מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

השלחן ערוך נכתב ברוח הקודש?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

השלחן ערוך נכתב ברוח הקודש?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' דצמבר 14, 2011 5:02 pm

שמעתי שאפשר לפרש דברי השלחן ערוך נגד דבריו בבית יוסף וכן עשו כמה פוסקים
כיון שהשלחן ערוך נכתב ברוח הקודש ומכאן ואילך יכול כל אחד לפרש הדברים לפי הבנתו

מי אומר זאת?
האם יש הסברים נוספים לפירוש דברי השלחן ערוך נגד מה שנראית דעתו בבית יוסף?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: השלחן ערוך נכתב ברוח הקודש?

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' דצמבר 14, 2011 5:19 pm

בנוגע לסתירות בין שו"ע לבית יוסף (לא בדיוק הנושא שאתה מחפש), כתב על כך בחריפות בן הדור שלאחרי הב"י, ר' שמואל משער אריה, בהגהותיו שנדפסו בספרו של מ' בניהו, יוסף בחירי.
לענין שהשו"ע נכתב ברוח הקודש, עי' מש"כ הגרי"ח סופר בספרו 'ברית יעקב' (מצוי באוצר).

בולס שקמים
הודעות: 5
הצטרף: ה' פברואר 03, 2011 2:42 pm

Re: השלחן ערוך נכתב ברוח הקודש?

הודעהעל ידי בולס שקמים » ד' דצמבר 14, 2011 9:27 pm

תומים קיצור תקפו כהן (סימן כה)

ירושלמי
הודעות: 366
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 9:58 pm

Re: השלחן ערוך נכתב ברוח הקודש?

הודעהעל ידי ירושלמי » ד' דצמבר 14, 2011 11:34 pm

המאמר הבא נכתב ע"י ידידי הרב ח. צבי שפירא, ופורסם בירחון אסופות - ניסן תש"ע. הוא מוגש כאן באדיבות הכותב שיחי':

"לא תמחוק קדמאה אע"ג דלאו קושטא איהו, דיקריה דקב"ה סליק מיניה"

האם ניתן ליישב את פסקי מרן גם במקום שהוא עצמו חזר בו?


על חיבוריו של מרן, ה'בית יוסף' וה'שולחן ערוך' אין צורך להכביר במילים; הם הוכרו בכל תפוצות ישראל כספרי לימוד ופסק, ומבלעדיהם איש לא ירים ידו ורגלו. בשורות אלו נעמוד על יחס מיוחד להם זכו הספרים אצל רבותינו הפוסקים, הנוקטים כי סיעתא דשמיא מיוחדת ליותה את מרן בכתיבת החיבורים, כי היכי שלא תצא תקלה על ידו. מהם נלמד, כי לעיתים ניתן לפלפל וליישב את דברי מרן באופנים שאף הוא לא העלה על דעתו, וגדולה מזו – גם במקרים בהם הוא עצמו חזר בו, עדיין ישוב דבריו נכון וקיים, שכן משמים סבבו שיצאו דבריו מכוונים ואמיתיים.

ראש וראשון המדברים בענין זה הוא רבינו יהונתן איבשיץ זצוק"ל הכותב (אורים ותומים, קיצור תקפו כהן סי' קכ"ד): "קיימו וקבלו חכמי הדור לשמור ולעשות ככל האמור במטבע הקצר שלחן ערוך והגהות הרמ"א, ולדעתי אין ספק כי הכל בכתב מיד ה' השכיל על ידם. כי קושיות רבות שהקשו עליהם האחרונים ותירצו בדרך חריף ועמוק, וכמו"כ כללו במתק וקוצר לשונם דינים הרבה, ולאין ספק שלא כיוונו להכל, כי איך היה אפשר לרוב המלאכה... רק רוח ה' נוססה בקרבם להיות לשונם מכוון להלכה בלי כוונת הכותב וחפץ ה' בידם הצליח".

