חכם באשי כתב:דרך אגב, בנוסף על פירסט, הסכים על הספר (לפי הרשום במפעל הביב'): ר' אפרים ישראל בר"ש [שמשון] בליחר.
מיהו היה? 'חרדי'? משכיל?
לפי הרשומות (במפעל הנ"ל) אותו מסכים הדפיס את תרגומו האשכנזי (בתוספת ביאור עברי) למגילת רות שנה אחת קודם ברד"ח! ואני כבר מתחיל לחשוש, שאותו ברד"ח הוא-הוא בליחר.... היו כמה מסכילים שזיפו הסכמות על שם רבנים (כנודע מיצחק סטנוב), או להפך, רבנים-מסכילים (כן, היה כזה דבר), שכתבו ספרים בשם בדוי וצירפו את הסכמתם-שלהם...
בליחר הדפיס גם 'מפת ארץ ישראל' ואיזה מילון על ארמית. בקיצור, העיסוקים הקלאסיים של משכילי זמנו.
השערה מרתקת ומרחיקת לכת. (באשי רשום אותה על שמך, שכן בימים הקרובים עלול איזשהו 'חוקר' לייבמה לו).
בכ"א חברים, באו נמשיך ונדון ביונה ברד"ח (האיש, לא הניק) ובמידת חרדיותו לפחות מתוך הספר (נבחון את מידת משכיליותו בסולם-היא-שיחתי):
רצוני להניח שאם היה משכיל - רדיקאלי - לא היה נאה לו לכתוב (כאשר כתב בפירוש פסוק ד'): "והוא ג"כ בספרי המקובלים וידועה ליודעי חן".
אם סבור מישהו אחרת - ויש בידו לבסס זאת - אשמח לשמוע (כפי הידוע לי, ראשית כפירתם בקבלה וביודעי חן - לא כך?).