בקובץ הנ"ל יש שמועה מפי הגאון הנ"ל, וסבורני כי מן הראוי לייחד עליה אשכול נפרד.
וכה נכתב שם (ספר "תפארת אבות" חלק ד' עמוד סז):
מדרש תלפיות. אמר לי מורי [א"ה: הגרא"י הנ"ל] שיש במדרש זה - שהוא ליקוטים מבעל שבט מוסר - הרבה דברים שאינם נכונים, והם מזוייפים.
ואמר לי מורי זה בהקשר למדרש שהביא הגר"ח קנייבסקי שליט"א דיש לגוי יותר שינים מיהודי, ואמר לי שאין כזה מדרש אלא במדרש הנ"ל והוא מזוייף. [ודרך אגב הוסיף מו"ר שיש מדרש שישראל כשהם מזקינים יש להם עוד שינים כדכתיב עוד ינובון בשיבה, וזה החילוק היחידי בשינים בין יהודי לגוי].
השתוממתי על דבר זה, "מדרש תלפיות" לר' אליהו הכהן האתמרי מאזמיר זצ"ל בעל "שבט מוסר" ו"מעיל צדקה" ועוד ועוד, הינו מקור נכבד מאוד להקדמות רבות ודרושי חכמים רבים במשך דורות, וכי באמת יש בו "זיופים"?
שלחתי את הדברים המובאים בשם הרב צוקר הנ"ל, לידיד יקר חכם אחד הי"ו, חוקר מעמיק בכתבי ר' אליהו הכהן האתמרי הכהן בפרט, וכה כתב לי:
א. הדברים מופיעים בספר 'מדרש תלפיות' ענף אברים ד"ה אמר המאסף קבלתי (דף יא סוף ע"ב קושטא ת"ף לערך [מהדורה ראשונה אך חלקית]; דף ט ע"ב אזמיר תצ"ז).
ב. "מזוייפים"? ודאי שאינם "מזוייפים", ר' אליהו הכהן האתמרי כותבם בדרך "קיבלתי", דהיינו שקיבלם מאחרים, והוא עצמו מקשה על קבלה זו קושיות! בנוסף לזה, בספרו מדרש תלפיות וביתר ספרי הרב כהן הראש זיע"א יש כמה וכמה דברים מחודשים, אבל ודאי שאינם מזוייפים. וכבר כתבו באחד מגליונות דאצ'ה בענין הסכמת הרב שואל ומשיב לספר מדרש תלפיות. ואכמ"ל.
ג. ולגופו של ענין: כדברי הרב מדרש תלפיות הנ"ל בענין השינים, כן נמצא בספר שם שמואל הנדפס בשנת תנ"ט (פרנקפורט דאדרה דף כ"ח ע"ג). כמו כן כתב ודן בנושא בספר זרע בירך שלישי (אחר שנת תצ"ה) דף ל"ב ע"ג: "... דיש חילוק בין עכו"ם לישראל לעכו"ם יש ל"ב שיניים ולישראל ל"א שיניים, ותמהו על זה כל המקובלים דראוי להיות להיפוך לישראל ל"ב שיניים כנגד ל"ב נתיבות החכמה ולעכו"ם ראוי שיחסר שן א' שלא להיות להם רק ל"א שיניים...". והביאו הגאון ר' חיים פאלאג'י זצ"ל בספרו חיים לראש על הגדת פסח פיסקא ח' דף י"ב ע"ב ובספרו עמודי חיים עמוד עבודה אות כ"ה דף ק"ד ע"ג. ככל האמור בדיבור זה רמז ר' יעקב ארגואיטי בספרו זכר עשות מערכת ש' אות קל"ו עמ' קנ"ט.