מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פיענוח ר"ת בספר יוסף תהלות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

פיענוח ר"ת בספר יוסף תהלות

הודעהעל ידי חקר » ש' דצמבר 10, 2011 10:00 pm

להלן קטע מתוך פירושו של החיד"א לתהלים - יוסף תהלות מזמור ל': ורמז דהנרות הם מ"ד כמספר לדו"ד, וכמשז"ל והביאו הרב כנסת הגדולה 'נחמד למראה' נחמד ר"ת נר חנוכה מ"ד.
המילים: וכמשז"ל והביאו הרב כנסת הגדולה אין להם מובן. מעיון בכנסת הגדולה או"ח סי' תרע"ה מתברר שהרמז הנ"ל מקורו בשלטי הגבורים שבהגהות מרדכי פרק במה מדליקין, וא"כ יתכן שהחיד"א כתב ר"ת וכמשלה"ג ובדפוס נתחלף ל-וכמשז"ל.
אגב, יש שהוסיפו על הרמז הנ"ל, שנרות חנוכה הרמוזים בתיבת 'נחמד' הם רק 'למראה', לפי שאין לנו רשות להשתמש בהם אלא לראותם בלבד.

חיימקה
הודעות: 1309
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: פיענוח ר"ת בספר יוסף תהלות

הודעהעל ידי חיימקה » ש' דצמבר 10, 2011 10:29 pm

נ.ב.וישנם המוסיפים "וטוב למאכל" היינו וט"ו בשבט למאכל וכמובא במ"ב סי' קלא ס"ק לא שנוהגים האשכנזים להרבות אז במיני פירות של אילנות -ומקורו קדום מהתיקון יששכר כמובא במג"א
נערך לאחרונה על ידי חיימקה ב ג' דצמבר 13, 2011 12:39 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15697
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: פיענוח ר"ת בספר יוסף תהלות

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' דצמבר 10, 2011 10:33 pm

חקר כתב:להלן קטע מתוך פירושו של החיד"א לתהלים - יוסף תהלות מזמור ל': ורמז דהנרות הם מ"ד כמספר לדו"ד, וכמשז"ל והביאו הרב כנסת הגדולה 'נחמד למראה' נחמד ר"ת נר חנוכה מ"ד.
המילים: וכמשז"ל והביאו הרב כנסת הגדולה אין להם מובן. מעיון בכנסת הגדולה או"ח סי' תרע"ה מתברר שהרמז הנ"ל מקורו בשלטי הגבורים שבהגהות מרדכי פרק במה מדליקין, וא"כ יתכן שהחיד"א כתב ר"ת וכמשלה"ג ובדפוס נתחלף ל-וכמשז"ל.
כבר ידוע שלא כותבים ר"ת בלתי שכיחים כך שיש להוריד מעל הפרק לכאורה את האפשרות של כמשלה"ג, אבל נראה יותר שכונתו כמו שאמרו ז"ל.

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: פיענוח ר"ת בספר יוסף תהלות

הודעהעל ידי חקר » ש' דצמבר 10, 2011 10:42 pm

חיימקה, עיין בשלטה"ג שבהגהות מרדכי ולא שברי"ף.
איש ספר, איך כמו שאמרו ז"ל מתחבר עם והביאו הרב כנסת הגדולה???

ערער בערבה
הודעות: 494
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

Re: פיענוח ר"ת בספר יוסף תהלות

הודעהעל ידי ערער בערבה » א' דצמבר 11, 2011 2:04 am

חקר כתב:איך כמו שאמרו ז"ל מתחבר עם והביאו הרב כנסת הגדולה???

ערוך חיפוש קצר באוצר על המילים 'אמרו ז"ל והביאו' [או בוריאציות דומות] ובטוחני שתסתלק תמיהתך.

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: פיענוח ר"ת בספר יוסף תהלות

הודעהעל ידי חקר » א' דצמבר 11, 2011 4:53 pm

כנראה שדברי היו מידי סתומים על כן אפרש שיחתי.
א. הר"ת וכמשז"ל הם תחילת רמז חדש בדברי החיד"א שאינו שייך למשפט הקודם, אי לכך אין אפשרות לפתוח את הר"ת וכמו שאמרו ז"ל, שהרי זו לא ראיה למה שקדם.
ב. החיד"א כותב על ה-וכמשז"ל ש-הביאו הרב כנסת הגדולה, אם כן תיבת 'והביאו' מתייחסת למפרש מסויים שהזכיר תחילה, ודבר זה לא שייך על וכמו שאמרו ז"ל.
ג. מה יש לדון אם החיד"א מציין שהעתיק רמז זה מכנסת הגדולה ושם מפורש שהמקור הוא שלטי הגבורים, ברור שאין נדון אם יש טעות סופר, אלא מהי הטעות.
יתכן שאם מישהו יעלה לכאן את הקטע המדובר מיוסף תהלות ובצמוד את הקטע מכנה"ג סי' תרע"ה הדברים יהיו יותר ברורים, לי אין ידע לעשות זאת.
אשמח לשמוע אפשרויות נוספות לבירור הנושא הנחוץ לי לציון מראה מקום.

