'אני אַעֲבִיר כל טובי על פניך' (שמות לג יט). אתה שאלת לי 'הודיעני נא את דרכיך וְאֵדָעֲךָ בְּשֵׁם' (שם, פסוק יג) , הדרך המובחר אשר אני חפץ בו, ושאלת לי: 'הראני נא את כבודך' (שם, פסוק יח) לדעת סוד העִקָר, ולהבחין מה צריך לו. דע לך, כי 'אני אעביר כל טובי על פניך', ותחזינה עיניך מִדת 'כל הטוב' וההנאה אשר יש לי, מכל מה שיש כח ויכולת ביד כל בריותי להטיב ולהנאות ולההנות אותי. וזהו הטוב אשר אעביר לפניך, כאשר השליח צבור מעוטף בציציותיו ולבוש עם התפילין שלו בראשו ובזרועו, וקורא בשם יי' לפני , בהזכירו השלש עשרה מדות המפורשות למען, ואז 'וחנותי', במדת החנינה את אשר ימצא חן בעיני להיות חנון ממני; 'ורחמתי' , את אשר ימצא חן בעיני להיות מרוחם ממני
'ויעבור השם על פניו ויקרא' (שמות לד ו), אמר רבי יוחנן: אלמלא מקרא כתוב אי אפשר לאומרו, מלמד שנתעטף הקב"ה כשליח צבור, והראה לו למשה סדר תפלה. אמר לו: כל זמן שישראל חוטאין - יעשו לפני כסדר הזה, ואני מוחל להם
חכם באשי כתב:היכן איפוא מצאנו שנהגו שהש"צ יהיה מעוטר בתפילין באותה שעה?
לפיכך חשבתי, שאין הכוונה למעמד ה'סליחות' אלא למעמדים אחרים בהם אומרים י"ג מידות, שאז יתכן שהש"צ יהיה מעוטר בתפילין. ואולם לעת עתה לא מצאתי מעמד תפילה מתאים.
חכם באשי כתב:האם גם בזמן הראשונים נהגו לומר את הסליחות בברכה השישית?
(בזמן הגאונים, היו עוד מקומות שנהגו כך, אבל בזמן הראשונים?!)
שבטיישראל כתב:חכם באשי כתב:האם גם בזמן הראשונים נהגו לומר את הסליחות בברכה השישית?
(בזמן הגאונים, היו עוד מקומות שנהגו כך, אבל בזמן הראשונים?!)
בטח !!!
בזמן הראשונים כולם נהגו כך !!!
וה"ה לתחילת זמן האחרונים !!
המנהג שלנו לומר סליחות אחר חזרת הש"ץ (וגם במנהגננו קיים בלבול אדיר איום ונורא מתי לומר סליחות ואיך לשלבו בסדר התפילה) הוא מנהג מאוחר יחסית שקיבל תאוצה בארצות פולין וליטא במשך השנים (על אף דבשורשו "הוא מנהג הקדמונים בארץ ישראל" וכמ"ש הטור), משא"כ באשכנז ובעהמען ומעהררין וגליל העליון של אונגארין עוד נהגו במנהג הישן לומר סליחות באמצע ברכה השישית
וכן נהוג עד היום אצל יוצאי "אויבערלאנד" ואצל הייקים השורשיים (כגון קהילות עדת ישורון בציריך ובניו יארק ואצל יוצאי בערלין בלונדון וכו')
ועי' בסידורי הרוו"ה ובעבודת ישראל לר"י בער המביאים מנהג זו כמנהג הסטנדרטי
עושה חדשות כתב:מעל"ע
ראיתי כעת בס' אהל מועד שכ' "וברית כרותה לשלוש עשרה מדות שאם יזכירום ישראל בתפלת תעניתם ובראש השנה ויום הכפורים שאינן חוזרות ריקם ונענים שנ' הנה אנכי כורת ברית". האם היה מנהגם לומר י"ג מידות בראש-השנה? ומתי?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 712 אורחים