מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חמור על גב הנכשל בלשונו

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
בר ששת
הודעות: 668
הצטרף: ד' יוני 16, 2010 1:01 pm

חמור על גב הנכשל בלשונו

הודעהעל ידי בר ששת » ה' יולי 22, 2010 10:50 am

שמעו נא חכמים, ידענים ומשכילים.

אין לי צורך במקורות נוספים - כי אם בהסבר השקפתי למדרש מופלא שהובא בדברי רבינו 'אור החיים' בריש פרשתן.

בפסוק הראשון ביאר את ה"ארבע תנאים הצריכין לקבלת התפילה."

התנאי הרביעי הוא "שתהיה תפלתו מפורשת ולא תהיה סובלת פירוש בלתי הגון."

כראיה לדבר, הביא את דברי רבותינו באסתר רבה (פרשה ז כד) שמשלו משל לו הדבר דומה:

משל לאדם שהיה מהלך בדרך מן דוחקא דאורחא אסתבע קרסוליה אמר הלואי הוה לי חד חמר, עבר עלוי חד רומי דילדית חמרתיה חד עולאי, א"ל סב ארכב הדין עולאי, אמר הא צלותי אישתמע ברם אנא לא שאלית כהוגן אם למרכב אם למרכיבה.


למי שיתקשה בפיענוח דברי המדרש, הנה הוא בקצרה : הולך רגל שנקע את קרסולו, נשא תפילה לאלוקיו, שיחוס עליו ויזמן לו חמור.
הוא טרם כילה לדבר, ויעבור עליו איש רומי אחד, שבדיוק באותם רגעים ילדה לו חמורתו עיר אחד. אמר הרומאי לפצוע הקרסול: קח והרכב עליך את העיר הזה עד לביתי. ואמר אותו עלוב לעצמו: הרי תפילתי נשמעת, אלא שלא שאלתי כהוגן, כלומר שכחתי לפרש את דבריי אם ארכוב אני על החמור או שמא חפצתי בחמור שינשא על כתפי.

מאותו מדרש שנאמר בהקשר אחר, למד רבינו האור החיים, הלכתא גבירתא לעניין התפילה, שצריך האדם לפרש את תפילתו, עד שלא יוכלו לתופסו על מיליו.

רצוני לשאול את החוקרים, שמא יש בידכם הסבר - עדיפות למקור - מניח את הדעת לאותו סיפור. כלומר, כביכול הקדוש ברוך הוא, הבוחן כליות ולב, תפסו לאותו עלוב בדיבורו ושמע לתפילתו בדיוק רב, בלא להתייחס לכוונתו?!

לשם מה הזהירות הגדולה בפירוש התפילה, לפני יודע מחשבות?! מה צורך יש בה?!

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: חמור על גב הנכשל בלשונו

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' יולי 22, 2010 10:55 am

בר ששת נכבד, אולי בקושיא נוספת כדרך גברין יהודאין יבואר במידת מה. לכאורה, הלא הקב"ה בוחן לבות ויודע מחשבות ולמה צורך לו שיתפלל האדם, והרי כבר יודע הוא חסרונו וצורכו.
קושיא זו נידושה הרבה וניתרצה בתירוצים רבים, אבל אחת נדע, הקב"ה מצפה לתפלתו של כל אחד. ואם מצפה הוא לתפלתו - ודאי עליה להיות תפלה, מבוארת, מבוררת, שאינה ניתנת לפרשנויות. שאם לא כן, הרי כל כולה מיותרת ובלתי נצרכת.
בתקוה שסייעתי במשהו.

תולדות אדם
הודעות: 444
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:12 pm

Re: חמור על גב הנכשל בלשונו

הודעהעל ידי תולדות אדם » ה' יולי 22, 2010 11:01 am

יפה תירץ הזקן, ואוסיף עוד מילי דהרי התפילות עוברים ע"י המלאכים [שאינם יודעי מחשבות] (הקפתי בסוגריים כדי שלא יבואו להסיט את נושא האשכול בענין זה והרוצה יפתח עליה אשכול בפ"ע, וכולי האי ואולי)

בר ששת
הודעות: 668
הצטרף: ד' יוני 16, 2010 1:01 pm

Re: חמור על גב הנכשל בלשונו

הודעהעל ידי בר ששת » ה' יולי 22, 2010 11:21 am

כן, הכל נכון ואת אותם רובי תירוצים כבר קראתי.

