מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מצוה קיומית ומצוה חיובית

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

מצוה קיומית ומצוה חיובית

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' פברואר 07, 2012 12:30 pm

בשפת ה'לומדים' של היום, רגילים לחלק את מצוות העשה למצוות קיומיות (שלא חייב לקיימן, כמו ציצית) ולמצוות חיוביות (שחייב לקיימן, כמו תפילין).
האם מישהו מכיר מקור בראשונים המחלק כן? ובאלו מונחים הוא השתמש?

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: מצוה קיומית ומצוה חיובית

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ג' פברואר 07, 2012 2:13 pm

בכלל לא ברור שציצית נקראת "קיומית", שהרי ברגע שלבשת ד' כנפות התחייבת בציצית.
אכילת מצה בפסח כל שבעה, שלדעת החזקוני והגר"א מקיימים מצוה, היא נחשבת ל"קיומית" לחלק מהדעות.
[וידוע מה שטען במנחת אברהם, שאין לדעתו בכלל מושג של "קיומי"]

צh33
הודעות: 472
הצטרף: א' אוקטובר 02, 2011 12:20 pm

Re: מצוה קיומית ומצוה חיובית

הודעהעל ידי צh33 » ג' פברואר 07, 2012 2:52 pm

ז"ל הרמב"ם ה ברכות פי"א: יש מצות עשה שאדם חייב להשתדל ולרדוף עד שיעשה אותה, כגון תפילין וסוכה ולולב ושופר; ואלו הן הנקראין חובה, לפי שאדם חייב על כל פנים לעשותן. ויש מצוות שאינן חובה אלא דומין לרשות, כגון מזוזה ומעקה--שאין אדם חייב לשכון בבית החייב במזוזה, כדי שיעשה מזוזה, אלא אם רצה לשכון כל ימיו באוהל או בספינה, יישב; וכן אינו חייב לבנות בית, כדי לעשות מעקה. וכל מצות עשה שבין אדם לבין הקדוש ברוך הוא, בין מצוה שהיא חובה, בין מצוה שאינה חובה--מברך עליה, קודם לעשייתה. ועיי"ש.
כמדומה שהסגנון במנ"ח הוא אכן חיובית וקיומית.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מצוה קיומית ומצוה חיובית

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' פברואר 07, 2012 2:53 pm

גאולה בקרוב,
תודה.
גם אני הסתפקתי עם מצוות ציצית היא קיומית, מהסיבה שכתבת.
אולי יש למישהו דוגמא וודאית (ולכולי עלמא) למצווה קיומית.
נערך לאחרונה על ידי חכם באשי ב ג' פברואר 07, 2012 4:09 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מצוה קיומית ומצוה חיובית

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' פברואר 07, 2012 3:58 pm

יש כאן עניין של הגדרה
ההבחנה של הרמב"ם היא וודאי בין מצווה שאדם מחוייב בה בכל מקרה, לבין מצווה שהחיוב נובע רק מתנאים מסויימים, ואדם לא חייב להכניס את עצמו אליהם. ברור שצייצית נופלת בהגדרה השנייה.

אולם כשאנשים אומרים מצווה קיומית הם מתכוונים גם לומר שזו מצווה שאינך חייב בה, גם בתנאים האלה, אולם אם תעשה את המצווה תקיים מצווה, וע"ז באמת יש לשאול היכן יש דוגמה למצווה כזאת. ר' משה פיינשטיין כותב שיישוב א"י לר' חיים כהן היא מצווה כזאת, אבל כמובן זו אינה דוגמה למצווה אלא להיפך הוא מדמה את זה למצוות קיומיות אחרות והשאלה היא לאיזה מצוות הוא מדמה.

