתר מרווח.


זה מסתבר, דהווה כליכא דרכא אחרינא, ועיין בח"ח שהקשה שצריך להיות מותר גם באיכא דרכא אחרינא משום שקיי"ל אפשר ולא קא מיכוון מותר, ותירץ דמשום חומרא דעריות אסרוהו. אני שאלתי על הבנות ששרות, ואולי הדימוי מספיק גם לזה, שכיוון שלשומע מותר, גם להם יהיה מותר, כיוון שעושות בשלהם ואין כוונתם שיישמעו (כמו הנשים היושבות על הכביסה שמותרות וצ"ע אם זה דומה).

דראל
הודעות: 692
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: סעודת בת מצוה

הודעהעל ידי דראל » ה' יוני 30, 2011 6:50 pm

איש_ספר כתב:א. הרב ליאור כתב כן לאסור שירה במקהלה, לאפוקי מהשרידי אש שצידד להתיר (את אשר התירו בתנועות הנוער באשכנז) במקרה הצורך. ובמקום לשבחו על דבריו שאינם מובנים מאליהם בחוגים מסוימים, מתגוללים עליו בגסות?
ב. מאידך, באופן כללי, אין ספק שהרב דראל (וכיון שאין אני מכירו אני מתייחס אל הקו שהוא מייצג כאן), עושה 'שירות דב' להרב דב ליאור כשהוא מביא את כאן פסקיו, ובזה יוצר רושם מוטעה שמחשבותיו כמחשבותיו, ולא כן הוא.


א. כיון שהרב ליאור כתב בח"ג שלו על איסור שירת נשים, הצגתי לפניו את הסתירה בין דבריו בחאו"ח שכתב "לא ראוי" לבין דבריו בח"ג (יו"ד) סימן רמד שכתב בצורה תקיפה שאסור. הרב הסביר שכשכתב "לא ראוי" אכן התכוון לשרידי אש שהתיר, אך לכתחילה בודאי שיאסור שירת נשים.
ב. כיון שאינני מכיר את איש_ספר לא אתייחס לדבריו שמחשבותי כמחשבות הרב ליאור. אלא אציין שהבאת פסקיו הינה מתוך ספריו, וכל הרוצה ליטול את ספריו, יטול ויעיין. מסתבר שאכן במקרה זה כיוונתי לדבריו כשכתבתי שהרב לא רצה לאסור בשל דעה מתירה.

לגבי התגוללות בגסות. אכן, חוצפה וגסות רוח.

בר ששת
הודעות: 668
הצטרף: ד' יוני 16, 2010 1:01 pm

Re: סעודת בת מצוה

הודעהעל ידי בר ששת » ה' יוני 30, 2011 9:27 pm

למען החברים השגתי את הערותיו של הגרא"ח נאה זצ"ל, שקרא תגר על המנהג הנלוז הזה,
בהערה ששיגר להמודיע.

יראו החברים ויהנו.
קבצים מצורפים
בת מצוה נודע בשיעורים.pdf
(45.46 KiB) הורד 525 פעמים

יאיר.
הודעות: 454
הצטרף: א' יוני 12, 2011 12:53 am

Re: סעודת בת מצוה

הודעהעל ידי יאיר. » ה' יוני 30, 2011 11:21 pm

ובזה יוצר רושם מוטעה שמחשבותיו כמחשבותיו, ולא כן הוא.

אלא?

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: סעודת בת מצוה

הודעהעל ידי זקן ששכח » ו' יולי 01, 2011 12:17 am

תודה חברים.
ולמה נקרא שמם 'גולשים'? לפי שגולשים מענין לענין, עד שאין הקורא יודע במה התחיל ובמה סיים - הרבה יותר מאשר 'פתח בכד וסיים בחבית'.

