מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חזו"א הוא ספר פסקים?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

חזו"א הוא ספר פסקים?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ב' דצמבר 20, 2010 1:32 am

אקדים: כתלמיד ההוגה רבות בתורתו של בעל החזו"א ומכיר את צורת ספרו אי אפשר שלא להתפעל מהירידה לעומקו של כל פרט ופרט ומעמידה על הקושיות הכי קטנות בכל סוגיה.
אך מצינו בפוסקי זמננו התייחסות מיוחדת לחזון איש שלא כהתייחסות לספר פני יהושע, שפת אמת ועוד ועוד, החזו"א כידוע לכל הוא ספר פסק, והדברים הם עד כדי הוצאת הלכה מדבריו אף כשנשנית כבדרך אגב ממש (דוגמא אחת בולטת עמדי לע"ע).
ובזאת באה שאלתי, מנלן שהחזו"א כתב את ספרו תוך כוונה להוצאת ההלכה מכל דבור ודבור? שמא נתכוון אך ורק לידון בדרך אפשר ותוך כדי פלפולא דאורייתא וכמחברי הספרים שמניתי והרבה מחברים הנמצאים בכל קובץ מפרשים.
מסתבר שלחזונאישניקים משנה סדורה בזה.
אשמח למקורות ושמועות

צום זאך
הודעות: 93
הצטרף: ו' ספטמבר 16, 2011 4:00 am

Re: חזו"א הוא ספר פסקים?

הודעהעל ידי צום זאך » ו' ספטמבר 16, 2011 4:13 am

מענין לענין.

בספר חזון איש, כמעט ולא מצינו שיצטט מלשונות הפוסקים. לדוגמא, הוזכר את הפני יהושע ביחס להחזון איש. תעשה חיפוש ותראה שהחזון איש כמעט ולא מביא מדברי הפני יהושע, למרות שהפני יהושע הובא בכל ספר שבא אחריו.

האם לא למד החזון איש בדברי אחרונים? אולי לא היו ספרים אלו בידו בצעירתו וכדו' עת שקד על תורת ה' ביחידות ובצנעה שנים רבים בעירייה פלוני בליטא?

בר ששת
הודעות: 668
הצטרף: ד' יוני 16, 2010 1:01 pm

Re: חזו"א הוא ספר פסקים?

הודעהעל ידי בר ששת » ו' ספטמבר 16, 2011 1:29 pm

היא שיחתי כתב:מסתבר שלחזונאישניקים משנה סדורה בזה.


ומסתבר - לא פחות - שלד"ר בני בראון משנה כתובה ע"Z...

אברהם
הודעות: 1487
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: חזו"א הוא ספר פסקים?

הודעהעל ידי אברהם » ו' ספטמבר 16, 2011 3:51 pm

האמת שפעמים רבות התפלאתי גם אני ככל דברי היא שיחתי, וביותר על שונה הלכות שפעמים רבות מצטט להלכה דברים שנראים -בתוך לשון החזו"א- כצידוד גרידא כצד א' בספק אבל לא כהכרעה. [והחזו"א עצמו נושא ונותן איך לבאר הסוגיא גם לפי הצד השני].

התשובה היא כנראה, שההסתמכות על החזו"א כספר פסיקה החלה כבר בחיי חיותו, עכ"פ אצל תלמידיו שנשאו ונתנו לפניו על הדברים, והיה ברור אצלם היחס לדבריו כהכרעות הלכתיות ולא כפירושי סוגיות בעלמא.

או בנוסח זה: דרכו של החזו"א הרי היתה לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא, וא"כ לא יתכן שכתב דבריו שלא כהכרעה הלכתית מעשית.

ומש"כ צום זאך (?) אינו מובן, ודומה שהוא עירב קצת בין פוסקים לבין אחרונים, רבים מבעלי הפסק לא מביאים אחרונים על הש"ס כהפנ"י וכדו', ואילו דברי הפוסקים לא נשמטו מעיני רבינו זללה"ה. [ואולי זה עצמו מראה על סגנון כתיבתו של החזו"א שהוא להלכה ולא לפלפולא].

לייבל
הודעות: 122
הצטרף: ב' יולי 25, 2011 4:06 pm

Re: חזו"א הוא ספר פסקים?