אבל כאן בדברי האור החיים, יש משהו שונה. כאן מדובר באיש שביקש, התפלל וייחל, אלא ששכח לציין כי אין הוא מעוניין לסחוב חמור על גבו. חושבני שבדבר זה אפילו תינוק דחד יומא לא היה נכשל. לא די שלא הועילה תפילתו אלא שעוד גרעה. הוא נענש בעבור תפילתו שאינה מבוררת.

קשה להאמין שמלאך - אף אם נניח באשכול המיוחד שיפתח שהוא אינו יודע מחשבות - יפרש את הדברים בצורה כל כך הפוכה מההגיון והכל מפני שאותו נקוע קרסול שכח לציין, כי הוא לא ממש מבקש חמור על הגב?! אתמהה?!

מן הנראה, שהיתה קפידא מיוחדת על אותו מסכן, אלא שעדיין יש להבין מדוע.

(אבקש את רבינו הגלילי, המתמחה בספרי פולין, לציין אם זכור לו כי רבינו השפ"א עסק בדברים בספרו על התורה. משום שזכור לי שראיתי משהו עמוק יותר).

תולדות אדם
הודעות: 444
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:12 pm

Re: חמור על גב הנכשל בלשונו

הודעהעל ידי תולדות אדם » ה' יולי 22, 2010 12:06 pm

פירוש זה מצאתי במדרש המבואר, ועם כי לא מובא לה מקור נאה הוא:
קבצים מצורפים
מד''ר המבואר.png
מד''ר המבואר.png (56.01 KiB) נצפה 6774 פעמים

בר ששת
הודעות: 668
הצטרף: ד' יוני 16, 2010 1:01 pm

Re: חמור על גב הנכשל בלשונו

הודעהעל ידי בר ששת » ה' יולי 22, 2010 12:09 pm

אלא שיש לעיין, אטו כו"ע רבי חנינא בן דוסא אינון?!

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: חמור על גב הנכשל בלשונו

הודעהעל ידי גלילי » ה' יולי 22, 2010 12:18 pm

בר ששת כתב:כן, הכל נכון ואת אותם רובי תירוצים כבר קראתי.

אבל כאן בדברי האור החיים, יש משהו שונה. כאן מדובר באיש שביקש, התפלל וייחל, אלא ששכח לציין כי אין הוא מעוניין לסחוב חמור על גבו. חושבני שבדבר זה אפילו תינוק דחד יומא לא היה נכשל. לא די שלא הועילה תפילתו אלא שעוד גרעה. הוא נענש בעבור תפילתו שאינה מבוררת.

קשה להאמין שמלאך - אף אם נניח באשכול המיוחד שיפתח שהוא אינו יודע מחשבות - יפרש את הדברים בצורה כל כך הפוכה מההגיון והכל מפני שאותו נקוע קרסול שכח לציין, כי הוא לא ממש מבקש חמור על הגב?! אתמהה?!

מן הנראה, שהיתה קפידא מיוחדת על אותו מסכן, אלא שעדיין יש להבין מדוע.

(אבקש את רבינו הגלילי, המתמחה בספרי פולין, לציין אם זכור לו כי רבינו השפ"א עסק בדברים בספרו על התורה. משום שזכור לי שראיתי משהו עמוק יותר).

בעטרה שאינה הולמת את מידותי כיבדתני.
וכי יודע הינך כמה רבים הם ספרי פולין?!
אך אשיב לך כדרך יוצאי הונגריה וגליציה: נהניתי מאוד משם האשכול, תמצות קולע ומעניין למדרש הנ"ל.
אגב, שמעתי בדרך הלצה מדוע יהודי הונגריה היו יותר עשירים מיהודי פולין שסבלו כידוע מעניות ודלות נוראה, מכיון וידעו כיצד לבקש בתפילתם......
ובכ"ז עיינתי לע"ע בשפ"א, ולא מצאתי, אם אמצא אכתוב מאוחר יותר.

