מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'חציין של מצוות' עוד ביטוי סתום

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

'חציין של מצוות' עוד ביטוי סתום

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' נובמבר 16, 2011 2:59 pm

אחרי התגובות הנפלאות באשכול הקודם, אעלה בזה עוד כמה שורות סתומות מתוך שירו הגדול של ראב"ן, (שרק חלקו נדפס לע"ע) המיוסד על אדני פז דברי חז"ל ולשון הפייטנים.
השיר מחולק להלכות שחיטה (נדפס ע"י דוידזון), הלכות תפילה (נדפסו ברובם בספר שיח תפילה טשזנר) הלכות טריפות ואו"ה (לא נדפסו).

בסוף השיר להלכות או"ה וטריפות מסיים ראב"ן: לך מחסי וצורי, אודה משירי, חזקתני לעוררי, בגליפת הטורים, שורתי להשנות. לחציין של מצות, חרוזות וקצובות, באר מבוארים.

מה משמעות הביטוי חציין של מצוות?

קלונימוס הזקן
הודעות: 1184
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

Re: 'חציין של מצוות' עוד ביטוי סתום

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ד' נובמבר 16, 2011 3:56 pm

אולי כוונתו ששורר רק על חלקי או"ח יו"ד
ולא על אה"ע וחו"מ


כוונתי כמובן לתוכן הענינים ולא לביטויים המדוייקים 'אורח חיים' וכו' שמקורם בטור

חוקר
הודעות: 282
הצטרף: א' יולי 24, 2011 3:44 pm

Re: 'חציין של מצוות' עוד ביטוי סתום

הודעהעל ידי חוקר » ד' נובמבר 16, 2011 4:06 pm

אולי בדוחק י"ל שהכונה חלקן של המצוות,
כדברי האבע"ז שמות כה יב: יש חצי שהוא בדרך קירוב, כמו וחצי שבט המנשה
וכן ברמב"ן במדבר ל, לג, מבאר שרק שתי משפחות מהמנשי נותרו ושש עברו את הירדן, וחצי היינו חלק
נערך לאחרונה על ידי חוקר ב ד' נובמבר 16, 2011 4:24 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קלונימוס הזקן
הודעות: 1184
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

Re: 'חציין של מצוות' עוד ביטוי סתום

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ד' נובמבר 16, 2011 4:19 pm

אני לא יודע איך נראה השיר ויזואלית,
אך במחשבה שניה נראה שהוא מדבר כאן על מבנה צורת השיר

בגליפת הטורים
שורתי להשנות
חרוזות וקצובות

ואם כן - אולי כל מצוה באה בשתי שורות או משהו כזה, ולזה כוונתו.

י. רבינוביץ
הודעות: 358
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 1:50 am

Re: 'חציין של מצוות' עוד ביטוי סתום

הודעהעל ידי י. רבינוביץ » ד' נובמבר 16, 2011 4:22 pm

איש_ספר כתב:אחרי התגובות הנפלאות באשכול הקודם, אעלה בזה עוד כמה שורות סתומות מתוך שירו הגדול של ראב"ן, (שרק חלקו נדפס לע"ע) המיוסד על אדני פז דברי חז"ל ולשון הפייטנים.
השיר מחולק להלכות שחיטה (נדפס ע"י דוידזון), הלכות תפילה (נדפסו ברובם בספר שיח תפילה טשזנר) הלכות טריפות ואו"ה (לא נדפסו).

בסוף השיר להלכות או"ה וטריפות מסיים ראב"ן: לך מחסי וצורי, אודה משירי, חזקתני לעוררי, בגליפת הטורים, שורתי להשנות. לחציין של מצות, חרוזות וקצובות, באר מבוארים.

מה משמעות הביטוי חציין של מצוות?


מרכזן של מצוות. (שחיטה, טריפות, ותפלה, או"ה, הם מהמצוות המרכזיות בחיי היהודי ביום יום. ואין צריך לפנים).

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: 'חציין של מצוות' עוד ביטוי סתום

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' נובמבר 16, 2011 4:52 pm

קלונימוס הזקן כתב:אני לא יודע איך נראה השיר ויזואלית,
אך במחשבה שניה נראה שהוא מדבר כאן על מבנה צורת השיר

בגליפת הטורים
שורתי להשנות
חרוזות וקצובות

ואם כן - אולי כל מצוה באה בשתי שורות או משהו כזה, ולזה כוונתו.

לא הבנתי. נא לבאר.
י. רבינוביץ כתב:מרכזן של מצוות. (שחיטה, טריפות, ותפלה, או"ה, הם מהמצוות המרכזיות בחיי היהודי ביום יום. ואין צריך לפנים).

חציין מלשון מרכזן? מנין ?

