נעיין נא במאמרי חז"ל, ויתחוורו הדברים
אמרו חז"ל בסנהדרין פב:
תפשה [זמרי] בבלוריתה והביאה אצל משה, אמר לו בן עמרם זו אסורה או מותרת ואם תאמר אסורה בת יתרו מי התירה לך, נתעלמה ממנו הלכה [שנאמר לו בסיני הבועל נכרית וכו' - רש"י], געו כולם בבכיה והיינו דכתיב והמה בוכים פתח אהל מועד, וכתיב וירא פנחס בן אלעזר, מה ראה אמר רב ראה מעשה ונזכר הלכה, אמר לו אחי אבי אבא לא כך לימדתני ברדתך מהר סיני הבועל את כותית קנאין פוגעין בו, אמר לו קריינא דאיגרתא איהו ליהוי פרוונקא.
הרי קמן דמעשה זו של הריגת זמרי, לא רק שהיא ראויה בפני עצמה, אלא ראוי היה הדבר שיעשה דווקא על ידי משה רבינו מנהיגן של ישראל, אי לאו דנתעלמה ממנו הלכה.
ובכלל מי זה יעלה על דעתו לחשוב שבהריגת הרשע יהיה בכלל רגזן שאינו ראוי להיות מנהיג ישראל, הרי משה רבינו עצמו דן בשלשה מיתות את חוטאי העגל.
ואם על פנחס נאמר קנאי בן קנאי משיב חמה בן משיב חמה, שהשיב את חמתי מעל בני ישראל, ואמרו חז"ל במדרש רבה על הפסוק הנני נותן לו את בריתי שלום, שהשופך דמן של רשעים כאילו הקריב קרבן. ובפשטות כוונת המדרש על קרבן שלמים, שהרי מעשהו היה כמעשה השלמים שמשימים שלום בעולם. ומי זה יאמר שבשביל זה לא זכה להיות מנהיג. מה גם שנאמר גם ויעמוד פנחס ויפלל, ודרשו חז"ל שעשה פלילות עם קונו על אלו יפלו כ"ד אלף מישראל, כלומר שבינו לבין קונו לימד זכות על ישראל ופעל להשיב חמה.
והנה לדברי הפרדר"א (צ"ל פרק כ"ט), הנה חדא שאי אפשר לומר שזה מקורו של הרמב"ם (או של האימרה), שהרי לא נאמר שם כלום שבשביל זה אינו ראוי להיות מנהיג, אלא שבשביל זה יהיה אצל כל ברית מילה. ועוד שהפרישה שהביא הרב הנוטר, לא כתב כמו שהעתיק הרב הנוטר אלא היפכו, שבשכרו נאמר לו כן, שבשביל שקינא על העריות ועל הפרת הברית לכן יזכה להיות אצל כל ברית מילה, ואדרבה הביא שם שיש מפרשים שזה עונש ולא נראה בעיניו, עיי"ש.
ואם נפשך לדון לפי פירוש שדחה הפרישה, הנה חדא שלא מדובר על לקיחת ההנהגה כלל כנ"ל, כך שוודאי לא שייך לנידון דידן. ועוד, לכשתעיין בדברי הפרדר"א, הרי שהפרידו דברי אליהו לשנים, כלומר שלא נזכר שם טענה על דיבורו בענין הפרת הברית והובא דוגמא קודמת שקנא על גילוי עריות, אך דבריו שם בענין ע"ז והריגת הנביאים לא הזכירו כל עיקר. כך שאם יוכרח שפירוש הפרדר"א לגנאי דלא כהפרישה, נצטרך לומר שדברי אליהו בענין הפרת הברית לא היו נכונים לגמרי, ובהיות שאליהו אמר כפל לשון קנא קנאתי דמשמע שקנא מכבר ועכשיו מקנא שנית, חזר הקב"ה על דיבורו ואמר לעולם אתה מקנא על ענין עריות והברית, אבל חייך שתראה בעיניך שלא כן הוא כמו שאמרת בענין הברית. (ולפי הזוה"ק פר פרשת ויגש דף רט שצויין באשכול האחר, יש מקום לפרש שבאומרו קנא קנאתי אמר לו הקב"ה עד מתי אתה מקנא לי שבשביל הקנאה הזה זכית לברית חיים נצחיים ומעתה שהעולם אי אפשר לסבול משום שאינו מלמד זכות אבל אין אופן ליקחנו מן העולם, והמשיך אליהו ואמר עזבו בריתך ועל זה השיב לו הקב"ה חייך וכו', עיי"ש).