הודעהעל ידי לייבל » א' ספטמבר 18, 2011 4:02 pm

היא שיחתי כתב: מנלן שהחזו"א כתב את ספרו תוך כוונה להוצאת ההלכה מכל דבור ודבור? שמא נתכוון אך ורק לידון בדרך אפשר ותוך כדי פלפולא דאורייתא וכמחברי הספרים שמניתי והרבה מחברים הנמצאים בכל קובץ מפרשים.

עי' חזו"א הוריות סי' יד סק"ב:
קבצים מצורפים
חזון איש.JPG
חזון איש.JPG (51.76 KiB) נצפה 5715 פעמים

לייבל
הודעות: 122
הצטרף: ב' יולי 25, 2011 4:06 pm

Re: חזו"א הוא ספר פסקים?

הודעהעל ידי לייבל » ג' אוקטובר 18, 2011 6:21 pm

ז"ל החזו"א במכתב (נד' בגנזים ושו"ת עמ' רל): "אם כי קשה עלי להכנס בהוראה לרבים למעשה, וכפי הרגלי אני כותב דרך לימוד ואם יש משתמשים בדברים למעשה אין אני אחראי כל כך". (בקו"א ח"ב הושמטו המילים האחרונות במשפט זה).

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: חזו"א הוא ספר פסקים?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' אוקטובר 19, 2011 3:08 pm

לייבל כתב:ז"ל החזו"א במכתב (נד' בגנזים ושו"ת עמ' רל): "אם כי קשה עלי להכנס בהוראה לרבים למעשה, וכפי הרגלי אני כותב דרך לימוד ואם יש משתמשים בדברים למעשה אין אני אחראי כל כך". (בקו"א ח"ב הושמטו המילים האחרונות במשפט זה).


יישר כוח גדול!
כוונתך לספר שיצא עתה?

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: חזו"א הוא ספר פסקים?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' אוקטובר 20, 2011 10:11 pm

ז"ל החזו"א בקו"א חג טו

"ומה שכתבו שלא אמרוהו הרן והריטבא בדרך פסק רק בדרך פירוש אינו מובן כי מעולם לא חילקו הפוסקים כשהיו באים למנין הדעות אם כתבוהו הרשבא ושאר פוסקים בפסקיהם או בחידושיהם וכל דבריהם הם אצלנו הלכה למעשה"
מכתב זה הוא לגרא"ז מלצר כך ראיתי אצל בני בראון

לייבל
הודעות: 122
הצטרף: ב' יולי 25, 2011 4:06 pm

Re: חזו"א הוא ספר פסקים?

הודעהעל ידי לייבל » ו' אוקטובר 21, 2011 11:23 am

היא שיחתי כתב:יישר כוח גדול!
כוונתך לספר שיצא עתה?


אכן כן.
(אגב המכתב להגרא"ז שציינת אליו נדפס במלואו בס' הנ"ל עמ' רנב).

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: חזו"א הוא ספר פסקים?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ו' אוקטובר 21, 2011 11:27 am

היא שיחתי כתב:ז"ל החזו"א בקו"א חג טו

"ומה שכתבו שלא אמרוהו הרן והריטבא בדרך פסק רק בדרך פירוש אינו מובן כי מעולם לא חילקו הפוסקים כשהיו באים למנין הדעות אם כתבוהו הרשבא ושאר פוסקים בפסקיהם או בחידושיהם וכל דבריהם הם אצלנו הלכה למעשה"
מכתב זה הוא לגרא"ז מלצר כך ראיתי אצל בני בראון


על רש"י כתבו כך גדולי האחרונים, בראשם הב"י בכמה מקומות.

לייבל
הודעות: 122
הצטרף: ב' יולי 25, 2011 4:06 pm

Re: חזו"א הוא ספר פסקים?

הודעהעל ידי לייבל » ו' אוקטובר 21, 2011 11:31 am

אפרקסתא דעניא כתב:
היא שיחתי כתב:ז"ל החזו"א בקו"א חג טו

"ומה שכתבו שלא אמרוהו הרן והריטבא בדרך פסק רק בדרך פירוש אינו מובן כי מעולם לא חילקו הפוסקים כשהיו באים למנין הדעות אם כתבוהו הרשבא ושאר פוסקים בפסקיהם או בחידושיהם וכל דבריהם הם אצלנו הלכה למעשה"
מכתב זה הוא לגרא"ז מלצר כך ראיתי אצל בני בראון


על רש"י כתבו כך גדולי האחרונים, בראשם הב"י בכמה מקומות.

