רבטוב כתב:כבוד מעלת כבוד אדג אני רק הבאתי שבעל העקדה קרא למנורה ''מגן דוד'' .
י. רבינוביץ כתב:סמל זה הופיע לראשונה בהקשר יהודי כבר בתקופת הברזל, במאה ה-7 לפנה"ס, בחותם יהודי שנמצא בצידון. כמו כן הוא הופיע במספר בתי כנסת עתיקים בארץ ישראל בתקופת בית שני ואחריה, אך נראה שללא כל משמעות מיוחדת, שכן הוא הופיע לצד חותם שלמה (כוכב מחומש) וצלב קרס.
תוך כדי דיבור כתב:נ.ב. בשורה התחתונה אין כיום - וכן מאות שנים אחורה, בהם שימש כסמל יהודי - למגן דוד שום שמץ משמעות של ע"ז וכיוצא בה, עד שמחמת אותה ידיעה היסטורית הוא יוגדר כפסול. בכל אופן, למזדעזעים יש עוד הרבה ממה להזדעזע (למשל המובן המקורי של השמות מרדכי ואסתר ושל שמות החודשים שעלו עמנו מבבל ועוד הרבה כיו"ב. כך שבהחלט יש בסיס לעניין זה של קנייה בשינוי וטיהור דברים שכאלה), ולא הייתי ממליץ עבורם לא על שיטוט בויקיפדיה ולא על האנציקלופדיה העברית.
שאותם יהודים כשרים לא חששו מלציירם בבתי מקדש מעט
תוך כדי דיבור כתב:שאותם יהודים כשרים לא חששו מלציירם בבתי מקדש מעט
לא התעמקתי בנושא, אבל למיטב ידיעתי אין ביד החוקרים ראיה מכרעת לכך שאותן קהילות בהם נמצאו פסיפסים מסוג זה (בעיקר דורא אירופוס ובית אלפא) אכן נמנו על הציבור הנאמן לדברי חכמי התלמוד. וממילא איזו ראיה יש ממנהגיהן.
אתנחתא כתב:לא קראתי את המחקרים שציין אליהם חכם, אך בכלל לקבוע שאפשר לקבוע בתחום זה (כלומר מתקופה העתיקה) באופן וודאי ויש מסקנה סופית, ושהוכח, זה עצמו עדיין לא הוכח וד"ל.
יש לומר, שלא צריך לומר שהעושים כך היה נגד חז"ל בדוגמת צדוקים או קראים וכו', אלא מספיק שהם היו כאנשי יריחו כמבואר בפסחים ועשו שלא ברצון חכמים (כמבואר בכ"מ) שהרבה כמותו נמצא בתלמוד ולא היו מחוץ לתחום היהדות הפרושית. ופשוט.
רבטוב כתב:אצל הרבה צדיקים השתמשו בצורת מגן דוד על הפרוכת או הארון קודש או מעילי ספ''ת .עד היום בסקווירא על האר''ק מתנוסס מגן דוד גדול .וזה נבנה בחמש שנים האחרונות .
חכם באשי כתב:נו? קראת את המאמר שאליו לנקקת?
י. רבינוביץ כתב:האם מישהו שם לב לכך למה שהובא לעיל שהסמל "מגן דוד" היה לצד סמל "צלב קרס"!? האם מישהו מוכן לעזור לי להבין מה צריך להסיק מכך?
אתנחתא כתב:כן, זה ענין טשערנובלי. בבית מדרש רחמסטריווקה בבורו פרק של האדמור חי יצחק שליט"א, התעקש הרבי שחייבם מגן דוד למרות שהיו לו תומכים ותורמים מחסידי סאטמאר שאף פרשו בתרעומות, ובכל זאת. (אך ר' חי יצחק הוא כל כולו תלמיד מובהק של חותנו מסקווירא ואינו מייצג רחמסטריווקה (אם אפשר לומר שרחמסטקריווקה מייצגת משהו מיוחד בטשערנוביל וידידנו רב טוב יאריך בזה כיד ה' הטובה)
אתנחתא כתב:כן, זה ענין טשערנובלי. בבית מדרש רחמסטריווקה בבורו פרק של האדמור חי יצחק שליט"א, התעקש הרבי שחייבם מגן דוד למרות שהיו לו תומכים ותורמים מחסידי סאטמאר שאף פרשו בתרעומות, ובכל זאת. (אך ר' חי יצחק הוא כל כולו תלמיד מובהק של חותנו מסקווירא ואינו מייצג רחמסטריווקה (אם אפשר לומר שרחמסטקריווקה מייצגת משהו מיוחד בטשערנוביל וידידנו רב טוב יאריך בזה כיד ה' הטובה)
שבטיישראל כתב:עוד דוגמא לענין הינו שירת הניגון שהציונים הרכיבו על המילים "הבה נגילה" בשמחת תורה - שבבעלזא הפסיקו לנגן ניגון זו בשמח"ת אחר שהציונים התחילו לנגנו על "הבה נגילה" [על אף שמקורו קדוש והוא אחד מן הז' ניגונים], משא"כ בסקווירא שעדיין מזמרין הניגון
שבטיישראל כתב:עוד דוגמא לענין הינו שירת הניגון שהציונים הרכיבו על המילים "הבה נגילה" בשמחת תורה - שבבעלזא הפסיקו לנגן ניגון זו בשמח"ת אחר שהציונים התחילו לנגנו על "הבה נגילה" [על אף שמקורו קדוש והבוא אחד מן הז' ניגונים], משא"כ בסקווירא שעדיין מזמרין הניגון
תוך כדי דיבור כתב:היום שאולי אחד מעשר 'ציונים' יודע מה זה הבה נגילה*
שבטיישראל כתב: עוד דוגמא לענין הינו שירת הניגון שהציונים הרכיבו על המילים "הבה נגילה" בשמחת תורה - שבבעלזא הפסיקו לנגן ניגון זו בשמח"ת אחר שהציונים התחילו לנגנו על "הבה נגילה" [על אף שמקורו קדוש והבוא אחד מן הז' ניגונים], משא"כ בסקווירא שעדיין מזמרין הניגון
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 123 אורחים