חציי זכאי כתב:בעל אחריות כתב:חציי זכאי כתב:בעל אחריות כתב:חציי זכאי כתב:
א' אם דברים ברורים שבכתבי עכו"ם שכולם מודים לזה נאמנים על מע"כ, אוכל להביא המון מראה מקומות שכולם אומרים שהתרנגולים המטילות הובאו לאמריקה מליווארנא שבאיטליה. והם דברים ידועים ומפורסמים לכל. ובפשטות זה גילוי מילתא בעלמא ואין בזה משום נאמנות עכו"ם.
ב' בשו"ת התעוררות תשובה מבואר כן, (אך צ"ע דשם נראה דהיו יותר גדולים דלא כתרנגולי הלכה למעשה). ועכ"פ זה מבואר ג"כ בכל כתבי החברות המגדלים עופות המטילות שעיבדו העופות. אך מבואר מהרבה מקומות שההרכבה היה רק מאותו זן ומין ולא משאר מינים. (יש לי גם מידע פנימי מחברת מאונט האופ שכותבים כן).
אגב, ראיתי מי שכתב סברא ישרה, שהלא שנכנסו העופות החדשים כהקוטשין והקובריצער, כתבו כולם שהעופות האלו הם משונים בגודלם, ושהישנים היו קטנים מהם. והלא מבאר שנתרבו הצערובות בהם עד שכמעט לא נמצא תרנגולים טהורים, ע"כ מובן שכשבא העוף הישן ה'לגהורן' לא זכרו את הצורה הישנה, וחשבו קטנותו לשינוי...
א. דברי חוזרים על דברי הרב תוכן, ואני ממתין תשובה מאתו, וכפי הנראה לא עיינת על דברי קאים. ואפשר דברי לכבודך. הרב תוכן הניח יסוד שיש ב' סוגי לעגהארן, א' הבא מאיטליה שאינו מוכלא, ב' הבא מארה"ב והוא מוכלא. ובזה הי' שאלתי מנין לו לחלק בזה.
ב. כנ"ל. בשו"ת התעוררות תשובה אינו מבואר שהלעגהארן הוא מוכלא. מבואר שם שהוא משונה מהתרנגולים שהי' רגילים שם באותן המקומות ביורא"פ. והוא פוסק הגדול הרביעי שכתב בהדיא שאין על הלעגהארן מסורה.
הבנתי שאלתך, וכנראה לא עיינת בדברי הגאון מוציא לאור 'תלפיות' שכ' מפורש שבוחרים זכר מושבח ונקיבה מושבח ומזווגים אותן ביחד, ואם אתה מבין קצת בהכלאות זהו מה שנקרא IN-BREEDING או OUT-BREEDING, פי' הכלאה מיניה וביה, מאותו משפחה (IN) או מאותו מין ממשפחה אחרת (OUT).ג. ומש"כ אך צ"ע, כפי הנראה דכל אחד כמקומו כתב השינוים לפי העופות שהי' להם באותו מחוז, והרב מאיקלאד והרב דומ"ץ סאטמאר אדמו"ר מפאפא והרב מערדאד שכתבו בקובץ הלכה למעשה שהי' נראה קטן כנגד העופות שלהם, כפי הנראה העופות שלהם הי' מגידלים יותר מהלעגהארן החדש שבא להם. והרב בעל קובץ תל תלפיות והרב בעל התעוררות תשובה הי' להם במקומם תרנגולים שהי' קטנים מאותן הלעגהארן שבא למקומם.
יתכן, או נאמר שההכלאות נעשו בכמה צורות וא' מהם היה גדול יותר.ד. ומש"כ ועכ"פ זה מבואר וכו'. נא להמציאם לנו.
יש הרבה כגון זה, מכאן: http://apsacollege.com/wp-content/uploa ... CIENCE.pdfA strain cross is crossing of two different strain belong to the same breed. Usually two, three or four lines are crossed to produce a commercial pullet. The progeny will show a heterosis or hybrid vigour in egg production and often excel pure line parents.
Today all commercial white egg lines of chicken are pure lines of single comb white leghorn.ה. ומש"כ אך מבואר וכו' שההרכבה הי' רק מאותו זן וכו', לא הבנתי דבריו נא לפרשו.
כנ"ל הערה א'.ו. מש"כ אגב, זה סברא של עזות וחוצפה נגד כל גדולי עולם, וכל תושבי יורא"פ שכולם אכלו רק הקוטשיק והקובריצער, ואיזה מתחכם המציא כן.
באמת לא הבנתי מה שייך כאן חוצפה, ורח"ל מהאי דעתא. הלא זה ברור שבקיבריצער והקוטשין היו משונים בגודלם מהתרנגולים שהיו לפניהם, א"כ זה נכון מאד לומר שכיון שכבר נתרגלו בעופות כאלו עכ"פ בעירם, היה נראה להם העופות הקטנים כשינוי.א. מש"כ הבנתי וכו', יישר להבנת הדברים. אבל כפי הנראה בעל השו"ת התעוררות תשובה לא הסכים לסברא זו להקל שאי"צ מסורות יעי"ש, שכתב על דבריו דכיון דהם משונים נפל פיתא בבירא יעי"ש.
לא כתבתי זאת להוכיח שיש עליו מסורה, רק שהלעגהארן האמריקאי היה מעובד, כתשובה על שאלתך להרב תוכן מנ"ל הא.ד. מש"כ באמת לא הבנתי וכו'.
