הודעהעל ידי ספרן » ו' יולי 13, 2012 11:43 am
בבר אילן מתקרבים להשלמת נוסח התנ"ך המדויק ביותר
מזה 40 שנה עמלים חוקרי המקרא על תיקון אלפי טעויות שהתגלגלו לאורך השנים. הפרויקט מבוסס על נוסח בן אלף שנים, והוא יהיה זמין בגרסה דיגיטלית
ניר חסון
13.07.2012
לפרופסור מנחם כהן, מהמחלקה לתנ"ך באוניברסיטת בר אילן, אין כל ספק - בכל ספר תנ"ך שנמצא על כל מדף ספרים יהודי אפשר למצוא טעויות. עשרות רבות של טעויות, אולי מאות. לרוב אין מדובר בטעויות דרמטיות, היעדרה של יוד, ניקוד שגוי, הטעמה לא נכונה, ועוד. עכשיו, אחרי פרויקט שנמשך כבר 40 שנה, מבקש כהן, מנהל מפעל מקראות הכתר, יחד עם שותפיו מהאוניברסיטה, להציג לעולם את התנ"ך המדויק ביותר שנוצר באלף השנים האחרונות ואולי מאז ומעולם.
כתר בר אילן אמור, על פי כהן, להיות הנוסח המוסכם של המקרא, שיעביר את הטקסט העתיק מעידן הספרים לעידן הדיגיטלי.
הקודם שלקח על עצמו משימה שכזו היה יהודי בשם יעקב בן חיים, שפעל בוונציה במאה ה-16. כמו כהן, גם בן חיים חי בתקופה של מהפכה טכנולוגית בכל הקשור לטקסט. אז התחלפו המגילות המגולגלות הכתובות ביד, בספרי הקודקס המודרניים ("מצחף" בעברית תקינה) - מודפסים וכרוכים. מהפכת הדפוס, חייבה, לדברי בן חיים, מאמץ לשמר את הטקסט הקדום.
גם מלותיו דומות לדברים שאומר היום כהן. "ראיתי הרבה מההמון ועמם הרבה מכתות חכמנו אשר עמנו היום בדורנו אינם מעריכים בלבם לא מסורת ולא חד מדרכי המסרה, באמרם כי מה תועלת ימשך להם ממנה וכמעט נשכחה ונאבדה", כתב בן חיים. בן חיים נרתם לפרויקט אדיר של כתיבת התנ"ך המדויק ביותר לזמנו כדי שיהפוך לאב הראשון של ספרי התנ"ך הכרוכים, כפי שהם מוכרים לנו עד היום. הוא גם הוסיף לצד הטקסט מספר פרשני פשט ובראשם את רש"י.
הפרופ' מנחם כהן עם הנוסח המוסכם של התנ"ך והגרסה הדיגיטלית. לשמחת התלמידים, פירוש רש"י במהדורה החדשה נכתב בכתב עברי רגיל. צילום: אלון רון
כך נולדו "המקראות הגדולות" - הספר ששום מדף יהודי אינו שלם בלעדיו. זהו הנוסח הפדגוגי של התנ"ך ששימש דורות של ילדים ומבוגרים ללימוד ראשוני של הטקסט ולשימוש יום יומי. עשרות מהדורות של המקראות הזה יצאו עד היום, "כולם צאצאים של בן חיים", אומר כהן. אלא שבן חיים הצליח רק חלקית במשימה האדירה שלקח על עצמו. לדברי כהן, למרות הכוונות הטובות נפלו בטקסט של בן חיים מאות שגיאות.
את השגיאות, כהן מעדיף לכנותן "חוסר התאמות", מודדים באמצעות התאמת הטקסט למסורה. המסורה היא מעין קוד פנימי, שמורכב מסמלים ואותיות הרשומים מעל או לצד הטקסט ומשמשים כלי עזר לכותבים ולמהדרים של התנ"ך. המסורה מציעה כלים סטטיסטיים ובלשניים שמאפשרים לכותב להיצמד לטקסט המקורי ביותר. כך למשל, יכולה המסורה לציין כמה פעמים תופיע מלה מסוימת בתצורה מסוימת בטקסט המקראי כולו.
המסורה גובשה לפני למעלה מאלף שנה בארץ ישראל במאמץ אינטלקטואלי שנמשך עשרות רבות של שנים. התוצר המושלם ביותר של המאמץ הזה הוא כתר ארם צובא, ספר התנ"ך המדויק ביותר שנכתב אי-פעם, שנוצר על ידי אהרון בן אשר, במאה ה-10 בטבריה. בן אשר הציב את הרף הגבוה ביותר שכל מעתיקי המקרא אחריו שואפים אליו.
הטרגדיה שאירעה לעם היהודי, לדברי כהן, הייתה שהכתר האגדי לא היה ברשותו של בן חיים, שפעל 600 שנים אחרי בן אשר. הכתר היה כבר אז שמור בידי הקהילה היהודית הקנאית בחלב שבסוריה, ששמרה אותו מכל משמר, וכמעט ולא נתנה לעין אנוש לשזוף את הדפים. בן חיים נאלץ לכן לעבוד עם נוסחים מוצלחים פחות ועמוסי שגיאות של המקרא. הטעויות נמשכו והתגלגלו במרוץ השליחים של סופרי המקרא במרוצת הדורות. במהדורות שנעשו על ידי מהדירים קפדניים תוקנו חלק מהטעויות, ברוב המקרים הוסיפו המהדירים טעויות משל עצמם.
