חד ברנש כתב:לשיטה שאותיות מנצפ"ך הכפולות ממשיכות את הערך הגימטרי של אות ת', צריך לכתוב מנצפ"ך כפופות ('רגילות') ולא פשוטות.
לייטנר כתב:בדוק איך הרבי זצ"ל כתב: תש"כ או תש"ך? תש"מ או תש"ם? תש"נ או תש"ן?
תוכן כתב:חד ברנש כתב:לשיטה שאותיות מנצפ"ך הכפולות ממשיכות את הערך הגימטרי של אות ת', צריך לכתוב מנצפ"ך כפופות ('רגילות') ולא פשוטות.
איפה מצאת שיטה אחרת?
תוכן כתב:איפה מצאת שיטה שהן לא ממשיכות?
אותה אבקש כתב:לייטנר כתב:בדוק איך הרבי זצ"ל כתב: תש"כ או תש"ך? תש"מ או תש"ם? תש"נ או תש"ן?
פעמים כתב תש"ך ולפעמים תש"כ:
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?2 ... =P0019.LST
לרוב כתב תש"כ.
.. הנה התייחסות (עם נימוקים כו') בצורת כתיבת השנה כבשנה הבעל"ט (ועיי"ע בריש ס' לוח דבר בעתו [גנוט] תש"פ, שכתב גם בדברים אלו וכיו"ב):
https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/19/7190.htm
ביקורת תהיה כתב:בלשון הדיוט הנכתבת באותיות עבריות נהגו ההדיוטות להבדיל בפא סופית בין דגושה לרפה: קָאפּ טָאפּ, לוֹיף קוֹיף;
מה שאין כן בלשון הקודש, הלכה למשה מסיני היא שבסוף התיבה משתנה צורת האותיות מנצפך, ללא הבדל בין אות דגושה או רפה: יֵלֵךְ יוֹסֵף, וַתֵּבְךְּ תּוֹסְףְּ.
ולכן הדבקים בתורת משה ובהלכותיו יכתבו את תיבת-המספר של השנה הבאה עלינו לטובה בפא פשוטה.
כגון אלו שאומרים 'שלא אומרים', ואין אומרים 'שאין אומרים'.דודי צח כתב:אלו שלא אומרים צד"י אלא צדי"ק, וכדומה.
'מנצפך' גופה תוכיח, שצירוף אותיות בעלמא היא, והלכת מנצפך חלה עליה, והיינו משום שכל עצמה של 'תבה' אינה אלא צירוף אותיות.דודי צח כתב:לגוף העניין, תש"פ/תש"ף איננה מילה/תיבה, אלא צירוף אקראי של אותיות המחליפות את המספרים, ולכן אין חלים בה כללי אותיות מנצפ"ך.
וְיוֹמָא דִּתְלָתִין שְׁנִין. צֵא תַּתְסַ"ד מִכָּל תַּתְע"וּ תִּמְצָא יוֹם לִשְׁלשִׁים שָׁנָה, שֶׁהֲרֵי תַּתְרַ"ף חֲלָקִים בְּשָׁעָה, חֲשֹׁב חֲמִשָּׁה תַּתְסַ"דִּין [וְתִמְצָא] אַרְבַּע שָׁעוֹת, הֲרֵי לִשְׁלשִׁים תַּתְסַ"דִּין עֶשְׂרִים וְאַרְבַּע שָׁעוֹת שֶׁהֵן יוֹם אֶחָד: (רש"י פרק אין נערכין)
דודי צח כתב:א. ליתא ברש"י שלפנינו.
גימפעל כתב:דודי צח כתב:א. ליתא ברש"י שלפנינו.
בגמ' שלי נמצא, ערכין דף ט ע"ב.
תורה מפוארת כתב:מצו"ב
גימפעל כתב:דודי צח כתב:א. ליתא ברש"י שלפנינו.
בגמ' שלי נמצא, ערכין דף ט ע"ב.
דהיינו לכוף את האף, מענין 'מַתָּ֣ן בַּ֭סֵּתֶר יִכְפֶּה־אָ֑ף'דרומי כתב:בכמה ספרים מבואר על פרשיות שונות שאין בהם את האות ף' סופית, וגם על ברכת המזון, שזה מבטא ברכה כי האות ף' קשורה לאף, נגף וכו'. ואולי לפי זה יש להתעורר במיוחד לכתוב דוקא בפ' כפופה, לסימן טוב.
עזריאל ברגר כתב:גימפעל כתב:דודי צח כתב:א. ליתא ברש"י שלפנינו.
בגמ' שלי נמצא, ערכין דף ט ע"ב.
בדקתי כעת בשני דפוסים - אחד ישן שירשתי מזקני, ואחד שקנו לי לפני 14 שנה - ובשניהם איננו.
מהרש"א סוכה דף נב:
כי אותיות הכפולות מנצפ"ך נתוספו על כ"ב אותיות ג"כ לצורך מספר כאותיות הפשוטות עד אלף כי הך' פשוטה ה' מאות ומ' סתומה ו' מאות ן' פשוטה ז' מאות ף' פשוטה ח' מאות ץ' פשוטה ט' מאות
יוֹסֶפֶר כתב:מתוך הת.ז. שלי - נראה שבמשרדי המדינה עוד לא התגבשה החלטה בזה...
דודי צח כתב:...
ב. סיומת האות הפשוטה, היא רק הוספת חן כאילו מספר השנה היא מלה בפני עצמה, אך כל זה שייך רק בצירופי אותיות שיכולות להפוך למלה: כגון תשך, תשם, ואפילו תרף (מלשון הרף) משא"כ תשף אין בזה שום צליל בעל משמעות
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 316 אורחים