הגאון רבי דוד פרידמן מקרלין זצ"ל כותב אף הוא (שו"ת שאילת דוד קונטרס דרכי הוראה מאמר א') על מרן,"אשר הוא גברא דאסכים שמיא על ידיה... ואנוכי הכותב ראיתי הרבה דינים אשר בספרו בית יוסף לא בא למסקנת הענין בדין זה, ועם כל זה בשלחנו הטהור נשמרו רגליו מלכד והורה כהלכה וכתורה".

דוגמא ממשית לכך מצאנו ב'משנה למלך' (פ"א מהל' סוטה ה"ג) התמה על מרן בבית יוסף (אה"ע סי' קכ"ח) בישוב מסויים שכתב בד' הרמב"ם. המל"מ, מתוך חששו לכבוד מרן, לא מפרט את תמיהתו, ורק רומז לה בכתבו "וההיא דספ"ב דסוטה שכתב מרן ז"ל לא שייכא כלל לנדון דנן, וכבוד אלקים הסתר דבר".
בא החיד"א, (שם הגדולים ערך בדק הבית) ומגלה כי ב'בדק הבית' מחק מרן את דבריו בב"י הנ"ל, לאמור: צדקה השגת המל"מ, רק שנעלמו ממנו דברי מרן השב גם הוא ומוחק את דבריו.
אלא שהחתם סופר לא נחה דעתו מכך. בשו"ת שלו (אה"ע סי' ק"ב), מתייחס הוא לדברי המל"מ הללו, ולעומתו הוא נענה "ואני אומר כבוד מלכים חקור דבר וכו', ונמצאו דברי מהר"י קארו ז"ל בשני ספריו מכוונים, ואם אולי הרב בית יוסף לא כיוון לזה, מכל מקום האלוקים אנה לידו להמתיק בלשון קולמוסו שיהיה אותו הצדיק ניצל מאותה השגיאה, כי כן ארחות נותן התורה ית"ש עם כל עוסקי תורתו לשמה להכחיד תחת לשון קולמסם רווח והצלה משגיאותינו ואם יתורצו בדוחק, עכ"פ לא תצא תקלה מתחת ידם".

התבטאויות דומות נרשמות גם ע"י הט"ז (יו"ד סי' קל"ד סק"א), "רמ"א ז"ל הקשה שדברי השו"ע סותרין זא"ז... ולענ"ד נראה שדברי השו"ע נכונים, ואילו לא כתבן ראויים הם להכתב.. וקורא אני בזה על השו"ע סוד ה' ליראיו". הסדרי טהרה (יו"ד סי' קפ"ז סק"ט) כותב, "ובזה דברי הב"י נכונים... ואף שדחוק מאד שהב"י כיון לזה ולא יפרש דבריו, מ"מ איסתעייא מילתא שלא יאונה לצדיק כל און".

אף ה'גדול' – רבי ירוחם פרלמן זצ"ל – ממינסק כותב (שו"ת אור גדול סי' כ"ז ד"ה אמנם), "אמנם באמת אף שהב"י לא כיון לזה ולא ידע מהפוסקים האוסרים שהרי לא הביאם בספרו בית יוסף, עם כל זה רוח ה' נוססה אצל הרב המשביר לכל בית ישראל לכוין להלכה אף שלא כיון לזה".

בספרו "ברית יעקב" (סימן מ"א), מביא הגאון רבי יעקב חיים סופר שליט"א, מגדולי הבקיאים בספרי מרן, שיטותיו וכללי הפסיקה בספריו – את דברי המגיד (פר' ויקהל), המשמיע באזנו כי האי גוונא: "ובההיא דצפורן שפירשת וכתבת שני דרכים, חייך דקב"ה חיך בפלפולא דילך, אבל אורחא בתראה הוא ברירו דמילה, ומכל מקום לא תמחוק קדמאה אע"ג דלאו קושטא איהו, דיקריה דקב"ה סליק מיניה". המגיד מציין זאת גם בהקשר ליישובו של מרן את שיטת הרמב"ם, "ומאי דפלפלת במילי ד'משה ברירי' בההוא ענינא יאות כוונת, והנהו תלת תירוצים דתרצת אליביה, תירוצא בתרא לאו קושטא, ומ"מ לא תמחוק יתיה דיקריה דקב"ה סליק בפלפולא".
נערך לאחרונה על ידי ירושלמי ב ה' דצמבר 15, 2011 12:05 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

צh33
הודעות: 472
הצטרף: א' אוקטובר 02, 2011 12:20 pm

Re: השלחן ערוך נכתב ברוח הקודש?

