מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כך כתב פלוני, ובאמת לא כתב

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

כך כתב פלוני, ובאמת לא כתב

הודעהעל ידי הוגה » ה' אוקטובר 06, 2011 3:12 pm

בס"ד בעשור האחרון, עם התקדמות הענק של תוכנות המחשב למיניהן, כשאוצה"ח בראש, נפתח לעיניינו הלומדים, פתח כפתחו של אולם, לראות את רוב רובם של הספרים, ישנים גם חדשים, ועי"כ מוגדלת תורה ומאודרת, בצורה שלא היתה עד כה לחכמים ותלמידיהם. מי יודע עד היכן יתפתחו התוכנות וספריהם? השמים הם הגבול...
דא עקא, "יוסיף דעת יוסיף מכאוב"... אעלה לדיון, שאלה המטרידה את מנוחתי זה מכבר.

אחרי שבימינו יותר קל לראות כל מה שפלוני כותב בשם פלוני, במקורו, הנה לפעמים נמצא שפלוני כותב בשם פלוני, ד"ת או הלכה, במקרה הטוב שם מדבר אכן באותו נושא רק שלא כתב כן כמו שפלוני הבין בו, ובמקרה פחות טוב כתוב שם בדיוק הפוך. איך אנו צריכים להתיחס לזה?

אני משוכנע שאיני מחדש בזה דבר לרוב חכמי הפורום, כל מי שבצורת לימודו כלול פתיחת מקורות המקורות, או שהוא עורך ספר תורני בצורה יסודית כנ"ל, ודאי נתקל בכגון דא. אלא שאיך אנו מיחסים לזה? - מצד אחד אפשר: "נו, מה קרה, כולם טועים, גם לו זה קרה הפעם, לא נורא...", ומה נאמר אם פלוני הביא הלכה בשם ספר פלוני ואילו שם כתוב ברור מאוד להיפך? "אוקי, נכון, שם זה לא כתוב, אבל עכ"פ יש כאן את דעתו וסברתו של החכם המעתיק". אמנם מצד שני אפשר לומר: "לא, כל מה שכתב כך, רק מפני שטעה וחשב שכך כתוב גם שם, אבל אחרי שאנו רואים ששם זה לא כתוב, נפל היסוד נפל הבנין". איך צורת ההתיחסות הראויה לזה? (וכמובן שיש בזה נפק"מ להבנה ולהלכה)

האמת היא שברור שכל מקרה יש לדון לגופו. אבל גם אנו יכולים לכלול מספר מקרים באותה שאלה, האם בגלל שאנו רואים שמה שפלוני כתב כן הוא מפני שהסתמך על פלוני שכתב לו, אבל כיון שאנו רואים שההוא שקדם לו באמת לא כתב/סבר כן, א"כ נפל היסוד וא"א להסתמך גם על דעת זה שהביאו?
(כל זה מלבד שאלה (שיסודה בהנחה "רגשית") שאפשר לשאול כאן, מה, הלא הרב המעתיק היה גאון גדול ומפורסם, וכי נפלה לידו "טעות" כזו?)

תגדל השאלה, כשאנו רואים שגאונים אח"כ הביאו דברי פלוני שכתב "בטעות" בשם פלוני, איך מתייחסים לזה?

בידי דוגמאות לשאלות הנ"ל, אבל אחשוב שזה מיותר להעלותם לחכמי הפורום, שאני מניח שמכירים מקומות כגון דא זה מכבר.

מיוחס
הודעות: 71
הצטרף: א' יוני 05, 2011 9:39 am

Re: כך כתב פלוני, ובאמת לא כתב

הודעהעל ידי מיוחס » ה' אוקטובר 06, 2011 5:50 pm

ישנם ספרים שידועים שמרוב מהירות ההוצאה לא דייקו ויש שידוע שבחלק ממה שהם כותבים צריך לצטט בדיוק אבל הפוך ובודאי לא זו העת לפורטם בשמם ולא בכל השנה, אמנם יש שבעת כתיבתם היו בטוחים שהם זוכרים מה שכתוב במקום פלוני כמותם וטעו והלא הכתוב מצווח כי השוחד יעוור עיני חכמים.וכבר ידוע מאדמו"ר בעל האבי עזרי זיע"א שעל שאלות כאלו עונים איך בין נישט קיין חסיד

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: כך כתב פלוני, ובאמת לא כתב

הודעהעל ידי כרם » ו' אוקטובר 07, 2011 12:25 am

כמדומה, שהדבר שנוי במחלוקת הגר"ש שקאפ זצ"ל והחזון איש, אודות הטור שהעתיק דברי הרמ"ה בסוגיא דב"ב אם גדר את הרביעית מגלגלין עליו את הכל, שהגרש"ש ס"ל שהמעתיק סומך אגברא רבא שכתב, ואם מצאנו שטעות הוא אזלינן בתר המקור. והחזו"א ס"ל שהמעתיק הכי ס"ל, אלא דכיון שהיה סבור שכן כתבו לפניו לפיכך כתבו משמו.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: כך כתב פלוני, ובאמת לא כתב

הודעהעל ידי אדג » ו' אוקטובר 07, 2011 12:37 am

מילא כאשר אומר מישהו סברא אלימתא בשם א' הראושינם או אחרונים, וליתא כן בדבריו. הרי, אעפ"כ, לא נפלה הסברא, ורק מקורה אינו כדבריו. אך מה נעשה כשמביא איזה דין ופסיקה בלא טעם וסיבה, ומכריע כמותו - אהה, אהה אנה אנו באים?

שאלה דומה: בעקבות בירור הנוסחאות וההדרה מחדש, מתברר שפעמים בידי רבותינו היה נוסח מוטעה וט"ס היא הטעתו. ועתה, האיך נפסוק? האם ע"פ דברי אותם גדולים שסמכו על טעות סופר, או ע"פ דברי אותו ראשון שעליו התבססו הפוסקים וכדו', כפי שיצאו מתחת ידו?
אני לא חושב שיש תשובה אבסולוטית לשאלה הזו, ובכל מקרה יש לדון לגופו.

(יש לזכור: לא תמיד אנחנו יודעים הכל, ולא כל אי הבנה הופכת לטעות, ודרשת וחקרת היטב אם אמת נכון הדבר, וחכמים הזהרו בדבריכם, שמא תחובו חובת גלו"ת אשר טעות בידיכם).


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 187 אורחים