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: חמור על גב הנכשל בלשונו

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ה' יולי 22, 2010 1:30 pm

באמת מצינו דוקא אחרת שרק בתפילות ימים הנוראים הזהירו לומר 'זכרנו לחיים' בשווא ולא בפתח שנשמע כמו לא חיים, ולא מצינו בימים רגילים שחששו לזה, ומסתמא הסברא כנ"ל שאף אחד -כולל מלאכים- לא חושב שכשאדם מתפלל ומבקש זכרנו לחיים שהוא מתכוון ללא חיים, כי לחשוב ככה זה לא נקרא לא לדעת מחשבות, אלא לדעת לעקם אותם בכח, ולכן דוקא המדרש הנ"ל צ"ב לכאו'.
אבל אלו שאלות שמתאימות כמו כפפה ליד לרב זילברשטיין עם כמה סיפורים פיקנטיים על כאלו שהתפללו על דבר א' בלי דקדוק וקבלו משהו אחר. לא כך?
ובאמת לפעמים זה נראה לי גורם ללחץ נורא ההתיחסות הכבדה לכל מילה, ואם כי יתכן שזה נכון, מ"מ א"א לחיות ככה, ולדוגמא- ראיתי בעלון א' של שמירת הלשון שכתבו בו על העיקרון הנ"ל רק לא בנוגע דוקא לתפילה, והביאו דוגמא מאמא שאמרה לבן שלה שלא יחזור בלי המטריה ובאמת מה שקרה שאחרי ששכח את המטריה בחיידר פגע בו רכב והוא לא חזר...
לי זה נראה לא שייך להתייחס למילים שלנו כך, ולא מזלזול בכח הדיבור שלנו, אלא שביום יום אמור להיות איזה טווח בינים של ה'שפה המדוברת' 'אוף דה רקורד' שבה לא חייבים לחשוב על כל מילה למה זה אמור להיות מכוון, וכמו ששבוע שעבר שברכתי חבר שנולד לו בן ב'גידול קל' והוא כמעט רצח אותי, כי זה מזכיר לו את סבא שלו שנפטר לא מזמן מגידול במח, ''אתה שומע מה אמרת לי? שיהיה לי גידול קל''!! ואני, מה לעשות לא התחברתי, אם כי הוא הצליח לתקוע לי את זה במח ועכשיו כל מי שמברך אותי כך אני שומע את מה שהוא שמע, הוי אומר- יש דברים שאם לא עושים מהם נושא- הם באמת לא נושא.
ועדיף לא לעשות מהם נושא.
הייתי שמח לשמוע את דעת חברי, מסברא ולאו דוקא עם מקור- האם נשמעים הדברים.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15754
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חמור על גב הנכשל בלשונו

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' יולי 22, 2010 2:40 pm

תודה רבה לריב"ש זוטא על דבריו הנאים.
באמת זהירויות הרבה מצינו בתפילה לפרשה ולבררה יפה יפה, דוגמת נידון רבינו הריב"ש הידועים בענין עקידת יצחק לזרעו של יעקב תזכור.
וכן דברי הכל בו שאין לומר שאנו כורעים אלא שאנחנו כורעים, כי אנו לשון אנינות, ומשם התפשט לשאר מקומות בתפילה שסילקו מטבע הישן (מודים אנו לך, על שאנו מודים לך וכו'). ועד אחרון דברי הגר"א זכור זאת ליעקב - תמורת זכור אלה ליעקב. ואי"ז אלא דוגמאות מעטות

לכבוד אלול המתקרב ובא המביא עמו אורות ימים נוראים הבעל"ט, מצ"ב תשובת מהר"י באסאן סי' א' בענין הנז"ל, מוערת.
קבצים מצורפים
סימן א.pdf
(99.93 KiB) הורד 452 פעמים

טייטל
הודעות: 332
הצטרף: ו' יולי 06, 2012 8:55 pm

Re: חמור על גב הנכשל בלשונו

הודעהעל ידי טייטל » ג' אוגוסט 18, 2015 7:46 pm

לשם הוספה בעלמא:

