תוך כדי דיבור כתב:אלא שאני בכלל לא דן בשאלה עם מי הצדק בהלכה זו; אטו להדיוטות כמוני מסור דיון שכזה.
תוך כדי דיבור כתב:אשתדל שלא לכסוס ציפורני במתח. בינתיים לגוף דבריך, ביחס לרישא הנה באותם ימים עדיין לא היו ממליכי מלכים ולהם המלוכה כבימינו וד"ל, וביחס לסיפא למה לסלף את העובדות? וכי הרי"מ טוקצינסקי מדעתו קפץ והורה? הלא האמרי אמת פנה אליו ואל הר"ד שפירא כמורי הוראה מובהקים שיכריעו בשאלה שהתעוררה, ובפקודתו השיבו שניהם.
מתקן טעויות כתב:לא ידעתי שהרימ"ט היה מורה הוראה מובהק
אוצר החכמה כתב:צודק מאד והויכוח באמת עובר לדברים שאינם ראויים
כדי שאפשר יהיה להשאיר את הנושא פתוח, יש לחזור לדיון ענייני בגופן של טענות.
תוך כדי דיבור כתב:בשאלה אם במהלך בירורו התייעץ הרימ"ט עם חבריו גדולי ההוראה בירושלים, אני תוהה, באמת מניין לך שלא התייעץ לגבי המסקנה לדינא? (משא"כ לגבי גוף השיטה העיונית בסוגיית קו התאריך, שגם התפרסמה מאוחר יותר בנפרד מהפרשה המעשית בתש"א)
למה כל תגובה צריכה לקבל שם ניק חדש?
תוך כדי דיבור כתב:למשל עם הרא"ז מלצר והרצ"פ פרנק והרי"א הרצוג,
תיקו כתב:ואם ההנחה שא"א לחלוק על הבעל המאור, אזי כל הדיון מיותר ולא מובן מה כתב החזו"א קונטרס שלם בענין.
תיקו כתב:לענין הטעות במציאות אינני זוכר ככה"צ, אך אני משער שהטעות היא שהראשונים סברו שיבשת אסיה מסתיימת במעלה ה90 מירושלים. ולא היא כמובן.
למד את ספר לחם יומם.
הבונה כתב:תיקו כתב:לענין הטעות במציאות אינני זוכר ככה"צ, אך אני משער שהטעות היא שהראשונים סברו שיבשת אסיה מסתיימת במעלה ה90 מירושלים. ולא היא כמובן.
החזו"א עונה על זה, שנשטף מעט מן היבשה מזמן הראשונים עד לימינו. ואגב יש גם בליטה במקום אחד מחוץ ל90 מע', והחזו"א כידוע סובר שאין לחלוק ביבשה והיא נגררת אחר עיקר היבשה שבצד א"י, אלא שהרמ"ש כשר תמה שיש כמה איים לפנים מבליטה זו וכי ס"ד שדינם יהיה אחרת משל היבשה בעוד היבשה המקיפה אותם מצד אחד דינה כיתר היבשה, לא נתקררה דעתו עד שהוסיף מפה מיוחדת הממחישה טענתו זו. ולא שם לב שהחזו"א דיבר ע"ז ואמר שאיים הסמוכים ליבשה דינם כיבשה.
אלא שלכן קשה לי על החזו"א מדוע לא ניתן לומר שיפן נגררת אחרי אסיה כיון שהיא חלק מיבשת אסיה, ונאמר שדינה כאי הסמוך ליבשה, וזו מציאות גיאוגרפית שיש כמה גושי יבשה וכל האיים (חוץ מאיים וולקניים) שייכים בד"כ לאחד הגושים, כך יכל מצד אחד להכריע כבעה"מ ומצד שני להשאיר את יפן כדינה. כמדומה שראיתי כאן באשכול שמצטטים מי שרצה לומר כך וכשראיתי שמחתי ואמרתי ברוך שכיונתי, אלא שכעת אינני מצליח למצא כאן שיטה זו שבעיקרון סוברת כחזו"א חוץ מיפן בשלל התגובות.
