zsg כתב:
יש לומר שהוא גלגול אדם ובזה אין פלא אם ידבר משא"כ אתון בלעם.
.
בר ששת כתב:zsg כתב:
יש לומר שהוא גלגול אדם ובזה אין פלא אם ידבר משא"כ אתון בלעם.
.
מקווה שקראת את תגובתו של יהושע מונדשיין באשכול 'תחיית המתים לבהמות'...
בר ששת כתב:לעניות דעתי, - אפשר ראיתי זאת באיזה ספר - יש כאן חידוש שהאתון פתחה את פיה ודיברה כמו שאר המדברים.
מה שאין כן שאר הניסים לא היו בפתיחת פה. וראיה לדבר, שהוצרך לנס מיוחד שהפך את האתון למדברת, ואותו נס מכונה על ידי רבותינו "פתיחת פה האתון" וכמו שביארו המפרשים על אתר, אין הכוונה שהאתון נבראה בער"ש בין השמשות, אלא שאז נגזר כי יהיה בכוחה לדבר.
בקיצור החילוק: האתון נהפכה ל'מדבר' ; שאר המוזכרים דיברו במקרה.
בשאר דברי החכמים בודאי שיש מהחי והצומח המדברים בשפתם כגון שיחת העופות והחיות של שלמה ופרק שירה הנזכר במקורו של איש ספר.
והני מילי כולהו דקאמרינן דאמר ליה עורב לנח, כולהו הני בהמות וחיות לאו מעשה נס הוה, אלא אף בהמות וחיות ועופות אית להו שיחה דמשתעו בה להדדי, ולאו דיבור ממש אלא סימני בעלמא כעין שיחת דקלים, ומאן דחכים ידע לה לשיחה דידהו כדאמרינן בבבא בתרא (קלד.) גבי רבן יוחנן בן זכאי, דהוה ידע שיחת דקלים, וכל שכן נח דהוה חכם ונביא.
והנה מצאנו בשלמה המלך שהיה יודע שיחת חיות ועופות ודקלים (שהש"ר פ"א ט'), וכן מצאנו בגמרא סוכה כח ברבי יוחנן בן זכאי, אם כן מצאנו להם דיבור, ואי משום שאין אנו מבינים שיחתם זה הוה כמו הלועז שאינו מבין לשון אשכנזי אעפי"כ לשניהם יכונה מדברים, ואם כן למה יעדר מכל בעלי חיים כינוי שם מדברים, ומה שינוי בענין הדיבור יש ביניהם לבין האדם, אך הוא דבעלי חיים באמת אינם מדברים, רק רמיזותם בתנועותיהם ועפיפתם וצפצופם מורה לאיזה דבר והמבין יוכל להבין, מה שאין כן האדם מדבר הדבר כמו שהוא בעצם.
מבי מדרשא כתב:ישנו וורט מליצי ישן השואל שאלה זו, מה ראו על ככה ומה הגיע אליהם להתפעל מהאתון שדברה ולא מהפרות ששרו, הלא ה'ותשרנה הפרות' הוא נס גדול יותר. ותשובתם, דכשארון ברית ה' נמצא והפרות שרות זה מציאות של טבע, שהרי לשמחה כזו כיצד אפשר להישאר אדיש, אך כאשר אדם טמא כבלעם הולך ואתונו פותחת את פיו ומדברת עמו - זה כבר נס מופלא שצריך בריאה מיוחדת. איני זוכר מהיכן הוא נלקח, אך שמעתיו מספר פעמים מאנשים שונים. אולי אי מי מחכמי הפורום ימצא מקור לכך.
שמואל ברמה כתב:ומי באמת אמר שהאתון זה מקרה ייותר מיוחד מאשר כל הבע"ח שדיברו, אל שחז"ל היו מקובלים שהאתון נבראה בער"ש כי זה היה תפקידה בעולם.
zsg כתב:שמואל ברמה כתב:ומי באמת אמר שהאתון זה מקרה ייותר מיוחד מאשר כל הבע"ח שדיברו, אל שחז"ל היו מקובלים שהאתון נבראה בער"ש כי זה היה תפקידה בעולם.
א. הראיה שהאתון זה מקרה מיוחד מזה שרק היא נבראה בער"ש, (לולא דברי הריטב"א שהאתון היא אב לכולם, וזה גופא תמוה שהרי איתא עשרה דברים נבראו, ומקום שיש מספר אין תנא ושייר?)
ב. האתון לא נבראה אלא "פי האתון" ולריטב"א דלעיל זה נפלא שכן הכח הזה שחי יוכל לדבר זה נברא בער"ש וממילא זה בית אב לכל החי שדיברו. (ובזה מתורץ נמי הקושיא באות א)
ג. על קריעת ים סוף הרעישו הרבה עיין אור החיים ועוד.
יהושע מונדשיין כתב:הסיפור על הדג שפצה את פיו ונקבר והוקמה מציבה וכו', כולו בדייה שנהגו המשכילים לבדות על היראים, פעם בהודעה לעתונות על מעשה שאירע בקראקא ופעם במקום אחר.
וכדרכו של עולם, כעבור זמן קצר היראים קנו את הסיפור ואימצוהו לחיקם. שהרי אלמלא היה לרוחם לא היו המשכילים מייחסים אותו להם.
איש_ספר כתב:ואני פגשתי ביהודי שהתגורר לפני המלחמה בווין שהעיד לפני שעיניו ראו ולא זר את מצבת הדג בבית הקברות...
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 247 אורחים