הגרא"ז הביא את דברי הב"י ולפי"ז רצה לומר כן על ד' הר"ן והריטב"א, והחזו"א שם כ' שלא נאמר הדבר אלא בפירש"י דלפעמים מפרש אליבא דחד או אליבא דהו"א ע"ש.

שחר
הודעות: 169
הצטרף: א' אוקטובר 23, 2011 12:39 am

Re: חזו"א הוא ספר פסקים?

הודעהעל ידי שחר » א' אוקטובר 23, 2011 9:55 am

מקובל כדבר ברור אצל כל תלמידי מרן החזו"א זללה"ה ובני משפחתו (יש ב"ה עדיין אצל מי לברר...) שכל ספרו נתייסד על דרך קביעת ההלכה לאסוקי שמעתתא, ומה גם שבהרבה מקומות כותב להדיא דלדינא נראה וכו', והדברים גם מפורסמים וידועים ואינם מחודשים.

גילוי האמת
הודעות: 2
הצטרף: ד' נובמבר 02, 2011 2:46 pm

Re: חזו"א הוא ספר פסקים?

הודעהעל ידי גילוי האמת » ד' נובמבר 02, 2011 3:25 pm

א' ז"ל החזו"א במכתב (נד' בגנזים ושו"ת עמ' רל): "אם כי קשה עלי להכנס בהוראה לרבים למעשה, וכפי הרגלי אני כותב דרך לימוד ואם יש משתמשים בדברים למעשה אין אני אחראי כל כך". (בקו"א ח"ב הושמטו המילים האחרונות במשפט זה).

ב' מקובל כדבר ברור אצל כל תלמידי מרן החזו"א זללה"ה ובני משפחתו (יש ב"ה עדיין אצל מי לברר...) שכל ספרו נתייסד על דרך קביעת ההלכה לאסוקי שמעתתא, ומה גם שבהרבה מקומות כותב להדיא דלדינא נראה וכו', והדברים גם מפורסמים וידועים ואינם מחודשים.

וכאן הבן שואל מה היישוב על הסתירה
לדעתי זר לא יבין זאת-
ואנסה בקצרה להסביר החזו"א ידע ורצה ולצורך זה פירסם ספריו למען ישוטטו בו רבים ואף אם ירצו יוכלו להכריע בזה כמותו, אבל בכוונה לא כתב סיפרו כספר הלכה.

צנוע ומעלי
הודעות: 5
הצטרף: ד' אפריל 06, 2011 9:27 pm

Re: חזו"א הוא ספר פסקים?

הודעהעל ידי צנוע ומעלי » ה' נובמבר 03, 2011 12:36 pm

גילוי האמת כתב:א' ז"ל החזו"א במכתב (נד' בגנזים ושו"ת עמ' רל): "אם כי קשה עלי להכנס בהוראה לרבים למעשה, וכפי הרגלי אני כותב דרך לימוד ואם יש משתמשים בדברים למעשה אין אני אחראי כל כך". (בקו"א ח"ב הושמטו המילים האחרונות במשפט זה).

ב' מקובל כדבר ברור אצל כל תלמידי מרן החזו"א זללה"ה ובני משפחתו (יש ב"ה עדיין אצל מי לברר...) שכל ספרו נתייסד על דרך קביעת ההלכה לאסוקי שמעתתא, ומה גם שבהרבה מקומות כותב להדיא דלדינא נראה וכו', והדברים גם מפורסמים וידועים ואינם מחודשים.

וכאן הבן שואל מה היישוב על הסתירה
לדעתי זר לא יבין זאת-
ואנסה בקצרה להסביר החזו"א ידע ורצה ולצורך זה פירסם ספריו למען ישוטטו בו רבים ואף אם ירצו יוכלו להכריע בזה כמותו, אבל בכוונה לא כתב סיפרו כספר הלכה.