הודעהעל ידי צh33 » ה' דצמבר 15, 2011 12:04 am

לכאורה כל ההתבטאויות הנ"ל רק אחרי שכבר מצאנו איזה תירוץ לשו"ע. ודו"ק.

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: השלחן ערוך נכתב ברוח הקודש?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' דצמבר 15, 2011 12:06 am

יישר כוח

עכשיו אשאל הפוך:
האם אי מי מהפוסקים דוחה את פירוש חבירו בטענה שלא מסתבר שלזה הש"ע התכוון? דלפי זה נמצא שדחיה כזו אינה דחיה
וברור שמשתמשים בב"י להבין הש"ע וכדחזינן במג"א כל העת, אך האם כשפוסק מבאר הש"ע בצורה מסויימה מחמת קושיות האם גם אז דוחים אותו בטענה שאי"ז כוונת מרן

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: השלחן ערוך נכתב ברוח הקודש?

הודעהעל ידי הוגה » ה' דצמבר 15, 2011 12:41 pm

היא שיחתי כתב:שמעתי שאפשר לפרש דברי השלחן ערוך נגד דבריו בבית יוסף וכן עשו כמה פוסקים
כיון שהשלחן ערוך נכתב ברוח הקודש ומכאן ואילך יכול כל אחד לפרש הדברים לפי הבנתו

מי אומר זאת?
האם יש הסברים נוספים לפירוש דברי השלחן ערוך נגד מה שנראית דעתו בבית יוסף?

גם אם תצא בת קול ותאמר שהש"ע נכתב ברוח הקודש, אי"ז נפק"מ לכלום, כי מה זה אומר "רוח הקודש"?
אי"ז לענ"ד אלא ביטוי לומר את הס"ד הגדולה שליוותה אותו, ותו לא.

בין כך ובין כך, הפוסקים כגון הט"ז והמ"א וכו' לא בהכרח תמיד באים לפרש דעתו האישית של בעל הש"ע,
אלא פעמים רבות מבארים הדין כמות שהוא מצד עצמו, ואף לדעתם עצמם לא לכך נתכוין הש"ע. אלא שבאים לבאר הדין.

אם אתה מחפש להבין את דעתו האישית של הב"י, היא מונחת בב"י כמובן, (רק שלא תמיד היא מובררת בודאי),
אם אתה מחפש להבין את טעם ההלכה הכתובה בש"ע כמות שהיא בלי קשר לדעת הב"י עצמו, זכותך לבאר כמות שתרצה.

היא שיחתי כתב:עכשיו אשאל הפוך:
האם אי מי מהפוסקים דוחה את פירוש חבירו בטענה שלא מסתבר שלזה הש"ע התכוון? דלפי זה נמצא שדחיה כזו אינה דחיה
וברור שמשתמשים בב"י להבין הש"ע וכדחזינן במג"א כל העת, אך האם כשפוסק מבאר הש"ע בצורה מסויימה מחמת קושיות האם גם אז דוחים אותו בטענה שאי"ז כוונת מרן

שוב כנ"ל, הפוסק יכול לטעון שאין כך ההבנה הנכונה בדעת הב"י, אבל עכ"פ אף לדעתו הבנה זו יכולה להיות נכונה מצד עצמה ולא בדעת הב"י

איסתרא בלגינא
הודעות: 441
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: השלחן ערוך נכתב ברוח הקודש?

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » ו' דצמבר 16, 2011 2:24 pm

יש בר' יהונתן אייבשיטץ בא' מספריו (איני זכור היכן) שבודאי לא יתכן שכוונו השו"ע ורמ"א לכל הדקדוקים שהעמיסו האחרונים בדבריהם אלא שרוה"ק מסייעתם.

