תולדות אדם כתב:והנה ברש"י לד, יא כתב: "כל שהגבול הולך מצפון לדרום הוא יורד והולך", וראיתי כאלו המפרשים שהצפון למעלה (כפי שנהוג במפות מאז המעבר לשיטה ההליוצנטרית), אך כמובן אין זה מתאים לדברי רש"י בשאמ"ק.
במאה ה-12 חל גידול במסחר הבין-לאומי, ואתו רבו ההפלגות של אוניות המסחר בדרכים בין-לאומיות. הימאים היו זקוקים למפות ניווט מדויקות כדי שיוכלו לנווט בקווים ישרים הקצרים מניווט לאורך החופים.
אבותיהם של מפות הניווט המדויקות היו תושביהן של שלוש ערי נמל מרכזיות באיטליה של התקופה - פיזה (החלוצה), גנואה (משפחת ויקונטי) וונציה. במאה ה-14 החלו לשרטט מפות כאלה גם בקטלוניה, שבספרד. בעיקר הצטיינו אנשי מיורקה, שחלק נכבד מהם היו יהודים ואנוסים.
המפות הימיות הוכנו למען הימאים ונקראו פורטאלנו (מדריך נמל). הן התבססו על ידע של הימאים. דבריהם שנרשמו בעבר - צורת קווי החוף, הערים ששוכנות לחוף לים, המרחקים - "תורגמו" עתה למערכת קוים ישרים, לפי כיווני שושנת הרוחות.
המפות התבססו בצורתן על השימוש הנרחב במצפן, ואיפשרו לנווט להשתמש רק במצפן ובנתונים על המרחק שעבר. המפות היו מדויקות יחסית: הן תיארו את קו החוף בדיוק רב בהרבה מהמפה של תלמי.
מלבד העובדה שהן איפשרו ניווט בטוח, היו המפות ניידות ואפשר היה לבחון אותן מול המקום שאותו תיארו, ולתקנן בהתאם.
מעתה נרשמו הקווים במפה בזכות ניסיונו המר והקשה של הימאי אשר פעם התנפצה ספינתו על סלעים ופעם אחרת הסתייע במתאר חוף כדי לנווט את דרכו לנמל המבוקש. המיתוס, המסורת או פירוש המלה הכתובה בכתבי הקודש שוב לא שימשו כנקודות מוצא למיפוי החופים, אם כי גם להם עדיין נשאר מקום בשולי המפה ובתוך היבשות.
המרשימות שבכל מפות העולם ששרדו מאותה תקופה הן אלה הנמצאות באטלס הקטלאני (1375), שיוצר בבית הספר לקרטוגרפיה בפלמה דה מיורקה (נשלטה על יד ארגון), בידי אברהם קרשקש. כשביקש מלך צרפת שארל החמישי ממלך ארגון העתק של מפת העולם הטובה ביותר שיש בידו, הוא קיבל את האטלס הקטלאני.
מפות פורטלאנו נועדו לסייע לנווט בים. הן אומנם היו מדויקות מהמפות של תלמי, אולם הן התעלמו מעקרונות המיפוי שהוא הציע ולא השתמשו, למשל, בקווי אורך ורוחב. במפות אלו לא באה לידי ביטוי העובדה כי כדור הארץ עגול, ולכן לא היה להן קנה מידה אחיד. אולם חסרונות אלו לא הפריעו למשתמשים בהן, כל עוד שטו בחופים המוכרים של הים התיכון ואירופה. מפות אלו תרמו רבות להתפתחות המיפוי המודרני. הנתונים שהופיעו בהן שולבו באמצע המאה ה-16 על ידי חלוצי המיפוי המודרני, מרקאטור ואורטליוס, במפות החדשות ששירטטו.
שמואל ברמה כתב:התשובה היא שאלה שכן בכדור המצב הוא לא שאיננו יודעים מה הראש. אלא שאין ראש.
תולדות אדם כתב:שמואל ברמה כתב:התשובה היא שאלה שכן בכדור המצב הוא לא שאיננו יודעים מה הראש. אלא שאין ראש.
כדור שאינו מתגלגל אלא עומד במקום קבוע ועומד על עמדו, האם לא שייך לומר שיש בו מעלה ומטה?
שמואל ברמה כתב:מבחינה אסטרונומית משמע יותר שהקטבים בראש.
אגב אעיר כיון דקדושת ארץ ישראל היא מתהום ארעא ועד רום רקיעא, למה לא תתפשט הקדושה גם על הקרקע שמעברו השני של העולם שמכוון ממש נגד ארץ ישראל, ואף אם נאמר דכיון שבדבר עגול הכל מכוון כנגד המרכז שבאמצע לכן גם הקדושה מתפשטת רק עד המרכז שבאמצע ולא יותר, אבל מ"מ לענין טומאה רצוצה שבוקעת ועולה עד לרקיע - גם לגובה כזה אשר משם אינו חוזר ונמשך כלל אחר הקרקע שלמטה - וגם בוקעת ויורדת עד התהום ויותר, וא"כ מנין שאין הטומאה בוקעת גם עד לרקיע שמצידו השני של כדור העולם, וכיון שבכל צד יש קברים שהם ניכרים וידועים תו הוה ליה קבוע דחשיב כמחצה על מחצה ואסור לכהנים לדרוך שם, וכמו שהק' הר"ש מקינון ז"ל דניחוש בכל דוכתי לנחל איתן ויהא אסור לחרוש ולזרוע, וכל התירוצים שנאמרו על קושיא זו לא שייכי כלל להכא, וגם קשה דניחוש נמי לקבר שמכוון כנגד המזבח וכההיא דגולגלתו של ארונה היבוסי, ומה טעם לא נאמר שגם בזה הטומאה בוקעת ועולה, ומנין לנו שלענין טומאה וכדומה רואין את העולם כשטח ישר מבלי להתחשב כלל עם זה שהעולם באמת עגול ככדור.
תולדות אדם כתב:כפי שכותב רש"י בהרבה מקומות וכן ישנם ראיות מפסוקים (כבר הזכרתי במ"א) המזרח הוא לפנים המערב לאחור דרום לימין ומערב לשמאל. והוא גם ברש"י בפרשתן (לד, טו).
והנה ברש"י לד, יא כתב: "כל שהגבול הולך מצפון לדרום הוא יורד והולך", וראיתי כאלו המפרשים שהצפון למעלה (כפי שנהוג במפות מאז המעבר לשיטה ההליוצנטרית), אך כמובן אין זה מתאים לדברי רש"י בשאמ"ק.
מה שהעליתי בדעתי לפרש, שכשמדובר בגבול א"י הרי הצפון גבוה יותר לכן ככל שהולכים לדרום יורדים, אבל זה נעלנ"ד קצת דחוק.
אשמח לקבל חומר בענין מאת החכמים.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 446 אורחים