כיהודה ועוד לקרא יש להוסיף כי החזו"א במכתבו מדבר על הנושא הידוע והחמור של השבת ויוהכ"פ ביפאן שכידוע החזו"א שלח תשובה למעשה להגר"י לוינשטיין ותלמידיו כמובא בגנזים ושו"ת הנ"ל אך למרות שהדבר מפורש אצל "תשעה חמורי עולם" ראשונים כמלאכים משום מה החליט מאן דהו לחלוק עליהם והחזו"א מיזמתו פנה בענותנותו לאותו אחד ש"הורה" נגד דעת חז"ל כדי לברר את דעתו ולכן הוא מסביר מדוע יצא מגדרו להורות הוראה לרבים למעשה ואף לדון עם החולקים כדי להעמידם על האמת וכאשר כתב במפורש בהמשך דבריו, וז"ל המלא אם כי קשה עלי להיכנס בהוראה לרבים למעשה, וכפי הרגלי אני כותב דרך לימוד ואם יש משתמשים בדברים למעשה אין אני אחראי בדבר כל כך, אך העניין שלפנינו לא יתן חפש השתיקה. וכן שם בהמשך המכתב כותב החזו"א כי אין חולק בדבר וז"ל באו כבר לידי השואה כי כל הראשונים ז"ל שוין בזה כי תוך י"ח שעות למערב מתאחר היום, ולא כדעת האומרים כי אינו מתאחר היום רק עד י"ב שעות אבל בשאר המקומות קשה לו להכנס להורות לרבים הלכה למעשה והוא אכן כותב בספריו את ההלכה עד תומה להלכה למעשה אך הוא לא רואה את עצמו כאחראי להורות לרבים כיצד יעשו ולכן הוא לא שולח תשובות ולא נכנס למו"מ מעצמו וכל מי שרוצה ילמד בספריו ויחליט מה הוא עושה אבל דבר כזה שהוא מבלי שום מקור ומכשיל יהודים בחילול שבת וביטולה לכן הוא מרגיש אחריות לאפרושי מאיסורא.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: חזו"א הוא ספר פסקים?

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ה' נובמבר 03, 2011 2:11 pm

יבוא בעל הניקים ויגדור ססמאותיו...

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: חזו"א הוא ספר פסקים?

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' אוקטובר 04, 2015 5:04 pm

היא שיחתי כתב:ז"ל החזו"א בקו"א חג טו

"ומה שכתבו שלא אמרוהו הרן והריטבא בדרך פסק רק בדרך פירוש אינו מובן כי מעולם לא חילקו הפוסקים כשהיו באים למנין הדעות אם כתבוהו הרשבא ושאר פוסקים בפסקיהם או בחידושיהם וכל דבריהם הם אצלנו הלכה למעשה"
מכתב זה הוא לגרא"ז מלצר כך ראיתי אצל בני בראון


מה שכתב לי הקדוש הרב איתם הנקין זצ"ל בתגובה:
דרך פירוש ולא פסק
הדברים מקו"א הם כמובן בעניין קו התאריך. ולדידי הזעיר צ"ע, שהרי הטענה של הגראז"מ ודעימיה לא היתה שהדברים נכתבו בדרך פירוש בעלמא בלי "כוונה הלכתית", כי לגבי זה באמת נכוחים בפשיטות דברי החזו"א (רק על רש"י היו שדנו שכתב דבריו בדרך פירוש הסוגיה ולא פסק - ואף את זאת דוחים רוב ככל הפוסקים - אבל לא עלתה על לב שהדבר שייך אולי גם לגבי מפרשי הגמ' מיסוד הרמב"ן והבאים אחריהם). אלא הטענה היתה שבדבריהם הקצרים שכתבו אגב דיונם בסוגיית נולד אחר חצות וכו' בר"ה דף כ', שפירוש הרז"ה בסוגיה מחוור יותר משל אחרים, לא נתכוונו לפסוק ולהכריע הלכה בנושא העצום של אופן מועד שמירת השבת ברחבי העולם (שלא נידון כלל בגמ' שם וגם בדבריהם לא נזכר וע"כ אמרו שלא מסתבר וכו').

מכל מקום אכן מעניין ציטוט זה בהקשר האשכול שפתחת. ולהזכיר שבראש הקדמת ספרי גדולי הפוסקים כגון הפרי מגדים הם מזהירים שלא לסמוך על דבריהם הלכה למעשה ואינם נכתבים אלא בלימוד וכו' - ולית מאן מן הפוסקים דחייש להגבלות כהנה, אלא הכל מסתמכים על שיקול דעתם ופירושיהם והכרעותיהם בכל אתר ואתר, והיסוד לזה מבואר באר היטב בדברי הרשב"ם בב"ב ק"ל ע"ב - ונוגע גם במישרין לעניין שפתחת, עיי"ש.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 756 אורחים