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: השלחן ערוך נכתב ברוח הקודש?

הודעהעל ידי יתר10 » ש' דצמבר 17, 2011 7:09 pm

איסתרא בלגינא כתב:יש בר' יהונתן אייבשיטץ בא' מספריו (איני זכור היכן) שבודאי לא יתכן שכוונו השו"ע ורמ"א לכל הדקדוקים שהעמיסו האחרונים בדבריהם אלא שרוה"ק מסייעתם.

בולס שקמים כתב:תומים קיצור תקפו כהן (סימן כה)

חבר
הודעות: 49
הצטרף: א' יוני 20, 2010 4:37 pm

Re: השלחן ערוך נכתב ברוח הקודש?

הודעהעל ידי חבר » ש' דצמבר 17, 2011 7:21 pm

לעומת זה דעת רוב נו"כ השו"ע שבכ"מ שיש להם קושיא, ה"ה דוחים את דעתו מן ההלכה, וע"כ שלא ס"ל שהוא מרוה"ק , או שעכ"פ לא בשמים היא.

איסתרא בלגינא
הודעות: 441
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: השלחן ערוך נכתב ברוח הקודש?

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » ש' דצמבר 17, 2011 7:28 pm

חבר כתב:לעומת זה דעת רוב נו"כ השו"ע שבכ"מ שיש להם קושיא, ה"ה דוחים את דעתו מן ההלכה, וע"כ שלא ס"ל שהוא מרוה"ק , או שעכ"פ לא בשמים היא.


כולל מהר"י אייבשיטץ בעצמו, ואין לכך כל קשר לענין רוה"ק כמובן.
נערך לאחרונה על ידי איסתרא בלגינא ב ד' דצמבר 28, 2011 1:25 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

המצפה לישועה
הודעות: 65
הצטרף: א' דצמבר 11, 2011 11:14 am

Re: השלחן ערוך נכתב ברוח הקודש?

הודעהעל ידי המצפה לישועה » ש' דצמבר 17, 2011 9:50 pm

שמעתי ממו"ר בישי"ק ששמע מהגרש"ז אויירבך זצ"ל שפעם ביאר את דברי הרמבם שלא כהבית יוסף ונתן טעם לזה
שאף שפירש הב"י את דברי הרמב"ם בדוחק אנו נפרש את דבריו בדרך אחרת מבוארת יותר. שהב"י כיון שכתב להלכה וראה שדעת רוב הפוסקים אינה כהרמב"ם העמיס בדבריו כדברי רוב הפוסקים אף שאין נראה כך מפשטות לשונו, כיון שדבריו נכתבו ברוח הקדש ובודאי לא טעה בלשונו ולכן אפשר להעמיס בלשונו גם מה שאינו לפי פשטות לשונו, אבל אנו שבאים ללמוד את הסוגיא ורוצים להבין דברי הרמב"ם עצמו שומה עלינו להבין את כוונת הרמבם עצמו. ע"כ.

הלמד מכל אדם
הודעות: 97
הצטרף: ב' יולי 25, 2011 4:55 pm

Re: השלחן ערוך נכתב ברוח הקודש?

הודעהעל ידי הלמד מכל אדם » ש' דצמבר 17, 2011 10:35 pm

איני מצליח להבין כונת האחרונים שהשו"ע נכתב ברוה"ק ומשום שהוא ספר פסק לכלל ישראל וע"כ אין בו טעות , וע"כ יש להעמיס בדבריו כונות אחרות ואפי' שלא כיון לזה הב"י,
הרי עד שבא התומים ופירשו באופן זה, היה הפסק לכלל ישראל באופן הפשוט, וא"כ איך נכשלו בו כלל ישראל למשך כל תקופה זו?

ירושלמי
הודעות: 366
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 9:58 pm

Re: השלחן ערוך נכתב ברוח הקודש?

