מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"מור וקציעה" במקום סידור היעב"ץ

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

"מור וקציעה" במקום סידור היעב"ץ

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' יולי 20, 2021 5:14 pm

במשנ"ב (סי' תקיד ס"ק ל) כתב: ואם יש ברית מילה בבית שנוהגין להדליק נרות מסתברא דמותר דכל זה כבוד וחיבוב מצוה הוא.

ובשעה"צ ס"ק מא ציין: מור וקציעה.

אך דא עקא שבמור וקציעה על אתר לא נמצא מאומה!

ת"ח א' הציע לבדוק בסידור היעב"ץ, וזאת על בסיס שעה"צ סי' תכו ס"ק יז וביאור הלכה שם שצויין מור וקציעה, ובאמת הוא בסידור היעב"ץ,
חיפשתי מעט בסידור היעב"ץ את הדין הנ"ל ולא מצאתי לע"ע.

תלמוד_ישן
הודעות: 482
הצטרף: ו' אוקטובר 02, 2020 7:49 pm
מיקום: talyashan@gmail.com

Re: "מור וקציעה" במקום סידור היעב"ץ

הודעהעל ידי תלמוד_ישן » ג' יולי 20, 2021 11:00 pm

האם הוסיפו משהו במ"ב מהדורת עוז והדר לאותו אות בשער הציון?

נוריאל עזרא
הודעות: 1898
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: "מור וקציעה" במקום סידור היעב"ץ

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ג' יולי 20, 2021 11:01 pm

תלמוד_ישן כתב:האם הוסיפו משהו במ"ב מהדורת עוז והדר לאותו אות בשער הציון?

לא.

נוריאל עזרא
הודעות: 1898
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: "מור וקציעה" במקום סידור היעב"ץ

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ג' יולי 20, 2021 11:09 pm

חפשתי קצת ומצאתי למי שדן בכל המקומות הנזכרים בשער הציון הנ"ל(מו"ק שבולי הלקט והראש) ופתח כולם וציטט לשונם וכתב לתמוה למה כתב המשנה ברורה הטעם של כבוד וחיבוב מצוה שבכל המקורות לא נזכר טעם זה אלא אחר ע"ש.
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... 7%95%D7%90

וונדרבר
הודעות: 1673
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: "מור וקציעה" במקום סידור היעב"ץ

הודעהעל ידי וונדרבר » ד' יולי 21, 2021 12:52 am

נוטר הכרמים כתב:במשנ"ב (סי' תקיד ס"ק ל) כתב: ואם יש ברית מילה בבית שנוהגין להדליק נרות מסתברא דמותר דכל זה כבוד וחיבוב מצוה הוא.
ובשעה"צ ס"ק מא ציין: מור וקציעה.
אך דא עקא שבמור וקציעה על אתר לא נמצא מאומה!

ראה ס' בירור הלכה (לרבי יחיאל אברהם זילבר זצ"ל) חלק ו', עמ' ר"י (אות ו'), שעל מה שהובא במשנה ברורה שם ממור וקציעה, מעיר הכותב בקצרה [בסוגריים]: "ולא מצאתי שם".
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: "מור וקציעה" במקום סידור היעב"ץ

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' יולי 21, 2021 6:08 am

נוריאל עזרא כתב:חפשתי קצת ומצאתי למי שדן בכל המקומות הנזכרים בשער הציון הנ"ל(מו"ק שבולי הלקט והראש) ופתח כולם וציטט לשונם וכתב לתמוה למה כתב המשנה ברורה הטעם של כבוד וחיבוב מצוה שבכל המקורות לא נזכר טעם זה אלא אחר ע"ש.
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... 7%95%D7%90

אכן כן,
תמוה מאוד.
וראה מה שהאריך בזה הג"ר מיכאל פאזען שליט"א במאמרו "הדלקת נרות בבית הכנסת ונר יארצייט ביום טוב" בקובץ קול התורה – אנגליה מט, תשס"א, עמ' קנו ואילך.

תורת המן
הודעות: 509
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: "מור וקציעה" במקום סידור היעב"ץ

הודעהעל ידי תורת המן » ד' יולי 21, 2021 7:51 am

ההשערה שאולי הכוונה להסידור, במקום שמיד קודם לזה בוודאי כיון להמו"ק, נ"ל רחוקה.

