שלח כתב:האם רק חסידי חבד נוהגים לחגוג יום זה? או גם חסידויות אחרות? ממתי נהגו לחגוג הכוונה מאיזה תאריך מדויק אם יש , ומי תיקן לחגוג זאת בחבד?האם האדמור הזקן ציוה על כך? ומדוע על צדיקים אחרים שיצאו ממאסר לא נהגו לחגוג כמו שהגרא למשל נאסר ויצא מכלאו ועוד רבנים
זקן ששכח כתב:שלח כתב:האם רק חסידי חבד נוהגים לחגוג יום זה? או גם חסידויות אחרות? ממתי נהגו לחגוג הכוונה מאיזה תאריך מדויק אם יש , ומי תיקן לחגוג זאת בחבד?האם האדמור הזקן ציוה על כך? ומדוע על צדיקים אחרים שיצאו ממאסר לא נהגו לחגוג כמו שהגרא למשל נאסר ויצא מכלאו ועוד רבנים
א. בעל התניא עצמו ציוה לחגוג יום זה.
ב. סיבת החגיגה היא לפי שהיה קטרוג על לימוד החסידות והתנהגות בדרכיה. כלומר לא ההצלה הגופנית של בעל התניא מבית האסורים, אלא גאולת החסידות אותה הוא ייצג. סיבה זו בדרך כלל לא היתה קיימת במאסריהם של צדיקים אחרים.
זקן ששכח כתב:סלח לי גבול יקר, אך לא הבנתי עומק כוונתך.
על כל פנים, מונח לפני ספר אגרות בעל התניא שהוציאו לאור יהודי בשם רד"צ הילמן. מכיר? ככל הידוע לא היה מ'חסידיו המובהקים' של הריי"צ, ומעניין שאף הוא מביא מכתב מבעל התניא אל הקדושת לוי מברדיטשוב וכן אל הרה"ק ר"ב ממזבוז מיד עם שחרורו מבית האסורים, ובשניהם הוא מתבטא אודות כך שעיקר מה שהציקו לו היה 'ללחום על תורת הבעש"ט.
לא תקין פוליטית, עדיף: "בשטורעם".זקן ששכח כתב:...בטאראראם שעשו ביום זה בחב"ד.
זקן ששכח כתב:סלח לי גבול יקר, אך לא הבנתי עומק כוונתך.
על כל פנים, מונח לפני ספר אגרות בעל התניא שהוציאו לאור יהודי בשם רד"צ הילמן. מכיר? ככל הידוע לא היה מ'חסידיו המובהקים' של הריי"צ, ומעניין שאף הוא מביא מכתב מבעל התניא אל הקדושת לוי מברדיטשוב וכן אל הרה"ק ר"ב ממזבוז מיד עם שחרורו מבית האסורים, ובשניהם הוא מתבטא אודות כך שעיקר מה שהציקו לו היה 'ללחום על תורת הבעש"ט.
סגי נהור כתב:אינני רוצה להיגרר לוויכוח ילדותי, אבל פשוט וברור שאילולא שוחרר אדמו"ר הזקן היתה החסידות מקבלת מכה אנושה ביותר, הן מפני שגיאוגרפית היתה מצודתו של בעל התניא פרוסה על אזורים נרחבים ביותר כנ"ל, והן - והוא העיקר - מפני שאי אפשר לדמיין כלל את כל החסידות העיונית ללא תורתו של בעל התניא, מה שאי אפשר לומר על כל "אדם פרטי" (כהגדרתך המשונה).
גימפעל כתב:בשו"ת 'מנחת יצחק' גאב"ד העדה החרדית בירושלים ראיתי דרוש לרגל י"ט כסלו.
זקן ששכח כתב:גימפעל כתב:בשו"ת 'מנחת יצחק' גאב"ד העדה החרדית בירושלים ראיתי דרוש לרגל י"ט כסלו.
מה בכך? מסתמא הוזמן לנאום בכנס מסויים.
[אגב גררא, היה דורש מתוקף תפקידו במנצ'סטר גם בימים נוספים, להבדיל, אבל אין מכך כל ראיה, כשזה תפקידו].
