בברכה המשולשת כתב:ד. למה אבי הבת לא ידע מזה? האם יש כאן מקום לצרף את תשו' הרשב"א (ודזוד מינה נמי) על החרם שלא לקדש בלי האב?
תם מה הוא אומר כתב:דומני שנכתב על ענין הנ"ל בעוד מקום בפורום
במוריה ניסן תשע"ט עמוד תנ"ה ואילך מכתב הגאון ר' אשר וויס שליט"א אל הג"ר משה ברנדסופר שליט"א על הענין הנ"ל, סותר דבריו ומבאר שאין לחוש
אוהב אוצר כתב:האם יש אפשרות לכתוב פה בשלושה מילים מה אירע שם? [לא מבחינה ההלכתית- אלא מה היה ולמה נחטפה]
אוהב אוצר כתב:האם יש אפשרות לכתוב פה בשלושה מילים מה אירע שם? [לא מבחינה ההלכתית- אלא מה היה ולמה נחטפה]
קו ירוק כתב:פרטים רבים בדבריך סותרים את עצמם מיניה וביה, מעורבים זה בזה, ולא מקנים שום הבנה. ומוטב לו לא היית מעלה אותם.
שני בתי דינים ישבו בענין. אחד של הרב ויס (או שהורה לבדו) - כמשתמע מתשובת הרב רוטר, ואחד של הרב ברנדסדורפר.
נכתב שהרב ויס כותב שצריך לברר את פרטי הסיפור עצמו ואת המציאות, כלומר סיפורך לא בא ממנו או מבית דינו, כי הוא אינו יודע את הפרטים והמציאות.
ואילו הרב ברנדסדורפר לא קיבל עדות כזו כנשמע מתשובתו של הרב רוטר.
אז מאיפה הסיפור שלך נולד?
ובכלל משהו נשמע מופרך מכל וכל שאנשים עורכים סתם הצגה באישון ליל. אתה מאמין למה שכתבת? הרבה יותר מופרך לטעון כך, מאשר עצם התנהגותם המוזרה..
זה לא יכול לגרע את הקול של נישואין.
אחשוב שגם לפי גרסתך, אדרבא, בהחלט יתכן שהתיאום של כל המשתתפים במעמד, שזה סתם משחק והצגה, זה מחמת פחדם מהשלטון,
שהרי משום זה גם אחרי הנישואין מעלימים את הנושא ולא עונדות טבעת כנהוג בין הנשים והוא לא הולך בטלית גדול.
אשה נאמנת לומר לא התקדשתי?
עמקן כתב:דברים מוזרים ביותר. ברור שלא היתה הצגה והיה דעתם לעשות קידושין. אבל בסוף לא היה קידושין. לא היה שום קול היות שאף אחד לא אמר שנתקדשה.
ולידיעתך, כשאין עדים שנתקדשה, אשה נאמנת לומר לא התקדשתי. עי' בקידושין דף סה.
קו ירוק כתב:עמקן כתב:דברים מוזרים ביותר. ברור שלא היתה הצגה והיה דעתם לעשות קידושין. אבל בסוף לא היה קידושין. לא היה שום קול היות שאף אחד לא אמר שנתקדשה.
ולידיעתך, כשאין עדים שנתקדשה, אשה נאמנת לומר לא התקדשתי. עי' בקידושין דף סה.
לפני שאתה מדבר על מוזרות - עגן את דבריך.
לא אני ולא אתה יודעים את המציאות, ואף לא הדיינים המצדדים להתיר ואף לא הדיינים האוסרים, מלבד שהאוסרים קבלו עדות בב"ד שהעידו שהחתן מוכן לתת גט, ושעמדו תחת החופה 20 דק.
ולא שמעו עדיין מהעדים מה היה, וכנראה הם מסתירים עצמם.
דברי לא נסובו על הוראה, אלא על מי שהגיב פה בשם "אחד מגדולי הרבנים" שלא היה כלל חופה וזה משחק, ושהכלה אומרת שלא היה כלום.
ועל סיפור זה אמרתי שזה פטפוטי מילי בעלמא.
קו ירוק כתב:1. פרטים רבים בדבריך סותרים את עצמם מיניה וביה, מעורבים זה בזה, ולא מקנים שום הבנה. ומוטב לו לא היית מעלה אותם.
שני בתי דינים ישבו בענין. אחד של הרב ויס (או שהורה לבדו) - כמשתמע מתשובת הרב רוטר, ואחד של הרב ברנדסדורפר.
2. נכתב שהרב ויס כותב שצריך לברר את פרטי הסיפור עצמו ואת המציאות, כלומר סיפורך לא בא ממנו או מבית דינו, כי הוא אינו יודע את הפרטים והמציאות.
ואילו הרב ברנדסדורפר לא קיבל עדות כזו כנשמע מתשובתו של הרב רוטר.
אז מאיפה הסיפור שלך נולד?
3. ובכלל משהו נשמע מופרך מכל וכל שאנשים עורכים סתם הצגה באישון ליל. אתה מאמין למה שכתבת? הרבה יותר מופרך לטעון כך, מאשר עצם התנהגותם המוזרה..
זה לא יכול לגרע את הקול של נישואין.
4. לא אני ולא אתה יודעים את המציאות, ואף לא הדיינים המצדדים להתיר ואף לא הדיינים האוסרים, מלבד שהאוסרים קבלו עדות בב"ד שהעידו שהחתן מוכן לתת גט, ושעמדו תחת החופה 20 דק. ולא שמעו עדיין מהעדים מה היה, וכנראה הם מסתירים עצמם.
