מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דברים חדשים ובלתי ידועים על האמורא הקדוש שמואל

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מגיב ומניב
הודעות: 286
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:39 am
מיקום: בני ברק

דברים חדשים ובלתי ידועים על האמורא הקדוש שמואל

הודעהעל ידי מגיב ומניב » ה' יולי 22, 2010 2:41 pm

כמה מילי מעלייתא על האמורא הק' שמואל.

מצינו ששמואל נתכנה בכמה וכמה תוארים, ראה ב"ק צו,ב: ושבור מלכא אחי בדינא, ובדברי רש"י שם שהכונה לשמואל שנקרא גם שבור מלכא, ורשב"ם ב"ב קטו,ב ביאר ששם זה הוא של מלך פרס, אלא מפני שהלכה כשמואל בדיני נקרא כך.

וראה כתובות מג,ב שנקרא שקוד.

ובשבת נג,א מצינו שנקרא אריוך, ופירש"י שם שהטעם שנקרא כן הוא מפני שהיה בקי בדינים, והיה כמלך השופט על כל הארץ. ובחולין עו,ב פירש רש"י שהוא על שם אריוך מלך אלסר, ועי' בהגהות יעב"ץ שם דהוא משום שהלכה כשמואל בדיני ולא באיסורי, וזהו שרמז 'אלסר' שהוא נוטריקון 'אל-אסר', כלומר לא באיסורי.

ולענ"ד נראה לפרש, דכמו שמצינו לדברי רשב"ם שנקרא שמואל ע"ש הכינוי של מלך פרס, כיו"ב נתכנה בשם מלך אלסר שהוא כינוי של מלך מדי או פרס, ראה רמב"ן בראשית יג,א שמביא מדברי המדרש דמלך זה מכוון כנגד גלות מדי, ורמב"ן כתב דאלסר זה שם עיר במדי או בפרס.

ובטעם הדבר שמצינו ששמואל דוקא נתכנה בכ"כ הרבה תוארים, ביאר בשו"ת תירוש ויצהר ע"פ המבואר בסנהדרין ק,א: מפני מה נענש גיחזי שקרא לרבו בשמו וכו', ובדברי רש"י מבואר דהיינו שאומר פלוני ואינו אומר מורי ורבי פלוני, וראה בדברי הרמ"א יו"ד רמב,טו שדייק מדבריו דרק אחר שאומר מורי ורבי מותר להזכיר שם הרב.

והנה בב"מ פו,א מבואר דשמואל לא נסמך, וחכם שאינו נסמך אינו נקרא רבי, ולכן לא יכלו תלמידיו לקראו בשמו שמואל, כי לא יכלו להקדים לזה מורי ורבי, וכדי שיוכלו לקראו בשמו, לכך נתנו לו תוארים אחרים, יעו"ש.

בספר מגן אבות להרשב"ץ (ד,יט) דשמואל בר אבא חבירו של רב חי נ"ב שנה כשמואל הנביא, וראה במדרש שמואל פרק י דר"י בן בתירא בירך את אבא אבוה דשמואל תזכי למקמא בר כשמואל נביאה דכתיב ביה וידע כל ישראל וגו' וזכה למיקמא שמואל בר אבא, וזה נפלא. (מגדים חדשים ברכות יח,ב).


כל המוסיף מוסיפין לו מן השמים.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: דברים חדשים ובלתי ידועים על האמורא הקדוש שמואל

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' יולי 22, 2010 2:43 pm

יעויין נא בספר תולדות תנאים ואמוראים (מצוי באוצר), של היימן, בערכו, ותמצא עוד הרבה

עושה חדשות
הודעות: 12743
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: דברים חדשים ובלתי ידועים על האמורא הקדוש שמואל

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' מאי 19, 2016 9:11 pm

מגיב ומניב כתב:ובשבת נג,א מצינו שנקרא אריוך, ופירש"י שם שהטעם שנקרא כן הוא מפני שהיה בקי בדינים, והיה כמלך השופט על כל הארץ. ובחולין עו,ב פירש רש"י שהוא על שם אריוך מלך אלסר, ועי' בהגהות יעב"ץ שם דהוא משום שהלכה כשמואל בדיני ולא באיסורי, וזהו שרמז 'אלסר' שהוא נוטריקון 'אל-אסר', כלומר לא באיסורי.