הודעהעל ידי ירושלמי » ש' דצמבר 17, 2011 11:07 pm

יתר10 כתב:
איסתרא בלגינא כתב:יש בר' יהונתן אייבשיטץ בא' מספריו (איני זכור היכן) שבודאי לא יתכן שכוונו השו"ע ורמ"א לכל הדקדוקים שהעמיסו האחרונים בדבריהם אלא שרוה"ק מסייעתם.

בולס שקמים כתב:תומים קיצור תקפו כהן (סימן כה)

ירושלמי כתב:ראש וראשון המדברים בענין זה הוא רבינו יהונתן איבשיץ זצוק"ל הכותב (אורים ותומים, קיצור תקפו כהן סי' קכ"ד): "קיימו וקבלו חכמי הדור לשמור ולעשות ככל האמור במטבע הקצר שלחן ערוך והגהות הרמ"א, ולדעתי אין ספק כי הכל בכתב מיד ה' השכיל על ידם. כי קושיות רבות שהקשו עליהם האחרונים ותירצו בדרך חריף ועמוק, וכמו"כ כללו במתק וקוצר לשונם דינים הרבה, ולאין ספק שלא כיוונו להכל, כי איך היה אפשר לרוב המלאכה... רק רוח ה' נוססה בקרבם להיות לשונם מכוון להלכה בלי כוונת הכותב וחפץ ה' בידם הצליח".

כוכב
הודעות: 45
הצטרף: ג' דצמבר 27, 2011 1:46 am

Re: השלחן ערוך נכתב ברוח הקודש?

הודעהעל ידי כוכב » ד' דצמבר 28, 2011 6:05 am

מעניין שמעין זה מביאים גם בשם ר' יעקב עמדין, במור וקציעה מהד' מכון ירושלים ע' תקנ"ג מעתיק ח"א מסידורו' 'עמודי שמים' הל' שופר: "דבר נפלא קרה בטוש"ע בסימניו, שנזדמנו דיני שופר בסימן השוה עם גימטריא שלו (תקפ"ו) ואעפ"י שלא נתכוין מרן המחבר לכך, מכל מקום נפל האמת באמת להראות כי מן השמים הכימו על ידו לפי שעשה חיבורו לשם שמים, וכל מה העוסקים במלאכת שמים לשמה מראים להם סימן טוב מה שלא עלה על דעתם". (לא מצאתי ציטוט זה בסידור עמודי שמים צילום דפו"ר בדיני שופר, וכן לא בסידור בית יעקב, אך העתקתיו, כי באם נכון הדבר הרי לנו איחוד דעות מפליא של שני ברי פלוגתא קשים ביותר. איחוד הקצוות)

שבטיישראל
הודעות: 1848
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: השלחן ערוך נכתב ברוח הקודש?

הודעהעל ידי שבטיישראל » ד' דצמבר 28, 2011 6:29 am

אם זכרוני אינו מטעני דומני שהרה"ק בעל ישמח משה זיע"א [?] כותב באיזשהו מקום שכל הספרים עד המהרש"א נכתבו ברוח הקודש

כוכב
הודעות: 45
הצטרף: ג' דצמבר 27, 2011 1:46 am

Re: השלחן ערוך נכתב ברוח הקודש?

הודעהעל ידי כוכב » ד' דצמבר 28, 2011 6:46 am

כבר כתב כן בספר שארית ישראל למהרי"ד מווילעדניק – דרוש לסוכות ע"פ פרד"ס מאמר א' בתחילתו,"בשם הריב"ש שכל החיבורים שהיו עד המהרש"א ועד בכלל היו ברה"ק וכיון שהוא ברוה"ק הוא תורה עצמה, ואמר שרק הגילוי הוא ע"י רוה"ק אבל כיון שנתגלה ונעשה תורה באמת תורה בעצם גבוה יותר מרוה"ק, וכיון שהוא תורה אפשר לפרש ע"פ פרד"ס".(וע"ע בלקוטי שיחות חכ"ג ע' 40 הערה 76. ובאגרות-קודש כ"ק אדמו"ר (מליובאוויטש) זי"ע ח"כ ע' קל.)