אחר כתיבת הדברים חיפשתי את המנחת אברהם שהובא כאן למעלה ומצאתי שהוא מדבר על עניין זה של יישוב א"י
הינה הקטע
http://forum.otzar.org/aspcrops/61290_387_352711189747-722012.asp

צh33
הודעות: 472
הצטרף: א' אוקטובר 02, 2011 12:20 pm

Re: מצוה קיומית ומצוה חיובית

הודעהעל ידי צh33 » ג' פברואר 07, 2012 4:06 pm

לא הבנתי לכאורה ברור שכולם התכוונו לסוג כמו ציצית ומזוזה שנזכרו ברמב"ם ואל"כ הם אינם מצוה?!
אולי התכוונת למשהו אחר כלומר דברים שאין חובה לקיימם אך אם קיימם עשה מצוה ולזה טוב מה שנזכר לעיל מאכילת מצה כל ז' לחלק מהדעות. (ויש עוד כמה דוגמאות אך איני יודע אם לזה התכוונת.)
מדברי אוצר הבנתי שהכוונה למשהו כזה א"כ אוסיף:
א. יש לדון בכל מצוה שקיים יותר מהשיעור למשל להוליד ד' ילדים במקום ב' האם זו מצוה וחובה או לא
ב. בזכרוני מאמר בקובץ בית אהרן וישראל של הגרז"נ ודעימיה בנסיון למצוא עוד כמה מצוות מסוג זה אולי דנו שם לגבי אכילה של הקדוש בקדושת שביעית?
צ' חיפוש.
בכל מקרה לי נראה שאנשים מדברים דווקא על מצוות מסוג מזוזה הנ"ל. (וזה הכינוי המקורי עכ"פ של קיומית.) כדאי לחפש במנ"ח.
שוב מצאתי בחיפוש:
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?1 ... 2071619203
וש"נ.
נערך לאחרונה על ידי צh33 ב ג' פברואר 07, 2012 4:23 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מצוה קיומית ומצוה חיובית

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' פברואר 07, 2012 4:20 pm

תודה רבה, צ33 ואוצר החכמה.

זלמן
הודעות: 38
הצטרף: ד' יולי 06, 2011 1:49 am

Re: מצוה קיומית ומצוה חיובית

הודעהעל ידי זלמן » ג' פברואר 07, 2012 8:06 pm

עיין מנחת חינוך מצווה שס"ד מה שבי' בדעת הרמב"ם במצוות וידוי (בתשובה), וזה וודאי דוג' פשוטה למצווה קיומית (בהבחנה מציצית ג"כ).

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: מצוה קיומית ומצוה חיובית

הודעהעל ידי היא שיחתי » ג' פברואר 07, 2012 9:00 pm

בשילוח הקן דנים האחרונים אם היא מצווה חיובית או קיומית

פרוזבול
הודעות: 133
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:20 pm

Re: מצוה קיומית ומצוה חיובית

הודעהעל ידי פרוזבול » ג' פברואר 07, 2012 9:26 pm

היא שיחתי כתב:בשילוח הקן דנים האחרונים אם היא מצווה חיובית או קיומית


אם הוזכר נידון זה, אציין כי מלבד מה שהאריכו הפוסקים להוכיח מדברי הראשונים דלא כהחו"י [שכתב שהוא מצוה חיובית אף כשאינו רוצה ליקח הבנים, ראה חי' חת"ס וחז"וא], יש לכאורה להעיר גם מטעמי המצוות שהוזכרו בראשונים בענין שילוח הקן, אם משום רחמי הבורא, אם משום הכחדת המין, אם כדי להטביע טבע הרחמנות, שמכל אלו נראה שהבינו בפשטות שאין חיוב ליקח האם כשאינו חפץ בבנים, ואדרבה.

יצג
הודעות: 1077
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: מצוה קיומית ומצוה חיובית

הודעהעל ידי יצג » ג' פברואר 07, 2012 11:04 pm

יעויין קובץ שיעורים קידושין אות קמב ואילך.
ויעויין אנציקלופדיה תלמודית כרך יב, חובה מצוה ורשות [טור תרמה] (ויעויין בערך הנ"ל בעוד מקומות):
ויש שקראו רשות לדבר שאינו מחוייב לעשות, ואם לא עשה אינו נענש על כך, אבל אם עשה קיים מצוה, ומקבל שכר140, כגון להסוברים תפלת ערבית רשות, שרוב הראשונים מפרשים שאף על פי שאינה חובה מכל מקום יש מצוה כשהתפלל141, או מצות צדקה וגמילות חסדים, אם כבר נתן כפי השיעור הראוי142, וכן בהדור-מצוה*, שיש מהראשונים שכתבו שביותר משליש של דמי המצוה, אם זימן לו הקדוש ברוך הוא ממון שלא מיגיעו, הרשות בידו143, וכיוצא.

