מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עזוב תעזוב עמו: בקשת עזרה לכמה מ"מ.

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
נאשער
הודעות: 624
הצטרף: ד' מרץ 02, 2011 2:49 pm

עזוב תעזוב עמו: בקשת עזרה לכמה מ"מ.

הודעהעל ידי נאשער » ג' נובמבר 01, 2011 3:08 pm

אני עוזר למישהו לפענח איזה כת"י קדום מלפני 80 שנה בערך ולחפש מ"מ, ברצוני להיעזר עם הידע הרב הזורם כאן בשפע.

הוא כתב בא"ד כדלהלן: ...'ולכן לדידן אפשר להדליק נרות חנוכה על החלון'...לא הבנתי מה הכוונה 'לדידן', אם זה סכנה מדליקו על 'שלחנו' לא על חון ואם אי"ז סכנה למה לא על הפתח מבחוץ?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: עזוב תעזוב עמו: בקשת עזרה לכמה מ"מ.

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' נובמבר 01, 2011 4:05 pm

תנסה לפרט קצת יותר על מה דיבר, אולי הכוונה לדידן שאין לנו פתחים לחצר (כגון הגרים בקומות) ומיקרי לדעתו דרים בעלייה (אבל למה כתב אפשר ולא צריך אם כך?) , או לדידן שאי אפשר להדליק בפתח החצר בגלל הגויים או בגלל סיבה אחרת אבל אפשר להדליק בחלון. או לדידן שיש פתח חצר אחת לדיירים הרבה ואי אפשר שידליקו שם כולם

נאשער
הודעות: 624
הצטרף: ד' מרץ 02, 2011 2:49 pm

Re: עזוב תעזוב עמו: בקשת עזרה לכמה מ"מ.

הודעהעל ידי נאשער » ג' נובמבר 01, 2011 4:21 pm

שם הוא מסביר ענין הדלקת נרות חנוכה עפ"י סוד ובא"ד מסביר טעם הדלקת נ"ח בחלון לדידן כי הוא רומז על ענין החלונות מאור הגנוז וכו'...עכ"פ מה שקשה הוא כנ"ל מה כוונתו לדידן..

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: עזוב תעזוב עמו: בקשת עזרה לכמה מ"מ.

הודעהעל ידי אדג » ג' נובמבר 01, 2011 4:50 pm

מנהג אשכנז, ודלא כהשו"ע?

עורך-תורני-מתלבט
הודעות: 30
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 8:10 pm

Re: עזוב תעזוב עמו: בקשת עזרה לכמה מ"מ.

הודעהעל ידי עורך-תורני-מתלבט » ג' נובמבר 01, 2011 8:29 pm

אם זה על פי הסוד, יתכן ויש בידי לסייע מדברי הבני"ש שמסביר כי בזה"ז יכולים אנו להדליק בבתי גוואי.
הרחב נא בציטוטך!

נאשער
הודעות: 624
הצטרף: ד' מרץ 02, 2011 2:49 pm

Re: עזוב תעזוב עמו: בקשת עזרה לכמה מ"מ.

הודעהעל ידי נאשער » ו' נובמבר 04, 2011 12:05 am

כתב יד.gif
כתב יד.gif (160.48 KiB) נצפה 3005 פעמים


זהו הכת"י, הוא כותב שם 'אחרונים', אני הבנתי שכוונתו לפוסקים, אולי הוא מתאר כך גם להבני יששכר לא נראה לי.

תורה תמימה
הודעות: 226
הצטרף: ה' דצמבר 16, 2010 10:46 am

Re: עזוב תעזוב עמו: בקשת עזרה לכמה מ"מ.

הודעהעל ידי תורה תמימה » ו' נובמבר 04, 2011 10:35 am

להלן ציטוט מדברי הנטעי גבריאל חנוכה פרק יד עמוד צג בהערה:
כבר האריכו הראשונים למה בגלות כאופן דליכא סכנה אין מדליקין
בחוץ. עי׳ באו״ז הל׳ חנוכה סי׳ שכ״ג, אורחות חיים אות ג׳, רביגו ירוחם
הובא בב״ח ד״ה ונראה, ד״מ סי׳ תרע״א סק״ט וערוה״ש סכ׳׳ד שנהגו
להדליק כפנים משום דשכיחי גויס גנבים, ועוד שמתיירא מן הילדים, ועוד
שמא יכבוהו גויס שאנו דרין ביניהם, ומסקנת רוב הראשונים שעתה בגלות
לא התקינו להדליק כחוץ, וכ׳׳כ בספר נר ישראל להמגיר הק׳ מקאזניץ טעם
עפ׳׳י הנסתר וז״ל ולכן קדמאין הוצרכו להדליק בפתח החצר לפרסם הנס,
אבל עתה בעולמות התחתונים אז אין צריך לפתח החצר, כי מבתינו יכולים
ל ה א י ר כי הכל כמו שוק, ועכ״ז צריכים ליתן כשיעור שתכלה רגל מן השוק
מפני שיש שיעור ששיערו רבותינו ז״ל שבשיעור זה יכולים העולמות
להאיר עכ״ל, וכ״כ בבני׳יש חורש כסלו מאמר ג׳ נר מצוה אות ל׳׳ט טעמים
עפ׳׳י חסידות למה מדליקין בפנים.
וכ״כ בצפנת פענח על הרמב״ם פ״א מהל׳ מגילה ה״ג, שאתר שבטלה מגילת
תענית פרסומי גיסא בטלה ולכן לא נהגו לפרסם, וגם ברכת הרואה עיי״ש,
וכ״כ שו׳׳ת אמרי נועם ח״ב סי׳ כ״ט, נמוקי או״ח סי׳ תרע׳׳א ושו״ת משנה
שכיר ח״ב סי׳ ר׳, וכן הוכיח בספר דברי מנחם ח״ד סימן ל״ו ושו״ת דבר
יהושע ח״א סי׳ מ׳ שכ״ז שישראל כגלות אין מדליקין בחוץ.

מבקש חכמה
הודעות: 1050
הצטרף: ה' יולי 22, 2010 10:35 am

Re: עזוב תעזוב עמו: בקשת עזרה לכמה מ"מ.

הודעהעל ידי מבקש חכמה » ו' נובמבר 04, 2011 10:40 am

דברי הדבר יהושע פורסמו בחוברת מוריה ועוררו תגובות רבות בזמנם. הדברים רוכזו בקובצי המועדים של מוריה, כדאי לעיין.

סוקר
הודעות: 161
הצטרף: ה' אפריל 21, 2011 9:40 pm

Re: עזוב תעזוב עמו: בקשת עזרה לכמה מ"מ.

הודעהעל ידי סוקר » ו' נובמבר 04, 2011 11:24 am

אחרי שפורסמו דבריו הבטלים והמהופכים של הדברי יהושע שאין יוצאין בהדלקה בחוץ בזה"ז, אמר אחד הגדולים, 'ואחכ גם התירו עגונות' וד"ל.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 757 אורחים