יאיר.
הודעות: 454
הצטרף: א' יוני 12, 2011 12:53 am

Re: סעודת בת מצוה

הודעהעל ידי יאיר. » ו' יולי 01, 2011 12:51 am

צודק. גם אני חשבתי על זה לגבי אשכול זה.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: סעודת בת מצוה

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ו' יולי 01, 2011 1:09 am

אמנם מעניין לעניין אך לפחות באותו עניין

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: סעודת בת מצוה

הודעהעל ידי אליהוא » ו' יולי 01, 2011 4:22 am

פלא שנעלם מעיני החכמים דכאן, שהנידון בקול באשה שאינו של זמר הוא שנוי בפלוגתת הראשונים בברכות כ"ד ויסודו מדברי הגמ' קידושין ע' ששאלת שלום אסורה משום קול בערוה, ועי"ש בראשונים וביש"ש ואכמ"ל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15756
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: סעודת בת מצוה

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' יולי 01, 2011 4:42 am

אליהוא כתב:פלא שנעלם מעיני החכמים דכאן, שהנידון בקול באשה שאינו של זמר הוא שנוי בפלוגתת הראשונים בברכות כ"ד ויסודו מדברי הגמ' קידושין ע' ששאלת שלום אסורה משום קול בערוה, ועי"ש בראשונים וביש"ש ואכמ"ל.

כבר כתב הגזצ"ל בשו"ת להורות נתן (ח"א סי' ס') דודאי ליכא ס"ד דאסור לשמוע קול אשה בעלמא, ובתלמוד שלנו יש בהרבה מקומות שדיברו חכמים עם נשים, אלא הענין במכוון לשמוע קולה יותר משמיעת תוכן הדברים ושאילת שלום שאני. יעו"ש בכל דבריו הישרים והמוכרחים. ולכן לא הובאו הדברים כאן.

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: סעודת בת מצוה

הודעהעל ידי אליהוא » ו' יולי 01, 2011 4:44 am

אינני יודע מה כתב הלהורות נתן אבל בראשונים להדיא יש גם צד כזה [וגם סברתו ששאלת שלום שאני הובאה בדבריהם].
ולדוגמא בעלמא הבאתי מהמאירי: בברכות שם:
"ולשמוע קולה אפי' קול שאינו של זמר וכמו שאמרו קדושין ע' א' ברב נחמן שאמר לרב יהודה לישדר מר שלמא לילתא ואמר ליה לא סבר לה מר קול באשה ערוה ומ"מ אפשר לומר ששאלת שלום והשבתו כעין זמר הוא"

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15756
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: סעודת בת מצוה

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' יולי 01, 2011 4:52 am

אליהוא כתב:אינני יודע מה כתב הלהורות נתן אבל בראשונים להדיא יש גם צד כזה [וגם סברתו ששאלת שלום שאני הובאה בדבריהם].
ולדוגמא בעלמא הבאתי מהמאירי: בברכות שם:
"ולשמוע קולה אפי' קול שאינו של זמר וכמו שאמרו קדושין ע' א' ברב נחמן שאמר לרב יהודה לישדר מר שלמא לילתא ואמר ליה לא סבר לה מר קול באשה ערוה ומ"מ אפשר לומר ששאלת שלום והשבתו כעין זמר הוא"

כמובן שגם המאירי נזכר בלהורות נתן שם, ואולי בכ"ז כדאי לעיין בדבריו של מי שעמל בבירור ענין זה.

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: סעודת בת מצוה

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' יולי 13, 2011 9:51 am

הועתק מהיכן שהוא

מאמר ב'המבשר קהילות' נגד נוהג חגיגות 'בת מצווה'


'מצווה שהזמן גרמא' / דוד נחמן רוטנר

תופעת חגיגות 'בת מצוה' הנפוצה בחוגים המודרניים, עדיין לא כבשה מסילות בבתי המוני בני ישראל הנאמנים לה' ולתורתו. אבל אם כלפי טעות בלימוד אמרו ז"ל שבשתא כיון דעל על - בודאי שבעניינים שבהנהגות, שבהן דעתם של בני אדם נוטה להיגרר אחר סביבתם, על אחת כמה וכמה שהנהגה משובשת עלולה למצוא קן בלבבות; מה גם בחגיגה לילדים שעדיין שבויים בתאוות הקנאה, ובפרט לבנות שבנוסף לגילן הצעיר גם דעתן קלה - הרי שלפנינו מרשם בדוק להיגרר אחר כל הבל.

