עיק כתב:מעולם תמהתי כיצד מתיישבים סיפורים מעין אלה עם דברי הרמב"ם באגרת שאי אפשר לו לאדם להיות בקי בשני התלמודים ומדרשי חז"ל בעל פה.
עיק כתב:מעולם תמהתי כיצד מתיישבים סיפורים מעין אלה עם דברי הרמב"ם באגרת שאי אפשר לו לאדם להיות בקי בשני התלמודים ומדרשי חז"ל בעל פה.
פלוריש כתב:א. תמיד יש יוצאי דופן.
שאילו שאלת לגדול שבגאונים בעד פירוש הלכה מן המשנה לא יכול לומר בה דבר אלא אם ידע על פה תלמוד ההלכה ההיא או יאמר לך אראה מה שיש בה מן הדברים בתלמוד ואין ביכולת אדם לדעת על פה כל התלמוד וכל שכן בהיות הלכה אחת מן המשנה מפורשת בארבעה עלים וחמשה כי יבא דבר על דבר וטענות וקושיות ותשובות עד שלא ידע לבחור הברור מפירוש המשנה ההיא אלא אדם בקי בעיון.
אשר ברא כתב:עיק כתב:מעולם תמהתי כיצד מתיישבים סיפורים מעין אלה עם דברי הרמב"ם באגרת שאי אפשר לו לאדם להיות בקי בשני התלמודים ומדרשי חז"ל בעל פה.
איפה הרמב"ם?
עיק כתב:אשר ברא כתב:עיק כתב:מעולם תמהתי כיצד מתיישבים סיפורים מעין אלה עם דברי הרמב"ם באגרת שאי אפשר לו לאדם להיות בקי בשני התלמודים ומדרשי חז"ל בעל פה.
איפה הרמב"ם?
כמדומני שבאגרת לרבי פנחס הדיין.
טוב וחסד כתב:ששגור הש"ס על לשונם
החושב כתב:טוב וחסד כתב:ששגור הש"ס על לשונם
א. אני מניח שלא אתה ולא אף אחד אחר לא בחן אותם ברצינות, לבדוק שאכן זוכרים את כל בבלי, ירושלמי, תוספתא וכו' (כל מה שפירט שם הרמב"ם). והסיפורים שמספרים תמיד מלאים בגוזמאות.
ב. גם אם יש כמה יחידים חריגים - זה לא אומר כלום. אין למדים מן הכללות.
תוכן כתב:החושב כתב:טוב וחסד כתב:ששגור הש"ס על לשונם
א. אני מניח שלא אתה ולא אף אחד אחר לא בחן אותם ברצינות, לבדוק שאכן זוכרים את כל בבלי, ירושלמי, תוספתא וכו' (כל מה שפירט שם הרמב"ם). והסיפורים שמספרים תמיד מלאים בגוזמאות.
ב. גם אם יש כמה יחידים חריגים - זה לא אומר כלום. אין למדים מן הכללות.
דוסטויבסקי אמר, שהכופר כשהוא פוגש בנס גלוי, הוא מעדיף להכחיש את החושים שלו, שהוא לא ראה ולא שמע, מאשר להכחיש את הכפירה שלו. הרי כולנו שמענו את הר' עובדיה יוסף מצטט את כל התורה כולה על הלשון, וכן שמענו את ר' חיים קרייזוירטה מצטט עמודים שלמים בש"ס מילה במילה. ההקלטות זמינות וכל אחד יכול לבדוק אותם. וכן יש עוד יהודים שחיים בינינו, שאפשר לבדוק אותם על כל הש"ס ישר והפוך. אבל שמתי לב שיש קבוצה מסויימת של אנשים, שלא יכולים להודות שיש כזו ידיעת התורה, ויעשו את הכל לגמד או לזלזל בתופעה. והם מהוים דוגמא טובה לתופעה שדוסטויבסקי הצביע עליה.
מכון חכמי ספרד כתב:והפלא הנוסף בעיניי,
הלא בסך הכל התלמוד לא כזה ארוך במילים. אאל"ט אורכו כאורך התנ"ך, אלא שהבנתו מעכבת יותר.
ולמה אם כן סבר הרמב"ם שאין בכוח איש לזכור וכו'??
ההוא גברא כתב:כשתעיין בכל הפיסקה שם הוא מתכוון לדעת ש"ס ברמה שתוכל לפסוק בתוך רגע מתוך כל הש"ס על שאלה שנשאלה לפניך, לא לידיעת המילים בעל פה.
מכון חכמי ספרד כתב:והפלא הנוסף בעיניי,
הלא בסך הכל התלמוד לא כזה ארוך במילים. אאל"ט אורכו כאורך התנ"ך, אלא שהבנתו מעכבת יותר.
ולמה אם כן סבר הרמב"ם שאין בכוח איש לזכור וכו'??
חד ברנש כתב:מכון חכמי ספרד כתב:והפלא הנוסף בעיניי,
הלא בסך הכל התלמוד לא כזה ארוך במילים. אאל"ט אורכו כאורך התנ"ך, אלא שהבנתו מעכבת יותר.
ולמה אם כן סבר הרמב"ם שאין בכוח איש לזכור וכו'??
מה?! אתה באמת סבור כך? אולי המשניות לבד הם בהיקף של התנ"ך. ואגב בפרוייקט השו"ת של בר אילן יש סכום (בערך) של כל מסכת ומסכת.
[/quote]טוב וחסד כתב:
אורכו כאורך התנ"ך - בתקווה שכבודו התלוצץ או שרח"ל מימיו לא פתח---
חד ברנש כתב:רבון העולמים, הנסתמאו עיניכם?
גם דרדק יבין שהתלמוד הבבלי רחב פי כמה וכמה מהתנ"ך.
וכבר ציינתי לעיל, שבפרוייקט השו"ת של בר אילן יש את סך האותיות והתיבות של התנ"ך והתלמוד, ולא נותר אלא לעיין שם. אבל בגלל שכנראה זה מאוד קשה, הנה הנתונים המופיעים שם (במספרים מעוגלים):
התנ"ך - 307 אלף מילים = 1.2 מיליון אותיות
התלמוד - 1.8 מיליון מילים = 7.4 מיליון אותיות.
מכון חכמי ספרד כתב:טעות, החלפתי מילים באותיות.
חד ברנש כתב:מכון חכמי ספרד כתב:טעות, החלפתי מילים באותיות.
וגם אז יש הפרש "מזערי" של 600,000 !
תוכן כתב:בסדר הקבלה נדמה לי, כתוב שאחד מהגאונים הגיע לספרד, וכתב להם את כל הש"ס בעל פה.
(הלכות הנגיד עמ' 93)רבי שמואל הנגיד כתב:...זקנים שקיבלו מנטרונאי נשיא בר חכינאי, והוא שכתב לבני ספרד את התלמוד מפיו שלא מן הכתב.
ההוא גברא כתב:כשתעיין בכל הפיסקה שם הוא מתכוון לדעת ש"ס ברמה שתוכל לפסוק בתוך רגע מתוך כל הש"ס על שאלה שנשאלה לפניך, לא לידיעת המילים בעל פה.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 78 אורחים