ז"ל המשנה ברורה שם,
אפילו עושה זה לאיזה צורך כגון להראות עשרו ופזרונותיו, כיון שאין מתכוין בזה לצורך יו"ט או לצורך גופו כלל אסור, אכן אם עושה זה לכבוד יו"ט פשוט דמותר וגם מצוה איכא, ואע"ג שכבר הדליק נרות של ברכה כשמוסיף נרות להרבות אור בביתו איכא שמחת יו"ט, ודוקא בלילה אבל ביום [שעה"צ: רש"ל ומור וקציעה] בודאי אסור בביתו, ואם יש ברית מילה בבית שנוהגין להדליק נרות מסתברא דמותר [שעה"צ: מו"ק] דכל זה כבוד וחיבוב מצוה הוא


והנה מש"כ ע"ש הרש"ל, דביום בוודאי אסור בביתו, אינו להדיא שם, רק כן הוא במור וקציעה, והדבר השני אינו במו"ק כמו שהעיר הרב נוטר.

ונ"ל פשוט בכוונתו דהרש"ל פירוש נר של בטלה, ד"לכבוד יו"ט לא מקרי נר לבטלה...ואפילו מדליק הרבה", רק כש"מדליקין להראות עושרו או נדיבתו בפני אחרים", אז מקרי נר של בטלה, ומאידך המור וקציעה פי' "דווקא הדולק בעצם היום, להראות כבוד עושרו וגדולתו בלבד, שאינו מקפיד להדליק נר שלא לצורך לגמרי, כה"ג הוא דמקרי של בטלה, שרגא בטיהרא למאי מהני".

והחילוק ביניהם דאע"פ דלשניהם אסור להדליק בביתו ביום דכבוד יו"ט ליכא, עכ"ז חלוקין בעצם, דלרש"ל כיון שיש בזה כוונה צדדית דאינה כוונה לגופו או לצורך יו"ט, כגון להראות נדיבותו אסור, וא"כ לכאורה יש לדון דבנרות של ברית מילה יהא אסור. משא"כ להמו"ק האיסור הוא דוקא במי שכל מעשה הדלקתו הוא להראות שאינו צריך להנר, וא"כ בברית מילה דטעם ההדלקה היא כבוד וחיבוב מצוה, מותר.

כן נ"ל בכוונת ציוני השערי ציון.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: "מור וקציעה" במקום סידור היעב"ץ

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' יולי 21, 2021 8:41 am

הרב תורת המן,
הסברא יפה, ומ"מ נראה לי רחוק בכוונת השער הציון.

ובאמת כל הנוסח של המשנ"ב "כבוד וחיבוב מצוה' תמוה ומחודש לפי המבואר בראשונים שהנושא הוא צורך היום,
ובכמה ראשונים כמו השבלי לקט שציין השעה"צ מפורש שהנרות גם בברית מילה הם לכבוד ושמחת הבריות, והזכירו גם שמחת יו"ט,
ולא רציתי להאריך.

אם לבינה
הודעות: 50
הצטרף: א' אפריל 26, 2020 9:10 am

Re: "מור וקציעה" במקום סידור היעב"ץ

הודעהעל ידי אם לבינה » ד' יולי 21, 2021 10:22 am

תורת המן כתב:ההשערה שאולי הכוונה להסידור, במקום שמיד קודם לזה בוודאי כיון להמו"ק, נ"ל רחוקה.

ז"ל המשנה ברורה שם,
אפילו עושה זה לאיזה צורך כגון להראות עשרו ופזרונותיו, כיון שאין מתכוין בזה לצורך יו"ט או לצורך גופו כלל אסור, אכן אם עושה זה לכבוד יו"ט פשוט דמותר וגם מצוה איכא, ואע"ג שכבר הדליק נרות של ברכה כשמוסיף נרות להרבות אור בביתו איכא שמחת יו"ט, ודוקא בלילה אבל ביום [שעה"צ: רש"ל ומור וקציעה] בודאי אסור בביתו, ואם יש ברית מילה בבית שנוהגין להדליק נרות מסתברא דמותר [שעה"צ: מו"ק] דכל זה כבוד וחיבוב מצוה הוא


והנה מש"כ ע"ש הרש"ל, דביום בוודאי אסור בביתו, אינו להדיא שם, רק כן הוא במור וקציעה, והדבר השני אינו במו"ק כמו שהעיר הרב נוטר.