דברי האור החיים הקדוש בפר' וארא עה"פ (שמות ח', ח') ויצעק משה אל ה' על דבר הצפרדעים "אשר שם לפרעה", מכאן שצריך לפרש תפלתו עכ"ל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חמור על גב הנכשל בלשונו

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אוגוסט 18, 2015 9:32 pm

אילולי דברי האוה"ח הייתי אומר שלא עלה על דעת המדרש שכן הוא באמת שאם אדם לא מפרש תפילתו בכגון דא יכול לקרות לו תקלה כזאת בגלל תפילתו. וכל כוונת המדרש הוא לבאר את הפסוק להיות עתידים וביאר ע"פ מעשה ועיקר הכוונה היא לדבר שאמר אותו אדם והוא מעין בדיחותא והווה כמשל לעניין הפסוק.
ואולי גם בדברי האוה"ח אפשר לדחוק שכוונתו רק להביא את הרעיון אבל לא שבאמת גם בכה"ג וצ"ע.

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: חמור על גב הנכשל בלשונו

הודעהעל ידי צונאמי » ג' אוגוסט 18, 2015 11:57 pm

יש סיפור הפוך שעם הארץ אחד בירך את בניו "אלו ואלו נשרפין בבית הדשן"
והיתה קפידא על ת"ח שהניא אותו מכך, עקב תמימותו הזכה.
(סיוע לדברי הרב אוצה"ח, שהמכוון למצוא את המסר והרעיון שבדברים)
סיפור מאת ה"בן איש חי" (רבנו יוסף חיים):
מעשה באחד תם עם הארץ שאינו יודע אפילו פרוש המלות של פסוקים ושל תורה ואינו יודע להתפלל, וחננו השם יתברך בעשר וברבוי בנים שיש לו יותר מעשרה בנים זכרים וכלם עומדים לפניו בליל שבת ומברך אותם והוא אינו יודע אפילו פסוק אחד של ברכות לברכם בו, וכשהולך לבית הכנסת אינו אוחז המחזור בידו, כי אינו יודע אפילו צורת האותיות, ורק היה בבית הכנסת שהוא נכנס שם אחד שיש לו קול ערב, והוא מתחיל מפרשת העקידה עד פסוקים של ה' מלך לאמרם בקול רם בבית הכנסת כנהוג, והשליח ציבור יתחיל מן ה' מלך. והיה זה האיש המתחיל בכל יום בקול רם קורא פרק איזהו מקומן בנגון ובמתון, ובכל הלכה עושה ניגון חשוב בסיומה, ובפרט בסיום הלכה של אלו ואלו נשרפין בבית הדשן, היה אומר סיום זה בקול רם ונעים ביותר, והיה דרכו להאריך בניגון ה' תיבות אלו יותר משאר סיום ההלכות, וזה שהוא עם הארץ שאינו יודע פרוש המלות חשב לומר למה באלו החמש תבות מאריך יותר ועושה נגון יותר, אלא ודאי כי אלו החמש תבות ברכות גדולות הם ומברך את כל הקהל בהם, ולכך מגביה קול בהם להשמיעם את הצבור. וברוב הימים קלט חמש תבות ונתלמד לאמרם בעל פה, ובחושבו שהם ברכות היה בכל ליל שבת מניח ידיו על ראש בניו והיה קורא על כל אחד ואחד דברים אלו של אלו ואלו נשרפין בבית הדשן, והנה נזדמן בליל שבת אחד נתאכסן בביתו של זה אחד תלמיד חכם וראה את מנהגו שהוא מצפצף על ראש כל אחד ואחד דברים של אלו ואלו נשרפים בבית הדשן, וחרד החכם חרדה גדולה וצעק ויאמר לו מה אתה עושה עם בניך לקללם בליל שבת ותביאם לשרפה בבית הדשן, ובליל שבת הגידו לאותו חכם בחלום, ויאמרו לו לא טוב עשית שבטלת אותו ממנהגו, כי הוא אומר לפי תמו, וכיון שהקדוש ברוך הוא אוהב אותו לוקח אותיות של חמש מלים אלו ועושה מהם צרופים אחרים של ברכות, כי השם יתברך יתקנם בחסדו, ועל כיוצא בדבר זה נאמר ודגלו עלי אהבה*, דאף על פי שהוא מדלג אותיות או תבות, שבזה תשתנה משמעות הדברים ותתהפך מטוב לרע. עם כל זה הם אהבה שיהיו נשלמים ונתקנים בסדר נכון.