"זה שדילגנו על כתר ארם צובא בתחילת הדפוס זו היתה אבידה גדולה", אומר כהן, "זה היה פספוס, הונצח שוב מצב שבו יש בערך 1,500 שינויים בכל בית יהודי היום שמחזיק בידו מקראות גדולות. בכולם".
את הטרגדיה הזו מבקש כהן לתקן ברגע היסטורי קריטי - לקראת המעבר לעידן הדיגיטלי. היתרון של כהן, על פני בן חיים, הוא שברשותו יש את הכתר האגדי מארם צובא. הספר האגדי שהתגלגל מטבריה לירושלים של ימי הביניים, נפל עם הכיבוש הצלבני של העיר בידי הכובשים, ונפדה על ידי קהילת יהודי מצרים. כך גם הגיע לשולחנו של הרמב"ם, שסמך את ידו על הספר ונעזר בו לענייני דקדוקי המקרא.
לימים התגלגל הכתר לקהילת חלב (ארם צובא) שהצפינה אותו במערה שבבית הכנסת במשך מאות שנים. ב- 1948 בזמן פרעות נגד הקהילה היהודית נקרע הכתר, רובו הוברח לארץ בדרך לא דרך בסיועו של הנשיא השני, יצחק בן צבי. אלא שלארץ הגיע הכתר חסר, 200 העמודים הראשונים, שכוללים כמעט את כל ספרי התורה, נעלמו. סיפורו המפותל והמסתורי של הכתר והתיאוריות לגבי הימצאות הדפים החסרים, הובאו לאחרונה בספרו של העיתונאי מתי פרידמן, "תעלומת הכתר".
"אצל בן אשר, מחבר הכתר, התיאום הוא מוחלט, טוב לא מוחלט, אם זה היה מוחלט הוא היה מלאך", אומר כהן. אך לדבריו קשה יהיה למצוא יותר מעשרה אי-דיוקים בכתר, לעומת אלפים של תיקונים בכל כתב יד של המקרא וכאמור, מאות רבות בספרים המודפסים. הבעיה היתה להתמודד עם שחזור הטקסט והמסורה המדויקים בחלקים הנעלמים של הכתר. לשם כך נעזרו כהן ואנשיו בחלקים אחרים של הכתר כדי להסיק לגבי המלים בחלק האבוד וכן נעזרו בכתבי יד עתיקים שנחשבים לבעלי מסורה איכותית. כהן גם נעזר בתוכנת מחשב שסייע בשחזור תפיסותיו של בן אשר לגבי טעמי המקרא.
לכתר בר אילן יש מתחרה - כתר ירושלים, שיצא על ידי הרב מרדכי ברויר ואוניברסיטה העברית בירושלים. התנ"ך הזה שיצא לאור לפני 11 שנים הסתמך גם הוא על כתר ארם צובא, אולם בין שני הכתרים פרץ ויכוח פילולוגי לגבי אופן הנחת הגיות, סוג של הטעמות, מעל האותיות. כתר ירושלים גם לא כולל את גרסת המקראות הגדולות ואין לו גרסה דיגיטלית.
מלבד הכנת הנוסח המדויק ביותר של המקרא צירפו כהן ואנשיו כמה פרשנים ותרגום לארמית, המבוסס על כתבי יד עתיקים מתימן. בכך יצרו את מהדורת המקראות הגדולות המדויקת ביותר מאז ומעולם ולמעשה נוסח המקרא המדויק ביותר. לשמחת התלמידים, פירוש רש"י במהדורה החדשה נכתב בכתב עברי רגיל. מה שידוע ככתב רש"י, שדורות של תלמידים התקשו לקרוא הוא פשוט פונט שנועד להבדיל אותו מהטקסט המקראי. האדם שנתן לכתב את שמו לא היה קשור אליו. "רש"י לא ידע לקרוא את כתב רש"י", פוסק כהן.
חלקו השני של הפרויקט הוא הכנת מהדורה דיגיטלית של הכתר ובניית תוכנה שמסוגלת לנתח את הטקסט לפרודות הקטנות ביותר. התוכנה עונה לשם "KETER APPLICATION"" והיא חלומו של כל פילולוג. היא מאפשרת חיפוש רב ממדי בטקסט - לא רק על פי אותיות או מלים אלא גם על פי ניקוד, דגשים וטעמים. התוכנה מאפשרת ביצוע חתכים שונים ולמעשה, לראשונה מאפשרת לבחון באופן מדעי את המסורה העתיקה. כהן גם מאמין שהתוכנה תהיה כלי פדגוגי שישנה את תפיסת הנוער כלפי הטקסט המקראי ולכן הוא מספק אותה חינם לבתי ספר.
הכרך הראשון של "מקראות גדולות - הכתר" יצא לפני כ-20 שנה, עד עתה יצאו 16 כרכים. באחרונה קיבלה האוניברסיטה תרומה של מיליון וחצי דולר ממרכוס כץ, שתאפשר את הוצאת 4 הכרכים שנותרו. עד לסוף השנה הבאה מעריך כהן יסתיים המפעל הדיגיטלי והמודפס. הוא לא נרתע מההשוואה, "זה יהיה כתר ארם צובא האמיתי", הוא מבטיח.