הודעהעל ידי עשוי לנחת » ג' ספטמבר 20, 2011 10:20 pm
לכאו' זה קשור לנידון הכללי עם יש השגחה על כלל הבריאה מלבד האדם, ובזמנו, היה מאמר ארוך ע"כ בבטאון מעינותיך [או משהו דומה] ואולי בהמשך אחפש את זה בארכיוני, ושם הובא באריכות כל השיטות שבזה, ומדברי הראשונים נראה שאין השגחה על הדומם, בפרט ברמב"ם ועוד, ואילו הבעש"ט חידש ויש ע"כ הרבה סיפורים מתלמידי הבעש"ט, שישנה השגחה גם על הדומם.
ואז, דנתי בזה עם מבין בענין שלכאו' אין מחלוקת כלל, כי זה ודאי שהקב"ה מחיה בטובו בכל רגע מעשה בראשית, ולהקב"ה להבחין בכל אבן קטנה זה ודאי לא בעיה, וודאי גם לא עושה סתם תהפוכות בדומם, והכל בהשגחתו, אך ישנה השגחה על האדם, שמהותה השגחה עפ"י מעשיו של האדם, וזה ודאי לא שייך בדומם, כי אין לו בחירה. ויש בזה אריכות גדולה ומקורות ואכמ"ל.
הלא מעתה, לכאו' אין צד שעל דומם יהיה "משפט" בר"ה, וכמו שתמה זק"ש וכי מה חטא יש בידם, רק יתכן שיש "נידון" כללי אם להמשיך את קיומו או לא, אך לא מצד מעשיו, אלא מצד מצב העולם.
ואולי בהמשך אאריך בזה בל"נ.