עתניאל בן קנז כתב:משום מה הקשר בין 'קאצק' והבטוי 'סבא רבה שלי' החוזר על עצמו שוב ושוב, אינם נראים כמשתלבים יחד.
זה לא קאצק.
וגם דומני שהסבא הגדול אינו זקוק שה'נכד זעירא' שלו ילחם בעד כבודו...
איש פלוני כתב:מצורף הספר סנה בוער בקוצק
דמשק כתב:אגב ענין קאצק ואיזביצא, יש דבר מעניין בשם משמואל לר"ח אייר (בפר' מצורע).
גביר כתב:דומה שכדאי להעיר שכלפי שלום אש היתה התנגדות מיוחדת, ...
רח"ל אף חיבר ספר שלם בנושא -
נצרותו של שלום אש : תגובה על כתביו המיסיונריים / ערך קידם והעיר צבי הרכבי ; [תרגם מיידיש ומאנגלית דוד יוסיפון]. לא מצאתי באוצר.
...
אראל כתב:את והב בסופה... אכן נודע הדבר, הרב 'גל של אגוזים' והרב 'מזרק טהור' הם קרובי משפחה..... נכדי הרמ"מ זי"ע
מזרק טהור כתב:משום שנשאלו שאלות,אני מעוניין להבהיר:
3:איני בין מחברי הספר,ולא היה לי שום קשר לכתיבתו,אבל,מותר לסופר להחליט מה ייכתב בספרו ומה לא,לקורא כמובן ישנה הזכות לשאול שאלות או להחליט לא לקרוא.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מענין, רצית 'דיון ענייני', ועברת לדיון אישי על שלום אש. כנראה חסר לך הבנה בסיסית בתרגום המילה 'ענייני', ולהזכירך כי אתה זה שעירבבת את יחוסך בנידון, לא אחרים.
עכ"פ טרם שמענו שום מקור להכחשת סיפור הסגר בקוצק. כמדומני שראיתי פעם בעיתון אמריקאי ישן, שכנראה הדפיסו מלכלוכי המשכילים על הקוצקער, והיה שם מכתב של האדמו"ר מראדזין שהרגיש חובה להעמיד האמת על תלה בתור נכד האדמו"ר מאיזביצא, וכתב שמה שלא היה שום חילול שבת ולא היה שום פצצה, רק שראה שהרבי סוגר את עצמו בפני הציבור, ע"כ עזב ופתח מעצמו.
נראה שמסורת משפחתית שלו יש לה אמינות, ובפרט כאשר אין אחד המביא מסורת אחרת.
איש_ספר כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מענין, רצית 'דיון ענייני', ועברת לדיון אישי על שלום אש. כנראה חסר לך הבנה בסיסית בתרגום המילה 'ענייני', ולהזכירך כי אתה זה שעירבבת את יחוסך בנידון, לא אחרים.
עכ"פ טרם שמענו שום מקור להכחשת סיפור הסגר בקוצק. כמדומני שראיתי פעם בעיתון אמריקאי ישן, שכנראה הדפיסו מלכלוכי המשכילים על הקוצקער, והיה שם מכתב של האדמו"ר מראדזין שהרגיש חובה להעמיד האמת על תלה בתור נכד האדמו"ר מאיזביצא, וכתב שמה שלא היה שום חילול שבת ולא היה שום פצצה, רק שראה שהרבי סוגר את עצמו בפני הציבור, ע"כ עזב ופתח מעצמו.
נראה שמסורת משפחתית שלו יש לה אמינות, ובפרט כאשר אין אחד המביא מסורת אחרת.
===
שרבובו של הסופר המשוקץ ש"א לכאן הוא באמת גוזמא גדולה. ש"א לא רק חיבב את אותו האיש (כמוהו עוד סופרים כמו קלויזנר ועוד) אלא העלה בעטו את הרפש הכי עכור על משפחות בית ישראל, מה שלא עשה שום סופר לפניו. לא בכדי באחריתו רחקו ממנו רוב בני דורו. מילא אם הוא היה בן אותו דור, או קשור בקשרי משפחה כל שהם, היה לדבריו איזה ערך, אבל סופר שכותב פרוזה - גם אם בכשרון גדול - ולא מחויב דבר וחצי דבר לאמת היסטורית, תוסיף לזה את אישיותו הנמבזה, כך שאין לדברים כל ערך ולא ראוי להזכירם כאן.
מקדש מלך כתב:הרי לנו מכתב מפורש מהחידושי הרי"ם שמכחיש את הסיפור מהחל ועד כלה, וגם טוען שלא היה שום שינוי משמעותי בהנהגת הרבי מקוצק.
האם קם מישהו בעל אמינות שמתקרבת אליו להכחיש את עדותו? או שמא קמו עוררין לאותנטיות של המכתב?
אותה אבקש כתב:היה נראה לי שהבאת המכתב על דבר ההסגר, וע"כ השבתי ענינית.
