הודעהעל ידי עשהאל עברי » ב' דצמבר 24, 2018 9:45 pm
שלום לכם מנהל האתר ו׳מקדש מלך׳.
סליחה אבל שניכם לא הבנתם אותי עד הסוף.
לשאלה של ׳מקדש מלך׳ כל שאלוקים מבקש זו יראת שמים תמימה ותוצאותיה שאמרו חז"ל ׳הכל בידי שמים...׳ והמצוות נועדו לתקן דעתנו ולא על מנת לרצות אותו. ומה שאני התכוונתי זה שדווקא מהאדם מצופה שיבין שהכל בידי שמים, גם יצריו שכתוב ׳היוצר יחד ליבם׳ שאין באדם מעלות מעצמו שאמר רבי יוחנן ׳אין לבריה כלום אצל בוראה שאפילו משה רבן של כל הנביאים לא בא אלא בלשון תחנונים׳. ומהמשפט ׳כי אהיה עמך- אין אומר אהיה עמך אלא למי שהוא מתירא׳ מתקיימת זכות הבחירה ללכת בדרכי השם או בדרך חטאים, שיכול אדם רשע להתירא ולהצליח בדרכו ואילו אדם שמכיר בקב"ה ובוטח בעצמו שממנו לקיים דבר הא-ל ויכשל מכיון שלא התירא ולכן הוא עלול להיות כפוף לרשע. והכל בידי הא-ל שהוא מצליח בידנו איפה שאנו יראים ונכשלים איפה שלא, ואם הכל בידיו איך זה שאלוקים מצוה עלינו לשמור מצוותיו? אלא שכתוב ׳חנוך לנער על פי דרכו׳ ועם ישראל מכיר באדנותו של אלוקים בעולם רק חושבים שמהם לקיים דברו שכתוב (דברים רבה המפורש, ז,י) מי יתן והיה לבבם זה להם... שמעו ישראל ושתקו. אמר ר' יהודה בן לוי למה הדבר דומה, לחבר (לוכד נחשים) אחד קשה שראה עכנא (נחש, ויצר הרע משול לנחש) אחת קשה, אמר, מי יוכל לחבר את זו, אמרו לו, ולא את החבר, הכל ממך. כך כיון שאמר הקדוש ברוך הוא 'מי יתן והיה לבבם זה להם' היה להם לומר, רבונו של עולם, 'אתה תן...'. ולכן הא-ל מציב אותנו בקשיים אלו המצוות, על מנת שנתירא לקיימן ובכך הוא יצליח בידנו, מכאן שהקב"ה עושה איתנו חסד חינם שאין לנו מה לתת לו אלא היראה התמימה ותוצאותיה וכך נוצרת זכות הבחירה.
ולשאלתך מנהל האתר לגבי החיות, יש להן יכולת בחירה וניתן ליראות זאת בעין, הן בוחרות מה לאכול, איפה לחפש אותו ואם להתחבר לחיה זו או אחרת כמו לאדם וכו׳. ואסור לבלבל בין יכולת בחירה לבין זכות הבחירה ומה שאין להם זו זכות הבחירה מכיון שלדעתי החיות לצורך העניין בחרו להן את דרכן (כל אחת ושמה היא) שהן חושבות שבזכות דרכן הן מצליחות ובכך הן בוגדות בחסד החינם של הא-ל וחושבות שמגיע להן ב׳זכות׳ ולא בחסד ולכן הן מגמדות את חסדו של הא-ל. ומכיון שהקב"ה מבקש את היראה מבריותיו הוא מנסה את החיה האם היא מבינה שלא ממנה לקיים דרכה או בוטחת בעצמה לעשות זאת, והיא מצליחה כל עוד היא מבקשת את חסדו של הא-ל ואחנו למדים שהן מבקשות את הא-ל ככתוב ׳וכפירים שואגים לטרף ולבקש מא-ל אוכלם׳ ו׳לבני עורב אשר יקראו׳. וכאשר הם בוגדים בחסדו של הא-ל וחושבים שמהם לקיים דרכם הם כנראה מתים. ואין להן זכות בחירה מכיון שהן בחרו להן את דרכן להיטיב לעצמן בניגוד לאדם שעדין מחפש את דרכו שתיטיב איתו והא-ל נותן לו את האפשרות לבחור את דרכו ומיעץ לו את דרכה של תורה.
דוגמאות נוספות לבריות שיש להן את יכולת הבחירה הם המלאכים עוזא ועזאל והמלאכים שירדו להחריב את סדום ועמורה שאמרו ׳כי משחיתים אנחנו׳ וכדומה.