קלונימוס הזקן
הודעות: 1184
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

Re: 'חציין של מצוות' עוד ביטוי סתום

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ד' נובמבר 16, 2011 5:00 pm

איש ספר, אפרש שיחי:
במחשבה נוספת נראה שבקטע זה הוא מתאר את מבנה השיר
הקטעים שציטטתי מדברים על מבנה: הטורים, השורות (להשנות=הכפולות?) החרוזים וכו'
ואם כן אולי חציין של מצוות, פירושו שחילק כל דין לשתי שורות או שני בתים וכדו'
אני פשוט לא מכיר את מבנה השיר ולכן רק משער השערות שאולי יעזרו לכבודו
אם זה מתאים ואפי' 'בערך' - תוכל 'לשחק' עם זה

י. רבינוביץ
הודעות: 358
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 1:50 am

Re: 'חציין של מצוות' עוד ביטוי סתום

הודעהעל ידי י. רבינוביץ » ד' נובמבר 16, 2011 6:20 pm

מרכזן של מצוות מניין?!

מדוכתי טובא, כגון מהכא: ויעמוד השמש בחצי השמים. במרכזן. זה דבר פשוט שחצי בא לפעמים במשמעות של מרכז.
דוגמאות נוספות למשל:
ויהי בחצי היום, כלומר במרכזו של יום.
בחצי ימיו (ירמיה יז) ועוד.
חצי זה אמצע, ואמצע זה מרכז. זה פשוט מאוד.
ועיין קידושין ל. (ככל הנראה מדובר בפרפראזה לשם).

חוקר
הודעות: 282
הצטרף: א' יולי 24, 2011 3:44 pm

Re: 'חציין של מצוות' עוד ביטוי סתום

הודעהעל ידי חוקר » ד' נובמבר 16, 2011 6:52 pm

למרכז יתכנו בשפת הדיבור כמה משמעויות
חצי ואמצע הם מרכז במשמעותו המקורית.
אבל אתה רוצה לתת לחצי משמעות של המשמעות הנוספת שניתנה ל'מרכז' כיום (משהו חשוב שהכל כאילו סובב סביבו)
וזה לא מצאנו.

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: 'חציין של מצוות' עוד ביטוי סתום

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' נובמבר 16, 2011 7:14 pm

על פניו נשמע שכוונתו ששורתי להישנות היא רק בחציין של מצוות
שבחלק מהמצוות כפל שורה ונתן יותר משורה אחת לבאר המצווה ובשאר המצוות כתב רק שורה אחת למצווה
אבל כמובן שצריך לבדוק ההתאמה לשיר ובזה לא זיכיתנו

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: 'חציין של מצוות' עוד ביטוי סתום

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' נובמבר 16, 2011 7:15 pm

בקשר למרכז הדברים לענ"ד לא מסתברים שכן השימוש במילה מרכז באופן שאתה מציג, מרכז המצווה וכדומה, הוא שימוש מודרני. הראשונים השתמשו בזה למרכז פיסי וגיאוגרפי, ק"ו שאין למשוך את זה לחצי.

מאידך הרעיון שהוזכר שמדובר כאן על משהו הקשור למבנה השיר ולא להיקפו ונושאיו ממש מתבקש

אחשדרפנטובסקי
הודעות: 234
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:10 pm

הפתרון

הודעהעל ידי אחשדרפנטובסקי » ד' נובמבר 16, 2011 7:24 pm

כוונתו שפירש בחרוזים הרבה מן המצוות, ולאו דוקא חצי.
בנחמיה (יג,כד) כתיב ובניהם חצי מדבר אשדודית וכו', ופירש רש"י חצי מדבר אשדודית, הרבה מבניהם היו מדברים לשון אשדודית כאמותם. עכ"ל. וחצי היינו חלק כדברי החוקר דלעיל.

י. רבינוביץ
הודעות: 358
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 1:50 am

Re: 'חציין של מצוות' עוד ביטוי סתום

הודעהעל ידי י. רבינוביץ » ד' נובמבר 16, 2011 7:51 pm

אוצר החכמה כתב:בקשר למרכז הדברים לענ"ד לא מסתברים שכן השימוש במילה מרכז באופן שאתה מציג, מרכז המצווה וכדומה, הוא שימוש מודרני. הראשונים השתמשו בזה למרכז פיסי וגיאוגרפי, ק"ו שאין למשוך את זה לחצי.

מאידך הרעיון שהוזכר שמדובר כאן על משהו הקשור למבנה השיר ולא להיקפו ונושאיו ממש מתבקש


באשר לתגובתך ותגובות קודמיך,
תמיהני, היכן טענתי שהמחבר השתמש במילה מרכז? הרי בפירוש הוא כותב בחציין. כלומר במרכז המצוות, באמצע המצוות, מורמות הלכות איסור והיתר, שחיטה וטריפות.
זה אפשרי בהחלט להסביר כוונתם של ראשונים עם מילותיהם של אחרונים; אך אם תתעקש לקבל הסבר במילים של ראשונים גם זה אפשרי.
חציין של מצוות= אמצען של מצוות. <> אמצען של מצוות= המצוות שהן באמצע הדרך; יש מצוות נדירות שאינן באמצע, אלא נוטות בנדריותן פחות או יותר לצידי הדרך, ואינן המצוות הממוצעות שאדם נתקל בהן תדיר.