140. עי' תשוה"ג בגאוני מזרח ומערב סי' קמא ובס' המנהיג תפלה סי' פה.
141. עי' להלן: בין חובה לרשות.
142. עי' פמ"ג פתיחה כוללת ריש ח"ג, וכ"כ בתשוה"ג הנ"ל שצדקה וגמ"ח נקראו רשות ומי שמקיים עושה מצוה וכשאינו מקיים אין לו עון, וצ"ל שר"ל כמש"כ הפמ"ג שכבר נתן כפי השיעור הראוי.
143. פי' ב בר"ח ב"ק ט ב ועי"ש גם לפי' א שיותר משליש זו מדה יתרה כמפרנס עני ומוסיף לו יתר שאין הקדוש ברוך הוא מקפח שכרו, וע"ע הדור מצוה כרך ח עמ' רפא.

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: מצוה קיומית ומצוה חיובית

הודעהעל ידי היא שיחתי » ג' פברואר 07, 2012 11:33 pm

כל אשה במצות עשה שהזמ"ג

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: מצוה קיומית ומצוה חיובית

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ה' פברואר 09, 2012 12:46 am

ואגב אעיר כאן הערה אחת, וכמדומה שדבר נחמד הוא, וחביב בעיני.
שבמעשה רב כתוב על הגר"א שהיה מחבב מאד מצות אכילת מצה כל ז', עיי"ש.
ומה החביבות המיוחדת?
ונראה, שבתחילה אמר רב יוסף שגדול מי שאינו מצווה ועושה, מפני שהתנדב,
ואח"כ גדול המצווה ועושה יותר [ואכמ"ל בטעמים לחידוש זה],
ובמצוה קיומית שני הדברים נמצאים: לא חייבים, ומצד שני עושים מצוה.
וזו חביבות מיוחדת.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מצוה קיומית ומצוה חיובית

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יולי 13, 2014 7:35 am

היא שיחתי כתב:כל אשה במצות עשה שהזמ"ג


ביחס לדברי הגרמ"פ שהבאתי שאלתי היא אם יש מצווה שכל מהותה הוא קיומי, על זה דוגמא זאת לא תועיל שכן זה שיש אדם שאינו מחוייב אבל אם קיים מצווה יצא זה עניין אחר.
גם שילוח הקן אינו שייך לזה כי כשרוצה לקחת את הבנים וודאי חייב לשלח.
לכן גם הדוגמאות שהובאו מצדקה וכדומה, שהם אחר שיצא ידי חובתו ורק מוסיף בשיעור אינן דוגמה.

ואולי יש לפרש כך גם את דברי הגרמ"פ, שעיקר המצווה היא כיבוש ע"י מלך וצבא ככיבוש יהושע וכל עניין תוספת היישוב הוא תוספת שיעור שלא חייבים בה בעצם אחר שנעשה כבר הכיבוש הראשון אלא זה כמוסיף על הצדקה ויש לעיין בהסבר כזה מכמה פנים.

סגי נהור
הודעות: 5682
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מצוה קיומית ומצוה חיובית

הודעהעל ידי סגי נהור » א' יולי 13, 2014 8:38 am

הערה על ההיבט הלשוני: נדמה לי ש"חיובי" ו"קיומי" זו עוד דוגמא לשפה המשובשת קמעא של הלמדנות הישיבתית. כמו ההמצאה הלשונית המוזרה "זכין מאדם" שהיא פשוט לא הגיונית משום בחינה, ועוד דוגמאות יש למכביר.