נמצא כי רחמנא ליבא בעי, ועקר כונת הלב, כי לבבות הוא דורש לתת לאיש כדרכיו וכפי מעלליו וטוהר לבבו

(נפלאים מעשיך, הובא ע"י ר' בן-ציון מרדכי חזן, פרק קל"ו, עמוד רמ"ב)

ומי שחפץ במדרש, הרי לו:
(שיר השירים רבה פ"ב ד"ה הביאני): "אמר הקב"ה ודגלו עלי אהבה, אמר ר' אחא עם הארץ שקורא לאהבה איבה כגון, ואהבת ואייבת, אמר הקב"ה ודילוגו עלי אהבה, אמר ר' יששכר תינוק שקורא למשה משה, לאהרן הרן, לעפרן פרן, אמר הקב"ה ולגלוגו עלי אהבה".

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: חמור על גב הנכשל בלשונו

הודעהעל ידי צונאמי » ד' אוגוסט 19, 2015 12:01 am

עוד דברים משונים בעניין:
בימות הזעם והשואה, נישאו תפילות רבות בתחינה לעצור את מכונת ההשמדה ולומר למלאך המשחית הרף. אך משום מה, התפילות לא הצליחו לבקוע שערי שמים.

שני ענקי עולם שחיו בימי השואה כל אחד בארץ אחרת ולא הכירו איש את רעהו, תמהו מה באמת הסיבה שלא התקבלו התפלות. האחד הוא הגאון רבי מצליח מאזוז זצ"ל והי"ד (בעל שו"ת "איש מצליח"), שמקום מושבו היה בתוניסיה, והשני הוא הגאון רבי צדקה חוצין זצ"ל (בעל שו"ת "צדקה ומשפט") שהתגורר בירושלים.

התשובה המבהילה שיצאה מפיהם כשני נביאים המתנבאים בסגנון אחד, עשויה לטלטל את הקוראים, אך לחומרת הענין ותועלתו, הרהבנו עוז להביאה.

לדבריהם, השואה האיומה לא נמנעה למרות ריבוי התפלות, מכיון שלא הקפידו לדקדק בתפלה, והיה מחסום בקבלת התפלות. בעיצומם של ימי המלחמה ביום ראש השנה התש"ד, דרש הגאון רבי צדקה חוצין בירושלים קודם תקיעת השופר במשך שעה וחצי, כשכל הנושא נסוב סביב השאלה מדוע כל התפלות והזעקות לא נענות ומליוני יהודים מובלים בעוה"ר כצאן לטבח, והסיק מפני שאין מבטאים את האותיות כתקנן, ואין מבדילין בין אל"ף לעי"ן ובין חי"ת לכ"ף, ובין כף דגושה לקו"ף וכן הלאה, ואם כן איך תעלה התפילה?!...

על דברי רבי מצליח מאזוז העיד בנו מרן הגאון רבי מאיר מאזוז שליט"א (בירחון "אור תורה" תמוז התשס"ט סימן קט"ו), ועל דברי רבי צדקה חוצין העיד הגאון רבי בן-ציון מוצפי שליט"א (במאמרו שנדפס בספר "אם למקרא" עמוד 303).

ואל יהיה רחוק ממך הדבר, שכן ידועים דבריו הנוראים של הגאון בעל "יסוד ושורש העבודה" בצוואתו: "הנה כבר העיד חסיד אחד ששמע מפי אליהו ז"ל, שאריכות הגלות המר הזה הוא רק בשביל זה [שאינם נזהרים בתפלתם בקריאת האותיות והנקודות]. וכל התפלות וההודאות שיוצאים מפינו אינם עושים פעולה למעלה בעולמות העליונים, בשביל שלא יצאו מפינו רוב תיבות התפלה וההודאה בשלימות כראוי כלל. עכ"ל.