ידוע הסיפור77 אודות רבינו הזקן, שכשבאו לאסור אותו, התחבא תחילה, באמרו, שיש לקיים מש"נ "חבי כמעט רגע עד יעבור זעם", וכשבאו בפעם השני', יעץ החסיד ר' שמואל מונקעס לרבינו הזקן שלא יתחבא אלא ילך עמהם, וכשאמר רבינו הזקן שיש סכנה בדבר, השיב לו ר' שמואל מונקעס: ממה-נפשך, אם הנכם "רבי" – לא יוכלו לפגוע בכם, ואם לאו – היתכן שלקחתם מאלפי יהודים את ה"געשמאַק" בגשמיות?!...
77. ראה בית רבי ח"א פט"ו ובהערה ב שם. לקו"ד ח"ד תשנ, א. תו"מ – רשימת היומן ע' קנא. ע' קעב. וראה גם תו"מ ח"א ע' 171.
מקור
גימפעל כתב:בשו"ת 'מנחת יצחק' גאב"ד העדה החרדית בירושלים ראיתי דרוש לרגל י"ט כסלו.
רציני כתב:באביר יעקב סאדיגורה דרושים על י"ט כסליו
למען עמי כתב:השנה שמעתי באיזה בית הכנסת של חב"ד את הדורש שאומר: "השבת היא 'שבת מברכים' של ר"ה לחסידות"...
[רק יש לציין שאין שבת מברכים לר"ה... אז אולי יותר על דרך 'שבת חזון'....]
למען עמי כתב:שמעתי מכנים את היום הזה כ"ראש השנה לחסידות"
האם זה כלל חסידי או רק אצל חב"ד?
זקן ששכח כתב:רציני כתב:באביר יעקב סאדיגורה דרושים על י"ט כסליו
בסאדיגורא כמו אצל כל אדמורי רוז'ין נוהגים לערוך שולחן = טיש, מתוקף היותם אייניקלאך.
אבל בחלק גדול ממקהלות החסידים אין נהוג כן.
עזריאל ברגר כתב:ע"ד הצחות בלבד: מכיוון שלהלכה א אלול אינו ר"ה (כ"א לסדרי הלימוד בת"ת ובישיבה) - היו צריכים להשלים כרביעי את י"ט כסלו...
גוט י"ט, לשנה טובה בלימוד החסידות ובדרכי החסידות תכתבו ותחתמו!
הסקרן_הקטן כתב:למען עמי כתב:שמעתי מכנים את היום הזה כ"ראש השנה לחסידות"
האם זה כלל חסידי או רק אצל חב"ד?
רק אצל חב"ד. אצל שאר היהודים ישנו ראש השנה אחד בשנה (שמעתי בשם אחד האדמורים זצ"ל)
מחולת המחנים כתב:ארבעה ראשי שנים הם.
ובכלל: רצוי שקודם להבעת ביקורת על מעשי ודרכי תנועה מסוימת, יגשו נא ה"מבקרים" ויטעמו מזיו תורתה ויסייעו בפעולותי' הנשגבות, ורק לאח"ז (אם יישארו עוד בלבם 'השגות' על דרכי') - יואילו להטריח את עצמם ולברר את שאלותיהם כראוי, לפני משפיעי' ורבני' (ולא במקום בו דעתם בד"כ אינה נשמעת כלל, ואדרבא. וד"ל).
קראקובער כתב:סתם שאלה: לאלו שמתלוצצים מתי נגזר עליהם שלא יזכו ללכת בדרכי החסידות, בראש השנה 'הרגיל' או בר"ה 'החסידי'?
דרומי כתב:בליל ניטל המסוגל לישועות
לבי במערב כתב:[quotמחולת המחנים כתב:ארבעה ראשי שנים הם.
*
מתי יפסיקו סו"ס החכמים בעיניהם להלעיב במלאכי הא"לדים?!
כבר כתבתי במק"א באתרא קדישא הדין:ובכלל: רצוי שקודם להבעת ביקורת על מעשי ודרכי תנועה מסוימת, יגשו נא ה"מבקרים" ויטעמו מזיו תורתה ויסייעו בפעולותי' הנשגבות, ורק לאח"ז (אם יישארו עוד בלבם 'השגות' על דרכי') - יואילו להטריח את עצמם ולברר את שאלותיהם כראוי, לפני משפיעי' ורבני' (ולא במקום בו דעתם בד"כ אינה נשמעת כלל, ואדרבא. וד"ל).
[לא שמשלה אני את עצמי שיועילו דבריי להיטיב דרכיהם, אלא שכדי שלא אתפס בעוונם - מן הנצרך (להשתדל עכ"פ) לקיים מצות מחאה כדת של תורה (אף אם תוכחה א"ש הכא)].
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 234 אורחים