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: השלחן ערוך נכתב ברוח הקודש?

הודעהעל ידי הוגה » ד' דצמבר 28, 2011 11:20 am

אולי מע"כ הנכבדים המצטטים כאן לשונות בענין ספרים שנכתבו ברוח הקודש וכו',
יואילו לבאר לתם כמוני ודכוותי, בצורה ברורה, מה זה בכלל "רוח הקודש"? מה זה אומר?
מה זה "תורה עצמה"?
לפי מה ידעו החכמים לקבוע מה נכתב ב"רוח הקודש"? וכי לפי "רוח הקודש" שלהם עצמם...?
"שכל החיבורים שהיו עד המהרש"א ועד בכלל היו ברה"ק" - זה אומר שכל צורבא אפילו יניק בדור הראשונים וכו' שכתב חידו"ת הוא כתבם ב"רוח הקודש"? בזכות זה שהוא היה לפני המהרש"א?
"וכיון שהוא תורה אפשר לפרש ע"פ פרד"ס" - מה, לדוגמא אפשר לנו לבאר חידושי הרשב"א על הש"ס על דרך הפרד"ס? ואילו את חידושי רעק"א פנ"י או הרש"ש על הש"ס, בגלל שלא זכו להיות לפני המהרש"א אי אפשר לפרשם על דרך הפרד"ס?
התוכל לצאת לנו נפק"מ כל שהיא לכאן או לכאן בזה?
ואודה לאשר יאיר עיני.

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: השלחן ערוך נכתב ברוח הקודש?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' דצמבר 28, 2011 2:40 pm

אתה מעלה נושא מידי רחב
תפתח כמה אשכולות
א. מהי רוח הקודש וכמה סוגים יש של רוח הקודש
ב. איך אפשר לפרש נגלה בדרך הסוד
ג. מדוע יש חילוק בזה בין הדורות

כוכב
הודעות: 45
הצטרף: ג' דצמבר 27, 2011 1:46 am

Re: השלחן ערוך נכתב ברוח הקודש?

הודעהעל ידי כוכב » א' ינואר 01, 2012 9:10 am

כוכב כתב:כבר כתב כן בספר שארית ישראל למהרי"ד מווילעדניק – דרוש לסוכות ע"פ פרד"ס מאמר א' בתחילתו,"בשם הריב"ש שכל החיבורים שהיו עד המהרש"א ועד בכלל היו ברה"ק וכיון שהוא ברוה"ק הוא תורה עצמה, ואמר שרק הגילוי הוא ע"י רוה"ק אבל כיון שנתגלה ונעשה תורה באמת תורה בעצם גבוה יותר מרוה"ק, וכיון שהוא תורה אפשר לפרש ע"פ פרד"ס".(וע"ע בלקוטי שיחות חכ"ג ע' 40 הערה 76. ובאגרות-קודש כ"ק אדמו"ר (מליובאוויטש) זי"ע ח"כ ע' קל.)

שו"ר שכבר קדמוני בזה הרב י. מונדשיין http://www.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=7&t=530&hilit=%D7%A8%D7%95%D7%94+%D7%A7#p3103 וכמה דברים שנדונו שם שייכים גם לעניננו (ולשאלת הרב הוגה).

הנאמן בפקדונו
הודעות: 376
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 11:39 am

Re: השלחן ערוך נכתב ברוח הקודש?

הודעהעל ידי הנאמן בפקדונו » ג' פברואר 07, 2012 12:58 am

כוכב כתב:מעניין שמעין זה מביאים גם בשם ר' יעקב עמדין, במור וקציעה מהד' מכון ירושלים ע' תקנ"ג מעתיק ח"א מסידורו' 'עמודי שמים' הל' שופר: "דבר נפלא קרה בטוש"ע בסימניו, שנזדמנו דיני שופר בסימן השוה עם גימטריא שלו (תקפ"ו) ואעפ"י שלא נתכוין מרן המחבר לכך, מכל מקום נפל האמת באמת להראות כי מן השמים הכימו על ידו לפי שעשה חיבורו לשם שמים, וכל מה העוסקים במלאכת שמים לשמה מראים להם סימן טוב מה שלא עלה על דעתם". (לא מצאתי ציטוט זה בסידור עמודי שמים צילום דפו"ר בדיני שופר, וכן לא בסידור בית יעקב, אך העתקתיו, כי באם נכון הדבר הרי לנו איחוד דעות מפליא של שני ברי פלוגתא קשים ביותר. איחוד הקצוות)