מה עצר את התפילות בשואה?
http://www.inn.co.il/Articles/Article.aspx/10347
וההמשך- ודיוקו עלי אהבה
http://www.inn.co.il/Articles/Article.aspx/10385

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: חמור על גב הנכשל בלשונו

הודעהעל ידי צונאמי » ד' אוגוסט 19, 2015 12:12 am

שמעתי פעם, שהצדיקים מתלמידי הבעל שם הקדוש, כדי לאפוקי מהמשכילים שהרבו לדקדק בלשונם, ע"כ דאגו הצדיקים הנ"ל בדייקא לשבש את ההיגוי והמבטא, והמליצו ע"ז את דרשת חז"ל (שהש"ר ב, טו) "ולגלוגו עלי אהבה".
מישהו יודע לכך מקור?
viewtopic.php?f=7&t=8141#p72506

עושה חדשות
הודעות: 12743
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חמור על גב הנכשל בלשונו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' יולי 11, 2017 11:06 pm

אשמח לשמוע אם התחדשו ונתגלו דברים נוספים בענין זה.

לגבי הנוסח "לזרעו של יעקב" וכו', שמתי לב היום למקור נוסף על זכות הגויים מכח העקידה,
ב"י או"ח סי' א כתב:וכתב הר"י בר יקר טוב לומר עם הקרבנות פסוק זה ושחט אותו על ירך המזבח צפונה לפני ה', והוא בפרשת ואם מן הצאן, כדאמרינן בויקרא רבה אמר הקדוש ברוך הוא מעיד אני עלי שמים וארץ בין גוי בין ישראל בין עבד בין אמה בשעה שהן קורין מקרא זה צפונה לפני ה' אני זוכר עקדת יצחק בן אברהם

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: חמור על גב הנכשל בלשונו

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' יולי 11, 2017 11:19 pm

לענ"ד, יש לציין לדברי הגמ' בריש תענית על אלו ששאלו שלא כהוגן, משמעות דברי חז"ל שעל כולם יש טענה ששאלו שלא כהוגן.

קרית מלך
הודעות: 1061
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: חמור על גב הנכשל בלשונו

הודעהעל ידי קרית מלך » ג' יולי 11, 2017 11:40 pm

שאלתי פעם את מרן הגרש"ז זצ"ל היות שמנהג אבותי הוא להתפלל בהברה חסידית אך הורגלתי מנעורי בהברה ירושלמית/ליטאית, אם עלי לחזור להברה החסידית או לחילופים אם מותר לי לחזור להברה החסידית, והשיב לי רבנו שלא אשנה, כי ההברה החסידית מקורה בטעות מודעת, כאשר גדולי החסידות נלחמו במשכילים שקידשו את הדקדוק, החליטו במודע שלא לדקדק בהגייה בכדי להתבדל מהם לחלוטין, לכן עדיף שאמשיך להתפלל בהברה הירושלמית שהיא בודאי נכונה יותר, וכשנשאל שלפי"ז ההברה החסידית משבשת לגמרי את נוסח התפילה ואיך יוצאים בה ידי חובה השיב "בתפילה יוצאים בכל לשון, וגם זה נחשב ללשון". ועוד יש אריכות דברים בענין זה ואכמ"ל

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: חמור על גב הנכשל בלשונו

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' יולי 12, 2017 7:58 am

קרית מלך כתב:שאלתי פעם את מרן הגרש"ז זצ"ל היות שמנהג אבותי הוא להתפלל בהברה חסידית אך הורגלתי מנעורי בהברה ירושלמית/ליטאית, אם עלי לחזור להברה החסידית או לחילופים אם מותר לי לחזור להברה החסידית, והשיב לי רבנו שלא אשנה, כי ההברה החסידית מקורה בטעות מודעת, כאשר גדולי החסידות נלחמו במשכילים שקידשו את הדקדוק, החליטו במודע שלא לדקדק בהגייה בכדי להתבדל מהם לחלוטין, לכן עדיף שאמשיך להתפלל בהברה הירושלמית שהיא בודאי נכונה יותר, וכשנשאל שלפי"ז ההברה החסידית משבשת לגמרי את נוסח התפילה ואיך יוצאים בה ידי חובה השיב "בתפילה יוצאים בכל לשון, וגם זה נחשב ללשון". ועוד יש אריכות דברים בענין זה ואכמ"ל