ב"ה לא דרכת על שום דבר, וברור כי תיאורי המשכילים הן הן הקולות מזדים ארורים עליהם כתב החיהרי"ם זי"ע.
נכון, ואי"צ לבוא לאבנ"ז כי מכל כתבי החסידים מאז התיאורים המשכיליים מרחיקי הלכת מוכחשים ולעומת זאת גם לאבנ"ז עצמו היה תקופת התרחקות וכמובא בדברי הימים הטעם שאמר רביה"ק מקאצק להרי"מ מגאסטינין.
אכן, אף שאין הדברים קשורים להודעתך.
ענין שכתוב ההיסטוריה באופן תמידי ומאורגן ולאו דווקא בענין קאצק אלא בעיקר בתולדות השפת אמת, האמרי אמת ובניו הק', הוא חריג ואינו מקובל.
גל של אגוזים כתב: [מענה חכם: לאף א' מהצדדים אין ענין בכך, צד גור אינם רוצים לדמות מחמת שההסתכלות בקרב חסידים על קאצק ואיזביצא הוא שהיה משהו שמימי... וצד האחר אינם רוצים לדמות איזביצא שבאמת היה תלמיד של הקאצקער ועוד סיבות שאיני רוצה לכתוב כאן.]
נעשה [האבני נזר] חסידו של בעל חידושי הרי"ם, והיה נוסע אליו. וכשנעשה רב בפארצעוו היה הוא החסיד הגורי היחידי בעיר זאת, כי חסידי העיר היו נוסעים אל גיסו רבי דוד'ל, בנו של האדמו"ר הזקן שנפטר. ובגלל זה שהוא היה נוסע לבעל החידושי הרי"ם עוררו חסידי קוצק מחלוקת נגדו, ירדו לחייו ורדפוהו עד חרמה. הגיעו הדברים לידי כך שהתקלסו בו והעלילו עליו עלילות שקר והוציאו דיבות רעות כגון שאינו טובל במקוה (בגלל חולשתו היה ממעט בזמן ההוא לטבול במקוה קרה, ביחוד בימות החורף) ועוד דברים שאין להם שחר. ולא נתנו לו אנשי העיר די סיפוק פרנסתו והיה רעב ללחם ממש.
לעת זקנותו השיח פעם לאחד ממקורביו כשדיבר מענין הרדיפות שרדפוהו בפארצעוו: הכל היה לטובה, ואילו היו הנרדפים יודעים את הטובה הגדולה שעושים עמהם הרודפים כי אז היו רודפים אחריהם ונושקים את גלימתם.
צופה_ומביט כתב:בספר מגדולי התורה והחסידות ח"ה על האבני נזר בעמ' מב כתוב, שאחרי פטירת הרבי מקוצקנעשה [האבני נזר] חסידו של בעל חידושי הרי"ם, והיה נוסע אליו. וכשנעשה רב בפארצעוו היה הוא החסיד הגורי היחידי בעיר זאת, כי חסידי העיר היו נוסעים אל גיסו רבי דוד'ל, בנו של האדמו"ר הזקן שנפטר. ובגלל זה שהוא היה נוסע לבעל החידושי הרי"ם עוררו חסידי קוצק מחלוקת נגדו, ירדו לחייו ורדפוהו עד חרמה. הגיעו הדברים לידי כך שהתקלסו בו והעלילו עליו עלילות שקר והוציאו דיבות רעות כגון שאינו טובל במקוה (בגלל חולשתו היה ממעט בזמן ההוא לטבול במקוה קרה, ביחוד בימות החורף) ועוד דברים שאין להם שחר. ולא נתנו לו אנשי העיר די סיפוק פרנסתו והיה רעב ללחם ממש.
רק מניח את זה כאן.
מקדש מלך כתב:מהו הסיפור לגבי ההרחקה של האבני נזר?
כשהייתי רב בפארצעוו – היה [האבני נזר] מספר – היו כל הרקיעים פתוחים לפני, בהיותי מהלך לי לנפשי אנה ואנה בבית המדרש. מה המריצני להעשות רבי? באמצע השנה עוד יכולני ללמוד מעט ולהתפלל, אבל בימי מועד וחגים הקדושים כשמתאסף ה'עולם' מונעים הם מלימוד ומתפילה. כי הנה נכנס לפניך לבית המדרש יהודי ובמוחו מחשבה זרה, הריהו נוקב את ראשי. רוצה אתה לנער את עצמך ממנו, אינך יכול. חסיד הריהו כמו גוש של זפת מודבק לפאתך. רוצה אתה לתלוש אותו מהפאה, על כרחך הנך תולש עם הבשר ביחד.
שאלו הרב מקונסטנטין: כלום יש לכבודו יהודים רבים כאלה עם מחשבות זרות?
השיב: בוא וראה, ראשי כולו נקוב ככברה, אין בו מתום.
איש_ספר כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=7&t=2573&p=513071#p513071
וד"ל
איש_ספר כתב:האם ידוע ממקום אחר שמי השילוח אכל שרויה? ובניו אחריו?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 331 אורחים