ערער בערבה
הודעות: 494
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

Re: פיענוח ר"ת בספר יוסף תהלות

הודעהעל ידי ערער בערבה » א' דצמבר 11, 2011 7:13 pm

חקר כתב:ב. החיד"א כותב על ה-וכמשז"ל ש-הביאו הרב כנסת הגדולה, אם כן תיבת 'והביאו' מתייחסת למפרש מסויים שהזכיר תחילה, ודבר זה לא שייך על וכמו שאמרו ז"ל.


ערוך חיפוש קצר באוצר על המילים 'אמרו ז"ל והביאו' [או בוריאציות דומות] ובטוחני שתסתלק תמיהתך.

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: פיענוח ר"ת בספר יוסף תהלות

הודעהעל ידי חקר » א' דצמבר 11, 2011 8:16 pm

גם שאר התמיהות יסתלקו?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: פיענוח ר"ת בספר יוסף תהלות

הודעהעל ידי יאיר » א' דצמבר 11, 2011 10:14 pm

כאן פתחו הר"ת:
http://www.otzar.org/aspcrops/85765_77_ ... 122011.asp

שלטי הגיבורים:
http://www.otzar.org/aspcrops/142554_10 ... 122011.asp

ולא יתכן שכונתו ל"רבותינו" - שם כולל לגדולים הרבה?! (כמובא כאן):
http://www.otzar.org/aspcrops/145076_45 ... 122011.asp

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: פיענוח ר"ת בספר יוסף תהלות

הודעהעל ידי חקר » ב' דצמבר 12, 2011 10:17 pm

ערער בערבה כתב:
חקר כתב:איך כמו שאמרו ז"ל מתחבר עם והביאו הרב כנסת הגדולה???

ערוך חיפוש קצר באוצר על המילים 'אמרו ז"ל והביאו' [או בוריאציות דומות] ובטוחני שתסתלק תמיהתך.

החלטתי בכל זאת לנסות את עצתך, ומלבד ספרים המצטטים קטע זה עצמו, לא נמצא כדבר הזה כלל!!!

ערער בערבה
הודעות: 494
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

Re: פיענוח ר"ת בספר יוסף תהלות

הודעהעל ידי ערער בערבה » ב' דצמבר 12, 2011 10:50 pm

אל נא תוציא לעז על האוצר...
חפש: +חז"ל-והביאו

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: פיענוח ר"ת בספר יוסף תהלות

הודעהעל ידי חקר » ב' דצמבר 12, 2011 11:02 pm

אכן חיפשתי על המקרה הספציפי הזה - וכמשז"ל או וכמו שאמרו ז"ל, ולמעשה זה עיקר הנדון אם אפשר לפענח ר"ת אלו כך, ולא סתם אם שייך והביאו בצמוד לחז"ל.

ערער בערבה
הודעות: 494
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

Re: פיענוח ר"ת בספר יוסף תהלות

הודעהעל ידי ערער בערבה » ב' דצמבר 12, 2011 11:20 pm

חפש כמה פעמים יש: אמרו חז"ל והביאו רש"י.

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: פיענוח ר"ת בספר יוסף תהלות

הודעהעל ידי הוגה » ה' דצמבר 15, 2011 1:12 pm

חקר כתב:להלן קטע מתוך פירושו של החיד"א לתהלים - יוסף תהלות מזמור ל': ורמז דהנרות הם מ"ד כמספר לדו"ד, וכמשז"ל והביאו הרב כנסת הגדולה 'נחמד למראה' נחמד ר"ת נר חנוכה מ"ד.
המילים: וכמשז"ל והביאו הרב כנסת הגדולה אין להם מובן. מעיון בכנסת הגדולה או"ח סי' תרע"ה מתברר שהרמז הנ"ל מקורו בשלטי הגבורים שבהגהות מרדכי פרק במה מדליקין, וא"כ יתכן שהחיד"א כתב ר"ת וכמשלה"ג ובדפוס נתחלף ל-וכמשז"ל.
אגב, יש שהוסיפו על הרמז הנ"ל, שנרות חנוכה הרמוזים בתיבת 'נחמד' הם רק 'למראה', לפי שאין לנו רשות להשתמש בהם אלא לראותם בלבד.

ג"א מצטרף להנ"ל ודברי טעם הם.
רק להשערתי החיד"א כתב "וכמ"ש שה"ג".
כי אין דרך להשתמש בר"ת בלתי שכיחים כנזכר.
כמו"כ חפש ומצא שהחיד"א כשכותב שה"ג בר"ת כותב "שה"ג" ולא "שלה"ג".

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: פיענוח ר"ת בספר יוסף תהלות

הודעהעל ידי חקר » ה' דצמבר 15, 2011 1:44 pm

צודק ר' הוגה, אולי יותר קרוב שהחיד"א כתב כשה"ג או כש"ג בתיבה אחת, כך זה יותר קרוב להתהפך לכמשז"ל.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 244 אורחים