אשמח אם תוכל להבהיר לי דבריך, כי לדעתי עירוב פרשיות יש כאן.
לגבי הדקדוק אכן יש דברים בגו, שלא הקפידו בין החסידים, ואע"פ שכבר כתבו מגדולי החסידות [כמדומני יש כזאת בא' מההקדמות של בעל הבני"ש] לחזור וללמוד חכמת הדקדוק כיון שכבר אין משכילים.
אבל לגבי עצם ההברה אינני מבין דבריך. וכי הבעש"ט המציא הברה זו? הרי היתה קיימת שנים רבות מאד טרם היולדו.

קרית מלך
הודעות: 1061
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: חמור על גב הנכשל בלשונו

הודעהעל ידי קרית מלך » ד' יולי 12, 2017 8:39 pm

אכן תמיהתך תמיהה, אך אלו הדברים ששמעתי ממרן זצוק"ל, ואמר כן בהזדמנויות נוספות. יתכן שבהליכות שלמה ביארו זאת ואין בידי הספר כעת.

וונדרבר
הודעות: 1673
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: חמור על גב הנכשל בלשונו

הודעהעל ידי וונדרבר » ה' יולי 13, 2017 4:43 am

בר ששת כתב:למדרש מופלא שהובא בדברי רבינו 'אור החיים' בריש פרשתן. [= ריש פ' ואתחנן]
בפסוק הראשון ביאר את ה"ארבע תנאים הצריכין לקבלת התפילה."
התנאי הרביעי הוא "שתהיה תפלתו מפורשת ולא תהיה סובלת פירוש בלתי הגון."
כראיה לדבר, הביא את דברי רבותינו באסתר רבה (פרשה ז כד) שמשלו משל לו הדבר דומה:
משל לאדם שהיה מהלך בדרך מן דוחקא דאורחא אסתבע קרסוליה אמר הלואי הוה לי חד חמר, עבר עלוי חד רומי דילדית חמרתיה חד עולאי, א"ל סב ארכב הדין עולאי, אמר הא צלותי אישתמע ברם אנא לא שאלית כהוגן אם למרכב אם למרכיבה.

למי שיתקשה בפיענוח דברי המדרש, הנה הוא בקצרה : הולך רגל שנקע את קרסולו, נשא תפילה לאלוקיו, שיחוס עליו ויזמן לו חמור.
הוא טרם כילה לדבר, ויעבור עליו איש רומי אחד, שבדיוק באותם רגעים ילדה לו חמורתו עיר אחד. אמר הרומאי לפצוע הקרסול: קח והרכב עליך את העיר הזה עד לביתי. ואמר אותו עלוב לעצמו: הרי תפילתי נשמעת, אלא שלא שאלתי כהוגן, כלומר שכחתי לפרש את דבריי אם ארכוב אני על החמור או שמא חפצתי בחמור שינשא על כתפי.
מאותו מדרש שנאמר בהקשר אחר, למד רבינו האור החיים, הלכתא גבירתא לעניין התפילה, שצריך האדם לפרש את תפילתו, עד שלא יוכלו לתופסו על מיליו.

יש מציינים זהר וישלח דף קס"ט ע"א על פסוק מיד אחי מיד עשו, שצריך לפרש את תפילתו.
יש להוסיף שספרים נוספים הביאו ראיה ממדרש אסתר רבה הנ"ל:
ס' יפה תואר (השלם) על בראשית רבה חיי שרה פרשה ס' סי' ד' (פירדא תנ"ב) דף שנ"ח ע"ג.
ס' מעם לועז חיי שרה בראשית כ"ד י"ד, ראה ילקוט מעם לועז חיי שרה עמ' תפז-תפח.
וראה עוד בס' "אהלים" (מכתבי הג"ר יהושע לייב דיסקין זצ"ל) על מס' מגילה, בתחילת הספר, דברים מענינים מהגר"ר קצנלנבוגן, עמ' 41-44.
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... geid=P0041


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 303 אורחים