ובכלל, היאך אפשר לומר שכאשר נענש בשניה הוזכר גם פגם דומה בקנאות ראשונה. הרי מה כתיב על פגם זה של אליהו בהר האלקים, שהקב"ה אמר שליטלו מן העולם אי אפשר שכבר ניתן לו בריתי שלום (כמו שצוטט לעיל מדברי הרדב"ז, וכדברי הזוה"ק פרשת ויגש "טרקת גלא כו'"), הרי שמצד מעשה זו היה ראוי שילקח מן העולם, ובמעשה ראשונה לא רק שלא לקח אותו האלקים אלא אדרבה נתן לו את בריתי שלום חיים נצחיים (כמו שאמרו במדרש רבה, וכן בפרדר"א פרק מ"ז). והרי נהפך מה שנאמר בראשונה ממה שנאמר בשניה.
כאמור לעיל, מאחר שאין רמז בדברי הפרדר"א על הנהגה, פשוט שדברי הרמב"ם מוסבים על המכילתא שהובא לעיל. ושם הרי מפורש הפגם שלא לימד זכות (וכמו שהאריך הרדב"ז). וכן הוא בכל מקום בדברי חז"ל שהדגישו שדיבר דלטוריא על בני ישראל, ולא על שהרג נביאי הבעל שזה היה מעשה הקנאות דוגמת הריגת זמרי. ואכן בראשונה נאמר ויפלל שעשה פלילות עם קונו שלימד זכות והשיב את חמתי מעל בני ישראל, ולכן אז נדרש הכל לשבח.
ועיין בפרדר"א פט"ו אות ו' שהרד"ל ציין שם לז"ח פרשת נח, שאליהו נשבע לתיקון על דיבורו שמעתה ילמד זכות על ישראל, ומקשר זה על הא דאמרו ברות רבה שאליהו כותב זכותן של ישראל, ומציין גם לקידושין ע' שהנושא אשה שאינה הוגנת לו אליהו כופתו והקב"ה רוצעו, עיי"ש. הרי מזה לניד"ד, שאף אחר שאליהו שב על דיבתו רע על ישראל, וקיבעל על עצמו לחפש זכות על ישראל, אך מעשה הקנאות לא עזב על הפוגם בנישואיו, סימן שבזה לא היה פגם. (ועיין בברכות ו עמוד ב' לפי גירסא דידן, בהאי דהתפלל אחורי ביה"כ ואתא אליהו אידמי ליה כטייעא וקטליה, אך בגירסת רש"י והרי"ף לא הוזכר אליהו רק טייעא, ועיין מהרש"א).
מה שציינתי לעיל "לא איש א'ל ויכזב", לא התכוונתי לסיפא דקרא ובן אדם ויתנחם (סימן לדבר שלא הוספתי וגו'), כלומר לא קשה לי שכאילו הקב"ה חוזר ממה שאמר מקודם ומעניש על מעשה שבעבר נתן שכר עליה, אלא התכוונתי לחלק המצוטט מהקרא, שאין הקב"ה מכזב ח"ו וכשנאמרו בקרא דברים נפלאים במעלת פנחס על מעשהו זה סימן שאין בזה שום דופי.
(לא היה המדובר על קוצק כחסידות פרטית אלא כחוג מורחב, שורשה ואבן הראשה של חסידות גור. כמדומני שזה די ידוע שחסידות גור דרכה לעולם בקנאות על עוברי עבירה, ולא רק בעוברי עבירה ממש אלא אף במקררי נקודת היהדות? כמו כן, אין הנידון כאן אם חסידות
מחייבת בקנאות, אלא על הנחת חסידות בני זמנינו שנראה להם שהחסידות
סתירה עם הקנאות ומטיפים לכך בכל עת מצוא).