ונ"ל פשוט בכוונתו דהרש"ל פירוש נר של בטלה, ד"לכבוד יו"ט לא מקרי נר לבטלה...ואפילו מדליק הרבה", רק כש"מדליקין להראות עושרו או נדיבתו בפני אחרים", אז מקרי נר של בטלה, ומאידך המור וקציעה פי' "דווקא הדולק בעצם היום, להראות כבוד עושרו וגדולתו בלבד, שאינו מקפיד להדליק נר שלא לצורך לגמרי, כה"ג הוא דמקרי של בטלה, שרגא בטיהרא למאי מהני".

והחילוק ביניהם דאע"פ דלשניהם אסור להדליק בביתו ביום דכבוד יו"ט ליכא, עכ"ז חלוקין בעצם, דלרש"ל כיון שיש בזה כוונה צדדית דאינה כוונה לגופו או לצורך יו"ט, כגון להראות נדיבותו אסור, וא"כ לכאורה יש לדון דבנרות של ברית מילה יהא אסור. משא"כ להמו"ק האיסור הוא דוקא במי שכל מעשה הדלקתו הוא להראות שאינו צריך להנר, וא"כ בברית מילה דטעם ההדלקה היא כבוד וחיבוב מצוה, מותר.

כן נ"ל בכוונת ציוני השערי ציון.



נראה נכון מאד

וכוונת השע"צ לפי הנ"ל שכתב הרב תורת המן
למה שכתב המור וקציעה במגדל עוז ברכות שמים אות יג
זה לשונו: במדינות אלו מרבין בנרות כו' ושרגא כי האי ודאי מהני אפילו בטיהרא כו'. ע"ש.
נערך לאחרונה על ידי אם לבינה ב ד' יולי 21, 2021 10:44 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

וונדרבר
הודעות: 1673
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: "מור וקציעה" במקום סידור היעב"ץ

הודעהעל ידי וונדרבר » ד' יולי 21, 2021 10:44 am

וונדרבר כתב:ראה ס' בירור הלכה (לרבי יחיאל אברהם זילבר זצ"ל) חלק ו', עמ' ר"י (אות ו'), שעל מה שהובא במשנה ברורה שם ממור וקציעה, מעיר הכותב בקצרה [בסוגריים]: "ולא מצאתי שם".
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr

נוטר הכרמים כתב: וראה מה שהאריך בזה הג"ר מיכאל פאזען שליט"א במאמרו "הדלקת נרות בבית הכנסת ונר יארצייט ביום טוב" בקובץ קול התורה – אנגליה מט, תשס"א, עמ' קנו ואילך.

הכותב בס' בירור הלכה הנ"ל הוא רבי מיכאל פוזן.
[לא עיינתי בקובץ קול התורה לבדוק אם יש הבדלים].

נשגב שמו
הודעות: 13
הצטרף: ו' יולי 24, 2020 2:33 am

Re: "מור וקציעה" במקום סידור היעב"ץ

הודעהעל ידי נשגב שמו » ד' יולי 21, 2021 1:28 pm

נוטר הכרמים כתב:הרב תורת המן,

ובאמת כל הנוסח של המשנ"ב "כבוד וחיבוב מצוה' תמוה ומחודש לפי המבואר בראשונים שהנושא הוא צורך היום,
ובכמה ראשונים כמו השבלי לקט שציין השעה"צ מפורש שהנרות גם בברית מילה הם לכבוד ושמחת הבריות, והזכירו גם שמחת יו"ט,
ולא רציתי להאריך.


מו"ר הגריח"ס שליט"א כתב בטוטו"ד בענין הטעמים להדליק נרות בברית מילה בחוברת אור ישראל מונסי קובץ נ' ראה שם.

תורת המן
הודעות: 509
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: "מור וקציעה" במקום סידור היעב"ץ

הודעהעל ידי תורת המן » ד' יולי 21, 2021 2:31 pm

אגב בענין זה ראיתי טעות סופר חדשה.

בטור ושו"ע שולחן מלכים איתא:
2021-07-21 (2).png
2021-07-21 (2).png (81.29 KiB) נצפה 958 פעמים


בדברי רבינו ירוחם כתב נראה שמדליקו לכבותו , במקום שהגירסה הנכונה, וכן איתא בספרי הטור הישנים, ובכל הפוסקים, שמדליקו לכבוד.

וטעות סופר הזו, חדשה מאתם תצא, נראה שעלולה לגרום להרבה קושי הבנה, דאינו ט"ס הניכר כל כך.

והלוואי שהדפוסים החדשים יתקנו הטעותים הישנים, אך עכ"פ שלא יוסיף לנו טעותים חדשים.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 653 אורחים