מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדת סדום

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
תחכמוני
הודעות: 161
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 7:01 pm

מדת סדום

הודעהעל ידי תחכמוני » ש' יוני 26, 2010 9:59 pm

התוס' בב"ק דף כ: חידש בדין כופין על מדת סדום, שאם יכול למונעו בתחלה מלדור לא אמרי' זה נה וזה לא חסר וממילא לא כופין עמ"ס, [ובזה כבר נאמרו הרבה ביאורים] ובתוך הדברים כתב שה"ה אם 'היה יכול למונעו מתחלה', והיינו דאפי' שבפועל לא מחה בתחלה,
האם מאן דהוא מחכמי הפורום יוכל לבאר דברי התוס', הללו, או לכה"פ לציין מי מדבר בזה, כי בחיפוש גי' 7 אין תוצאות 'משמועתיות'.

zsg
הודעות: 46
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 3:49 pm

Re: מדת סדום

הודעהעל ידי zsg » ש' יוני 26, 2010 10:38 pm

גם אם זו לא הבמה המתאימה(?)
אפשר לבאר בב' פנים.
א. מה"ת דלא מחה בתחילה, מחה ומחה, וכיון שהיה יכול למונעו בפועל מלהיכנס ע"כ אין זה מידת סדום, וזה שלא מנע בפועל מלהיכנס אין זה אומר שלא מחה. (לדבריך תוס' היה צ"ל "היה יכול למחות בתחילה")
ב. אף אם נימא כדבריך שלא מחה, נראה דעיקר הסברא היא מה שיכל למונעו מלהיכנס לביתו דבזה אין מידת סדום עיין בנמוק"י שם, וממילא כל הנאה הבאה מהנכס מוגדרת כבאה מהבעלים (כך מטו משמיה דהגרש"ש) וע"כ אף אם לא מחה, סוף סוף הבעלים הביא לו הנאה וחייב על זה.

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: מדת סדום

הודעהעל ידי חיים » א' יוני 27, 2010 12:19 am

zsg כתב:גם אם זו לא הבמה המתאימה(?)

הבמה מתאימה מאוד. למה לא?

zsg
הודעות: 46
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 3:49 pm

Re: מדת סדום

הודעהעל ידי zsg » א' יוני 27, 2010 12:36 am

יש דיונים שצריכים להשאיר לבית המדרש.

מור
הודעות: 274
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 2:07 am

Re: מדת סדום

הודעהעל ידי מור » א' יוני 27, 2010 1:29 am

חיים כתב:
zsg כתב:גם אם זו לא הבמה המתאימה(?)

הבמה מתאימה מאוד. למה לא?



viewtopic.php?f=7&t=651&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=%D7%97%D7%95%D7%A7%D7%94

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: מדת סדום

הודעהעל ידי אדג » א' יוני 27, 2010 3:16 am

מי קבע, וכי אין להתיר לימוד תורה מקוון, תמה תמה אקרא!

תחכמוני
הודעות: 161
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 7:01 pm

Re: מדת סדום

הודעהעל ידי תחכמוני » א' יוני 27, 2010 6:32 am

zsg כתב:גם אם זו לא הבמה המתאימה(?)
אפשר לבאר בב' פנים.
א. מה"ת דלא מחה בתחילה, מחה ומחה, וכיון שהיה יכול למונעו בפועל מלהיכנס ע"כ אין זה מידת סדום, וזה שלא מנע בפועל מלהיכנס אין זה אומר שלא מחה. (לדבריך תוס' היה צ"ל "היה יכול למחות בתחילה")
ב. אף אם נימא כדבריך שלא מחה, נראה דעיקר הסברא היא מה שיכל למונעו מלהיכנס לביתו דבזה אין מידת סדום עיין בנמוק"י שם, וממילא כל הנאה הבאה מהנכס מוגדרת כבאה מהבעלים (כך מטו משמיה דהגרש"ש) וע"כ אף אם לא מחה, סוף סוף הבעלים הביא לו הנאה וחייב על זה.

קודם כל תודה רבה, אכן בתוס' בב"ב כתב התוס' מחאה, והכא מניעה, אבל מה הפי' שהיה יכול למונעו, וכי בכח הכוונה?, ותו אמאי הוצרך לזה הא ברור שאם מחה כופין כמש"כ התוס' בב"ב?
[דא"ג אם כאן זה לא המקום תכתוב איזה בהמ"ד אתה נמצא...]


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 541 אורחים