מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שחייה והשתחוויה בפני זקן מדין והדרת פני זקן?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2554
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

שחייה והשתחוויה בפני זקן מדין והדרת פני זקן?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' מרץ 27, 2019 5:51 am

כתב רס"ג ז"ל (נדפס מכת"י בקובץ בית אהרן וישראל גליון ר עמוד לז):
"העמידה מפני החכם, מפני שיבה תקום והדרת פני זקן ויראת מאלהיך אני ה' (ויקרא יט לב), ומהו ענין תקום והדרת, הכוונה שאם היית יושב, קום. ואם היית עומד, כרע, כי לשון הידור הוא השחייה וההשתחוויה, כאומרו השתחוו לה' בהדרת קודש (תהילים כט ב). וכך בא בפירוש שהאומה בזמן הישועה, יקומו בפני כל אחד מהם המלכים, לפי שהם יושבים. וישתחוו להם השרים, לפי שהם עומדים לפני המלכים, כמו שנאמר מלכים יראו וקמו שרים וישתחוו למען ה' אשר נאמן קדוש ישראל ויבחרך" (ישעיה מט ז).
עכ"ל.

ודבריו צל"ע לכאורה, כי בגמרא קידושין (לב:) איתא, יכול יעמוד מפניו ממקום רחוק, ת"ל תקום והדרת, לא אמרתי קימה אלא במקום שיש הידור. יכול יהדרנו בממון, ת"ל תקום והדרת, מה קימה שאין בה חסרון כיס, אף הידור שאין בו חסרון כיס. יכול יעמוד מפניו מבית הכסא ומבית המרחץ, ת"ל תקום והדרת, לא אמרתי קימה אלא במקום שיש הידור. ע"ש. הרי שחז"ל דרשי להאי קרא בגוונא אחרינא.

ועיקר דין זה חדש הוא לדידי, שיש להדר בהשתחוויה פני זקן וחכם, ואשאלה לדעת, מה מקור הדברים? או אסמכתא וכו'

הוגה ומעיין
הודעות: 1981
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: שחייה והשתחוויה בפני זקן מדין והדרת פני זקן?

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ד' מרץ 27, 2019 8:06 am

ראיתי הכותרת ונכנסתי כדי להעתיק את דברי רס"ג, ואני רואה שעליהם נסוב הדיון.

מה שפירש את הכתוב שלא כדרשת חז"ל בודאי אינה קושיה, כיון שלדעתו גם השחייה היא בכלל הידור, והביא ראיות לכך. ורב גובריה לחדש כן מדנפשיה.

אך בחיפוש קל נמצא שהרמב"ם כתב בת"ת פ"ה ה"ה לענין שאלת שלום לרב ש"שוחה לפניו", והביאו שם במקו"צ מהתנחומא בהעלותך כ שנאמר "וכורע לפניו" (ג"כ בהקשר של שאלת שלום, אך לא בהכרח כחלק ממנה), וממסכת סופרים פי"ח ה"ה (לפנינו בה"ז) "והיה משתחוה לו להתפלל בעדו" (ושם אינו קשור לשאלת שלום).

ונראה שהרמב"ם אכן סובר שהכריעה היא רק חלק משאלת שלום, כתשוה"ג חמדה גנוזה סי' יח שציינו שם, אבל רס"ג סובר שהיא הידור בפנ"ע וכנראה ממסכת סופרים (שאף היא מזמן הגאונים).

וייש"כ על הסבת תשומת הלב ואי"ה יתוקן במהדורה הבאה (של פירוש רס"ג לאסתר, שם כללתי את הדרשה הזו בעיונים).

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2554
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: שחייה והשתחוויה בפני זקן מדין והדרת פני זקן?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' מרץ 27, 2019 4:13 pm

הוגה ומעיין כתב:ראיתי הכותרת ונכנסתי כדי להעתיק את דברי רס"ג, ואני רואה שעליהם נסוב הדיון.

מה שפירש את הכתוב שלא כדרשת חז"ל בודאי אינה קושיה, כיון שלדעתו גם השחייה היא בכלל הידור, והביא ראיות לכך. ורב גובריה לחדש כן מדנפשיה.

אך בחיפוש קל נמצא שהרמב"ם כתב בת"ת פ"ה ה"ה לענין שאלת שלום לרב ש"שוחה לפניו", והביאו שם במקו"צ מהתנחומא בהעלותך כ שנאמר "וכורע לפניו" (ג"כ בהקשר של שאלת שלום, אך לא בהכרח כחלק ממנה), וממסכת סופרים פי"ח ה"ה (לפנינו בה"ז) "והיה משתחוה לו להתפלל בעדו" (ושם אינו קשור לשאלת שלום).

ונראה שהרמב"ם אכן סובר שהכריעה היא רק חלק משאלת שלום, כתשוה"ג חמדה גנוזה סי' יח שציינו שם, אבל רס"ג סובר שהיא הידור בפנ"ע וכנראה ממסכת סופרים (שאף היא מזמן הגאונים).

וייש"כ על הסבת תשומת הלב ואי"ה יתוקן במהדורה הבאה (של פירוש רס"ג לאסתר, שם כללתי את הדרשה הזו בעיונים).



הרמב"ם ושאר המקורות אינם מדברים לגבי והדרת פני זקן. אלא דין של כבוד כאשר מבקשים מהצדיק משהו. או כאשר אומרים לו שלום. אבל לא סתמא בעלמא. וכך נראה ממסכת סופרים. כלומר, זה לא מדין של "הדרת פני זקן", אלא דין אחר בצורה של שאילת שלום. (ולא בדקתי בתנחומא אם מקורו מהפסוק והדרת פני זקן שאם כן לכאורה הצדק עם כת"ר, אבל במסכת סופרים בדקתי ושם לא נזכר מדרשה, גם חיפשתי היום קצת ברמב"ם ובשו"ע אם נזכר דין של שחייה והשתחויה, וכמובן לא מצאתי).

לפרש את הפסוק ודאי שרב גובריה [כי בפירוש הפסוקים מפרשים גם לפי פשטם וכידוע מתשובות הרשב"א], אבל להוציא דין למעשה כנגד דרשת חז"ל, מצינו כזאת?

אם יוכל להמציא הקטע הנ"ל ממה שנדפס במהדורתו.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 398 אורחים