המדהים הוא, שכל עיקרו של נוהג זה הוא בן 60 שנה בלבד! כפי שכתב הגרא"ח נאה במאמרו (המודיע, ערש"ק עקב, שנת תשי"ב) תחת הכותרת "חיקוי לבר מצוה": "מנהג חדש התחיל להתפשט באה"ק לעשות בת מצוה לילדה בת י"ב שנה, מזמינים כל המכירים גברים וגברות ועושין חגיגה גדולה... המנהג הזה צמח על רקע מנות המגדנות והסוכריות שהממשלה נותנת לחגיגות, ומרצונם שלא לוותר על המנות נתפשט המנהג...".

ולמי שאינו יודע במה מדובר, רק נספר שבאותה תקופה שררה בארצנו 'תקופת הצנע', אז קצבו לכל נפש מנת אוכל מדודה לכל יום, שכללה מצרכי מזון בסיסיים, וכן היתה הקצבה מיוחדת לצורך חגיגות. 'המוח היהודי' המציא אפוא פטנט לקבל מנות של מגדנות - לצרכי חגיגת 'בת מצוה', והשלטונות החילוניים 'אימצו' את ההמצאה, שכן "יש בה ריח של שיווי זכויות לנשים" (כלשון הגרא"ח נאה במאמרו שם).

גם פוסק הדור מרן בעל ה'אגרות משה', שנשאל האם לערוך חגיגת בת מצוה בבית כנסת, נענה (ח"א סי' קד): "ודאי רק דברי רשות והבל בעלמא, וכ"ש שהמקור בא מהרפורמער והקונסערוואטעווער". כמובן שאין כוונתו לכך שאת עצם החגיגה הנהיגו הרפורמים, אלא שעריכת החגיגה בבית הכנסת - היא ממקור רפורמי-קונסרבטיבי.

אמנם כבר לפני 100 שנים - בתקופתו של ה'בן איש חי' (נלב"ע י"ג אלול תרס"ט) החלה התופעה אצל פשוטי העם שרצו לחגוג איזו חגיגה 'שוויונית' לבנות, כפי שאנו מוצאים בתשובתו (ח"ב סי' רכ"ה אות י"א) לאלו ה"חפצים להנהיג איזה סדר ושמחה בבנות שנעשו בנות מצוה". אחרי שכותב מפורשות ש"לא נהגו סעודה", הוא מעניק עצה "שתלבש בגד חדש ותברך עליו שהחיינו...".

בדרך אגב כותב הגאון מבגדד (שם), שבמשפחתם נהגו לחגוג לילדים את כל ימי ההולדת, אבל לא רק לבנות אלא גם לבנים, ולאו דוקא את יום ההולדת השנים עשר, אלא בכל שנה ושנה.

המבשר- קהילות, י' תמוז תשע"א

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: סעודת בת מצוה

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ד' יולי 13, 2011 1:07 pm

שהרי אף אחד לא מצפה מרבי דוד נחמן [כנכד לגה"צ לבית ספינקא] בן הגאון רבי אהרן מרדכי שליט"א מהיושבים ראשונה במלכות בעלז לתמוך בעשיית בת מצווה – בסמינרים על פי הוראת מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א נוהגים לחגוג בת מצווה ולבנות בלבד וכפי שכבר הארכנו לעיל.

שי אבי דוד
הודעות: 900
הצטרף: ב' ספטמבר 26, 2011 3:48 pm

מקור לחגיגת בת מצוה

הודעהעל ידי שי אבי דוד » ב' פברואר 06, 2012 10:55 pm

האם מישהו יודע על מקור הענין?

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: מקור לחגיגת בת מצוה

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ב' פברואר 06, 2012 11:22 pm

שי אבי דוד כתב:האם מישהו יודע על מקור הענין?

עיין כאן viewtopic.php?f=7&t=5430&hilit=%D7%9C%D7%97%D7%92%D7%95%D7%92+%D7%91%D7%AA+%D7%9E%D7%A6%D7%95%D7%94

שי אבי דוד
הודעות: 900
הצטרף: ב' ספטמבר 26, 2011 3:48 pm

Re: מקור לחגיגת בת מצוה

הודעהעל ידי שי אבי דוד » ב' פברואר 06, 2012 11:33 pm

תודה רבה


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 127 אורחים