שמונה עשרה שעות כתב:הגרמ"מ קארפ שליט"א למד בשנה האחרונה את כל הסוגיא הזאת בעיון גדול ויחד עם הספר "לחם יומם", ולאחמ"כ אמר שיצא לו שאין שום שיטה בראשונים שסוברת י"ב וי"ב שעות, ודעת החזו"א ברורה מבלי שום חולק, ואם היה "אכשר שעתא" היה נכנס למרן הגריש"א שליט"א לברר את כל הנושא, עכ"ד.
הטעות במציאות היא שקצה היבשה היא בערך 90 מעלות רק באיזור סין, ולא בכל רוחב אסיה, שקצת צפונה מזה בולט הרבה מאוד לצד מזרח ובפרט בסיביר ואירקוטצ'ק.
אוצר החכמה כתב:הטעות במציאות היא שקצה היבשה היא בערך 90 מעלות רק באיזור סין, ולא בכל רוחב אסיה, שקצת צפונה מזה בולט הרבה מאוד לצד מזרח ובפרט בסיביר ואירקוטצ'ק.
למה הטעות הזאת צריכה להשפיע על דעתו של החזו"א בענין הזמן, לכל היותר יש כאן הערה שאם היה יודע לא היה צריך לתרץ שנשטף מן היבשה.
תוך כדי דיבור כתב:וכי הרי"מ טוקצינסקי מדעתו קפץ והורה? הלא האמרי אמת פנה אליו ואל הר"ד שפירא כמורי הוראה מובהקים שיכריעו בשאלה שהתעוררה, ובפקודתו השיבו שניהם.
שמונה עשרה שעות כתב:לבקשת רבים אוסיף פרטים: קיבלתי את המכתב מת"ח מופלג שליט"א השוקד על חיבור ספרו, כדי לא להפסידו נאלץ הנני לפרסם בינתיים רק חלק מהמכתב, המכתב אכן נשלח למרן זיע"א, רק בינתיים שלפ"ז התימה הוא מדוע הרימ"ט לא ניסה לברר אצל גדולי ישרא', ובפרט שזוהי סוגיא ערוכה בבעה"מ במס' ראש השנה, ולא איזה משהו נידח.
ב"ה ירושלם ת"ו. יום י"ב לחדש אלול תש"א
מע"כ הגאון האמיתי מורנו רבי אברהם ישעי' קרליץ שליט"א
אחד"ש הדר"ג,
יקרתו מיום ב' ט' לח"ז, ע"א תשובתי בנוגע ל"השבת ביפן" קבלתי אתמול ותודה רבה.
א. אילו שערתי שהדר"ג עסק אפילו במקצוע שכזה או שהייתי ודאי מתיישב עם מעכתרג"ה בטרם כתבתי תשובתי או שהייתי אומר לפנות להדר"ג, ובהיות שלא שערתי למי מגדולי ישראל אפשר להתישב בדבר שכזה – מצאתי א"ע כמכרח להשיב עפ"י חות דעתי.
ב. לדעתי [עד עתה] כי שלש שיטות הן בדבר קו התוחם [המרדיאן] על פי התוה"ק:
ממש מגוחך לחשוב שהחזו"א לא ראה את המפה, רק כנראה צריך שתהיה יבשה במעלת 90 בקו הרוחב של א"י, לכן כתב החזו"א שנשטף, כך נראה מבלי שעיינתי כעת (רק לפני שנים) בחזו"א, ומבלי שיש לי כעת מפה לפני. עכ"פ לא רק בסיביר ואירקוטצ'ק אלא גם באיזשהו מקום בסין יש בליטה החוצה, שממנה תמה הרמש"כ כדהבאתי לעיל.
תיקו כתב:מעניין שהגר"ח צימרמן באגן הסהר שבדק את היסוד עולם לפי הכתבי יד לא הבין זאת.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 317 אורחים