ואילו רש"י במנחות לח: סומך את זה על "דינא דמלכותא דינא",
אריוך - לשון מלך כמו (בראשית מט) גור אריה יהודה להכי קרי לשמואל אריוך דקיימא לן (בכורות מט:) הלכה כשמואל בדיני כי היכי דדינא דמלכותא דינא.

איש בער
הודעות: 573
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 11:42 pm

Re: דברים חדשים ובלתי ידועים על האמורא הקדוש שמואל

הודעהעל ידי איש בער » ה' מאי 19, 2016 9:47 pm

מענין לענין, האם שבור מלכא הוא שמו של איזה ממלכי פרס, או שהוא כינוי לכל מלכי פרס - כעין פרעה וכדו'???

שבע
הודעות: 1693
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: דברים חדשים ובלתי ידועים על האמורא הקדוש שמואל

הודעהעל ידי שבע » ה' מאי 19, 2016 10:09 pm

מגיב ומניב כתב:ובשבת נג,א מצינו שנקרא אריוך, ופירש"י שם שהטעם שנקרא כן הוא מפני שהיה בקי בדינים, והיה כמלך השופט על כל הארץ. ובחולין עו,ב פירש רש"י שהוא על שם אריוך מלך אלסר, ועי' בהגהות יעב"ץ שם דהוא משום שהלכה כשמואל בדיני ולא באיסורי, וזהו שרמז 'אלסר' שהוא נוטריקון 'אל-אסר', כלומר לא באיסורי.


הדברים עתיקים, וראיתים השבוע בכתב-יד לאחד מהראשונים (מן המאה הראשונה לאלף הששי) - אשר לא נדפס עדיין, וזה לשונו:

''אריוך מלך אלסר - מכאן סמכו לקרא לשמואל אריוך, כדי לעשות סימן שאין הלכה כמותו באיסורי. ועל כן קראו שמו אריוך יותר משאר מלך אחר, ואריוך מלכות - מלשון לא רכא ולא בר רכא. וה''פ אריוך מלך לדין, אבל אל סר (= ב' המלים האחרונות מנוקדות בפת''ח), כלו' אבל לא מאסורי הוא מלך - דהלכה כרב באיסורי''.

פי האתון
הודעות: 718
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: דברים חדשים ובלתי ידועים על האמורא הקדוש שמואל

הודעהעל ידי פי האתון » א' מאי 29, 2016 10:55 am

עוד דבר חדש:
ירושלמי כתובות פרק ה' הלכה ו'
"שמואל אמר חכים אנא לחייתא דילדין לי ר' יהושע בן לוי אמר חכים אנא לגזורה דגזרין לי ר' יוחנן אמר חכים אנא לנשייא דצבתין עם אימא"
והיינו ששמואל אמר שהוא זוכר את המילדת שֱיִלְדַה אותו.
ומשמע שלפני כן לא זכר.
והנה – בתוס' בקידושין פ' עשרה יוחסין דף עג. ד"ה מאי הובא המעשה באבוה דשמואל שאמר שֵׁם ובא לאשתו מרחוק ופקדה, ומזה נולד שמואל, ובצד שם בהגה מצויין, שמעשה זה מובא באריכות בבה"ג סוף הלכות גיטין, ושם איתא: שאמרה לו מטרוניתא אחת שיבא עליה ,כי ראתה שהיום יצא ממנו בן גדול, ואמר שֵׁם ובא לאשתו ופקדה, וחשבו שזינתה והלקוה, ואמר שמואל שהוא היה אז בבטן וזוכר את המלקות הללו על ראשו, ולכאורה הירושלמי פליג וצ"ע.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 574 אורחים