מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

משנה בלא גמרא

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
שמואל דוד
הודעות: 6544
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

משנה בלא גמרא

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' מאי 01, 2019 4:52 am

היום למדתי המשנה בכורות יג. לא רצה לפדותו כו' וראיתי שאין על משנה זו גמרא. האם מצינו כן בעוד מקומות?

במסתרים
הודעות: 1942
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: משנה בלא גמרא

הודעהעל ידי במסתרים » ד' מאי 01, 2019 5:39 am

כמדומה שסידור המשניות עם הגמרא אינו קדום כ"כ.
אילו נצטרפה משנה זו עם קודמתה גם כן היית שואל?

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: משנה בלא גמרא

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ד' מאי 01, 2019 9:21 am

זכור לי שיש מקרה הפוך, שמשנה שאין עליה גמרא לא נמצאת בדפוסי הבבלי (לא זוכר היכן, אולי קידושין).
בנוגע להצמדת משנה ובבלי ראה במאמרו של י' זוסמן כתבי יד ומסורת הנוסח של המשנה. הוא טוען שדווקא בבבלי ההצמדה הייתה קדומה מאד, בניגוד לירושלמי. יש מה להעיר על חלק מדבריו, אך כנראה שדבריו קרובים להיות נכונים

חגי פאהן
הודעות: 469
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: משנה בלא גמרא

הודעהעל ידי חגי פאהן » ד' מאי 01, 2019 9:47 am

בהחלט יש עוד מקומות, אלא שהם לא בסוף פרק ולכן המשנה צמודה לזו שאחריה ואין היכר. לא זוכר היכן.

שמואל דוד
הודעות: 6544
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: משנה בלא גמרא

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' מאי 01, 2019 2:51 pm

יישר כח לכל המגיבים.

ועיין ראש השנה כ״ב ובנדרים ס״ג (מספר זהרי הש״ס)

שמואל דוד
הודעות: 6544
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: משנה בלא גמרא

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' מאי 01, 2019 2:53 pm

עדיאל ברויאר כתב:זכור לי שיש מקרה הפוך, שמשנה שאין עליה גמרא לא נמצאת בדפוסי הבבלי (לא זוכר היכן, אולי קידושין).


לא הבנתי כוונתך.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: משנה בלא גמרא

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ד' מאי 01, 2019 3:02 pm

כוונתי שישנה משנה שלא נידונה בגמרא, ולכן גם המשנה עצמה לא נמצאת בדפוסי הגמרא של אותה מסכת (ולא הצמידו אותה למשנה אחרת). מקווה שכעת דבריי מובנים יותר.

שמואל דוד
הודעות: 6544
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: משנה בלא גמרא

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' מאי 01, 2019 5:01 pm

הבנתי, יישר כח!

במסתרים
הודעות: 1942
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: משנה בלא גמרא

הודעהעל ידי במסתרים » ד' מאי 01, 2019 11:35 pm

עדיאל ברויאר כתב:בנוגע להצמדת משנה ובבלי ראה במאמרו של י' זוסמן כתבי יד ומסורת הנוסח של המשנה. הוא טוען שדווקא בבבלי ההצמדה הייתה קדומה מאד, בניגוד לירושלמי. יש מה להעיר על חלק מדבריו, אך כנראה שדבריו קרובים להיות נכונים

download/file.php?id=30263


שמעתי שבספר מוילנא עד שונצינו של ר' יעקב לויפר טוען שה"הצמדה" נעשתה ע"י רש"י. לא ראיתי בפנים.

אגב. לכאורה המשנה בסוטה כב: ר"ש אומר אין זכות תולה וכו' היתה צ"ל מחוברת עם המשנה שלפניה.

ובכלל יש פרקי משנה שנדפסו שלמים וכל פרק הגמ' בא אחריהם בלי "הצמדה" כגון במס' סוטה סנהדרין שבועות. (בוודאי מבואר בספר הנ"ל.)
נערך לאחרונה על ידי במסתרים ב ה' מאי 02, 2019 12:04 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: משנה בלא גמרא

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ד' מאי 01, 2019 11:52 pm

נראה שלא הבנתי אותך נכון. דברנו על שני נושאים שונים - זוסמן דן בשאלה האם בכלל מעתיקים ו/או לומדים את המשנה יחד עם הגמרא, או שאלו הם שני חיבורים נפרדים (כפי שכנראה היה הירושלמי, רק תלמוד בלי משנה). אתה התייחסת לנושא של העתקת לשון המשנה כולה בראש הפרק או במפוזר בגוף הפרק.

במסתרים
הודעות: 1942
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: משנה בלא גמרא

הודעהעל ידי במסתרים » ה' מאי 02, 2019 10:42 pm

עדיאל ברויאר כתב:זוסמן דן בשאלה האם בכלל מעתיקים ו/או לומדים את המשנה יחד עם הגמרא, או שאלו הם שני חיבורים נפרדים (כפי שכנראה היה הירושלמי, רק תלמוד בלי משנה)

אפשר ללמוד ירושלמי בלי משנה?

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: משנה בלא גמרא

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' מאי 02, 2019 11:41 pm

בהחלט - אם אתה יודע את המשנה בעל פה, ו/או מחזיק בידך ספר נפרד של משניות

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: משנה בלא גמרא

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ג' מאי 07, 2019 10:31 pm

עדיאל ברויאר כתב:זכור לי שיש מקרה הפוך, שמשנה שאין עליה גמרא לא נמצאת בדפוסי הבבלי (לא זוכר היכן, אולי קידושין).


כנראה טעיתי, והמקרה שזכרתי הוא מהסוג שחגי הזכיר לעיל, כלומר משנה בלי גמרא שהוצמדה למשנה שאחריה - ב"ק פז ע"א, כמדומה שאין גמרא על תחילת המשנה ("זה חומר באדם... ופטור מדמי ולדות"). כפי שציין חגי, מן הסתם יש מקרים רבים כאלה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 589 אורחים