מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מיוחס לראב"ע ומקובלני מרבותי כי שיכור חיברו

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אברשע
הודעות: 32
הצטרף: א' נובמבר 20, 2011 2:54 pm

מיוחס לראב"ע ומקובלני מרבותי כי שיכור חיברו

הודעהעל ידי אברשע » ג' נובמבר 29, 2011 8:36 pm

http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... 144&hilite
אשמח לשמוע דעת חכמי בית המדרש.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מיוחס לראב"ע ומקובלני מרבותי כי שיכור חיברו

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' נובמבר 29, 2011 9:46 pm

עיין עוד בדאצ'ה, מאמר בעד ומאמר נגד.

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: מיוחס לראב"ע ומקובלני מרבותי כי שיכור חיברו

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ג' נובמבר 29, 2011 10:57 pm

אפשר קישור?

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מיוחס לראב"ע ומקובלני מרבותי כי שיכור חיברו

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' נובמבר 30, 2011 12:23 am

כתובת אתר דאצ'ה:

http://www.datshe.co.il/

חוקר
הודעות: 282
הצטרף: א' יולי 24, 2011 3:44 pm

Re: מיוחס לראב"ע ומקובלני מרבותי כי שיכור חיברו

הודעהעל ידי חוקר » ד' נובמבר 30, 2011 10:37 am

בסוף המאמר של ר' יעקב שמואל שפיגל באר ישראל (שהובא לעיל בקישור לה"ב) מבאר את הפיוט, ומופיע שם כדלהלן:
ללא שם.JPG
ללא שם.JPG (51.16 KiB) נצפה 3862 פעמים

לענ"ד הפירוש פשוט יותר,המשבחים את היין נהגו יחד עם זה לגנות שתית מים (כמו בשיר הידוע 'ככלות ייני' ובפיוט המופרך המובא במחז"ו למעריב לפורים שכותב על "המים המאררים" ואף בדורות האחרונים בשיר 'משקה י"ש' שב'השיר והשבח').
לכן אומר: מקולות מים רבים תצילנה אזניכם, כלומר, מאסו בשתית מים, עד שאפילו קול זרימתם בלבד יחריד את אזניכם, אלא דוקא וכל משרת דם ענבים לא ימוש מפיכם.

אברשע
הודעות: 32
הצטרף: א' נובמבר 20, 2011 2:54 pm

Re: מיוחס לראב"ע ומקובלני מרבותי כי שיכור חיברו

הודעהעל ידי אברשע » ד' נובמבר 30, 2011 11:03 am

מקולות מים רבים תצילנה אזניכם

ואני חשבתי לפרש באופן פשוט יותר מקולות מים רבים, כלומר, מן האומות, להינצל.

ע"פ מה שפירש רש"י על הפסוק מקולות מים רבים אדירים משברי ים וגו'.

חוקר
הודעות: 282
הצטרף: א' יולי 24, 2011 3:44 pm

Re: מיוחס לראב"ע ומקובלני מרבותי כי שיכור חיברו

הודעהעל ידי חוקר » ד' נובמבר 30, 2011 11:10 am

אברשע כתב:מקולות מים רבים תצילנה אזניכם

ואני חשבתי לפרש באופן פשוט יותר מקולות מים רבים, כלומר, מן האומות, להינצל.

ע"פ מה שפירש רש"י על הפסוק מקולות מים רבים אדירים משברי ים וגו'.

השאלה היא כיצד זה מתקשר לכאן, לפי מה שביארתי זה ממש משתלב, בנוסף תצילנה אזניכם אין פירושו להנצל.

אברשע
הודעות: 32
הצטרף: א' נובמבר 20, 2011 2:54 pm

Re: מיוחס לראב"ע ומקובלני מרבותי כי שיכור חיברו

הודעהעל ידי אברשע » ד' נובמבר 30, 2011 11:39 am

לדעתי עדיף לפרשו על המקורות מאשר לומר שמעצמו כתב כל זה.

וראה כמה וכמה פעמים שכתוב מים ורש"י מפרשו על האומות, כן הוא גם באיכה ג,נ"ד שיר השירים ח,ז תהלים לב,ו ועוד.
ואפשר יש לומר בזה מקולות, כלומר, הצרות, ועל זה אמר תצילנה אזניכם, על דרך הפיוט.

חוקר
הודעות: 282
הצטרף: א' יולי 24, 2011 3:44 pm

Re: מיוחס לראב"ע ומקובלני מרבותי כי שיכור חיברו

הודעהעל ידי חוקר » ד' נובמבר 30, 2011 12:12 pm

גם פשט הכתוב הוא מן המקורות,
ובשום אופן אין לפרש "תצילנה אוזניכם" שתנצלו, לא בדרך פשט לא בדרך פיוט, ולא בשום דרך.

והעיקר צריך קשר לענין, ובעצם אם תשים לב בקטע הקודם כותב המחבר אותו דבר בסגנון שונה
הקולות יחדלון בעת ניסוך המים / בבית היין נלין בכל יום פעמיים.
וכאן גם בחוברת הנ"ל פירש שמדבר בגנות המים ובשבח היין.

אברשע
הודעות: 32
הצטרף: א' נובמבר 20, 2011 2:54 pm

Re: מיוחס לראב"ע ומקובלני מרבותי כי שיכור חיברו

הודעהעל ידי אברשע » ד' נובמבר 30, 2011 12:20 pm

גם אני כמוך מפרש שתצילנה אזניכם קאי על הקולות, אך לדעתי קולות מים רבים, כוונתו, הצרות הבאות מן האומות, ועל זה ממשיך ואומר, תצילנה אזניכם.

איש שלום
הודעות: 109
הצטרף: א' נובמבר 20, 2011 2:46 pm

Re: מיוחס לראב"ע ומקובלני מרבותי כי שיכור חיברו

הודעהעל ידי איש שלום » ד' נובמבר 30, 2011 2:21 pm

אברשע כתב:מקולות מים רבים תצילנה אזניכם
ואני חשבתי לפרש באופן פשוט יותר מקולות מים רבים, כלומר, מן האומות, להינצל.
ע"פ מה שפירש רש"י על הפסוק מקולות מים רבים אדירים משברי ים וגו'.

פירושך אבריימל'ה רחוק ודחוק למדי, והפירוש של חוקר הוא בלי ספק בגדר נכרים דברי אמת, הפלא ופלא. וצריך לשלוח לד"ר שפיגל, בודאי יחזור בו מפירושו הדחוק גם כן.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 430 אורחים