לפעמים שורש השיבוש הוא העובדה שהאחרונים חידשו ופיתחו דרכי ניתוח וחשיבה מופשטת, אבל מאידך השתמשו רק באוצר המלים הקיים, ולכן לא היו להם מושגים מדוייקים להשתמש בהם. דוגמא לכך היא "חפצא" של ר' חיים, המתפרש לא במובן של חפץ, כבגמרא ובראשונים, אלא במובן המופשט של "אובייקט", וכך קיבלנו: החפצא של התפילה, החפצא של עם ישראל... יוצא מכלל זה הוא הרוגצ'ובר, שהרחיב את עולם המושגים המופשטים באמצעות שאילת מושגים מספרי הפילוסופיה של הרמב"ם: "עצם" ו"תואר", "נקודה" ועוד.
נערך לאחרונה על ידי סגי נהור ב א' יולי 13, 2014 9:30 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מצוה קיומית ומצוה חיובית

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יולי 13, 2014 9:17 am

אולי תבאר קצת כוונתך. מה אתה מתכוון שיש מצוות שאין בהם חיוב כלל ורק אם עושה אותם קיים מצווה. או שאין מצוות כאלה. או שגם בזה אתה מדבר רק על הצד הלשוני?

לגופו של עניין אני לא בטוח שביטוי שמבואר בו כוונת הכותב (כגון זכין מאדם שהשתמש בו החת"ס) אפילו אם הוא לא תקני לשונית אינו ראוי.

מה שנכון נכון
הודעות: 11800
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מצוה קיומית ומצוה חיובית

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' יולי 13, 2014 9:22 am

דוגמא אחת מני רבות.
כהן שעלה לדוכן פעם אחת ביום זה אינו חייב לעלות אפילו אם קראוהו, ואם עולה מקיים מצוה ומברך.

סגי נהור
הודעות: 5682
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מצוה קיומית ומצוה חיובית

הודעהעל ידי סגי נהור » א' יולי 13, 2014 9:39 am

אוצר החכמה כתב:לגופו של עניין אני לא בטוח שביטוי שמבואר בו כוונת הכותב (כגון זכין מאדם שהשתמש בו החת"ס) אפילו אם הוא לא תקני לשונית אינו ראוי.


ח"ו לומר שאינו ראוי, ואדרבה, גם אני משתמש בביטויים אלה. וכי יש איסור להשתמש בביטוי שאינו תקני?

לגבי "זכין מאדם", הבעיה היא לא בדקדוק אלא בהיגיון. "זכין" פירושו - מקנים לאדם דבר שזכות הוא לו. א"כ מה הפשט "זכין מאדם"?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מצוה קיומית ומצוה חיובית

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יולי 13, 2014 10:13 am

זה קיצור לשון והכוונה שעל ידי עיקרון של זכין אנו עושים פעולה שלוקחת משהו מהאדם או שעל ידי זה האדם נותן משהו. כמו למכור חמצו בערב פסח או כמו לתת גט עבור הבעל משום זכין. עיין בחת"ס אהע"ז יא.

סגי נהור
הודעות: 5682
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מצוה קיומית ומצוה חיובית

הודעהעל ידי סגי נהור » א' יולי 13, 2014 10:30 am

על כך כתבתי - שהביטוי אינו מבטא היטב את הכוונה.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: מצוה קיומית ומצוה חיובית

הודעהעל ידי אמסטרדם » ב' יולי 28, 2014 9:12 am

גאולה בקרוב כתב:[וידוע מה שטען במנחת אברהם, שאין לדעתו בכלל מושג של "קיומי"]

האם אפשר לציין או לפרש?

הפמ"ג בפתיחה להל' ברכות דן אודות מצות קידושין אם היא חיובית או קיומית.

באנציקלופדיה תלמודית יש ערך "חובה מצוה ורשות". אולי איש ספר או מישהו שיש לו בר-אילן יתנדב להעלות לכאן.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מצוה קיומית ומצוה חיובית

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יולי 28, 2014 12:53 pm

אתה יכול לראות את הציטוט מהמנחת אברהם למעלה. היתה בעייה בתצוגה הזאת ותוקנה.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: מצוה קיומית ומצוה חיובית

הודעהעל ידי אמסטרדם » ב' יולי 28, 2014 5:25 pm

אמסטרדם כתב:באנציקלופדיה תלמודית יש ערך "חובה מצוה ורשות". אולי איש ספר או מישהו שיש לו בר-אילן יתנדב להעלות לכאן.

כעת ראיתי שכבר הביאו את זה לעיל.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 492 אורחים