זכורני שראיתי בשם מרן הפני מנחם זי"ע מגור, כי סך כל הסימנים שבשולחן ערוך בד' חלקיו (1705) עולה בגימ' כמנין "אורח חיים, יורה דעה, חשן משפט, אבן העזר". והוא פלא! ואמר שזה ראיה שאף חלוקת הסימנים נעשתה ברוח הקודש

חיימקה
הודעות: 1311
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: השלחן ערוך נכתב ברוח הקודש?

הודעהעל ידי חיימקה » ג' פברואר 07, 2012 1:39 am

הנאמן בפקדונו כתב:
זכורני שראיתי בשם מרן הפני מנחם זי"ע מגור, כי סך כל הסימנים שבשולחן ערוך בד' חלקיו (1705) עולה בגימ' כמנין "אורח חיים, יורה דעה, חשן משפט, אבן העזר". והוא פלא! ואמר שזה ראיה שאף חלוקת הסימנים נעשתה ברוח הקודש

מובא במקור ברוך לבעל הת"ת

בברכה המשולשת
הודעות: 14223
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: השלחן ערוך נכתב ברוח הקודש?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' פברואר 07, 2012 8:53 am

חיימקה כתב:
הנאמן בפקדונו כתב:
זכורני שראיתי בשם מרן הפני מנחם זי"ע מגור, כי סך כל הסימנים שבשולחן ערוך בד' חלקיו (1705) עולה בגימ' כמנין "אורח חיים, יורה דעה, חשן משפט, אבן העזר". והוא פלא! ואמר שזה ראיה שאף חלוקת הסימנים נעשתה ברוח הקודש

מובא במקור ברוך לבעל הת"ת


וכידוע, חלוקת הסימנים נעשתה ע"י רבינו יעקב בעל הטורים. וכמדומני, שראיתי שהגאון הרב נאמ"ן ס"ט שליט"א העיר על זה בהקדמה למהדורת המשנ"ב עם הערות חכמי ישיבת כסא רחמים.

חיימקה
הודעות: 1311
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: השלחן ערוך נכתב ברוח הקודש?

הודעהעל ידי חיימקה » ד' פברואר 08, 2012 8:06 pm

בברכה המשולשת כתב:
וכידוע, חלוקת הסימנים נעשתה ע"י רבינו יעקב בעל הטורים. וכמדומני, שראיתי שהגאון הרב נאמ"ן ס"ט שליט"א העיר על זה בהקדמה למהדורת המשנ"ב עם הערות חכמי ישיבת כסא רחמים.

לי ידוע שכותרות הסימנים נעשו בידי הב"י וכפי שכתבו הש"ך בחו"מ סי' שפו ס"ק ד ,והסמ"ע בסוף הקדמתו לחו"מ

בברכה המשולשת
הודעות: 14223
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: השלחן ערוך נכתב ברוח הקודש?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' פברואר 08, 2012 10:10 pm

חיימקה כתב:
בברכה המשולשת כתב:
וכידוע, חלוקת הסימנים נעשתה ע"י רבינו יעקב בעל הטורים. וכמדומני, שראיתי שהגאון הרב נאמ"ן ס"ט שליט"א העיר על זה בהקדמה למהדורת המשנ"ב עם הערות חכמי ישיבת כסא רחמים.

לי ידוע שכותרות הסימנים נעשו בידי הב"י וכפי שכתבו הש"ך בחו"מ סי' שפו ס"ק ד ,והסמ"ע בסוף הקדמתו לחו"מ


לא דברתי על הכותרות אלא על חלוקת הסימנים.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 211 אורחים