עיניתי שם (והוא בצפונות ד, עמוד קכג), ואין דברים מובנים אצלי כלל, וכי מפני שנולד בהדור ההוא נחשבים דבריו יותר? הלא גם בהדור ההוא היה הרבה עמי הארץ, בטלנים, וכופרים.
וכעי"ז שמעתי מהר"צ שכטר ר"י ישיבת רבנו יצחק אלחנן בשיעור שמסר כזה שתי שבועות, כי הי' תלמדים מטופשים מהבעלי התוס', אשר כתב כל העולה על רוחכם, ועכשיו מדפיסים את זה, ועליהם יתכנו מליצת המהרש"ל על המגדל עוז שעבר על בל תשחית הדיו, עכ"ד[*].
וכן שמעתי בשם הגרא"י סאלאוויצי'ק ר"י בריסק, על המעשה שהביא הר"א אבן דאוד על הד' שבויים וז"ל,
והייתה בקורטובה בית הכנסת ששמה כנסת המדרש, והיה שם דיין ששמו ר' נתן, וחסיד גדול היה, אבל לא היו אנשי ספרד בקיאין בדברי רבותינו ז"ל, ואעפ"כ באותו מעט שהיו יודעין היו עושין מדרש ומפרשים ועולים ויורדים. ופירש ר"נ הדיין "על כל הזאה טבילה", והיא במסכת יומא, ולא ידע לפרשה. ור' משה יושב לפאה אחת כמו שמש, וקם אל ר' נתן ואמר לו רבי פשו להו טבילות. וכששמע הוא והתלמידים את דבריו תמהו זה אל זה ושאל ממנו לפרש להם ההלכה, ופירש להם ההלכה כהוגן...
ואמר הרב הנ"ל כי מסתמא הרב נתן ההוא הי' לו כתבים, ולאחר מותו נגנזו, ועכשיו הם מדפיסים ספריו...
[*]
https://www.yutorah.org/sidebar/lecture ... n-yeshiva/ דקה 26.