5. דברי לא נסובו על הוראה, אלא על מי שהגיב פה בשם "אחד מגדולי הרבנים" שלא היה כלל חופה וזה משחק, ושהכלה אומרת שלא היה כלום.
ועל סיפור זה אמרתי שזה פטפוטי מילי בעלמא.
קו ירוק כתב:תודה על ההבהרה.
לפי דבריך האחרונים היה מושב בית דין שלישי של הרבנות שמתירה לעלמא.
מה שלא פורט בתגובתך הקודמת.
יחד עם זאת, מסתבר שאבי הכלה לא סומך על אותו מושב בית דין, שהרי בא לשאול את הרמ"ב.
יתכן שזה משום שמוסד הרבנות הרשמית זר לבני קהילתו ואורח החיים של בני הישוב הישן, אך יותר מסתבר משום שחושש לגורל בתו מצד ההלכה, שהרי אם באמת יש ב"ד שמתיר שהגיע אל האמת, היה צריך לשוש על כך. מה גם שלא שמענו מתשובתו של הגר"א ויס המתיר, שהתבררה המציאות בבית דין, אלא אדרבא הוא מציין שהמציאות לא נודעת לו (או אינו סומך עליה), ואעפ"כ מתירה לעלמא.
לדבריך האחרונים אותה 'עדות מתואמת', לא נאמרה בפני בית דין אלא בפני רשויות החוק. אין לה כל ערך. ואילו חופה התקיימה ואף נערכה זמן רב לפי עדויות, השאלה מה היה שם.. היא בודאי 'נכנסה תחת החופה' השאלה מה התרחש במשך 20 הדקות.
לא ראיתי היכן כתבת שהדברים התבררו בוודאות. דברי הכלה אינם 'וודאות הלכתית', כמובן.
ממילא נראה שרק בית דין חשוב יוכל להגיע לחקר האמת (או לחקר ההלכה במסגרת מה שניתן לברר) ע"מ לא לתת גט על חינם מה שפוסלה לכהונה, או שמתירה לעלמא ללא גט - כדברי עזריאל ברגר לעיל.
עזריאל ברגר כתב:לא אמנע את עצמי מלהגיב על דברים שראיתי בקובץ האחרון שעלה כאן, שחלקם נפלאו ממני לגמרי, ואינני מכיר את הכותבים ומעלתם, ואין דעתי נוטה לצד זה או אחר לגבי עצם הדברים, מלבד מה שכתבתי לעיל שלכאורה אין לעשות שום מעשה עד שיובאו העדים לבית דין ויעידו, וכפי שכתב בקובץ זה אב"ד פתח-תקווה.
ואכתוב בקצרה, ע"פ סדר הקובץ:
...
ז. לגבי מה שטוענים שהקול לא הוחזק בב"ד - הדברים צע"ג, דלכאורה הוחזק גם הוחזק, שבאו עדים והעידו בבתי הדינים...
עמקן כתב:עזריאל ברגר כתב:לא אמנע את עצמי מלהגיב על דברים שראיתי בקובץ האחרון שעלה כאן, שחלקם נפלאו ממני לגמרי, ואינני מכיר את הכותבים ומעלתם, ואין דעתי נוטה לצד זה או אחר לגבי עצם הדברים, מלבד מה שכתבתי לעיל שלכאורה אין לעשות שום מעשה עד שיובאו העדים לבית דין ויעידו, וכפי שכתב בקובץ זה אב"ד פתח-תקווה.
ואכתוב בקצרה, ע"פ סדר הקובץ:
...
ז. לגבי מה שטוענים שהקול לא הוחזק בב"ד - הדברים צע"ג, דלכאורה הוחזק גם הוחזק, שבאו עדים והעידו בבתי הדינים...
איפה ראית שבאו עדים והעידו?
עזריאל ברגר כתב:עמקן כתב:עזריאל ברגר כתב:לא אמנע את עצמי מלהגיב על דברים שראיתי בקובץ האחרון שעלה כאן, שחלקם נפלאו ממני לגמרי, ואינני מכיר את הכותבים ומעלתם, ואין דעתי נוטה לצד זה או אחר לגבי עצם הדברים, מלבד מה שכתבתי לעיל שלכאורה אין לעשות שום מעשה עד שיובאו העדים לבית דין ויעידו, וכפי שכתב בקובץ זה אב"ד פתח-תקווה.
ואכתוב בקצרה, ע"פ סדר הקובץ:
...
ז. לגבי מה שטוענים שהקול לא הוחזק בב"ד - הדברים צע"ג, דלכאורה הוחזק גם הוחזק, שבאו עדים והעידו בבתי הדינים...
איפה ראית שבאו עדים והעידו?
מהדברים שנכתבו כאן - נראה שג' בתי דינים ישבו על זה ושמעו עדויות.
קו ירוק כתב:איני יודע מה נקרא ב"ד של כלום, ומה נקרא ב"ד של ממש. כמדומה שב"ד כלשהוא של רבנות האידנא, הרבה פחות חשוב מאיזה בחינה שלא תסתכל.
מ"מ בנושא העדות כותב ר"ח רוטר שהעידו בפניהם שאבי הבן הסכים לאותם מעידים לתת גט, וכמו כן נשמע מהתשובה (אם כי אני מסתפק מהלשון אם גם בזה הם גובי העדות) שהעידו הצופים בגגות שמעמד החופה היה 20 דקות עד שהפריעו אותם.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 165 אורחים