אחשדרפנטובסקי
הודעות: 234
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:10 pm

Re: 'חציין של מצוות' עוד ביטוי סתום

הודעהעל ידי אחשדרפנטובסקי » ד' נובמבר 16, 2011 8:09 pm

רבינוביץ, מה שמוזר בדבריך הוא המשפט בו אתה מסיים: "ואין צריך לפנים".
הנך מוריד ערך משפט זה ביגון שאולה.

י. רבינוביץ
הודעות: 358
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 1:50 am

Re: 'חציין של מצוות' עוד ביטוי סתום

הודעהעל ידי י. רבינוביץ » ד' נובמבר 16, 2011 8:13 pm

אחשדרפנטובסקי כתב:רבינוביץ, מה שמוזר בדבריך הוא המשפט בו אתה מסיים: "ואין צריך לפנים".
הנך מוריד ערך משפט זה ביגון שאולה.

ר' מאיר דריש בשמיה.
שמך נאה לך ואתה נאה לשמך.
בא"ה משנה הבריות.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: 'חציין של מצוות' עוד ביטוי סתום

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' נובמבר 16, 2011 8:25 pm

חוקר ואחדש' - נפלא!
קלונימוס, תודה על הרעיון, קצת רחוק מידי.

מה נורא המקום הזה!

אחשדרפנטובסקי
הודעות: 234
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:10 pm

Re: 'חציין של מצוות' עוד ביטוי סתום

הודעהעל ידי אחשדרפנטובסקי » ד' נובמבר 16, 2011 8:52 pm

י. רבינוביץ כתב:
אחשדרפנטובסקי כתב:רבינוביץ, מה שמוזר בדבריך הוא המשפט בו אתה מסיים: "ואין צריך לפנים".
הנך מוריד ערך משפט זה ביגון שאולה.

ר' מאיר דריש בשמיה.
שמך נאה לך ואתה נאה לשמך.
בא"ה משנה הבריות.

שכחת להוסיף, "ואין צריך לפנים".

אחשדרפנטובסקי
הודעות: 234
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:10 pm

Re: 'חציין של מצוות' עוד ביטוי סתום

הודעהעל ידי אחשדרפנטובסקי » ד' נובמבר 16, 2011 8:54 pm

איש_ספר כתב:חוקר ואחדש' - נפלא!

צ"ל אחשד'

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: 'חציין של מצוות' עוד ביטוי סתום

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' נובמבר 16, 2011 9:01 pm

אחשד',
לא נראה לך לעשות 'שינוי השם'?
צא בדוק ותראה, כמה מסתבכים הכותבים בשמך, המקלדת מתבלבלת לגמרי. קצת רחמנות. לא?

אחשדרפנטובסקי
הודעות: 234
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:10 pm

Re: 'חציין של מצוות' עוד ביטוי סתום

הודעהעל ידי אחשדרפנטובסקי » ד' נובמבר 16, 2011 9:33 pm

חכם באשי כתב:אחשד',
לא נראה לך לעשות 'שינוי השם'?
צא בדוק ותראה, כמה מסתבכים הכותבים בשמך, המקלדת מתבלבלת לגמרי. קצת רחמנות. לא?

כבר נהגו העולם לכנותני אחשד', מה אתה רוצה שאקרא לעצמי נח?

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: 'חציין של מצוות' עוד ביטוי סתום

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' נובמבר 16, 2011 10:10 pm

אני לא מבין מה המסובך בשם tjasrpbyucxeh

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: 'חציין של מצוות' עוד ביטוי סתום

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' נובמבר 16, 2011 11:00 pm

מה זה?

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: 'חציין של מצוות' עוד ביטוי סתום

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' נובמבר 16, 2011 11:12 pm

חכם באשי כתב:מה זה?

שמו באנגלית

הוגה ומעיין
הודעות: 1981
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: 'חציין של מצוות' עוד ביטוי סתום

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ה' נובמבר 17, 2011 8:30 am

בלי קשר לפירוש המדוייק של הפענוח, כנראה הרקע לשורה זו הוא העובדה שהאזהרות הקדומות הקיפו את כל תרי"ג מצוות, ורק מזמן ריה"ל החלו לחבר אזהרות לחלק מהמצוות. אם שירו/יו של ראב"ן הוא "אזהרות" שיסדן לשם אמירה בשבתות מיוחדות שבשנה, מובן הצורך "להתנצל" על כך שאינן אלא על חציין של מצוות.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 635 אורחים