סליחה על שלא יכולתי לתרגם אותו, איני יודע האיך לתרגם את המילות הקשות, ומושגים החדשים הכתובים שם. תוכן הדברים הוא שכל הקאמערשעל עופות הישביחו ע"י סלקציות. אבל לא הכליאו מינים אחרים רק ע"י עיבוד מיניה וביה.א], ברצוני לשאול לך שאלה גדולה, לפי דעת אותן המתחכמים בסברא זו, הקוטשין התחיל להתפשט שבעים שנה מקודם תרצ"ג, כמבואר בספרי השו"ת, האם לא הי' אז זקנים בני שמונים ובני תשעים ויותר שהי' זוכרים הצורה הישינה של התרנגולים עם המסורה להם מדור דור, וכי הי' שואה שלא נשאר אז שום זקן אחד בן שמונים או בן תשעים ויותר שהי' יוצא ובוכה מפני שמחה רבה שחזר להם המסורות והחזרה העטרה ליושנה, ויכולים לאכול עופות בלי שום שאלות שכבר מצאו העוף המסורה הברורה להם מדור דור?. אבל נראה פשוט דהי' להם זקינים, והלכו ושואלו להזקנים שזכרו התרנגולים הישינים אם יש להם מסורות על עוף החדש הלעגהארן, וענו ואמרו אין לנו מסורה על זה כי הוא עוף משונה מהתרנגולים שהי' רגילים בהם מכמה שנים שעברו.
השארה נכונה. אבל יתכן ששפטו למראה עיניהם ותו לא.ב] גם נראה פשוט בכל הספרי שו"ת דאף שהי' להם בחצריהם התרנגולים החדשים, וגם התרנגולים המעורבים, והי' להם גם מתרנגולים הישינם, וא"כ שפיר זכרו וידעו והכירו כולם, לא רק הזקנים אלא כל בר בי רב, הכיר התרנגולים הישינם שהי' להם בקבלה מדור דור המסורות עליהם, ועכ"ז כולם ענו ואמרו שהעוף החדש הלעגהארן יש להם הרבה שינויים ואין לנו מסורת עליהם. וכמו שפסקו הגאון מאיקלאד, והגאון מערדאד, והדומ"ץ סאטמאר אדמו"ר מפאפא, והגאון מערלוי בעל שו"ת התעוררות תשובה.
כפי מה שראיתי בספרי השו"ת הרבה כתבו שכמעט אין בנמצא תרנגול שאינו מבני התערובות, כמו בשו"ת מכתב סופר (מונח בזכרוני, לא ברור). וכן הרבה.ג] ואף את"ל שהי' זמן שהי' כבר מעורב הכל, מכל מקום הי' זה הרבה זמן אחרי שהתחילו העופות החדשים לבוא, ואם הי' אפשרות להניח הנחה כזה (אשר אין מסתבר לי כלל וכלל מ"מ) הי' לוקח עשרים וארבעים שנים שיתערבו הכל בהכל, וא"כ לא הי' צריכים להיות זקן בן שמונים או בן תשעים לזכור התרנגולים הישנים, וכל בני ארבעים זכרו היטב המסורות מהתרנגולים הישינים שהי' להם המסורות מדור דור. וא"כ היה להם לצאת בשמחה רבה שכבר מצאו להם העוף הישינה וחזרה עטרה ליושנה וכו'. ועל כרחך, דזה שטיות גדול לומר כן.
הנחה ישרה. צריכין לברר איך היה השתלשלות הדברים.אלא דעכ"ז כתבו כן, מפני שרצו אלו המתחכמים לעקור המסורות בישראל, וכל המעיין בדבריהם יראה שזהו עיקר מגמתם להטיל דופי בכל הקדמונים שאכלו עופות בלתי מסורה עליהם, ושכחו ח"ו המסורות מישראל, וזהו שהמציאו חידוש נפלא ששכחו מסורות מישראל וכבר נתרגלו בעופות כאלו המשונים ושכחו המסורות רח"ל ועל הי' נראה להם כשינוי, אין זה אלא עזות וחוצפה בכוונה לעקור המסורה מישראל. ואחרי כן הלכו והתחילו מחדש המסורה על ידי שיעיינו בספרים ומצאו מפסוקים ומראשונים איך שהי' נראה הכרבולת הישינה וצורות העוף וכדומה הכל כבר שכחו מסורות בישראל, והתחילו המסורה עתה בעת שלומדים ומחפשים בספרים הלשונות איך שהי' נראה בדיוק צורות העוף, ומחפשים תמונות ישינים מב' אלפיים שנים מרומיים, (אשר בוודאי יתכן דאלו הצורות העם מעופות שלא הי' להם מסורות, ואפשר שהם התרנגולתא דאגמא), והכל בכוונה תחלה לעקור המסורה מישראל רח"ל מהאי דעתא.
מעייל פילא בקופה דמחטא.. לא רצו כלום ולא ביקשו כלום, רק להמציא תיקון גדול במסורת וכשרות העופות, ותו לא מידי.
השארה נכונה. אבל יתכן ששפטו למראה עיניהם ותו לא.
לא זו הדרך לומר על כל גדולי ישראל דיתכן וכו'. וזהו דרכם של המסלפים האלו שרוצים לומר על כל גדולי ישראל מדור הקודם שלא דקדקו במסורת כמו הם.
הנחה ישרה. צריכין לברר איך היה השתלשלות הדברים.
הבירור עומדת וצועקת בפני עצמו שהכירו העוף החדש הלגהורן שהוא עוף משונה ולא הי' להם מסורת עליה, על כן הרחיקוהו בתכלית, בכל התוקף.
מעייל פילא בקופה דמחטא.. לא רצו כלום ולא ביקשו כלום, רק להמציא תיקון גדול במסורת וכשרות העופות, ותו לא מידי.
נא ללמוד דבריהם, ותראה כל כמו שכתבתי, הם כתב פורקי מסורת מישראל, מתחילים מחדש התורה, והמסורה.